Werk & Studie alle pijlers

Wat is wijsheid

13-01-2017 23:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dilemma...

Waar ik op dit moment werk ben ik opzich tevreden. Ik heb veel doorgroeimogelijkheden, ik werk zelfstandig, leidinggevende is heel flexibel en ik heb top collegas. Daarnaast woon ik op 5 min van het werk. Ht enige probleem is het salaris.

Ik vind dat ik elders waarschijnljk veel meer kan krijgen en ik heb zelfs een paar sollicitaties lopen. Eén daarvan is in een ver gevorderde stadium en de kans is groot dat ik die baan krijg. Die baan lijkt me ook wel leuk en het verschil in salaris is groot.

Waar ik nu dus over twijfel is hoe ik hiermee om moet gaan. Ik geloof namelijk niet dat mijn huidige werkgever die salaris gaat matchen. Ik wil sowieso wel proberen om te onderhandelen en kijken of hij tenminste bereid is om in stappen mijn salaris extra te verhogen. Volgende week hoor ik definitief of ik die andere baan krijg. Waarschijnlijk krijg ik volgende week ook mijn eindejaarsgesprek n daar zou ik het eea willen bespreken.

Is het wijs om mijn werkgever te confroteren met het aanbod van dat ander bedrijf? Wat als het aanbod van het bedrijf eerder komt dan mijn beoordelingsgesprek en ik ook eerder akkoord moet geven? Ik wil ze natuurlijk ook het idee niet geven dat ze tweede plaatst zijn.

Kan ik bijv mondeling de baan accepteren om in elk geval iets te hebben en in het geval dat mijn baas die salaris matched vervolgens de andere bellen en zeggen dat ik de baan toch niet accepteer?

Voor jullie beeldvoring

Ik verdien nu 2600 en het salaris van de andere werkgever begint bij 3200. Reistijd is wel langer, namelijk 35 minuten zonder vertraging.
Vind je me niks? Bell 0800-kiss-my-ass
35 minuten reistijd is niet veel.

Ik zou er geen spel van maken en gewoon kijken naar wat je zelf wilt. Als je salarisverhoging wil bij je huidige werkgever, dan kun je dat ook gewoon aangeven.
Vragen kan altijd. Wat ga je doen als ze je salaris niet substantieel gaan verhogen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:minnimouse schreef op 13 januari 2017 @ 23:20:

Ik zou er geen spel van maken en gewoon kijken naar wat je zelf wilt. Als je salarisverhoging wil bij je huidige werkgever, dan kun je dat ook gewoon aangeven.dit. En ik denk idd niet dat je huidige werkgever opeens minimaal 600 meer gaat betalen. Als het nou om 100/150 ging, maar dit is wel een groot verschil.
Bruto? Netto? Ik vind 35 min ipv 5 wel veel. Da's een uur per dag! Ligt een beetje aan je gezinssituatie of je dat als veel of weinig ervaart denk ik.
We don't see things as they are we see things as we are
Voor alleen een salaris zou ik trouwens niet switchen als ik alle punten in je huidige baan zo lees. Is je andere baan inhoudelijk ook zo leuk? Of kan je echt niet rondkomen van dit salaris? Ik zou ook meer kunnen verdienen ergens anders, maar dat betekent ook inhoudelijk heel wat anders en dat wil ik absoluut niet dus dan maar wat minder salaris. Maar dit is voor mij ook ruim voldoende dus ik mag niet klagen.
quote:LouiseLove schreef op 13 januari 2017 @ 23:22:

Bruto? Netto? Ik vind 35 min ipv 5 wel veel. Da's een uur per dag! Ligt een beetje aan je gezinssituatie of je dat als veel of weinig ervaart denk ik.

Dit !

5 min is luxe, je hebt de vrijheid om in je middagpauze naar huis te gaan als het nodig is voor het een of andere, je kan snel je kinderen gaan halen als ze ziek zijn, ...

Los van de afstand, zou je baan 2 even leuk vinden?
35 minuten is inderdaad wel veel als je 5 minuten gewend bent. Maar lijkt me dat TO niet voor niks aan het solliciteren is. Dus toch voor het geld of is er meer aan de hand?
35 minuten zonder vertraging.

Reken dus maar 45 minuten. x 2.

Oftewel 1.5 uur per dag, terwijl je nu zowat naast je werk woont.

Dat zou mij wel wat waard zijn.

Natuurlijk kan je het uitspelen dat je het aanbod hebt.

Maar ik gok dat ze niet veel hoger gaan gaan dan 2800.

Dan is het maar kijken wat die extra tijd thuis of "niet onderweg" je waard is.

Hoeveel groeimarge zit er nog in je huidige baan?

En is het echt alleen om het salaris dat je bent gaan uitkijken naar andere dingen?
quote:minnimouse schreef op 13 januari 2017 @ 23:20:

Ik zou er geen spel van maken en gewoon kijken naar wat je zelf wilt. Als je salarisverhoging wil bij je huidige werkgever, dan kun je dat ook gewoon aangeven.

Klopt. Ik ga sowieso aangeven dat ik meer wil verdienen. Het gaat mij erom hoe ik dit het beste aan kan pakken. Moet ik me huidige werkgever laten weten dat ik elders een beter aanbod krijg of iig laten weten dat ik om me heen aan t kijken ben? Volgens 1 van mijn collega's is dat geen goed idee omdat ze dan juist niet meer gaan "bieden" maar laten je liever gaan.

Ik weet ook niet of ik achteraf de andere baan kan weiegeren als ik mondeling heb geaccepteerd.
quote:hamerhaai schreef op 13 januari 2017 @ 23:21:

Vragen kan altijd. Wat ga je doen als ze je salaris niet substantieel gaan verhogen?Dan zal ik denk blijven rondkijken. Ik vind dat ik nu echt weinig verdien. Het is een top bedrijf maar ik moet hier wel van kunnen leven.
quote:LouiseLove schreef op 13 januari 2017 @ 23:22:

Bruto? Netto? Ik vind 35 min ipv 5 wel veel. Da's een uur per dag! Ligt een beetje aan je gezinssituatie of je dat als veel of weinig ervaart denk ik.Bruto
quote:chentolove schreef op 13 januari 2017 @ 23:25:

[...]

Dit !

5 min is luxe, je hebt de vrijheid om in je middagpauze naar huis te gaan als het nodig is voor het een of andere, je kan snel je kinderen gaan halen als ze ziek zijn, ...

Los van de afstand, zou je baan 2 even leuk vinden?Op papier lijkt die anderen baan ook heel erg leuk. Of het echt zo is moet nog blijken natuurlijk.
quote:Mietrot schreef op 13 januari 2017 @ 23:30:

Dat zou mij wel wat waard zijn.

Natuurlijk kan je het uitspelen dat je het aanbod hebt.

Maar ik gok dat ze niet veel hoger gaan gaan dan 2800.

Dan is het maar kijken wat die extra tijd thuis of "niet onderweg" je waard is.

Hoeveel groeimarge zit er nog in je huidige baan?

En is het echt alleen om het salaris dat je bent gaan uitkijken naar andere dingen?

We werken met schalen en tredes en wat ke dan vaak ziet is dat de groeimarge noet heel groot is en de stappen zijn eedelijk klein. Het verschil tussen het minimum salaris en max salaris is ongeveer 1200 euro verdeeld over 10 tredes cq 10 jaar.

Ik ben vooral door het salaris gaan solliciteren.
quote:Tulisa schreef op 13 januari 2017 @ 23:32:

[...]

Klopt. Ik ga sowieso aangeven dat ik meer wil verdienen. Het gaat mij erom hoe ik dit het beste aan kan pakken. Moet ik me huidige werkgever laten weten dat ik elders een beter aanbod krijg of iig laten weten dat ik om me heen aan t kijken ben? Volgens 1 van mijn collega's is dat geen goed idee omdat ze dan juist niet meer gaan "bieden" maar laten je liever gaan.

Ik weet ook niet of ik achteraf de andere baan kan weiegeren als ik mondeling heb geaccepteerd.

Ik zou sowieso niks zeggen voordat je een ander aanbod hebt. Of je dat dan bespreekbaar maakt moet je zelf weten. Nogmaals: zet alle voors en tegens eens op een rijtje.

Een baan op 5 minuten afstand is fijn, maar 35 minuten is ook niet heel ver als je veel meer salaris hebt en een leukere functie, wellicht heb je leukere collega's, betere doorgroeimogelijkheden? Zet alles eens op een rijtje.
quote:Mietrot schreef op 13 januari 2017 @ 23:30:

Dat ligt ook maar net aan het traject.

Je hebt genoeg trajecten waar amper file is en ja overal kan het een keer voor komen.
Op zich zou je evenveel verdienen als je 5 dagen/week werkt in je huidige job, als 4 dagen/week in je nieuwe job.

Als ik het zo bekijk, vind ik het wel reden genoeg om van job te veranderen.

Wel zou ik eerst met je huidige baas gaan praten om te zien of hij een betere voorstel kan doen dan je huidige loon, dat blijft de ideale situatie natuurlijk.
Totaal off-topic, maar hoe kont het dat je niet kunt leven van 2600? Ik heb zeker 1000 euro minder in de maand en ik kan prima leven!

Daarnaast hoor ik onvrede in je verhaal. Jij vind dat je meer waard bent. Zit je wel in een sector die past bij het salaris wat jij wenst? Een IT'er in de zorg verdient veel minder dan een IT'er bij een IT-bedrijf of een bank. Kortom: is het redelijk om van je werkgever te verlangen/vragen dat die je meer gaat betalen.
quote:blueeyes*3 schreef op 13 januari 2017 @ 23:53:

Totaal off-topic, maar hoe kont het dat je niet kunt leven van 2600? Ik heb zeker 1000 euro minder in de maand en ik kan prima leven!

Daarnaast hoor ik onvrede in je verhaal. Jij vind dat je meer waard bent. Zit je wel in een sector die past bij het salaris wat jij wenst? Een IT'er in de zorg verdient veel minder dan een IT'er bij een IT-bedrijf of een bank. Kortom: is het redelijk om van je werkgever te verlangen/vragen dat die je meer gaat betalen.

2600 is wel bruto. Ik kan ervan rondkomen maar kan er niet veel meer mee zoals sparen voor een leuke auto, nieuw huis enz.

Ik denk niet dat ik te veel vraag aangezien ik het elders wel kan krijgen. Ik heb rondgekeken en het salaris wat ik nu krijg is iet wat beneden gemiddeld voor de sector. De salaris bij de andere is bovengemiddeld denk ik. Maar dat terzijde, het verschil is in elk geval groot en de moeite waard om te overwegen.
Je zegt dat het enige probleem het salaris is.

Eigenlijk wil je dus gewoon blijven werken waar je nu werkt, alleen wil je het salaris van die andere werkgever.

Je hoopt dus dat je tijdens het eindejaarsgeprek kunt "dreigen" met een andere baan met een hoger salaris en dat je huidige werkgever dan vraagt hoeveel salarisverhoging je wilt hebben om te blijven?

Dat lijkt mij niet handig; er zijn namelijk werkgevers die in zo'n geval hun hand uitsteken en je feliciteren met die andere, nieuwe baan en zeggen dat zij er begrip voor hebben dat je geen dief van je eigen portemonnee bent - en dan afspraken gaan maken over je laatste werkdag en zo.

Alleen wanneer je die andere baan daadwerkelijk zwart/wit aangeboden hebt gekregen en ook daadwerkelijk hebt besloten dat je bereid bent die baan aan te nemen (in het geval jouw huidige werkgever je geen salarisverhogig biedt), is het een mogelijkheid om op deze manier te proberen een salarisverhoging af te dwingen.

Wacht ook eerst even af of zij ook echt 3200,- of meer bieden in het contract; soms noemt men namelijk het eindsalaris van een schaal als "het" salaris en blijkt er in werkelijkheid een startersschaal/aanloopschaal aan de orde.

Heb je ook gekeken naar de overige voorwaarden? Als je nu bijvoorbeeld een dertiende maand krijgt en bij die andere werkgever niet, is het nog maar de vraag of je er zoveel beter van wordt infinancieel opzicht. Zeker wanneer je het totale aantal uren dat je per week kwijt bent aan werk + reistijd mee rekent. (per dag 8 uur werk + 2 x 5 minuten reistijd versus 8 uur per dag + 2 x >35 minuten)
Tel je ook extra reiskosten erbij? Onderhoud auto, benzine, mogelijk sneller aanschaf andere auto etc. Ik denk dat je minstens een paar honderd per maand extra daaraan kwijt bent.

Bij mij is 25 minuten reistijd op zondag, doordeweeks 50 minuten ivm file. Het ligt dus echt aan het traject.

Staar je dus niet meteen blind op de 3200 bruto. Alhoewel ik goed begrijp dat je meer inkomen wilt.
Hou je naast de tijd, ook rekening met de extra reiskosten? Ik weet niet hoe je gaat reizen, maar je zou zomaar 100 of 200 euro meer kwijt kunnen zijn per maand. (Edit: Of nog meer, zie crosspost met Tvandattum .)

Tenzij je gaat fietsen, maar aangezien je het over vertraging hebt ga ik daar niet vanuit.
Bedankt voor alle reacties.

Het verschil in reistijd vond ik ook het grootste minpunt. ik realiseer me dat ik nu in een luxepositie zit wat dat betreft maar goed daar wil ik mijn besluit niet helemaal vanaf laten hangen want anders zal ik nooit ergens anders kunnen werken. Bovendien is 35 minuten wel te doen, het traject valt ook reuze mee. Vertragingen komen voor maar over het algemeen kun je vrij vlot doorrijden heb ik me laten vertellen.

Voor wat betreft de extra kosten, ik heb een lease auto dus dat zal niet veel aan veranderen, hooguit enkele ttientjes extra brandstof.

Over de secundaire arbeidsvoorwaarde heb ik het nog niet helemaal over gehad maar dit ander bedrijf heeft een CAO en wat ik daaruit heb kunnen halen is dat het vergelijkbaar is met waar ik nu zit. Ik zou iets meer eindejaarsuitkering krijgen, daarentegen moet ik wel een kleine 2,5% pensionbijdrage betalen tov premievrij waar ik nu zit. Ik spaar daar wel meer pensioen. Uiteraard zal ik dit allemaal dubbelchecken voordat ik de baan accepteer.
Ik zou er gewoon voor gaan.

Aan je reacties is duidelijk te merken dat je liever overschakelt. (begrijpelijk hoor)

Kan deugd doen ook, een nieuw avontuur !
Die opmerking over die leaseauto begrijp ik niet. Of je hebt een auto via je werk, dan moet je die inleveren, zit je met leaseboetes etc.,

óf je hebt een private lease-constructie die duurder zal worden doordat je zo 10.000 km per jaar meer gaat rijden. Daarnaast zal de extra benzine ook zo 100 euro zijn (ik verstook met een vergelijkbare afstand maar meer files ca. 30 euro per week). Dat vind ik geen 'paar tientjes'.

Maar ik denk dat Chentolove gelijk heeft, dus ik sluit me bij haar laatste post aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven