Werk & Studie alle pijlers

Wachtdagen

24-10-2011 20:55 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik nooit eerder ziek ben geweest als uitzendkracht even een vraag over de wachtdagen. Ik ben nog nét uitzendkracht in fase A.

Ik ben een paar weken geleden 4 werkdagen ziek geweest. Maandag ben ik gaan werken, dinsdag tot vrijdag thuisgebleven.

Ik ben bekend met wachtdagen, ik had me er dus al op ingesteld dat dinsdag mijn wachtdag zou zijn. Gelukkig werk ik dinsdags maar een halve dag, dus het zou financieel niet zo'n klap zijn. Als uitzendkracht ga je zodra je ziek bent, ziek uit dienst, vandaar dat mijn loondoorbetaling overgenomen zou worden door het UWV.

Ik krijg deze week een brief van het UWV waar mijn ziektewet-uitkering voor de rest van de week in wordt berekend, maar tot mijn grote verbazing telt het UWV ná de wachtdag van het uitzendbureau wéér twee wachtdagen. Dus woensdag en donderdag weer niets betaald gekregen.

Uiteindelijk is vrijdag mijn eerste ziektedag, dag waarop ik wederom maar een halve dag werk en daar dan 70% van. Netto was dit 31 euro. Auw...

Ik weet dat ik als uitzendkracht fase - A niet doorbetaald krijgt bij ziekte, ik ben bekend met het fenomeen wachtdag en ik was écht te ziek om te werken maar klopt het dat de wachtdagen dubbel worden gerekend? Dat is echt zuur.
Via welk uitzendbureau werk je?

Ik heb zelf voor tempo team gewerkt en daar rekenen ze twee wachtdagen en het dagloon voor de UWV uitkering wordt berekend aan de hand van je gemiddelde dagloon gebaseerd op het afgelopen jaar.
Ik wist niet dat uzb's daar ook nog eigen regels over hadden, ik werk voor Start People onder de CAO voor uitzendkrachten.

Als de UWV uitkering gebaseerd is op het gemiddelde dagloon voor het afgelopen jaar dan is dat wel erg weinig... ik ben de laatste tijd vrijwillig wat minder gaan werken maar heb een behoorlijk deel van het afgelopen jaar fulltime gewerkt.
Ik heb het ook aan de hand gehad afgelopen maand.

Twee wachtdagen en daarna wordt het salaris gebaseerd op het gemiddelde dagloon. Was bij mij door werkloosheid ook 30 euro p/dag. Tja..
Het kan zijn dat een uzb positief van de regels die afgesproken zijn in de cao afwijkt.
Fase A is 2 wachtdagen bij het ABU-CAO.

Het kan zijn dat Start People je telaat heeft aangemeld bij het UWV. Dat kan je zo bij het UWV navragen.
Maar het is dus wel gebruikelijk dat je ná je wachtdag(en) bij het uzb wéér wachtdagen krijgt bij het UWV? Want dat verbaasde me het meest.
quote:heavenorhell schreef op 24 oktober 2011 @ 21:35:

Maar het is dus wel gebruikelijk dat je ná je wachtdag(en) bij het uzb wéér wachtdagen krijgt bij het UWV? Want dat verbaasde me het meest.Nee, je hebt twee wachtdagen. Ik zou met het UWV bellen.
...
Beste Heavenorhell,

Als je vanuit een fase A contract ziek uit dienst gaat.

Dan gelden er 2 wachtdagen.

Dit is inclusief de wachtdagen die je bij het uitzendbureau hebt gehad.

Als er per abuis bij jou 3 wachtdagen zijn gehanteerd door UWV.

Neem dan contact op met UWV telefoon (0900-9294).

Actuele informatie over het recht op Ziektewet-uitkering vind je hier. http://bit.ly/lO91SC

Met vriendelijke groet,

Ella

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Nog eventjes een update hoe het nu is afgelopen!

Het blijkt dat het uitzendbureau per ongeluk mij één dag te laat ziek heeft gemeld bij het UWV. Ik heb me dinsdag wel ziek gemeld, maar ben pas woensdag naar de dokter geweest. Pas na mijn doktersbezoek ben ik officieel ziekgemeld door het uzb. Woensdag en donderdag zijn dus mijn wachtdagen geweest.

Ik weet nu ook waarom ik voor vrijdag zo weinig betaald heb gekregen. Ik werk namelijk veel uren per week, maar afgelopen zomer ben ik een paar weken op vakantie geweest. Mijn gemiddeld aantal gewerkte uren is zo een heel stuk naar beneden gegaan.

Helaas is die gemiste ziektedag niet meer terug te draaien, maar dat is dan maar een dagje. In ieder geval weet ik nu wel precies hoe het allemaal werkt. Bedankt voor de goede raad iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven