Werk & Studie alle pijlers

Vragen naar loonstrook

12-02-2019 22:19 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer aan het solliciteren en ik verwacht dat de vraag om een loonstrook van mijn laatste werkgever weer binnen zal komen. Hoe ga je hiermee om als je liever niet deze openheid van zaken geeft, omdat het vaak alleen maar in je nadeel werkt?

Ik wil het liever 'open' houden zodat ze met een bod komen wat zij mij waard vinden, in plaats van dat het een bod wordt gebaseerd op mijn laatst verdiende loon.

Dus hoe gaan jullie hier correct mee om? :)
blondie-90 schreef:
13-02-2019 08:40
Dan zou ik dat bedrag noemen en aangeven dat je loonstrook prive is. Je hebt een nieuwe baan, waar een nieuw salaris bij hoort. Hier heeft je vorige/huidige salaris niets mee te maken.

Jij vraagt toch ook niet aan hen of je hun loonstrook mag zien om er achter te komen hoeveel je zou kunnen vragen?
Niet? Apart. Ik heb nog nooit niet de jaarrekening van een potentiele werkgever opgevraagd. Jouw jaaropgave is daarmee vergelijkbaar. Over en weer zoek je zoveel mogelijk informatie voor een gezonde onderhandeling die wat verder gaat dan onderbuikgevoel. Eerlijk gezegd zou ik een kandidaat die die moeite niet eens neemt, al nauwelijks boeiend vinden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het hangt er een beetje vanaf hoe die vraag komt en of je al aangenomen bent of dat ze verwachten dat je het bij je sollicitatiebrief doet.

Als ze het heel vroeg vragen, bv met je sollicitatie, kun je antwoorden "Ik houd de salarisonderhandeling liever later als er een match is" of "Wat verdienen mensen met deze functie bij jullie?" (zij vragen openheid - jij kaatst de vraag terug).

Als ze jou willen hebben, en dan om je loonstrook vragen, kun je misschien iets proberen als:
Jij: Waarom willen jullie dat hebben?
Zij: Omdat we willen weten wat je laatste loon was
(ja, hèhè, dat is gewoon dezelfde vraag met andere woorden)

Als ze om de hete brij heendraaien met "Dat hoort bij de sollicitatieprocedure" of "dat vragen we aan iedereen"
vraag je heel direct: "Ik bedoel: Wat gaan jullie met die informatie doen?"
(dan moeten ze met de billen bloot)

Zij: "We willen weten wat je waard bent / wat een goed salaris voor je is"

(allemaal onzin, ze willen je gewoon zo min mogelijk betalen!)

Jij: "wat is dan het salaris voor deze functie binnen jullie bedrijf? / wat is deze functie volgens jullie waard? / jullie hebben mij gesproken; jullie weten wat iemand binnen deze functie voor jullie bedrijf waard is: Wat vinden jullie dat ik waard ben?"

En dan voet bij stuk houden. Bedenk goed dat degene die jou wil hebben vaak niet zelf geïnteresseerd is in jouw salaris - hij wil jou gewoon hebben. Het is HR die de salarishoogte interessant vindt, en zij kunnen geen veto uitspreken omdat iemand een beetje terughoudend doet over zijn salaris.

Misschien komen ze nog met "andere kandidaten logen over hun laatste loon om zo een hoger salaris te krijgen, daarom vragen we om een loonstrook".
Ook l*lkoek van de bovenste plank.
Jij: "Jullie zeggen toch niet dat je me bij voorbaat wantrouwt? Dat lijkt me een slechte start van een werkrelatie!
Maar ik heb wel een voorstel: Baseer mijn loon niet op mijn laatste loonstrook, maar op wat ik waard ben voor jullie bedrijf"

Ze hopen dat je daar bang bent dat je afgewezen wordt.
Maar ze weten donders goed hoeveel jij opbrengt voor het bedrijf en wat ze je kunnen betalen. Ze hebben deze informatie echt niet nodig - alleen om jou het minimum te betalen.
Bedenk: Als het geld zó leidend is dat ze je niet willen aannemen als ze je niet het minimum kunnen betalen, wil je er dan wel werken?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
JollyRider schreef:
13-02-2019 09:31
Niet? Apart. Ik heb nog nooit niet de jaarrekening van een potentiele werkgever opgevraagd. Jouw jaaropgave is daarmee vergelijkbaar. Over en weer zoek je zoveel mogelijk informatie voor een gezonde onderhandeling die wat verder gaat dan onderbuikgevoel. Eerlijk gezegd zou ik een kandidaat die die moeite niet eens neemt, al nauwelijks boeiend vinden.
En wat wil je daar dan uit halen? Als het maar een beperkte jaarrekening is, omdat deze in de categorie klein valt, haal je er niet veel uit. Als het midden of groot is, moet je maar net de kennis hebben om er mee om te gaan.

Het is mij wel eens gevraagd. Toen ik wilde weten waarom, was het antwoord: sommige mensen geven op dat ze bij hun vorige werkgever veel meer verdienden dan in werkelijkheid. En wij willen daar niet te ver boven gaan zitten.
Een bevriende recruiter gaf aan dat zei er ook vaak naar vraagt, om dezelfde reden.

Ik heb het toen namelijk niet gegeven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
13-02-2019 10:11
Het is mij wel eens gevraagd. Toen ik wilde weten waarom, was het antwoord: sommige mensen geven op dat ze bij hun vorige werkgever veel meer verdienden dan in werkelijkheid. En wij willen daar niet te ver boven gaan zitten.
Een bevriende recruiter gaf aan dat zei er ook vaak naar vraagt, om dezelfde reden.
Precies dat. Maar dat kun je terugkaatsen door op een heel nette manier te zeggen dat zij moeten bepalen wat iemand voor hen binnen hun bedrijf waard is.
Stel dat er 500.000 euro op dat laatste loonstrookje staat. Dan zeggen ze toch ook niet "Prima!", maar "Oei, dat is meer dan wij kunnen betalen". Met andere woorden, ze weten héél goed wat jij waard bent voor hun bedrijf.
SteunEndeToeverlaet schreef:
13-02-2019 10:24
Precies dat. Maar dat kun je terugkaatsen door op een heel nette manier te zeggen dat zij moeten bepalen wat iemand voor hen binnen hun bedrijf waard is.
Stel dat er 500.000 euro op dat laatste loonstrookje staat. Dan zeggen ze toch ook niet "Prima!", maar "Oei, dat is meer dan wij kunnen betalen". Met andere woorden, ze weten héél goed wat jij waard bent voor hun bedrijf.

Het is gewoon krenterig. Ze gaan je vaak dan hoogstens iets meer geven. Ook als je vorige werkgever je onderbetaalde voor die functie.
Ik vind het ook onprofessioneel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maar je kunt toch ook zeggen dat je salaris één van de redenen was waarom je weg wilde? Dat het daarom niet relevant is, omdat jij xx wilt verdienen?
ninanoname schreef:
13-02-2019 12:44
Maar je kunt toch ook zeggen dat je salaris één van de redenen was waarom je weg wilde? Dat het daarom niet relevant is, omdat jij xx wilt verdienen?
Nee... Je wilt voor dit bedrijf werken omdat jij iets toe te voegen hebt en het een fantastisch bedrijf is en blablabla.
Als jij voor het salaris van de één naar de ander hopt, sta je meteen 1-0 achter. Bij de volgende baan waar jij €50 meer verdient ben jij weer weg.
ninanoname schreef:
13-02-2019 12:44
Nee, je moet juist zeggen dat je graag iets anders wil en wel hier en daar en daarom. Anders praat je jezelf meteen klem in het onderhandelen, want dan is het duidelijk dat je niet veel had.

Je wisselt van baan, dat is een risico. Dan moet de sprong in salaris natuurlijk wel groter zijn dan wat je sowieso al bij de jaarlijkse verhoging zou hebben ontvangen. Daarom is het niet relevant om een salarisstrook te overhandigen.

Overigens kan het soms ook zijn dat je juist meer verdient dan wat gebruikelijk is in de nieuwe organisatie. Je vraagt dus wat je zelf denkt dat je waard bent en dan mag het bedrijf kijken of ze daar in mee willen gaan. Hopelijk kom je ergens tussenin uit.
Je bent aan het onderhandelen. Ik zou het als werkgever vreemd vinden als iemand niet wil vertellen hoeveel ze willen verdienen. Je salarisstrook overhandigen vind ik uit den boze. heb ik 1x gedaan omdat we niet uitkwamen, maar toen heeft de werkgevers zich toch gehouden aan zijn vorig aanbod. Tja, waarom vraag je er dan om dacht ik toen :sarcastic: Ik heb aangegeven dat ik het niet netjes vond, maar echt waar het overkomt me niet nog een keer.
Op dit forum word vaak het advies gegeven om NOOIT als eerste een salarisindicatie te geven bij de onderhandelingen maar soms moet je. Bij het solliciteren probeer ik altijd te sturen zodat ik niet als eerste een bod doe, maar soms vragen ze meerdere keren er om en dan moet je want anders kom het een beetje vreemd over.
Vertellen dat je tussen x en y wil verdienen is toch prima?
Je zou (als je een beetje brutaal bent) aan ze kunnen vragen waarom ze mensen aannemen die ze bij voorbaat al niet vertrouwen :-)
Ik kreeg bij het arbeidsvoorwaardengesprek van mijn huidige baan ook de vraag naar het salaris wat ik verdiende. Ik heb daar op gereageerd dat ik dat niet ga geven, omdat het gaat om wat ik waard ben in mijn nieuwe functie en niet om mijn salaris in de vorige functie. Ik werd onderbetaald, en wilde dat dus niet als uitgangspunt. Ik heb hoog ingezet bij mijn salarisindicatie zodat ik ruimte had om nog te zakken in de onderhandelingen, maar ik heb conform mijn indicatie gekregen. Ik ben er dus flink op vooruitgegaan wat mij waarschijnlijk niet was gelukt als ik mijn oude salaris had prijs gegeven.
Het hielp in mijn geval wel dat ik niet perse naar deze nieuwe werkgever hoefde over te stappen. Ik had een prima baan (wel slecht betaald), dus als ze mij niet goed wilden betalen, was ik niet overgestapt. De nieuwe werkgever zat te springen om mensen met mijn kennis en ervaring. Dat hielp enorm bij mijn salarisonderhandelingen.
dianaf schreef:
13-02-2019 10:11
En wat wil je daar dan uit halen? Als het maar een beperkte jaarrekening is, omdat deze in de categorie klein valt, haal je er niet veel uit. Als het midden of groot is, moet je maar net de kennis hebben om er mee om te gaan.
Ik haal daar hetzelfde uit als een werkgever uit een loonstrook: een indicatie van de waarde van de tegenpartij waarmee ik onderhandel.

En overigens, als een werkgever een loonstrook kan vragen, waarom zou een werknemer dan genoegen nemen met deponeringsstukken?
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-02-2019 08:27
Ik haal daar hetzelfde uit als een werkgever uit een loonstrook: een indicatie van de waarde van de tegenpartij waarmee ik onderhandel.

En overigens, als een werkgever een loonstrook kan vragen, waarom zou een werknemer dan genoegen nemen met deponeringsstukken?

Als tegenvraag vind ik hem wel erg leuk!
dianaf schreef:
14-02-2019 09:53
Kan je meteen zien of ze eerlijk in de wedstrijd zitten
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-02-2019 11:32
Kan je meteen zien of ze eerlijk in de wedstrijd zitten

En aangezien ik een financiële achtergrond heb, kan ik er zelfs nog iets intelligents over neuzelen. :rofl:
Hoef ik alleen niet meer op tweede gesprek te komen, gok ik.
dianaf schreef:
14-02-2019 11:37
En aangezien ik een financiële achtergrond heb, kan ik er zelfs nog iets intelligents over neuzelen. :rofl:

:-D :-D
Zou je ook niet moeten willen bij werkgevers die denken dat ze je loonstrook mogen eisen. :lol:
Lucifer2018 schreef:
14-02-2019 11:38
Zou je ook niet moeten willen bij werkgevers die denken dat ze je loonstrook mogen eisen.

Neuh, waarschijnlijk niet. Het zal er ook aan liggen hoe ze er op reageren en hoe wanhopig ik op zoek ben naar werk.
In de kinderopvang de gehandicapte zorg krijg je de baan niet als je geen loonstrook geeft. Meermaals meegemaakt en vrienden ook. Heel naar. Dan ga je dus ook niet meer echt vooruit.
dianaf schreef:
14-02-2019 09:53
Of vragen of jij een loonstrook van je gesprekspartner mag zien. Op subtiele wijze benadrukken dat een sollicitatie wederzijds is.
Argument 'ik wil graag weten wat mensen in dit bedrijf verdienen, om zo het aanbod dat ik krijg te kunnen wegen'.
Zelfde argument maar dan de andere kant op: Jullie zeggen dat je écht niet meer dan dit kunt betalen, maar laat eens een loonstrook zien om dat te bewijzen.
SteunEndeToeverlaet schreef:
14-02-2019 11:40
Of vragen of jij een loonstrook van je gesprekspartner mag zien. Op subtiele wijze benadrukken dat een sollicitatie wederzijds is.
Argument 'ik wil graag weten wat mensen in dit bedrijf verdienen, om zo het aanbod dat ik krijg te kunnen wegen'.
Zelfde argument maar dan de andere kant op: Jullie zeggen dat je écht niet meer dan dit kunt betalen, maar laat eens een loonstrook zien om dat te bewijzen.
Alleen een beetje vervelend als de anderen in soortgelijke functies minder verdienen dan jij wil. Ik heb zelf ook wel eens ergens gewerkt waar mijn salaris veel hoger bleek te liggen dan de rest. Tja, zij zaten er al heel lang en dan maak je vaak toch minder grote salarissprongen dan als je wisselt van baan. Dus om nieuwe mensen binnen te halen moest men wel omhoog in salaris.
Je kunt dus geen sprongen maken. Ik vind die vraag terug wel leuk. Toch eens in achterhoofd houden als het al er naar uitziet dat we er niet uitkomen.
Nitflex schreef:
14-02-2019 13:03
Alleen een beetje vervelend als de anderen in soortgelijke functies minder verdienen dan jij wil. Ik heb zelf ook wel eens ergens gewerkt waar mijn salaris veel hoger bleek te liggen dan de rest. Tja, zij zaten er al heel lang en dan maak je vaak toch minder grote salarissprongen dan als je wisselt van baan. Dus om nieuwe mensen binnen te halen moest men wel omhoog in salaris.

Ach, een van mijn vorige werkgevers heeft het salaris van bepaalde personeelsleden fors omhoog gedaan. Er werd massaal overgestapt ivm het salaris. Maar dat erbij, kreeg je alleen als je erom vroeg en flink onderhandelde.
dianaf schreef:
14-02-2019 11:37
Laten we zo zeggen, in mijn sector is het vrij dodelijk als je niets uit een jaarrekening weet te halen :)
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-02-2019 16:27
Laten we zo zeggen, in mijn sector is het vrij dodelijk als je niets uit een jaarrekening weet te halen :)
Ja, oké. Maar dat geldt natuurlijk niet voor alle banen. We hebben niet allemaal de cursus jaarrekening lezen afgerond.
dianaf schreef:
14-02-2019 15:39
Ach, een van mijn vorige werkgevers heeft het salaris van bepaalde personeelsleden fors omhoog gedaan. Er werd massaal overgestapt ivm het salaris. Maar dat erbij, kreeg je alleen als je erom vroeg en flink onderhandelde.
Wat goed als een bedrijf zich realiseert dat hun salarissen niet meer marktconform zijn. Dat is toch een hele beslissing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven