Werk & Studie alle pijlers

Vragen naar loonstrook

12-02-2019 22:19 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer aan het solliciteren en ik verwacht dat de vraag om een loonstrook van mijn laatste werkgever weer binnen zal komen. Hoe ga je hiermee om als je liever niet deze openheid van zaken geeft, omdat het vaak alleen maar in je nadeel werkt?

Ik wil het liever 'open' houden zodat ze met een bod komen wat zij mij waard vinden, in plaats van dat het een bod wordt gebaseerd op mijn laatst verdiende loon.

Dus hoe gaan jullie hier correct mee om? :)
Jaren geleden het verzoek gekregen in de uitnodigingsbrief. Niet gedaan. Uitgelegd dat ik t van weinig toegevoegde waarde vond, het enige wat van belang is of zij mij als werknemer willen en of ik er wil werken en dan moeten we daar samen uit zien te komen. Werd nog wel een dingetje, overleg met de directeur etc. Ze wisten gewoon prima dat het bedrijf waar ik vandaan kwam vaak niet heel veel betaalde, iets in die richting zeiden ze ook. Ik heb aangegeven dat ik op dit moment niet betaald werd naar mijn marktwaarde en dat het daarom nog minder relevant was en een salaris eis neergelegd met de boodschap dat zij nu aan zet waren om te bepalen of ze dat waard vonden. Ze hebben het later in de onderhandeling nog een keer geprobeerd en ik heb opnieuw geweigerd. “Dit is mijn voorstel. Kom maar met jullie voorstel als je het te veel vindt”. Uiteindelijk dik op vooruit gegaan, naar marktconform en daar een aantal jaar prima gemerkt.

Toen ik later wegging en solliciteerde bij een ander bedrijf werd er weer om een salarisstrook gevraagd. Omdat hier met schalen gewerkt werd en ik een goede km vergoeding kreeg heb ik het dit keer wel gedaan omdat ik zo inschatte dat ik anders wrs nooit zo uit zo komen als ik wilde. Daar heb ik m’n salarisstrook dus wel laten zien en aangegeven dat ik er netto op vooruit wilde gaan. En ook dat is gelukt. Ik heb toen m’n km vergoeding om kunnen zetten in salaris.

Kortom: overweeg goed of het je tegen kan werken of juist voor je kan werken en laat daarvan afhangen of je het wel of niet doet. En bepaal van tevoren je strategie.
Succes
dianaf schreef:
28-02-2019 14:06
Waarschijnlijk zijn dat ook gewoon zaken die hij nodig heeft om zijn werk te doen? Een telefoon/laptop van de zaak heeft in mijn optiek geen invloed op je salaris en ander echt maar heel weinig. Opleidingsbudget, tja, het is wel verstandig om na te vragen wat hij qua bijscholing/cursussen kan verwachten en wie wat betaald. 40 euro personeelskorting, waarop dan? Gebruikt hij dat echt elke maand op, en maakt hij het op omdat het kan of omdat hij het echt nodig heeft.
Die auto, laptop en telefoon zijn inderdaad gewoon nodig. Maar die gebruiken ze zelf ook wel in het aanstellingsgesprek om aan te geven waarom de startsalarissen relatief laag zijn. Omdat in hun woorden 'deze extra's' er allemaal nog bij komen en wel meegeteld moeten worden als secundaire arbeidsvoorwaarden. En vervolgens een hoop beloftes van snel kunnen doorgroeien en ontwikkelmogelijkheden die na enkele jaren gewoon niet worden waargemaakt.
De korting is voor een bedrijfsproduct en gaat iedere maand op. Vergelijk het als het ware met voor ziggo of kpn werken en daarom elke maand korting krijgen op je internet-rekening. Niet bijzonder, maar is toch 40 euro die je straks wel maandelijks extra kwijt bent als hij de korting niet meer krijgt.
laylalala schreef:
28-02-2019 20:11
Die auto, laptop en telefoon zijn inderdaad gewoon nodig. Maar die gebruiken ze zelf ook wel in het aanstellingsgesprek om aan te geven waarom de startsalarissen relatief laag zijn. Omdat in hun woorden 'deze extra's' er allemaal nog bij komen en wel meegeteld moeten worden als secundaire arbeidsvoorwaarden. En vervolgens een hoop beloftes van snel kunnen doorgroeien en ontwikkelmogelijkheden die na enkele jaren gewoon niet worden waargemaakt.
De korting is voor een bedrijfsproduct en gaat iedere maand op. Vergelijk het als het ware met voor ziggo of kpn werken en daarom elke maand korting krijgen op je internet-rekening. Niet bijzonder, maar is toch 40 euro die je straks wel maandelijks extra kwijt bent als hij de korting niet meer krijgt.
Nou, reken dan gewoon wat je nodig hebt om auto en korting etc. te compenseren. Dat hoef je toch niet allemaal heel precies terug te rekenen. Zet het op een rij en zorg dat je op ber gewenste totaalbedrag uitkomt.

En zaken als opleidingsbudget zijn leuk, maar daar betaal je de hypotheek niet van en je hebt niet voortdurend opleidingen à €10.000 nodig. Dat soort dingen zijn voor de werkgever bruto heel goedkoop, dus daarom wordt daar vaak mee gewapperd als secundaire voorwaarde.
manisha-362 schreef:
28-02-2019 13:48
Iemand vroeg of werkgevers mij mogelijk wantrouwen. Dat denk ik niet eigenlijk. De ervaring bij mij is geweest (2x nu, ik ben nog niet zo lang actief op de arbeidsmarkt) dat ze me al hebben verteld dat ze me willen aannemen, maar of ik nog even een loonstrook wil doorsturen zodat ze me een eerlijk aanbod kunnen doen. Dat vind ik dus geen goede beweegreden. Ik heb indertijd toegegeven omdat ik die banen super graag wilde hebben, maar nu wil ik eigenlijk eens gaan leren om beter te onderhandelen.
Een 'eerlijk' aanbod. Ze bedoelen dat ze niet belazer willen worden, maar ze zeggen dus óók dat ze jouw nieuwe salaris baseren op je oude salaris. Ze willen vooral niet teveel betalen.

Is 'eerlijk' dan ook dat jij een salarisstrookje krijgt van je nieuwe collega's? Zodat je 'eerlijk' dezelfde informatie hebt?
Is 'eerlijk' dan ook dat jij even hun maximum budget voor deze functie mag weten? Zodat je 'eerlijk' over dezelfde informatie beschikt?

Of bedoelen ze met 'eerlijk' dat zij over méér informatie beschikken dan jij?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
LZHW schreef:
28-02-2019 14:25
Zeggen dat je contractueel heb afgesproken dat je deze bedrijfsgevoelige informatie niet mag delen. Met de wet op algemene data bescherming maakt dat het nog een stukje extra makkelijker om te zeggen.
Weliswaar volstrekte onzin, maar aangezien weinig mensen basiskennis AVG hebben kan het nog werken ook
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Zeg gewoon dat je het logischer vindt dat het salaris wordt gebaseerd op jouw marktwaarde, niet op jouw vorige salaris - en dat het jou vervolgens vrij staat om ja of nee te zeggen.

Maar ik heb deze discussie dus nooit. Ik heb een tarief, soms bieden ze een heel stuk minder en dan zeg ik nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven