Werk & Studie alle pijlers

wat te kiezen?

07-10-2009 15:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik weet niet welke studie ik volgen moet

Ik heb altijd intresse gehad in Dinosaurussen en reizen, maar ook in het medische.

Ik heb nu alleen maar een opleiding van het middelbaarberoepsonderwijs, mavo, maar verder niks.

Ik weet ook niet welke opleidingen er op aan sluiten, of zouden die te hoog zijn voor mij? of weet iemand een beroep die bij mij passen zou?
Ga eens met een decaan praten of doe anders zelf een beroepskeuze test.
HBO lijkt me. Misschien richting toerisme? Of een lerarenopleiding geschiedenis. HBO verpleegkunde? Hoe moeilijk kan het zijn om iets te vinden?
Lijkt me dat je zelf eens even wat uitzoekwerk moet gaan doen.

Welke beroepen lijken je leuk? Ga je dan eens in die opleidingen verdiepen. Met een mavo opleiding kun je alleen naar de MBO. Wil je HBO of hoger dan moet je eerst MBO doen of eerst HAVO (of voor WO eerst VWO).

Ga eens praten met mensen met dat beroep. Wat houdt het in praktijk in.

Je vindt dinosaurussen leuk. Tja, daar kun je weinig mee. Archeoloog, maar daar is volgens mij erg weinig werk in.

Reizen is ook wat algemeen. Er zijn veel dingen die je in het toerisme kunt doen. Hou er wel rekening mee dat het meeste wel erg slecht betaalt.

Medisch ik ook nogal breed. Denk aan aan iets in de zorg, of iets administratiefs maar dan wel in de medische wereld?

Kortom: doe zelf wat speurwerk, verdiep je wat meer in dingen. Want wij kunnen aan de hand van een paar regels natuurlijk niet inschatten welk beroep bij jou zou passen.
quote:meds schreef op 07 oktober 2009 @ 15:22:

HBO lijkt me. Misschien richting toerisme? Of een lerarenopleiding geschiedenis. HBO verpleegkunde? Hoe moeilijk kan het zijn om iets te vinden?Met mavo kun je niet naar de HBO.
Mavo of vmbo? Lijkt mij nogal een verschil in zitten wat betreft het "nog niet hebben kunnen uitvinden wat te willen doen". Dan zit je toch of al een hele tijd thuis met je mavo diploma, of je hebt al werkervaring op een bepaald gebied.
Ja, dat vind ik echt.
TO zegt MBO te hebben, of bedoelt ze wat ander met Middelbaarberoepsonderwijs?
quote:Lemonbee schreef op 07 oktober 2009 @ 15:14:

Hallo allemaal.

Ik weet niet welke studie ik volgen moet

Ik heb altijd intresse gehad in Dinosaurussen en reizen, maar ook in het medische.

Ik heb nu alleen maar een opleiding van het middelbaarberoepsonderwijs, mavo, maar verder niks.

Ik weet ook niet welke opleidingen er op aan sluiten, of zouden die te hoog zijn voor mij? of weet iemand een beroep die bij mij passen zou?Zie?
Idd, wat bedoel je, mbo of mavo. Dat is een heel verschil.

Ben je graag praktisch bezig, of liever theoretisch? Heb je bepaalde ideeen over de duur van je studie?
Met mavo alleen kan je ook naar het HBO mits ze ouder is dan 21 en de 21+toets haalt.

Met MBO mag je zoiezo door naar het HBO.
en wat kan je betalen?
Misschien kun je je beter afvragen of je jezelf eerder in een administratieve functie, een creatieve functie, een verzorgende functie, een sociale functie, een analytische functie, enz. ziet.

Zou je bijvoorbeeld op een kantoor willen werken? Of zou je liever met mensen willen werken? Of zou je in de vrije natuur willen werken? Zou je moeite hebben met wisselende diensten? Zou je voor jezelf willen werken? Vind je het leuk om in teams te werken of werk je liever alleen?

En dan met dat in je achterhoofd een beroep/opleiding gaan zoeken dat/die aansluit bij je interesses.

'Reizen' en 'Medisch' zijn nogal brede begrippen. Zou me zelf niet al te veel vastpinnen op opleidingen en beroepen die met dinosaurussen te maken hebben, er zijn er maar heel weinig, maar ze zijn er natuurlijk wel.
Wat is je leeftijd?
Word een jaartje reisbegeleider (bij djoser ofzo), daar heb je geen specifieke opleiding voor nodig, het betaalt ruk, maar je kunt er wel ervaring op doen en er voor jezelf achter komen wat je eventueel nog wil gaan studeren.
Medisch en dinoos, ik zeg: dierenartsassistente! Of paraveterinair.
quote:haaasje schreef op 07 oktober 2009 @ 15:32:

Medisch en dinoos, ik zeg: dierenartsassistente! Of paraveterinair.Er worden anders erg weinig dino's langs gebracht hoor bij een dierenarts
quote:Vl43inder schreef op 07 oktober 2009 @ 15:37:

[...]

Er worden anders erg weinig dino's langs gebracht hoor bij een dierenarts Nee, die zijn allemaal al dood en worden dus opgehaald door de dierenambulance
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:[message=4108470,noline]

Je vindt dinosaurussen leuk. Tja, daar kun je weinig mee. Archeoloog, maar daar is volgens mij erg weinig werk in.

Geologie, niet archeologie. Maar inderdaad ook VWO.
quote:chelseygirl schreef op 07 oktober 2009 @ 15:49:

[...]

Geologie, niet archeologie. Maar inderdaad ook VWO.Archeologie kan je ook studeren hoor
Paleonthologie. Gewoon een jaar naar het hbo en je propedeuse halen en daarna instromen op de uni. Dan doe je wel iets wat je leuk vind.
quote:meds schreef op 07 oktober 2009 @ 15:26:

[...]

Zie?

Omdat erachter mavo stond, had ik hem geinterpreteerd als middelbaar onderwijs, mavo.

Anders gelezen zeg maar....
quote:chelseygirl schreef op 07 oktober 2009 @ 15:49:

[...]

Geologie, niet archeologie. Maar inderdaad ook VWO.Een archeoloog graaft toch ook oude dingen op? of alleen dingen en geen dierenbotten?
quote:DTJ schreef op 07 oktober 2009 @ 18:32:

[...]

Een archeoloog graaft toch ook oude dingen op? of alleen dingen en geen dierenbotten?Alleen oude dingen die te maken hebben met de menselijke ontwikkeling, dus spullen van de laatste paar 100.000 jaar. Geologen bestuderen het ontstaan van de aarde en het leven. Je kan er zonder meer tot 3.5 milliard jaar terug gaan. Is toch een verschil, hoor.
quote:livetti schreef op 07 oktober 2009 @ 15:27:

Met mavo alleen kan je ook naar het HBO mits ze ouder is dan 21 en de 21+toets haalt.

Met MBO mag je zoiezo door naar het HBO.Dit geldt alleen voor het hoogste niveau MBO ( niveau 4). Heb je niveau 3 of lager kun je alleen via een 21+ toets naar het HBO.
quote:chelseygirl schreef op 08 oktober 2009 @ 09:29:

[...]

Alleen oude dingen die te maken hebben met de menselijke ontwikkeling, dus spullen van de laatste paar 100.000 jaar. Geologen bestuderen het ontstaan van de aarde en het leven. Je kan er zonder meer tot 3.5 milliard jaar terug gaan. Is toch een verschil, hoor.Kijk, heb ik ook weer wat geleerd vandaag .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven