Werk & Studie alle pijlers

VWO of HBO?

04-11-2019 16:35 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooooi ik zit nu in HAVO 5 maar ik wil psychologie gaan studeren aan de uva. Kan ik dan hierna beter eerst nog VWO doen of beter n jaartje HBO psychologie? Weet iemand dat misschien? thx!!!
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
04-11-2019 18:19
... Ik merkte juist dat de hbo studenten een betere basis hadden. Zij hadden al wat inhoudelijke kennis én geleerd hoe het werkt als niemand je vertelt wat je wanneer moet doen. Iedereen die van vwo af kwam, had echt wel meer moeite dan de hbo-ers (propedeuse), om aan de vrijheid qua studeren te wennen.
Als een HBO-student de propedeuse gehaald heeft, mag je verwachten dat die intussen gewend is aan de vrijheid qua studeren.
Daarvoor is hij/zij ook een jaar (of 2 jaar) studiefinanciering kwijtgeraakt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Studiefinanciering? Je bedoelt de lening?
¡Apagando las luces!
De voornaamste reden om eerst vwo te doen is dat het je mogelijkheden meer open houdt. Als je na een jaar hbo psychologie merkt dat het niets voor je is kun je niet altijd makkelijk overstappen naar een totaal universitaire studie. Heb je je vwo eenmaal op zak, dan kun je alle kanten op als je zou willen wisselen.
sleutelhuis schreef:
04-11-2019 18:19
Ik heb zelf een p jaar op het hbo gedaan om daarna psychologie te studeren op de universiteit.

Studie sloot super goed aan, sommige boeken kon ik 2 jaar achter elkaar gebruiken. Zowel op het hbo als de uni.

Tijdens mijn hbo jaar heb ik vwo wiskunde gehaald via het nha. Ik heb toen wel bijles van iemand gehad, anders had ik niet alles begrepen denk ik.

Engels hadden we geen aanvullende eisen voor, wordt hier wel gesteld.

Ik was blij met mijn keuze. Ik merkte juist dat de hbo studenten een betere basis hadden. Zij hadden al wat inhoudelijke kennis én geleerd hoe het werkt als niemand je vertelt wat je wanneer moet doen. Iedereen die van vwo af kwam, had echt wel meer moeite dan de hbo-ers (propedeuse), om aan de vrijheid qua studeren te wennen.
De statistieken zeggen toch wat anders. Wellicht hadden de vwo’ers het eerste jaar een steilere leercurve, maar uiteindelijk rondt een groter aantal in de gestelde tijd de opleiding af. Hbo’ers vallen vaak toch gedurende de studie uit of lopen meer vertraging op.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
08-11-2019 14:29
De voornaamste reden om eerst vwo te doen is dat het je mogelijkheden meer open houdt. Als je na een jaar hbo psychologie merkt dat het niets voor je is kun je niet altijd makkelijk overstappen naar een totaal universitaire studie. Heb je je vwo eenmaal op zak, dan kun je alle kanten op als je zou willen wisselen.

Heb je gelijk in natuurlijk, maar waarom zou het doel een universitaire studie moeten zijn? Het lijkt me belangrijker dat je een vakgebied/ werkveld kiest wat bij je past en daar je opleiding op afstemt dan dat je puur gaat voor het hoogste niveau.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 14:37
Heb je gelijk in natuurlijk, maar waarom zou het doel een universitaire studie moeten zijn? Het lijkt me belangrijker dat je een vakgebied/ werkveld kiest wat bij je past en daar je opleiding op afstemt dan dat je puur gaat voor het hoogste niveau.
Een HBO propedeuse bereidt maar op een beperkt aantal studies voor, namelijk de studies in dat veld. Stel je voor dat TO toch besluit om geen psychologie maar iets anders te willen gaan studeren, dan kun je met een VWO diploma veel meer kanten op.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
08-11-2019 15:37
Een HBO propedeuse bereidt maar op een beperkt aantal studies voor, namelijk de studies in dat veld. Stel je voor dat TO toch besluit om geen psychologie maar iets anders te willen gaan studeren, dan kun je met een VWO diploma veel meer kanten op.

Nou beperkt aantal..
Als ze toch iets universitairs wil kan ze tegen die tijd altijd nog deelcertificaten/ vavo/ P / 21+ toets doen. Genoeg wegen die naar Rome leiden.
Ik heb zelf vwo gedaan en daarna hbo, heb dat achteraf gezien altijd nogal nutteloos gevonden.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven