Werk & Studie alle pijlers

Wat moet ik hiervan denken?

20-09-2010 14:38 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen donderdag heb ik me ziek gemeld i.v.m. de griep. Verhoging (geen koorts), overgeven, kop vol snot, de hele shabang had ik. Sinds gisteren ging het weer wat beter en hoewel mijn ene oor nog dicht zit en ik natuurlijk nog snotverkouden ben, zat ik er zelf al over na te denken morgen gewoon weer aan het werk te gaan. Ik twijfelde nog wat omdat ik weet dat er veel op me af gaat komen natuurlijk (i.v.m. afwezigheid afgelopen dagen).

Nu kreeg ik dus net telefoon van leidinggevende. Even vragen hoe het gaat en wanneer ik weer op het werk denk te komen. Op zich niet raar hoor, maar ik krijg er toch een onprettig gevoel van, alsof hij mij niet vertrouwd of zo. Een tijd geleden belde hij ook toen ik ziek was, maar in die jaren daarvoor nooit, dus vandaar dat ik het wat gek vind.

Ik heb trouwens gezegd dat ik er morgen weer ben.

Ben benieuwd naar jullie mening en ervaring.
Volgens mij is de werkgever verplicht om te informeren hoe het met je gaat. Dit in het kader van Wet Poortwachter.
Het kan zijn dat er meerdere personen zich ziek hebben gemeld, dan is het verstandig van de werkgever zijn zieke medewerkers na te trekken i.v.m. mensen die het voor anderen verzieken.
Vind 't niet zo vreemd dat ie je belt om te vragen wanneer je denkt weer aan de slag te komen.

Maar je hoort ook wel ns dat werkgevers iemand bijna gaan stalken. Iemand die al heeft aangegeven dat z'n ziekte minstens een week gaat duren, nog in die week dagelijks telefonisch lastig vallen, vind ik niet alleen overbodig, maar eerder demotiverend.
Niks mis mee. Niet meer van maken dan het is.
quote:Cacaopoeder schreef op 20 september 2010 @ 14:44:

Het kan zijn dat er meerdere personen zich ziek hebben gemeld, dan is het verstandig van de werkgever zijn zieke medewerkers na te trekken i.v.m. mensen die het voor anderen verzieken.

Wat heeft dat te maken met het feit dat meerdere mensen zich hebben ziekgemeld? Dat ze met elkaar een feestje aan het vieren zijn ofzo?

Overigens belt mijn baas ook vrij snel, vooral omdat ik voor de klas sta en het dus snel duidelijk moet worden of een invaller nodig is, maar ook om te informeren hoe het gaat. Vind ik alleen maar menselijk.
quote:Aubrey schreef op 20 september 2010 @ 14:42:

Volgens mij is de werkgever verplicht om te informeren hoe het met je gaat. Dit in het kader van Wet Poortwachter.Inderdaad. En los daarvan is het gewoon netjes dat er geinformeerd wordt hoe het met je gaat. In een adem door is het voor werkgevers nodig om te weten en logisch vanuit hun perspectief om te weten wanneer jouw arbeidsongeschiktheid weer voorbij is.
Ziekteverzuim kost de nederlandse werkgevers 11 miljard euro (!!!) per jaar. Het is dus niet vreemd dat hier steeds meer aandacht voor is en dat werkgevers steeds strakkere protocollen hanteren bij een ziekmelding. Ga er vanuit dat dit niets persoonlijks is maar dat het gewoon onderdeel uit maakt van een steviger ziekteverzuimbeleid.
@ Aubrey,

Ja, maar ook bij een griepje?

@ Cacaopoeder,

Dat zou inderdaad kunnen. Ik weet dat iemand anders vorige week ziek was. Weet niet of zij ook gebeld is, maar ga wel een hengeltje uitwerpen natuurlijk.
Niks raars aan, gewoon wet Poortwachter.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat ze je bellen. Om te informeren hoe het met je gaat en om te weten wanneer je weer denkt aan de slag te gaan. Als je nog een week wegblijft zullen er misschien taken overgedragen moeten worden? Tuurlijk kan een mens een keer ziek zijn, maar het werk moet wel gedaan worden.

Bovendien is het zo dat er werknemers zijn die zich ziek melden om psychische redenen, of om ontevredenheid over baas/werk/bedrijf. Voor een werkgever is het dan van belang om vroegtijdig de signalen hiervan op te vangen, zodat langdurig ziekteverzuim voorkomen kan worden.Een telefoontje naar de werknemer gedurende de ziekteperiode levert dus de nodige informatie op. Het is inderdaad een soort controle, maar neem het niet zo zwaar op. (het is immers niet persoonlijk)

Je hoeft je ook niet schuldig te voelen, of te zeggen dat je morgen weer komt! Ziek is ziek, bovendien heeft een werkgever niets aan iemand die ziek op het werk zit en niet de tijd heeft genomen goed uit te zieken. Dus als je denkt morgen niet beter te zijn: bel dan terug en zeg dat tegen je baas...

Enne..beterschap!
Ik zou er echt niks achter zoeken. Dat hij het eerder nooit gedaan heeft en nu wel, kan idd te maken hebben met veranderende wetgeving, maar ook gewoon met het feit dat hij veranderd is in zijn stijl van leidingeven. Dat hij gewoon oprecht geinteresseerd in je is hoe je je voelt en daar eerder niet zo over nadacht of het vergat. Gewoon menselijk, en ja, voor hem is het idd fijn om te weten wanneer je er weer bent!
quote:hatseklats schreef op 20 september 2010 @ 14:53:

@ Aubrey,

Ja, maar ook bij een griepje?

De werkgever weet op voorhand niet hoe erg het met jouw griepje is, en of er een eventueel achterliggend (werkgerelateerd) probleem is, zoals werkdruk, demotivatie, pesten op het werk, etc.

Je moet hier niet te veel bij stilstaan, het is een formaliteit.
Zou me er niet te druk over maken en ook niet gaan vissen bij die andere collega. Wat schiet je ermee op als blijkt dat hij/zij niet gebeld is? Je gevoel van controle wordt alleen maar verstrekt, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is.

De kosten voor verzuim zijn voor een werkgever erg hoog. Misschien is intern de procedure veranderd en is er nu de afspraak dat leidinggevende hun mensen even bellen om te vragen hoe het gaat.
Ik wil ook een motto
Ik vind het ook niet raar. En eerlijk gezegd als ik me donderdag met griep ziekgemeld had, dan had ik vanmorgen minstens een sms gestuurd (en dat dan opgevolgd met een telefoontje later op de dag) om even te laten weten dat ik nog steeds ziek was.

Hoop dat je je morgen weer topfit voelt!
Ja bij mijn vorige werkgever lag ik een keer met griep, voorhoofdholtontsteking en een salmonellavergiftiging op bed, ik dacht dat ik dood ging! T kosten deed mega pijn door de voorhoofdholtonsteking en kon geen daglicht verdragen!

Toch vond mijn werkgever t nodig 2 x op een dag te bellen zowel op mn mobiel als huisnummer!! Mijn huistelefoon was niet draadloos dus moest telkens uit bed kruipen letterlijk! Na 3 dagen was ik t zat en heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik hier niet van gedient ben en als ze het wantrouwde wel even langs mocht komen hoor! Dan zou ik ff in der bek kotsen........ Ze heeft me niet meer gebeld en een beterschapskaartje gestuurd hahahaha
Maaarrr on-topic 1 keertje bellen is normaal, zou ik nog zelfs wel kunnen waarderen
quote:kiss86 schreef op 20 september 2010 @ 15:00:

Dan zou ik ff in der bek kotsen........
quote:nummerzoveel schreef op 20 september 2010 @ 14:53:

Ga er vanuit dat dit niets persoonlijks is maar dat het gewoon onderdeel uit maakt van een steviger ziekteverzuimbeleid.Helemaal mee eens.
Nou kiss, als je dat tegen mij had gezegd dan had je ook post thuis ontvangen, maar zeker geen beterschapskaartje.
Ja sorry ik was toen woest toen ik dat zei hahaha......

Ze begreep t wel uiteindelijk.

Ze is zelf lichtelijk gestoord.....is later ook per direct uit der functie ontheven.
Eerlijk gezegd vind ik het zelf nogal overdreven om op mijn tweede ziektedag (vrijdag is normaliter een vrije dag voor mij) al te bellen. En ik ben echt niet thuis gebleven i.v.m. onvrede over mijn werk hoor! Ik heb het er erg naar mijn zin, maar was gewoon echt ziek en wil inderdaad ook niet 'half' weer aan het werk, alleen omdat ik druk voel.
quote:kiss86 schreef op 20 september 2010 @ 15:07:

Ja sorry ik was toen woest toen ik dat zei hahaha......

Ze begreep t wel uiteindelijk.

Ze is zelf lichtelijk gestoord.....is later ook per direct uit der functie ontheven.Hahahahaha...echt supergrappig...
Een leidinggevende die zo'n opmerking snapt, zou voor mij idd ook reden geven om zo'n iemand uit haar functie te zetten...
Ja het ging ook min of meer de toon die ze had tijdens t bellen en de vragen die ze telkens weer stelde pfff was echt vermoeiend leek wel een verhoor....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven