Werk & Studie alle pijlers

Wat moet ik doen?

07-02-2014 12:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit weer eens met een dilemma. Al een tijdje ben ik aan het solliciteren en laatst mocht ik dan eindelijk weer eens ergens op gesprek komen. Het gesprek verliep heel goed en twee dagen later werd ik gebeld dat ze me een contract wilden aanbieden. Erg blij natuurlijk! Al viel het salaris en de secundaire voorwaarden die me tijdens het gesprek werden meegedeeld enorm tegen.

Diezelfde dag echter werd ik ook benaderd door een andere werkgever met een uitnodiging om op gesprek te komen. Dit zal aanstaande maandag plaatsvinden.Hoewel ik een behoorlijke reistijd zal hebben, heeft deze werkgever me veel meer te bieden en heeft deze dan ook mijn absolute voorkeur.

Ik ben eerlijk geweest tegen werkgever A en heb verteld dat ik nog een gesprek heb op maandag en dat ik graag wat bedenktijd zou willen. Ze hebben me meegedeeld dat ze tot maandagmiddag uiterlijk willen wachten. Hoewel ik dan wel weet of ik door ben naar de volgende ronde, is het natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat ik dan al weet dat ik het ook geworden ben.

Wat zouden jullie doen? Het contract bij A verspelen en hopen dat je bij B terecht kunt?
Persoonlijk zou ik geen risico nemen, en voor de eerste gaan.

Bij de eerste heb je al garantie op een contract en bij de tweede niet.
Contract A accepteren, ondertussen doorgaan bij B. Als je daar wordt aangenomen, in je proeftijd weggaan bij A. Denk gewoon aan je eigen belang, doen werkgevers ook. Voorkom in ieder geval dat je met lege handen staat.
Ik zou wel gaan sollicticeren, maar daarna werkgever 2 in je probleem betrekken. Als hij je echt geknipt vindt voor de functie zal hij je proberen te weerhouden. Dat zou ik dan hopen (niet geschoten is altijd mis).
Contract A accepteren. Er zal sprake zijn van een proeftijd. Als je binnen de proeftijd bij B aan de slag kunt, kun je na proeftijd opzeggen. Straks zit je met geen enkel contract en ben je wellicht voor je WW 100% verwijtbaar werkloos geworden en vervalt je recht op WW.
quote:Doreia schreef op 07 februari 2014 @ 12:26:

Contract A accepteren. Er zal sprake zijn van een proeftijd. Als je binnen de proeftijd bij B aan de slag kunt, kun je na proeftijd opzeggen. Straks zit je met geen enkel contract en ben je wellicht voor je WW 100% verwijtbaar werkloos geworden en vervalt je recht op WW.

Er is inderdaad sprake van een maand proeftijd. (Stom daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht!)

Alleen is het WW-verhaal voor mij niet van toepassing. Ik heb namelijk wel werk en ook altijd gehad. Dus met lege handen zit ik sowieso niet.
quote:CarolaH schreef op 07 februari 2014 @ 12:23:

Contract A accepteren, ondertussen doorgaan bij B. Als je daar wordt aangenomen, in je proeftijd weggaan bij A. Denk gewoon aan je eigen belang, doen werkgevers ook. Voorkom in ieder geval dat je met lege handen staat.Dit is inderdaad wel een heel goede. Al voel ik me dan toch een huichelaar :(
quote:Groll schreef op 07 februari 2014 @ 12:26:

Ik zou wel gaan sollicticeren, maar daarna werkgever 2 in je probleem betrekken. Als hij je echt geknipt vindt voor de functie zal hij je proberen te weerhouden. Dat zou ik dan hopen (niet geschoten is altijd mis).Bedoel je daarmee dat ik dan werkgever B bij wie ik op gesprek moet, kan vragen of hij de procedure wil versnellen of bedoel je dat ik werkgever A langer om uitstel moet vragen?
Je vraagt niets aan beide werkgevers. Je deelt alleen mee dat je ook nog in de sollicitatieprocedure zit bij de andere werkgever. Niets meer en niets minder. En dan een beetje proberen tegen elkaar uit te spelen als je het idee krijgt dat ze je beide graag willen hebben.
quote:Doreia schreef op 07 februari 2014 @ 12:40:

Je vraagt niets aan beide werkgevers. Je deelt alleen mee dat je ook nog in de sollicitatieprocedure zit bij de andere werkgever. Niets meer en niets minder. En dan een beetje proberen tegen elkaar uit te spelen als je het idee krijgt dat ze je beide graag willen hebben.

Ik had tijdens het gesprek het idee dat werkgever A me graag wilde hebben. Nadat ze mijn gewenste salaris hadden gehoord, hadden ze bij het eerste gesprek wel meteen verteld dat dat 'm niet zou worden en vroegen ze of er nog onderhandelingsmogelijkheden bij mij waren. Hier heb ik bevestigend op geantwoord.

Ze zouden me vandaag dan bellen om me te vertellen of ik wel of niet doormocht naar de tweede ronde, oftewel het arbeidsvoorwaarden gesprek.

Gek genoeg belden ze dus gisteren en komt er helemaal geen gesprek meer. Ze overvielen me eigenlijk ook een beetje. Want over het salaris is dus niet onderhandeld en ligt zo'n 500eu br per maand onder mijn indicatie. Nu had ik zelf ook hoog ingezet, met het idee ergens tot een middenweg te komen.
Geen gesprek? Maar ben je nu wel aangenomen dan?
Ja Anthonius. Ze hebben me een aanbod gedaan voor een contract en salaris per telefoon en dat concept contract heb ik ook al ontvangen, Als ik die dus teken neem ik aan dat ik aan de slag kan. Beetje vreemd is het wel. Vooral omdat er eerst nog sprake zou zijn van een tweede gesprek.
Je kan een tegenvoorstel doen op het contract en zo de onderhandelingen starten hoor. Zo heb ik het laten lopen bij een werkgever, omdat er belachelijke bepalingen instonden. (concureentiebeding van 2 jaar in 200 km rond de vestigingsplaats en dat voor een 6 maanden contract!)
Dan deel je bedrijf A mede dat je graag hun contract wil ondertekenen, maar dat er eerst nog punten moeten zijn waar jullie het samen over eens zijn. Het heet niet voor niks salarisonderhandeling, dus je kunt altijd op het salaris terug komen. Schijnbaar heeft dit bedrijf wel haast, want anders sturen ze je niet dat contract toe. Ze willen je graag hebben, dus minimaal nog 1x onder het salaris onderhandelen zou ik doen.

Ondertussen trek je hier weer wat tijd mee en kun je ook bij B verder.

Per wanneer willen ze je in dienst hebben bij A? Op 1 maart? dan is er nog alle ruimte om te onderhandelen. Het is niet zo dat wanneer jij maandag niks laat weten, zij zeggen dat het contract is niet meer geldig is. Al zou je het dinsdag tekenen, dan nog hebben jullie een schriftelijke overeenkomst liggen.

Vandaar ook dat je nog wel de tijd kunt nemen om bij A te onderhandelen. Volgens mij zit je best in een gunstige positie
quote:Doreia schreef op 07 februari 2014 @ 13:37:

Je kan een tegenvoorstel doen op het contract en zo de onderhandelingen starten hoor. Zo heb ik het laten lopen bij een werkgever, omdat er belachelijke bepalingen instonden. (concureentiebeding van 2 jaar in 200 km rond de vestigingsplaats en dat voor een 6 maanden contract!)Toevallig, dit staat ook exact in mijn contract!
quote:yoshe schreef op 07 februari 2014 @ 13:41:

Dan deel je bedrijf A mede dat je graag hun contract wil ondertekenen, maar dat er eerst nog punten moeten zijn waar jullie het samen over eens zijn. Het heet niet voor niks salarisonderhandeling, dus je kunt altijd op het salaris terug komen. Schijnbaar heeft dit bedrijf wel haast, want anders sturen ze je niet dat contract toe. Ze willen je graag hebben, dus minimaal nog 1x onder het salaris onderhandelen zou ik doen.

Ondertussen trek je hier weer wat tijd mee en kun je ook bij B verder.

Per wanneer willen ze je in dienst hebben bij A? Op 1 maart? dan is er nog alle ruimte om te onderhandelen. Het is niet zo dat wanneer jij maandag niks laat weten, zij zeggen dat het contract is niet meer geldig is. Al zou je het dinsdag tekenen, dan nog hebben jullie een schriftelijke overeenkomst liggen.

Vandaar ook dat je nog wel de tijd kunt nemen om bij A te onderhandelen. Volgens mij zit je best in een gunstige positie

Het contract zou al ingaan per 17 feb. Ik krijg ook een beetje het idee dat ze me dus enorm onder druk zetten omdat alles ineens heel snel gaat en ze me ook hebben gezegd uiterlijk tot maandag te kunnen wachten. Dit hebben ze nogmaals bevestigd per mail. En dat ze dan willen weten of ik akkoord ga en het al dan niet onderteken.

Maar goed, ik was dus slecht voorbereid omdat ze hadden gezegd vandaag pas te bellen en bij een positieve beslissing er nog een tweede gesprek zou plaatsvinden. Dus ik heb niet helemaal gereageerd zoals ik achteraf gewild had. Ook ten dele omdat ik toch bang was ze te verspelen als evt toekomstige werkgever.
Kun je wel zo snel weg bij je huidige werkgever?

Voor zo'n concurrentiebeding zou ik trouwens nooit tekenen! Dat alleen al is een no go. Dus er is nog wel wat onderhandeling nodig voor je kunt tekenen.

Kun je zelf niet vragen of je dinsdag een gesprek kan hebben over de arbeidsvoorwaarden?
quote:12twister schreef op 07 februari 2014 @ 14:05:

Kun je wel zo snel weg bij je huidige werkgever?

Voor zo'n concurrentiebeding zou ik trouwens nooit tekenen! Dat alleen al is een no go. Dus er is nog wel wat onderhandeling nodig voor je kunt tekenen.

Kun je zelf niet vragen of je dinsdag een gesprek kan hebben over de arbeidsvoorwaarden?Ja dat is geen probleem. Bij mijn huidige werkgever is het momenteel 'vechten om werk' dus die zou in die zin blij zijn als iemand vrijwillig opstapt. Ik heb ook al verteld dat ik aan het solliciteren ben en ik dus bij wijze van ieder moment kan opstappen. Hier houden ze rekening mee.
quote:muni schreef op 07 februari 2014 @ 13:52:

[...]

Toevallig, dit staat ook exact in mijn contract!Nou, dat heb ik dus laten klappen. Zijn ze nu helemaal! Een maand beding vind ik meer dan voldoende bij een half jaar contract en 50 km meet dan ruim. Wilden ze niet, dus toen zei ik toedeledoki!
quote:muni schreef op 07 februari 2014 @ 14:09:

[...]

Ja dat is geen probleem. Bij mijn huidige werkgever is het momenteel 'vechten om werk' dus die zou in die zin blij zijn als iemand vrijwillig opstapt. Ik heb ook al verteld dat ik aan het solliciteren ben en ik dus bij wijze van ieder moment kan opstappen. Hier houden ze rekening mee.Maar zolang jij een contract hebt hoef je niet weg.
quote:Doreia schreef op 07 februari 2014 @ 14:11:

[...]

Maar zolang jij een contract hebt hoef je niet weg.Nee dat klopt. Alleen is dit een parttime baan heel vroeg in de ochtend en heb ik daarna een andere parttime baan in de middag tot de avond. Dit betekent dus dat ik in de praktijk op sommige dagen 15 uur van huis ben. Ook zijn beide banen op een heel ander niveau en binnen een andere sector dan waar ik voor gestudeerd heb. Vandaar dat ik nu gewoon een fulltime baan bij 1 werkgever wil en het liefst eentje die wat meer bij mijn studie en/of niveau aansluit.
Toch zou ik niet alvast stoppen tot je ander werk hebt.

Onderhandel bij werkgever A over je contract. lees minutieus het contract door en onderhandel over dit contract, want anders leg je de strop om je eigen nek. En ga verder met werkgever B, maar blijf werken bij je huidige werkgever. Anders heb je 0 euro's in de maand en nergens recht op als je zelf ontslag neemt bij je bijbaan.
Ja dat is inderdaad een goed advies Doreia. Dank je wel in ieder geval voor de moeite die je neemt

Soms kan het het net even helpen als iemand anders zijn licht er op schijnt.
Succes!
quote:muni schreef op 07 februari 2014 @ 13:59:

[...]

Het contract zou al ingaan per 17 feb. Ik krijg ook een beetje het idee dat ze me dus enorm onder druk zetten omdat alles ineens heel snel gaat en ze me ook hebben gezegd uiterlijk tot maandag te kunnen wachten.

Maar goed, ik was dus slecht voorbereid omdat ze hadden gezegd vandaag pas te bellen en bij een positieve beslissing er nog een tweede gesprek zou plaatsvinden. Dus ik heb niet helemaal gereageerd zoals ik achteraf gewild had. Ook ten dele omdat ik toch bang was ze te verspelen als evt toekomstige werkgever.Ze hebben dus haast, dat is mooi. Geef aan dat je het contract hebt doorgelezen, dat je er erg blij mee bent, maar dat je nog wat zaken ziet waar je het over wilt hebben. O.a. salaris, concurrentiebeding en zo zijn er vast nog wel meer dingen die je nu pas ziet in het contract die voor je ligt. Geef aan dat je daar graag begin volgende week over wilt praten. Ze gaan echt niet zeggen, take it or leave it. Dit is een hele slimme zet van ze, jij voelt nu druk dus teken je straks voor iets waar je niet achter staat. Zij hebben haast met deze functie en er is jou een 2e gesprek toegezegd. Bel ze vanmiddag nog op en vraag om een gesprek begin volgende week. Laat je niet verleiden om voor de telefoon al uitspraken te doen. Refereer ook aan hun belofte dat er een 2e gesprek zou komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven