Werk & Studie alle pijlers

Wat zijn jullie ervaringen met Duolingo?

02-02-2023 22:24 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja, de topic titel zegt het al. Iemand ervaring mee? Kun je er echt een taal mee leren?

Wil zelf een andere taal leren. En de eerste les beviel me wel. Vond het herhalen wel heel leuk. Maar vraag me of of je hier echt een taal mee leert.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
02-02-2023 22:30
Dat gaat met mijn gekozen taal helaas niet zo.
Muziek luisteren in die taal.
Online gamen met mensen die die taal spreken.
Filmpjes op youtube kijken in die taal.
Aansluiten bij een taalgroep.
Mogelijkheden zat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het een fijne en leuke manier van leren en wat mij vooral opvalt, is dat het zo goed blijft hangen door de manier van herhalen.
Helaas ben ik ermee gestopt, omdat ik Portugees wilde leren zoals in Portugal en de uitspraak op Duo Lingo Braziliaans is. Anders was ik zeker doorgegaan. Misschien ga ik het binnenkort weer eens gebruiken om mijn Frans op te krikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik Duolingo om Frans te leren. Dat gaat prima en je kunt er ook een hoog niveau mee bereiken. Je moet dan wel veel zelf doen.

Zodra ik een zin niet 100% begrijp qua grammatica, ga ik op zoek naar de achtergrond. Heel basic: waarom schrijven Fransen 'à vélo' (per fiets) maar 'en voiture' (per auto)? Dat schrijf ik dan in een schrift.

Verder staat mijn telefoon in het Frans, lees ik boeken in het Frans met een woordenboek ernaast, luister ik naar de Franse radio, kijk ik Franse filmpjes, lees ik Franse nieuwssites en ben ik actief op de Franse Wikipedia. Er zijn ook in Nederland gratis activiteiten om Frans te spreken, maar daar ga ik (nog) niet heen.

Zo probeer ik mezelf - naast Duolingo - zoveel mogelijk onder te dompelen in het Frans. Dan kun je ver komen. Met iedere dag alleen een lesje doen, blijf je bij de basis.

O ja, gebruik de website n plaats van de app. Op de website moet je zinnetjes typen. Daar leer je het meeste van. En je kunt ook Engels leren vanuit het Frans bijvoorbeeld. Leer je ook weer van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond duolingo fijn om de basis te leren van de taal die ik nu dagelijks spreek (ik woon niet meer in NL).
Ik was begonnen met een taalcursus in Nederland, maar dat niveau kwam na maanden 1x per week nog niet verder dan 'ik wil een appel' en 'ik heet plata'. Met duolingo kon ik wat meer op het gaspedaal trappen.

Vooral voor het ontwikkelen van een gevoel voor zinsopbouw en basiskennis woordenschat vond ik het prima!

Grammatica is inderdaad een dingetje; uiteindelijk werd dat een beetje warrig en kwam ik er niet meer uit waar ik specifiek welke vervoegingen en tijden kon oefenen, die info heb ik er toen zelf bijgezocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boginja schreef:
02-02-2023 23:13
Ik doe nu een maand of 5 iedere dag Frans. In ieder geval het ‘verplichte’ lesje per dag om de vlammetjes aan te houden en soms meer als ik tijd/zin heb. Ik kon echt 0,0 aan het begin. Ik zou nu wel een paar basic dingen kunnen vragen/zeggen.
Ik heb exact hetzelfde, ik kon echt niets in het Frans en nu kan ik nog (lang geen) gesprek voeren, maar ik kan wel in het Frans naar een restaurant en vragen waar de ingang van het museum is enzo :D
Als ik meer zou oefenen was ik vast veel verder, maar ik doe maar één lesje van een minuut of 2,3 per dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe elke dag een lesje om wat basiskennis Italiaans op te doen. En daarvoor vind ik het prima werken. Ik hoef de taal niet vloeiend te spreken (dat kan ook niet met Duolingo) maar ik wil de structuur en wat woordjes en zinnetjes kennen.

Ik ken wel iemand die veel fanatieker is, die heeft de basis geleerd in Duolingo en is daarna in chatkanalen met native speakers verder gegaan en boeken in de taal gaan lezen en zo. Ik denk dat die nu een aardig mondje Italiaans spreekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Valentijn101 schreef:
03-02-2023 07:43
Muziek luisteren in die taal.
Online gamen met mensen die die taal spreken.
Filmpjes op youtube kijken in die taal.
Aansluiten bij een taalgroep.
Mogelijkheden zat.
En als iemand Latijn wil leren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind Memrise beter! En van anderen hoor ik dat Busuu nog weer beter is dan Memrise. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat ik al een jaarabonnement heb afgesloten bij Memrise.

Mijn man en ik leren nu Russisch. Hij gebruikt Duolingo en ik Memrise. We kijken bij elkaar mee als we leren. Daarom zie ik goed het verschil tussen beide apps.

Duolingo vind ik iets te speels en simpel. Memrise daagt me echt wel meer uit. Ik moet zelf de te vertalen woorden spellen, terwijl Duolingo je kant en klare woorden aanlevert. Bovendien maakt Duolingo gebruik van een computerstem terwijl Memrise je filmpjes laat zien van native speakers. Ze gebruiken verschillende sprekers die dezelfde woorden en zinnen zeggen, zodat je verschillende soorten uitspraak hoort. Daarnaast geeft Memrise meer uitleg over grammatica, en krijg ik daar logischere en nuttigere zinnen om te leren.

Dit verschilt mogelijk wel per taal, maar ik heb via Memrise ook Deens en Spaans geleerd en dat vond ik ook best prima!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is gratis, waarom zou je gewoon niet eens proberen, dan weet je ook of het wat is voor je of niet???
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik op duolingo leer blijft niet hangen, omdat de taal beperkt blijft tot de website zelf. Ik ben al een paar keer enthousiast begonnen met nieuwe talen of talen die ik wilde verbeteren. En dan na hoogstens twee maanden weer gestopt want het lukte niet om er structureel mee bezig te zijn. Dan schiet het ook niet op. Alleen Engels gaat me goed af want daar komen we veel meer mee in aanraking in het dagelijks leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
diablorojo schreef:
03-02-2023 10:26
Duolingo vind ik iets te speels en simpel. Memrise daagt me echt wel meer uit. Ik moet zelf de te vertalen woorden spellen, terwijl Duolingo je kant en klare woorden aanlevert.

Ze gebruiken verschillende sprekers die dezelfde woorden en zinnen zeggen, zodat je verschillende soorten uitspraak hoort.

Daarnaast geeft Memrise meer uitleg over grammatica, en krijg ik daar logischere en nuttigere zinnen om te leren.
Duolingo biedt - op de website - ook de mogelijkheid om zelf te spellen. Duolingo gebruikt ook verschillende sprekers.

Maar het is waar: bij Duolingo moet je meer zelf uitdaging maken.
@diablorojo:

Begin je bij Memrise echt standaard bij de basis of kun je ook op een gevorderden-niveau instappen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het vooral handig is voor een taal die je al een beetje kent, en die je op wilt krikken.

Mijn Spaans kan ik er leuk mee bijhouden.

Japans leren ermee was echt heel lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
03-02-2023 12:07
Ik denk dat het vooral handig is voor een taal die je al een beetje kent, en die je op wilt krikken.
Of voor een taal waarvan de basisstructuur min of meer bekend. Ik kende geen Italiaans, maar heb wel Frans op school gehad en veel dingen zijn niet helemaal hetzelfde, maar wel volgens gelijke principes en dan is het niet heel moeilijk te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond Duolingo vooral handig om mijn vocabulaire te vergroten en een beetje gevoel voor uitspraak en zinsopbouw te krijgen. Ik denk dat Duolingo op zichzelf zeker niet voldoende is om een taal te leren, maar dat het een taal wel een stuk toegankelijker kan maken.
Tijdens corona ben ik met een nieuwe taal begonnen en had daarvoor een tekstboek en werkboek gekocht, maar ik merkte dat ik het toch moeilijk vond om vooruitgang te boeken omdat het allemaal te droog was. Duolingo is behoorlijk laagdrempelig en voelt meer als een spelletje, dus toen ik dat erbij ging doen ging ik opeens vrij vlot vooruit.
De grammatica uitleg vond ik wel te beperkt, daarvoor heb ik dus extra boeken gekocht en kijk ik filmpjes op youtube.
Verder luister ik naar radio en podcasts, en lees ik nieuws en boeken (Penguin parallel text vind ik heel fijn :) ).
Alle reacties Link kopieren Quote
eva_luna schreef:
03-02-2023 12:04
@diablorojo:

Begin je bij Memrise echt standaard bij de basis of kun je ook op een gevorderden-niveau instappen?
Je kunt ook gelijk starten met een ander niveau. Is misschien wel even zoeken naar het juiste niveau dan...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het gebruikt voor ik voor het eerst naar Frankrijk ging.
Ik pak talen sowieso snel op en daardoor kon ik simpele dingen bestellen, de rekening vragen etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe Spaans op Duolingo. Ik ben ooit op nul begonnen en als ik het een tijdje niet gedaan heb en weer begin, valt het mij op hoeveel er toch is blijven hangen. Ik hoef het ook niet vloeiend te gaan spreken, maar ik vind het wel fijn dat als ik op vakantie ga, de basis een beetje heb.
Ik vind het ook gewoon leuk om steeds iets nieuws te leren, dus ik hoef het ook niet in een korte tijd te kunnen. Nu houd ik het veel beter bij.

Hoe goed je in een taal wordt, is natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd je er aan besteedt.

Op de middelbare school kregen mijn klasgenoten en ik allemaal evenveel uren Engels. Ik had een hoog cijfer op een mijn eindlijst (een 8 meen ik, anders een 9). Waarom? Ik schreef al vanaf mijn 15e brieven in het Engels, ik las boeken in het Engels enz. Daar kan geen woordjes leren tegenop. Je moet het gebruiken en het liefst op verschillende manieren. Dan leer je een taal echt.
Anders leer je genoeg om niet in de problemen te komen. :-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien verschilt het per taal, zoals of je ook een ander schrift leert, maar volgens mij zie ik in Duolingo wel een icoontje van een toetsenbordje waarmee je kunt kiezen of je helemaal zelf formuleert of kiest uit gegeven woorden.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik Duolingo wanneer ik er zin in heb. Heb er nu weken weer niks mee gedaan. De herhaling is vervelend en fijn tegenlijk want daardoor onthou ik wel veel woorden en korte zinnen.

Ik mis wel een bepaalde moeilijkheidsgraad. Nu doe ik veel op automatisch en selecteren op wat ik zeker weet en daarna de twijfelachtige woordjes/zinnen. Ik vind ook de vormgeving en het wedstrijdelement zo irritant en tijdrovend. Ik zou dan gewoon meteen door willen naar de volgende opdracht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Philip schreef:
03-02-2023 08:17
Ik gebruik Duolingo om Frans te leren. Dat gaat prima en je kunt er ook een hoog niveau mee bereiken. Je moet dan wel veel zelf doen.

Zodra ik een zin niet 100% begrijp qua grammatica, ga ik op zoek naar de achtergrond. Heel basic: waarom schrijven Fransen 'à vélo' (per fiets) maar 'en voiture' (per auto)? Dat schrijf ik dan in een schrift.

Verder staat mijn telefoon in het Frans, lees ik boeken in het Frans met een woordenboek ernaast, luister ik naar de Franse radio, kijk ik Franse filmpjes, lees ik Franse nieuwssites en ben ik actief op de Franse Wikipedia. Er zijn ook in Nederland gratis activiteiten om Frans te spreken, maar daar ga ik (nog) niet heen.

Zo probeer ik mezelf - naast Duolingo - zoveel mogelijk onder te dompelen in het Frans. Dan kun je ver komen. Met iedere dag alleen een lesje doen, blijf je bij de basis.

O ja, gebruik de website n plaats van de app. Op de website moet je zinnetjes typen. Daar leer je het meeste van. En je kunt ook Engels leren vanuit het Frans bijvoorbeeld. Leer je ook weer van.
In de app moet je ook zinnetjes typen hoor. 🙂
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou het zien als een leuke aanvulling op het leren van een taal als je serieus bent.
Zou het niet zien als de enige manier om een taal te leren.

Als je het enkel leert voor een vakantie, kan je het doen om wat basis woorden te leren.

Vind het verder een positieve site. Je hoeft je niet door 1000en advertenties heen te worstelen als je het gratis doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Harmonikaatje schreef:
04-02-2023 17:49
Zou het zien als een leuke aanvulling op het leren van een taal als je serieus bent.
Zou het niet zien als de enige manier om een taal te leren.

Als je het enkel leert voor een vakantie, kan je het doen om wat basis woorden te leren.

Vind het verder een positieve site. Je hoeft je niet door 1000en advertenties heen te worstelen als je het gratis doet.
Nou dan deed ik iets niet goed na elke vijf zinnen advertentie voor super duo
Alle reacties Link kopieren Quote
Een taal leren via Duolingo kan niet, hoogstens opfrissen en je voc uitbreiden - op voorwaarde dat je op andere momenten met de taal in contact komt.

Zelf gebruik ik de app ook, maar dat doe ik naast mijn wekelijkse avondles van die taal.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren Quote
Ideaal toch, beetje je talen ophalen tussen de bedrijven door

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven