Werk & Studie alle pijlers

Vragen over juridisch traineeship

17-07-2019 15:12 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na heel lange tijd toch maar een topic geopend hier, want ik heb dringend advies nodig.

Ik heb een juridische WO master en heb zojuist een aanbod voor een traineeship gekregen. Het klinkt als een leuk bedrijf en ze investeren in je. Ze hanteren een standaard startsalaris voor alle nieuwe trainees. Ik vond de hoogte van dit salaris echter sterk tegenvallen en twijfel daardoor of ik het wel moet doen en of het wel marktconform is? Als je een beetje gaat zoeken op internet kom je op bedragen uit die honderden euro's hoger liggen. Hier wat dingen op een rijtje:
- Je komt in dienst bij het bedrijf en wordt gedetacheerd bij de (decentrale) overheid.
- Direct vast contract en 26 vakantiedagen.
- Vooraf aan je eerste opdracht is er een voltijdse opleiding van 4 weken. Gedurende deze tijd krijg je het minimumloon obv 40u.
- Na 3 maanden salaris van 2200 obv 40u.
- Waarschijnlijk zal ik echter 32u werken, dat is daar gebruikelijk. Dit kan ook meer of minder zijn, maar je krijgt altijd minimaal 32u betaald. Ook als je tijdelijk zonder opdracht zit.
- Reisbereidheid van 1.5u. Ze proberen wel een opdracht in de buurt te vinden.
- OV wordt volledig vergoed en lease auto is mogelijk, met 22% bijtelling.
- Na 1 jaar krijg je salarisverhoging, dan ga je 2600 bruto verdienen.
- Uiteraard is er ook een concurrentiebeding
- Je moet een deel van de opleidingskosten terugbetalen als je eerder dan 2j vertrekt (ben ik niet van plan mocht ik hier gaan werken, maar je weet maar nooit).

Ik heb nog een sollicitatieprocedure lopen bij een andere detacheerder, maar dat gesprek is volgende week en ik moet eigenlijk vrijdag al een reactie geven op het bovenstaande aanbod. Ik weet niet wat voor salaris detacheerder 2 biedt, maar zij vragen een reisbereidheid van ongeveer 1u. Zij hebben geen fulltime opleiding vooraf aan je eerste opdracht, maar 1 studiedag per week gedurende de eerste 6 maanden. Je krijgt ook niet meteen een externe opdracht, maar werkt eerst 6 maanden vanuit hun hoofdkantoor (bijna een uur rijden vanuit mijn woonplaats). Ook werken zij met 3 tijdelijke contracten waarna een vast contract volgt. Ook zij bieden een leaseauto. De eerste detacheerder geniet mijn voorkeur gezien de opleiding en het feit dat je zo snel een vast contract krijgt en eerder op externe opdracht gaat, maar dat salaris...
Is het heel onrealistisch dat mijn verwachting hier echt wel een paar honderd euro boven lag? Ik had minimaal 2400-2500 bruto verwacht per maand eigenlijk. Ik weet dat iemand die bij een andere detacheerder werkt met 2300 begon. Tevens speelt mee dat ik een jaar hiervoor werkte in het bedrijfsleven zonder de diploma's die ik nu heb en meer verdiende... Ik weet alleen niet of ik dat kan inbrengen, aangezien die werkervaring totaal niet gerelateerd is aan wat ik nu ga doen en het werk juridisch inhoudelijk weinig voorstelde. Daarbij verdien je met 32 uur werken maar 1760 bruto ongeveer. Ik wil ook wel 'maar' 32 uur werken omdat ik een zoontje heb van 2 jaar en graag 1 extra dag thuis ben. (Overigens heb ik nog niet gemeld dat ik al een kind heb, ik meen dat ze er vanuit gingen van niet.)

Wat denken jullie, is het aanbod van detacheerder 1 al met al een redelijk aanbod? Valt er te onderhandelen over het salaris, aangezien ik eerder meer heb verdiend of is dat niet relevant? Heeft iemand ervaring met detachering bij de (decentrale) overheid en maken ze hun beloftes waar?
idadida wijzigde dit bericht op 17-07-2019 16:11
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Om maar even een andere invalshoek te bieden: Hoe hard heb je het geld nodig? Moet je met een lager salaris de eindjes aan elkaar knopen, of heb jij bijv. een partner die ook een salaris heeft, waardoor meer geld vooral voor meer extraatjes zorgt?

Ik zou zelf namelijk niet zo veel af laten hangen van het salaris. Werkplezier is mij meer waard. Daarnaast zou ik er nog rekening mee houden dat meer reistijd = meer uren weg van huis -> grotere kans dat je je extra salaris uit gaat geven aan een schoonmaakster, snelle duurdere maaltijden etc.

Ik heb zelf helaas een baan met een laag salaris en veel uren werk + reistijd ;) Maar ik zou wel weten welke van de twee ik liever zou veranderen: de uren.

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Handletter-joe schreef:
18-07-2019 08:26
Ik doe zelf een traineeship bij een verzekeraar, niet juridisch overigens. Maar ik begon op 2700 bruto pm obv 36 uur per week, en nu een jaar later zit ik op 2850. Binnen mijn organisatie heb je als trainee wel een aparte status waardoor er deuren open gaan die anders gesloten zouden blijven, dat ervaar ik als groot voordeel. Ik krijg heel veel leuke projecten aangeboden en veel kansen om dingen op te pakken die formeel niet binnen mijn functieomschrijving of werkervaring passen. Maar ik denk dat dit wel anders is als je gedetacheerd bent, misschien word je dan meer als tijdelijke uitzendkracht gezien?

Ik had overigens zelf ook een aanbod van een traineeship van een detacheerder gekregen, uiteindelijk afgewezen op salaris (2250 bruto pm) en doordat ik geen goede ervaringen hoorde over het niveau van de opdrachten. In mijn postgeschiedenis kun je wel zien om welke detacheerder dat ging. Ik verwacht niet dezelfde overigens
Ik heb jouw topic gezien voor ik het mijne opende, stond nuttige info in! En inderdaad, die detacheerder waar jij het over hebt is niet een van de bedrijven waar ik nu mee te maken heb. Er werken daar een paar mensen die ik ken van de rechtswinkel en die lijken wel opdrachten op niveau te hebben, maar ik heb op internet ook heel wat negatieve verhalen gezien. En de sollicitatieprocedure van dat bedrijf spreekt mij ook niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Update: Ik heb met bedrijf 2 gesproken en kon het sollicitatiegesprek vervroegen naar morgen. Er is natuurlijk geen garantie dat ze mij willen aannemen, maar ze hebben de antwoorden gegeven die ik nodig heb om de afweging te maken. Je begint daar met 2300 + leaseauto, maar zij hanteren dus maar 1 uur reistijd ipv anderhalf en dat vind ik al wat. Na 6 maanden is een salarisonderhandeling en valt die ene vaste 'lesdag' weg en is er de optie om 32 uur te werken. Overigens hanteren ze de salarisschalen van de gemeente als richtlijn, maar zo beroerd zijn die nog niet. Grootste minpunt is dat je daar niet direct een vast contract krijgt. Maarja, voor een hypotheek kan je tegenwoordig ook een intentieverklaring krijgen.

Ik heb over zowel bedrijf 1 als bedrijf 2 geen hele negatieve verhalen gevonden op internet, maar als ik bij bedrijf 2 aan het werk ga en het bevalt niet dan ben ik tenminste vrij om aan de slag te gaan bij een andere detacheerder. Bij bedrijf 1 zit ik met een concurrentiebeding, wat niet mag in de tijdelijke contracten die bedrijf 2 biedt. Het enige wat bij bedrijf 1 beter is, is het feit dat je direct een vast contract krijgt. Al twijfel ik sterk of ik dat nu zo zwaar moet laten meewegen...
Alle reacties Link kopieren
idadida schreef:
18-07-2019 10:42
Update: Ik heb met bedrijf 2 gesproken en kon het sollicitatiegesprek vervroegen naar morgen. Er is natuurlijk geen garantie dat ze mij willen aannemen, maar ze hebben de antwoorden gegeven die ik nodig heb om de afweging te maken. Je begint daar met 2300 + leaseauto, maar zij hanteren dus maar 1 uur reistijd ipv anderhalf en dat vind ik al wat. Na 6 maanden is een salarisonderhandeling en valt die ene vaste 'lesdag' weg en is er de optie om 32 uur te werken. Overigens hanteren ze de salarisschalen van de gemeente als richtlijn, maar zo beroerd zijn die nog niet. Grootste minpunt is dat je daar niet direct een vast contract krijgt. Maarja, voor een hypotheek kan je tegenwoordig ook een intentieverklaring krijgen.

Ik heb over zowel bedrijf 1 als bedrijf 2 geen hele negatieve verhalen gevonden op internet, maar als ik bij bedrijf 2 aan het werk ga en het bevalt niet dan ben ik tenminste vrij om aan de slag te gaan bij een andere detacheerder. Bij bedrijf 1 zit ik met een concurrentiebeding, wat niet mag in de tijdelijke contracten die bedrijf 2 biedt. Het enige wat bij bedrijf 1 beter is, is het feit dat je direct een vast contract krijgt. Al twijfel ik sterk of ik dat nu zo zwaar moet laten meewegen...
Een vast contract is uiteindelijk ook maar een wassen neus, want als een bedrijf van je af wil, gebeurt dat toch wel. Hooguit dat je dan nog wat geld mee krijgt bij een vast contract, maar als je er pas net werkt is dat ook niet veel. Een tijdelijk contract hoeft ook echt geen probleem te zijn om een huis te kopen.

Zoals eerder gezegd: aantal werkuren (in realiteit, niet op contract) en reistijd zouden voor mij veel bepalender zijn. Reistijd is zo zonde van je tijd, zeker in de auto. In de trein kun je ten minste nog Netflixen of een boek lezen, iets waarvan ik me kan voorstellen dat dat met een klein kind thuis er niet van komt :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2011 (in de crisis dus) in de juridische branche begonnen voor 2650, reiskosten volledig vergoed.
Ik vind het dus erg weinig.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven