Werk & Studie alle pijlers

Vrijwilligerswerk

06-10-2009 16:59 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik woon nog niet zolang in de stad waarin ik nu woon en ik wil graag wat meer mensen ontmoeten, daarbij vind ik het ook fijn om iets nuttigs te doen voor de maatschappij dus ik dacht, ik ga vrijwilligerswerk doen!

Ik ben eens op internet gaan kijken, maar er zijn zoveel organisaties waarbij dit kan. Ik loop nu stage en ga volgend jaar werken in de zorg dus ik zou het wel leuk vinden om dan juist in een andere sector vrijwilligerswerk te gaan doen waar je ook jonge mensen ontmoet. Dus mijn vraag...heeft iemand ervaring met bepaalde organisaties/vrijwilligerswerk? en ohja, ik heb maar een aantal uur per week de tijd en dan vooral eind van de middag en de avond...

Alvast bedankt voor de tips!
Achter de basr staan in een jongerencentrum?

Je aansluiten bij een club die bijv. een festival organiseert?
Je kunt bjvoorbeeld ook in een dierenasiel vrijwilligerswerk doen, daar zijn ook altijd veel jongeren aanwezig (als vrijwilliger en als stagiair).
Leuk dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen! En goed dat je er goed over nadenkt. Ben zelf erg actief (ook als professional geweest) binnen vrijwilligerswerk en een groot probleem zijn mensen die denken dat vrijwilligerswerk ook vrijblijvend is. Maar dat lijkt bij jou niet het geval te zijn.

Als ik jou was zou ik eens bij de vrijwilligerscentrale in jouw stad gaan kijken. Daar hebben ze een map of anderszins overzicht van vacatures van de meeste vrijwilligersorganisaties in de omgeving en dan kun je eens kijken wat het aanbod is.

Wil je trouwens jonge mensen ontmoeten als 'collega vrijwilligers' of als de mensen waar je misschien iets voor doet? Ik heb zelf goede ervaringen met Stichting Vluchtelingenwerk (taallessen gegeven), een mentorproject (via maatschappelijk werk) waarbij ik een meisje een middag in de week ondersteunde en als leiding voor kinderen.
@ Kastanjez, als ik iets doe dan doe ik het goed, dus vrijblijvend iets doen en dus dan weer eens wel en dan weer eens niet komen opdagen zit niet in mijn systeem =)

Ik dacht meer aan `collega vrijwilligers' omdat je dan een gelijkheid hebt in het contact. Maar de vrijwilligerscentrale vind ik een goed idee en ook iets van een festival organiseren, is weer eens heel iets anders!

Bedankt!
In veel steden heb je ook een vrijwilligers-coordinatie-punt. Een soort uitzendbureau voor vrijwilligerswerk.

Met een beetje googlen op vrijwilligerswerk en jouw stad vind je misschien zoiets.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
LL: bedenk wat je leuk vindt, of wat voor 'soort' mensen je wilt ontmoeten en bedenk dan wat voor vrijwilligerswerk je die richting op kunt doen.

Als je bijvoorbeeld iemand zoekt om spontaan mee uit eten te kunnen of te stappen, dan is vrijwilligerswerk bij een peuterspeelzaal, waar je voornamelijk moeders ontmoet, misschien niet zo handig. (En voor ik het hele halve forum over me heen krijg: ja, er zijn ook moeders die nog spontaan gaan stappen enzo.... )

Maar wat anderen ook zeggen: google op een vrijwiligerscentrale bij jou in de buurt. Ik was verbaasd op wat voor gebieden ze vrijwilligers konden gebruiken!

(Ook voor kortere projecten, bijvoorbeeld het opzetten van een website voor een bepaald project, dus daar hoef je niet langere tijd voor beschikbaar te zijn).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En leiding worden bij de scouting? Vind je het leuk om met kinderen/jongeren om te gaan? De scouting zoekt altijd vrijwilligers!
http://www.vca.nu

Deze is voor Amsterdam, maar in andere steden is er vast ook zoiets te vinden.
Cum non tum age
ja, ik heb ervaring. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij handjehelpen.nl. Ik weet niet in welke stad je wilt of woont, maar dit is in meer steden te vinden.

Ook zou je kunnen kijken bij de voorleesexpress.nl Ook in meerdere steden, voorlezen aan kinderen eens per week. Erg leuk!
quote:Verkademeisje schreef op 06 oktober 2009 @ 19:05:

En leiding worden bij de scouting? Vind je het leuk om met kinderen/jongeren om te gaan? De scouting zoekt altijd vrijwilligers!Wou ik ook net zeggen Ik ben vijf jaar leiding geweest bij de welpen, erg leuk om te doen en superleerzaam, maar altijd een tekort aan leiding. Volgens mij is dat bij meer groepen zo, dus informeer maar eens in de stad waar je woont. Vaak is er ook een aparte groep voor mensen van je eigen leeftijd waar veel van de leiding ook bij zitten, dus als het dan klikt heb je er meteen een hele vriendengroep bij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven