Werk & Studie alle pijlers

Vreemde sollicitanten...

31-10-2012 20:10 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav het topic over inpertinente vragen tijdens een sollicitatiegesprek:

Ik zit 2x per jaar aan de andere kant van de tafel, voor nieuwe collega's en voor mensen in opleiding.

Soms hele leuke gesprekken, soms ook tenenkrommend ;)

- een jonge man, solliciteert voor de opleiding. We komen aan het einde van het gesprek en ik vraag of hij nog iets wil vragen of zeggen. Hij wil weten hoe de verhouding m/v is op de afdeling. Ik vertel dat dit 50/50 is. 'Ah da's mooi, dan kunnen die wijven (!) mooi schoonmaken'.

- ook een jonge man die voor de opleiding solliciteert. Ik zit daar met mijn baas en mijn meest gay-ste collega ;).

We wisten via intern dat hij ook voor een andere opleiding had gesolliciteerd in dit bedrijf. Niets mis mee, maken we ook kenbaar. Maar vragen wat verder. Nou, hij twijfelde want bij die andere opleiding zou hij met alleen maar homo's werken.

Okeeee

- Vrouw solliciteert voor leidinggevende functie, de sollicitatie-cie is best groot, 2x 5 man, allemaal verschillende functies met wie ze te maken zou krijgen. Ik haal haar op om naar de ruimte lopen en pik daarna ook collega op die op krukken loopt. De sollicitante loopt langzaaaaaaam, en mijn collega liep al niet snel immers. Ik heb op een afstand van 50 m zeker 2x moeten wachten op haar.

Op papier was ze geschikste kandidate, veel brede ervaring. We vragen wat over haar vorige functies en ze kan alleen maar negatief en soms zelf grof erover praten.

Toen vervolgens haar gsm afging (ok, dat kan nog gebeuren, in de zenuwen vergeten die op stil te zetten), ze die opnam en het gesprek aanging was het wel klaar. We hadden 45 min gesprekstijd gepland maar waren pas op 20 min.

Maak gelukkig ook veel leuke gesprekken hoor maar gezien het andere topic nu even de 'stomme sollicitanten'.......
Je bent zelf een theepot
quote:Nastik schreef op 02 november 2012 @ 13:36:

[...]

Dat gevoel krijg ik hierbij dus ook. Waarom nodigen jullie dat soort lui wel uit, en krijgen welopgevoede gemotiveerde mensen zoals ik alleen maar afwijzingsbrieven?

Zegt wel wat over de kwaliteiten van de mensen die sollicitanten selecteren zeg.De meeste mensen die hier verhalen typen zullen vaker sollicitanten ontvangen. Het feit dat er af en toe iemand tussendoor glipt die toch niet zo geschikt blijkt te zijn voor de baan betekent mijns inziens niet dat andere mensen geen kans krijgen, het betekent alleen dat er af en toe iemand tussendoor glipt. Volgens mij maak je het op deze manier veel te persoonlijk.
quote:Nastik schreef op 02 november 2012 @ 13:55:

[...]

Oooh, haha. Geeft niet.

Nee? Geen kind meer vermelden? Misschien zit hem daar wel de truc. Maar het voelt niet goed om een onvolledig beeld van mijzelf neer te zetten. Net alsof ik doe alsof ik geen moeder ben.

Ik heb mijn kinderen op een gegeven moment (op aanraden van W&S bureau) niet meer op mijn CV gezet. En in sollicitatiegesprek ben ik nooit zelf over mijn kinderen begonnen.. Toen ik net na mijn verlof van de 2e solliciteerde ben ik daar (niet officieel) vaak op afgewezen; zo'n kersverse moeder is vast vaak afwezig of moe.

Mijn huidige werkgever dacht zelfs dat ik geen kinderen had toen ik begon en keek even vreemd op omdat ik "opeens" 2 kinderen bleek te hebben.

Ik zou dus aanraden om het niet op jouw CV te zetten, het heeft niets met jouw werkkwaliteiten te maken!
KInderen op je cv Nastik, serieus waarom? Ik heb ze er ook nooit opgezet, noch mijn burgerlijke staat. Ik vermeld ook alleen mijn eigen achternaam, niet die van mijn man. Het is gewoon niet relevant.

Tijdens mijn laatste sollicitatie kwam het overigens als vanzelf ter sprake, het is nl ook geen geheim. (ben ook aangenomen).

Je moet dingen die niet relevant zijn, maar die wel voor afwijzing kunnen zorgen (kinderen, gevaarlijke/omstreden hobby gewoon niet vermelden.
Wat zijn in jouw optiek omstreden hobbies om niet op je CV te vermelden, Starshine?
jagen bijvoorbeeld. Veel mensen hebben daar toch wel een sterke afkeer van.
Oké, duidelijk.

Al zal dat er natuurlijk ook aan liggen binnen welk bedrijf je solliciteert. Ga je bij een slachthuis solliciteren, zal dat geen probleem zijn.
ergens snap ik wel waarom mensen kinderen op hun cv willen zetten... maar als het niet relevant is voor de functie gewoon niet doen. Sommige mensen maken het er ook best bond mee. Iemand die zijn volwassen kinderen van in de 20, met naam en leeftijd op zijn cv vermelde.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:cruxx schreef op 06 november 2012 @ 12:09:

Oké, duidelijk.

Al zal dat er natuurlijk ook aan liggen binnen welk bedrijf je solliciteert. Ga je bij een slachthuis solliciteren, zal dat geen probleem zijn.Nou precies, ik ben niet tegen het vermelden van hobbies, want het zegt wel iets over wat voor persoon je bent. Maar je moet wel goed bedenken wàt 'aquarellen' nou precies toevoegt aan je cv.
quote:Starshine schreef op 06 november 2012 @ 12:19:

[...]

Nou precies, ik ben niet tegen het vermelden van hobbies, want het zegt wel iets over wat voor persoon je bent. Maar je moet wel goed bedenken wàt 'aquarellen' nou precies toevoegt aan je cv.Ik heb toen ik solliciteerde wel altijd mijn hobbies op mijn CV vermeld. Literatuur, films, reizen en talen. Maar ik heb ook vaak gesolliciteerd op creatieve functies.
Niet zo vaak mensen mee aangenomen, maar een herinner ik me nog. Een man van eind twintig, met 15 verschillende banen in zijn CV. Op de vraag hoe het kwam dat hij zoveel verschillende banen had gehad, volgde een hele tirade over de voorgaande werkgevers, dat ze niet goed betaalden, de roosters niet konden plannen, hem zomaar ontsloegen, hij kreeg bijna nooit de kans om de proeftijd af te maken. Belachelijk gewoon hoe slecht hij altijd behandeld werd door al die werkgevers! Deze boze wrokkige meneer is het niet geworden.
Bij mijn vorige baan zat ik elk jaar 2-3x per jaar wel in een sollicitatiecommissie en vorig jaar hadden we wel prijs hoor..

40 reacties op een vacature administratief juridisch medewerker, 6 kandidaten uitgenodigd; CV zag er bij allemaal eigenlijk wel prima uit, sommige iets passender dan de ander, brieven varieerde van mwah net voldoende tot uitstekend.

1e kwam op gesprek:

Na de vraag van een medecommissiegenoot: En vertel wie ben jij en waarom pas jij bij deze organisatie, begon ze te huilen en te snikken, dook naar de grond: we moesten haar aannemen, ze had dan wel een identiteitscrisis maar die zou heel snel opgelost worden. Verder voelde ze zich vaak depressief en deze baan was haar redding.

2e: kwam binnen op naaldhakken, roodgestifte lippen, doorschijnend boventruitje mét marlies dekkers bh ...

3e: was eigenlijk vrij normaal, wel zenuwachtig, kon alleen een gat in haar cv niet verklaren (wij dachten namelijk aan kinderen, was een gat van 5 jaar), maar ze wist het echt niet meer.

4e: die zei op elke vraag voordat ze hem beantwoorde: "Praise the Lord" of "Halleluja" met de daarbij behorende armgebaren, opengesperde ogen etc.

5e + 6 waren gelukkig echt de moeite waard en uiteindelijk zijn ze allebei aangenomen omdat ik 2 dagen voordat de sollicitatiegesprekken gingen starten (voor een collega die wegging) ook een andere baan aangeboden kreeg .
quote:3e: was eigenlijk vrij normaal, wel zenuwachtig, kon alleen een gat in haar cv niet verklaren (wij dachten namelijk aan kinderen, was een gat van 5 jaar), maar ze wist het echt niet meer

wat apart zeg....

Dus ze had wel wat gedaan, maar ze wist niet meer wat??

Ik heb ook wel eens als begin twintiger een jaar lang overal en nergens gewerkt, maar dat vat ik gewoon samen als 'divers uitzendwerk'.

Als iemand beweert het echt niet te weten, ga je er bijna slecht over denken....dat ze vast heeft gezeten ofzo.
quote:Starshine schreef op 06 november 2012 @ 13:24:

[...]

wat apart zeg....

Dus ze had wel wat gedaan, maar ze wist niet meer wat??

Ik heb ook wel eens als begin twintiger een jaar lang overal en nergens gewerkt, maar dat vat ik gewoon samen als 'divers uitzendwerk'.

Als iemand beweert het echt niet te weten, ga je er bijna slecht over denken....dat ze vast heeft gezeten ofzo.

Ja ze wist het niet meer, nu was het baan bij justitie incl screening, dus vastzitten e.d. was wel aan het licht gekomen dan, maar het was gewoon vreemd.

Achteraf denk ik, misschien 5 jaar in een behandelsetting gezeten of iets dergelijks?

Maar dan denk ik, verzin dan iets of vertel de waarheid, maar ga dan niet zeggen dat je het niet meer weet..
Inderdaad, uitzendwerk vat ik ook samen als "divers uitzendwerk", waarmee ik wil aangeven dat ik geen relevante/soortgelijke functie heb gehad, die interessant genoeg is om apart te vermelden, maar die wel aangeeft dat ik niet heb stilgezeten.
quote:Starshine schreef op 05 november 2012 @ 20:10:

Wat een hilarisch topic.

Haha, degene die een mandela en een gedicht bij haar sollicitatie voegde, spant voor mij toch wel de kroon.

Je zo iemand alleen al uitnodigen om eens lekker te lachen, maar dat zou gemeen zijn.Ik heb de helft nog weggelaten uit de sollicitatiebrief van deze dame, want anders leek het helemaal ik het verzon en het is te herkenbaar om hier op te schrijven. De brief was echt nog dubbel zo bizar. Evenals het gedoe na de afwijzing.
...
quote:toujourssourire schreef op 03 november 2012 @ 21:58:

Ikzelf bij mijn eerste sollicitatie (bijbaan) was denk ik ook heel erg:

Ik solliciteerde bij de Hema voor een bijbaantje en in het gesprek kreeg ik de vraag waarom ik bij Hema solliciteerde. Mijn antwoord was zoiets als Tsja, het had ook de macdonalds of de v en d kunnen zijn, het maakt mij niet zoveel uit wat ik doe.

Schaam schaam. Maar mocht dezelfde dag nog beginnen, dat wel.

Ik hou dus echt wel rekening met beginners, niveau en dergelijke. Ben zelf ook onderaan begonnen...dit is toch helemaal niet zo erg? vind het wel een simpel en eerlijk antwoord. Ik had je ook aangenomen (op basis van dit ene stukje dan he ;) je wil gewoon werken voor je geld. Als je had gezegd 'voor dat salaris ga ik liever de criminaliteit in' oid dan natuurlijk niet ;)
quote:toujourssourire schreef op 03 november 2012 @ 21:58:

Ikzelf bij mijn eerste sollicitatie (bijbaan) was denk ik ook heel erg:

Ik solliciteerde bij de Hema voor een bijbaantje en in het gesprek kreeg ik de vraag waarom ik bij Hema solliciteerde. Mijn antwoord was zoiets als Tsja, het had ook de macdonalds of de v en d kunnen zijn, het maakt mij niet zoveel uit wat ik doe.

Schaam schaam. Maar mocht dezelfde dag nog beginnen, dat wel.

Ik hou dus echt wel rekening met beginners, niveau en dergelijke. Ben zelf ook onderaan begonnen...Ik heb exact hetzelfde gedaan bij de Xenos hahaha. Niet aangenomen overigens. Later wel bij de Edah.
quote:toujourssourire schreef op 03 november 2012 @ 21:51:

Sollicitanten die echt denken dat het volstaat om slechts een cv te sturen. En dan heb ik het over functies op HBO niveau. En dan echt verbaasd zijn dat ze niet worden uitgenodigd.Bij sommige vacatures vragen ze wel alleen om een CV, dus zo vreemd is dat toch niet? Zie het inderdaad niet super vaak, maar weleens.
Als ik vraag om een motivatiebrief en cv, dan is alleen een cv dus niet de bedoeling!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven