Werk & Studie alle pijlers

Waarom moeten we jou aannemen?

24-01-2010 23:18 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van de vragen waarvan je bijna zeker weet dat ie gesteld wordt tijdens een sollicitatiegesprek.

Maar ik vind hem erg lastig Kan wel wat punten opnoemen die ik heb en die goed van pas komen in de functie waar ik naar solliciteer, maar ik verwacht dat dit punten zijn waarop ik mezelf niet kan onderscheiden van andere kandidaten (bekend bedrijf, vacature na welgeteld 1 week alweer van de site en ik neem aan dat ze alleen mensen hebben uitgenodigd die heel goed voldoen aan het profiel).

Ik voldoe aan het profiel, maar heb niets waarmee ik mezelf zou kunnen onderscheiden.

Hebben jullie tips hoe ik mezelf eruit kan laten springen?
ja, 't is een rotvraag.

Mij is de vraag bij een sollicitatie ook wel eens gesteld, maar dan in iets andere vorm (waarom willen wij jou als collega hebben?) Iets andere insteek natuurlijk... Ik heb zo iets geantwoord als dat mijn collega's op mij kunnen rekenen (meld me niet bij elk wissewasje ziek, ben bereid om diensten over te nemen, ben loyaal aan de werkgever etc).

Dat beviel ze blijkbaar wel, want ik ben aangenomen toen.
als je veel ervaring hebt, kun je noemen dat je denkt snel ingewerkt te kunnen zijn, en dan noem je nog wat dingen op waar je verstand van hebt en wat je nodig hebt in de baan.

Succes!
-ik wil geen kinderen dus het bedrijf hoeft niet bang te zijn dat ik maandenlang op zwangerschapsverlof ben en daarna wil gaan parttimen

-ik heb geen kinderen dus ik hoef geen vakantie in het hoofdseizoen
Bedankt dames, dat zijn dingen waar ik nog niet aan gedacht heb!
Als je weinig ervaring hebt kan dat ook gunstig zijn, dan kunnen ze je de dingen aanleren zoals zij het graag zien.
"Waarom niet?"

Nee, te flauw
quote:Loreyi schreef op 24 januari 2010 @ 23:40:

"Waarom niet?"

Nee, te flauw Maar wel origineel!
-Omdat je aan het door hun gezochte profiel voldoet (ik heb de juiste vooropleiding en ervaring met...en met...)

-Omdat je veel zin hebt om nieuwe dingen te leren (ik weet al veel van dat en dat...maar nog niet van zus en zo....)

-Omdat je denkt niet snel uitgekeken/uitgeleerd te raken bij die werkgever (Vooral omdat jullie....bieden)

-Omdat je veel zin hebt in deze baan en daarom zeker een enthausiaste gemotiveerde medewerker te zijn. (Heb bijvoorbeeld veel zin om....)

Liefst staven met voorbeelden gevat in 1 zin.
Zo'n vraag is een ideaal moment om je kwaliteiten te benoemen!

Naast de punten die in het functieprofiel staan, bezit je vast over meer kwaliteiten die heel nuttig zijn voor die functie.

Je moet je een beetje kunnen verkopen, helemaal als het bijvoorbeeld een commerciële functie betreft.

Noem bijvoorbeeld je overtuigingskracht (zorg alleen wel dat het overtuigend overkomt ), je tomeloze enthousiasme (wederom op een enthousiaste manier verteld, het moet geloofwaardig zijn), je vermogen om dingen heel snel te leren (met voorbeeld), etc. etc.

Wees niet bang je kwaliteiten te benoemen. Zorg alleen dat je voorbeelden hebt. Laat in het gesprek dus gerust merken dat je aan de punten in het functieprofiel voldoet. Vaak zijn er bijv. 2 punten die echt het belangrijkst zijn voor het bedrijf, toon aan dat je daar aan voldoet. Noem ook gerust nog 1 of 2 andere kwaliteiten, buiten de competenties die in het functieprofiel zijn opgedreund.

Voeg er nog een scheutje zelfreflectie en een wolkje interesse aan toe, en voila, je bent een hartstikke goede kandidaat.
Als je al op voorhand jezelf naar beneden gaat praten (ik heb niks bijzonders, alles wat ik heb of kan hebben of kunnen de andere kandidaten natuurlijk óók) dan is het antwoord op die vraag: moet niet.

Het gaat er niet om dat je iets unieks verzint waardoor je heel anders bent dan de andere kandidaten. Er is maar één kandidaat waar jij mee te maken hebt, en dat ben je zelf. Vertel dus over jezelf, waarom jij een prima match bent. Als je dat zelf ook niet echt weet, kom dan niet met ingestudeerde verhaaltjes aanzetten, maar ga nog eens goed nadenken over jezelf en die baan.
Ik heb gewoon gezegd toen die vraag kwam :

Omdat ik gewoon goed ben in mijn werk , collegiaal ben , zelfstandig kan werken , maar ook prima een teamplayer ben. Bovendien houd ik van teambuilding en zet mij daar voor de volle 100% voor in. Toen gingen ze vragen wat ik onder teambuilding verstond... nou gewoon uit met je collega's dat kan een avondje in de kroeg zijn maar ook een survivaldagje.

aangenomen !
Zorg er vooral voor dat je zelf ook vragen voor hen hebt. En dan niet in de trant van salaris, voorwaarden en mogelijke ontwikkeltrajecten maar om te weten te komen wat zij nou belangrijk vinden voor de nieuwe medewerker.

En wat Tangerine zegt. Laat wat zelfreflectie zien.

Vertel bij de vraag "Wat zijn je minpunten" of iets wat er op lijkt gewoon waar je iets (veel) beter had kunnen doen en vertel er ook bij wat je hebt gedaan om jezelf te verbeteren en geef een voorbeeld waaruit die verbetering blijkt.

De rest zal bij haar/zijn minpunten waarschijnlijk zeggen dat ze wel eens te hard werken enzo (bleeeeeeeeeeerk).

Niemand is perfect maar je kunt de werkgever wel laten zien (en dat moet je ook doen) dat jij kunt groeien.
Omdat ik hardstikke goed ben in m'n werk heb ik daar altijd op geantwoord.

Tja, als jij zelf al denkt dat je net zo goed bent als de andere kandidaten... Beetje meer zelfvertrouwen kweken, vrouw!

Je moet jezelf verkopen. Jouw unique sellingpoints benadrukken. Dit is de vraag waarmee je juist jouw eigen invulling en verwachtingen aan kunt geven.

Ik ging een sollicitatie altijd in met het gevoel dat ik eens even ging kijken of ik wel bij dat bedrijf wilde werken. Dat maakt dat je je anders opstelt, veel pro-actiever en juist aan hun vragen stelt.

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven