Werk & Studie alle pijlers

Wat denken bij deze tekst?

25-08-2018 20:39 38 berichten
Ik kreeg van de week een mailtje van een collega met wie ik jaren geleden in een team heb gewerkt. We werken nu op verschillende afdelingen in hetzelfde gebouw en roepen wel eens hallo in de wandelgangen.
De tekst van het mailtje was ‘Hoi Minke, ben je er maandag? Ik wil even met je bijpraten?’
Is het dan heel gek dat ik me gelijk zorgen maak over wat ik gedaan kan hebben waarvoor hij me moet aanspreken of zo? Een leuk hadiho laten we gezellig bijpraten mailtje ziet er toch heel anders uit?
Ik ben me overigens van geen kwaad bewust. Volgens mij kan ik het prima met hem vinden al is hij wel heel onverbloemd eerlijk in zijn communicatie.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wil hij je juist iets leuks voorstellen? Polsen of je geïnteresseerd bent in een andere functie bijvoorbeeld?

Of vragen of jij een goed woordje voor hem wilt doen? Ik noem maar wat.
katinke wijzigde dit bericht op 25-08-2018 20:42
23.32% gewijzigd
Komen jullie elkaar werkgerelateerd wel eens tegen?

Zo niet, is het misschien dat hij een vacature op zijn afdeling heeft of zo?

Heb je hem niet gemaild met waarom?
Dat kan van alles zijn. Je zou kunnen reageren met de vraag of er iets specifieks is dat hij wil bespreken?
Wellicht heeft hij een andere baan?
Ik zou uitgaan van t positieve. Misschien heeft hij een project waar hij je bij kan gebruiken ofzo.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik zou eerder uitgaan van iets positiefs, dan me zorgen maken
Ja dat kan. Hij heeft wel eens interesse getoond voor onze afdeling en we hebben een vacature. De laatste keer dat ik hem sprak zei hij echter dat hij had besloten om te kiezen voor het gemak van zijn huidige functie. Ik kan nu natuurlijk niet meer mailen om te vragen wat hij wil bespreken.
Jullie werken dus niet (nauw) samen? Waarover zou hij je dan moeten aanspreken? Zou eerder van iets totaal anders uitgaan (voorbeelden die al genoemd zijn).
Ik zou denken dat die collega iets te vertellen heeft dat persoonlijk is, geen idee waarover. Maar bijpraten gaat over op de hoogte brengen van nieuws. Ik zou er niet vanuit gaan dat het over jou gaat.
Misschien heeft hij gehoord dat je vriend zzp'er is en is hij op zoek naar een nieuwe baan.

Of hij weet dat je vriend vreemd gaat.

Of hij is sinds kort vrijgezel en weer niet dat je een vriend hebt en ziet jou wel zitten.

Of hij heeft een baan voorstel voor jou.
Of hij wil een baan op jouw afdeling.

Als jij iets verkeerd zou hebben gedaan dan zou hij geen vraagteken achter de zin zetten want dan kan je nee zeggen.
Mijn eerste reactie zou ook positief nieuwsgierig zijn. Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat je iets fout gedaan hebt. Daar is toch geen enkele aanleiding toe?

Mijn eerste idee is idd interesse voor de vacature of mogelijke andere posities binnen je team. Je weet nooit of er iets in zijn team of zijn persoonlijke situatie is veranderd waardoor eerdere afwegingen nu anders uitpakken.
MinkeDeWit schreef:
25-08-2018 20:48
Ja dat kan. Hij heeft wel eens interesse getoond voor onze afdeling en we hebben een vacature.
Dsan gaat het dus daarover.
Ok, dus het is mijn achterdochtige gebrek aan zelfvertrouwen waardoor ik dit zo las ;-) Als mijn leidinggevende zegt dat hij iets wil bespreken denk ik ook altijd als eerste ‘it wasn’t me’, heel vervelende eigenschap.
Hij heeft elders gesolliciteerd en is aangenomen.
Voor hij het algemeen verspreid binnen 't bedrijf wil hij het jou vertellen.

Of hij wordt vader / grootvader / gaat trouwen / zijn kind gaat trouwen.

Of hij verhuist naar de andere kant van de wereld.
Serieus?

Je hebt jaren met hem samen gewerkt en hij wil bijpraten.

Dat moet je er dus van denken.
Ik lees niets raars, alleen iemand die wil bijkletsen.
De woordkeuze "bijpraten" komt op mij over alsof het ofwel over iets is dat hemzelf aangaat (ik ga hier weg, ik word de nieuwe directeur) of over informatie die hij heeft over anderen/de organisatie.

Ik denk als het iets (negatiefs, vervelends) was over jou dat hij de woordkeuze "bespreken" had gekozen.

"Ik wil graag iets met je bespreken"

Hoewel dat laatste ook over hemzelf/de organisatie zou kunnen gaan natuurlijk, maar het woord "bijpraten" heeft meer luchtigheid naar mijn idee.
Bijpraten is in mijn ogen ook positief. Bespreken is moeilijker.
Ik denk dat het gaat om jouw afdeling, dat hij daar misschien toch weer wil komen werken en hij kent jou daar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien is hij wel "op" je...
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
25-08-2018 21:43
Misschien is hij wel "op" je...
Dat zeker niet, hij valt alleen op mannen.
Ja, ik vind het eigenlijk best wel raar dat je meteen denkt dat je iets fout of raars gedaan hebt. Wellicht kun je hier voor jezelf iets mee, als je je dit beseft?

Ik zou zelf absoluut niet van iets negatiefs uitgaan bij een dergelijk gestelde email.
MinkeDeWit schreef:
25-08-2018 20:39

.............Is het dan heel gek dat ik me gelijk zorgen maak over wat ik gedaan kan hebben waarvoor hij me moet aanspreken of zo? ...............

......... al is hij wel heel onverbloemd eerlijk in zijn communicatie.............
Ik vind dit nogal tegenstrijdig.
Klinkt wat mij betreft niet als een negatief berichtje... overigens ben ik wel nieuwsgierig nu haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven