Wat zou jij doen?
donderdag 5 november 2009 om 14:01
Stel, je werkt op een afdeling van drie personen: een leidinggevende, een collega en jijzelf. Je collega is zwanger en gaat over een tijdje voor een x aantal maanden met verlof. Dan verzoekt je leidinggevende je om gedurende het verlof van je collega je parttime dag te laten vervallen en fulltime te gaan werken. Verder mag je in deze periode (rond de zomervakantie) geen vrij nemen. Reden: je leidinggevende zit niet graag alleen. Wat zou jij doen?
donderdag 5 november 2009 om 14:03
donderdag 5 november 2009 om 14:03
Oef.... dat is een lastige vraag! Ik neem aan dat je je in het nauw gedreven voelt als je leidinggevende dat van je verwacht. Ik zou nagaan of ik mijn vrije dag kan laten schieten voor die 16 weken. En wat ik daar tegenover zou willen hebben. Daarnaast zou ik bekijken of het mogelijk is in het voor- of najaar op vakantie te gaan. En ik zou met mijn leidinggevende praten om iemand in te werken voor een (gedeelte) van het werk. Want ja: als je iets gebeurd wat buiten je macht en buiten je planning valt, dan heeft je leidinggevende een groot probleem!
Ik zou mijn best doen mijn leidinggevende tegemoet te komen zonder mezelf te vergeten.
Ik zou mijn best doen mijn leidinggevende tegemoet te komen zonder mezelf te vergeten.
Volg je hart. Dat klopt.
donderdag 5 november 2009 om 14:06
donderdag 5 november 2009 om 14:11
donderdag 5 november 2009 om 14:22
donderdag 5 november 2009 om 14:23
Dat je baas niet graag alleen zit is sowieso geen professioneel argument, maar ik ga ervan uit dat het met de hoeveelheid werk te maken heeft?
Dat van die zomerperiode vind ik helemaal apart.
Kortom, als jij extra wilt werken lekker doen, en anders moet je baas maar iemand zoeken die het zwangerschapsverlof opvangt.
Dat van die zomerperiode vind ik helemaal apart.
Kortom, als jij extra wilt werken lekker doen, en anders moet je baas maar iemand zoeken die het zwangerschapsverlof opvangt.
donderdag 5 november 2009 om 14:27
Hangt er vanaf. Allereest: waarom werk je parttime? Als jij parttime werkt ivm kinderen zou ik zeggen dat je moet weigeren. Als je parttime werkt ivm huishouden e.d. zou je kunnen overwegen om in die periode huishoudelijke hulp te nemen. Zo kun je toch de boel thuis rond krijgen en je baas tevreden stellen. Daarnaast is het ook wel goed om te weten hoe het zit met je collega. Gaat die na het verlof weer voor hetzelfde aantal uur aan de slag of niet? In dat laatste geval is het voor je baas uberhaupt noodzakelijk dat er een extra persoon bij komt en moet hij dat werkend maken.
donderdag 5 november 2009 om 14:31
In hoeverre ben jij bereid om 1 dag extra te werken en niet in de zomer vakantie te nemen?
In hoeverre vang je met die 1 dag extra werken de afwezigheid van je collega op?
In hoeverre kan het feit dat er een kostenbesparingsrtraject gaande is, konsekwenties hebben voor jouw baan/afdeling (reorganisatie?)
In hoeverre kan iemand van een andere afdeling bijspringen?
In hoeverre kan iemand die nu ontslagen wordt in deze periode bijspringen?
In hoeverre vang je met die 1 dag extra werken de afwezigheid van je collega op?
In hoeverre kan het feit dat er een kostenbesparingsrtraject gaande is, konsekwenties hebben voor jouw baan/afdeling (reorganisatie?)
In hoeverre kan iemand van een andere afdeling bijspringen?
In hoeverre kan iemand die nu ontslagen wordt in deze periode bijspringen?
donderdag 5 november 2009 om 14:33
donderdag 5 november 2009 om 14:38
Ik zou er over onderhandelen. Zeggen dat je haar graag wilt helpen, maar dat je voor die extra dag goed betaald wilt worden ("het werd toch al tijd voor salarisverhoging, dus ik stel voor dat"), of er eventueel een ander voordeeltje uitslepen ("tuurlijk werk ik de hele zomer, maar na afloop van die zestien weken wil ik dan graag een extra week vakantie bovenop mijn vakantiedagen"). Zo maak je jezelf blij en de baas ook.
donderdag 5 november 2009 om 14:40
Is ook zo elninjoo, zoals je misschien weet heb ik ook geen kinderen en is die vakantieperiode een groot voordeel. Alhoewel ik wel elke zomer een paar dagen weg wil gaan met vrienden die wel kinderen hebben. Godzijdank hebben wij op het werk geen regels dat mensen met kinderen automatisch voorgaan in de zomervakantie.
Maar in het geval van TO vind ik gewoon niet kunnen dat je ineens niet in de zomer periode vrij kunt zijn omdat een collega zwanger is. Of je nu wel of niet in die tijd op vakantie wil.
Het zijn toch opmerkelijke eisen omdat iemand anders zwanger is?
Maar in het geval van TO vind ik gewoon niet kunnen dat je ineens niet in de zomer periode vrij kunt zijn omdat een collega zwanger is. Of je nu wel of niet in die tijd op vakantie wil.
Het zijn toch opmerkelijke eisen omdat iemand anders zwanger is?
donderdag 5 november 2009 om 14:44
Full-time werken moet je alleen doen als je het zelf wil.
Wat betreft de vakantie; als je geen kinderen hebt maakt het niet veel uit (en volgens mij mag je baas het dan ook wel van je verwachten al weet ik dat niet zeker) als je wel (een) kind(eren) hebt is dat natuurlijk niet erg reeel en moet je er niet mee accoord gaan.
Wat betreft de vakantie; als je geen kinderen hebt maakt het niet veel uit (en volgens mij mag je baas het dan ook wel van je verwachten al weet ik dat niet zeker) als je wel (een) kind(eren) hebt is dat natuurlijk niet erg reeel en moet je er niet mee accoord gaan.
donderdag 5 november 2009 om 14:45
quote:elninjoo schreef op 05 november 2009 @ 14:33:
[...]
Dat is toch alleen relevant voor mensen die door kinderen aan de zomer gebonden zijn? Als je daar niet aan vast zit is het juist veel voordeliger om in voor- of naseizoen op reis te gaan.Helemaal niet. Hoeveel mensen denk jij dat gebonden zijn aan bijv. bouwvak of zelf in het onderwijs werken. Je hoeft maar net een partner te hebben met werk in die sector.
[...]
Dat is toch alleen relevant voor mensen die door kinderen aan de zomer gebonden zijn? Als je daar niet aan vast zit is het juist veel voordeliger om in voor- of naseizoen op reis te gaan.Helemaal niet. Hoeveel mensen denk jij dat gebonden zijn aan bijv. bouwvak of zelf in het onderwijs werken. Je hoeft maar net een partner te hebben met werk in die sector.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Bertha schreef op 05 november 2009 @ 14:39:
Ze geeft aan dat er momenteel een kostenbesparingstraject gaande is. Ik kan me niet voorstellen dat er dan onderhandelingsruimte is.Wel als je dat onder geheimhouding doet. Daarnaast kosten vrije dagen het bedrijf alleen indirect geld, en valt een eventuele verhoging van salaris minder op als je meteen minimaal 20% extra gaat werken. Proberen dus!
Ze geeft aan dat er momenteel een kostenbesparingstraject gaande is. Ik kan me niet voorstellen dat er dan onderhandelingsruimte is.Wel als je dat onder geheimhouding doet. Daarnaast kosten vrije dagen het bedrijf alleen indirect geld, en valt een eventuele verhoging van salaris minder op als je meteen minimaal 20% extra gaat werken. Proberen dus!
quote:Mlle_j schreef op 05 november 2009 @ 14:38:
Ik zou er over onderhandelen. Zeggen dat je haar graag wilt helpen, maar dat je voor die extra dag goed betaald wilt worden ("het werd toch al tijd voor salarisverhoging, dus ik stel voor dat"), of er eventueel een ander voordeeltje uitslepen ("tuurlijk werk ik de hele zomer, maar na afloop van die zestien weken wil ik dan graag een extra week vakantie bovenop mijn vakantiedagen"). Zo maak je jezelf blij en de baas ook.Helemaal mee eens! Je leidinggevende verwacht extra inzet, dat is een mooi moment voor een 'voor wat hoort wat' gesprek.
Ik zou er over onderhandelen. Zeggen dat je haar graag wilt helpen, maar dat je voor die extra dag goed betaald wilt worden ("het werd toch al tijd voor salarisverhoging, dus ik stel voor dat"), of er eventueel een ander voordeeltje uitslepen ("tuurlijk werk ik de hele zomer, maar na afloop van die zestien weken wil ik dan graag een extra week vakantie bovenop mijn vakantiedagen"). Zo maak je jezelf blij en de baas ook.Helemaal mee eens! Je leidinggevende verwacht extra inzet, dat is een mooi moment voor een 'voor wat hoort wat' gesprek.
donderdag 5 november 2009 om 14:46
quote:anjertje schreef op 05 november 2009 @ 14:22:
Een uitzendkracht/vervanger aantrekken is geen optie omdat bij het betreffende bedrijf een kostenbesparingstraject gaande is en men aan de zittende medewerkers geen verkeerd signaal af wil geven door tijdelijke krachten aan te trekken terwijl er vaste medewerkers uit gaan.Voor vervanging bij zwangerschapsverlof krijt het bedrijf een vergoeding van het UWV of word zelfs helemaal vergoed
Een uitzendkracht/vervanger aantrekken is geen optie omdat bij het betreffende bedrijf een kostenbesparingstraject gaande is en men aan de zittende medewerkers geen verkeerd signaal af wil geven door tijdelijke krachten aan te trekken terwijl er vaste medewerkers uit gaan.Voor vervanging bij zwangerschapsverlof krijt het bedrijf een vergoeding van het UWV of word zelfs helemaal vergoed
"ik ben het, Barbabelladingdong"
donderdag 5 november 2009 om 14:47
quote:Bertha schreef op 05 november 2009 @ 14:39:
Ze geeft aan dat er momenteel een kostenbesparingstraject gaande is. Ik kan me niet voorstellen dat er dan onderhandelingsruimte is.
Aan de andere kant, niet geschoten is altijd mis.Door 'n personeellid dat er al zit meer uren te laten maken is 'n bedrijf voordeliger uit dan dat ze 'n uitzendkracht/freelancer moeten inhuren. Die kosten per uur meer dan 'n vaste kracht.
Ze geeft aan dat er momenteel een kostenbesparingstraject gaande is. Ik kan me niet voorstellen dat er dan onderhandelingsruimte is.
Aan de andere kant, niet geschoten is altijd mis.Door 'n personeellid dat er al zit meer uren te laten maken is 'n bedrijf voordeliger uit dan dat ze 'n uitzendkracht/freelancer moeten inhuren. Die kosten per uur meer dan 'n vaste kracht.
donderdag 5 november 2009 om 14:48
donderdag 5 november 2009 om 14:49
quote:Mamasaar schreef op 05 november 2009 @ 14:45:
[...]
Helemaal niet. Hoeveel mensen denk jij dat gebonden zijn aan bijv. bouwvak of zelf in het onderwijs werken. Je hoeft maar net een partner te hebben met werk in die sector.Dat kan idd ook nog en dan heeft TO natuurlijk 'n goede reden om het te weigeren, maar als ze dat soort argumenten niet heeft (geen kind en geen partner in de bouw/onderwijs) dan kan ze er juist proberen voordeel uit te halen.
[...]
Helemaal niet. Hoeveel mensen denk jij dat gebonden zijn aan bijv. bouwvak of zelf in het onderwijs werken. Je hoeft maar net een partner te hebben met werk in die sector.Dat kan idd ook nog en dan heeft TO natuurlijk 'n goede reden om het te weigeren, maar als ze dat soort argumenten niet heeft (geen kind en geen partner in de bouw/onderwijs) dan kan ze er juist proberen voordeel uit te halen.