Werk & Studie alle pijlers

weer studeren?

11-07-2012 12:39 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de kunstacademie. Het probleem hiermee is dat ik geen werkervaring heb en dus niet aan de bak kom. Verder merk ik ook dat als je bv naar een uitzendbureau gaat dit niet als een volledig hbo diploma beschouwd wordt.

Het maar een beetje bijklussen met verschillende bijbaantjes ben ik nu een beetje zat. Ik wil graag wat bereiken en niet de hele tijd maar aanmodderen. Daarom ben ik een tijdje terug weer begonnen met me te orienteren op een studie.

Mijn keus is op rechten gevallen. Dit lijkt me interessant. En het is ook een brede opleiding waar je veel kanten mee op kunt.

Maar nu komt het probleem: Ik sla weer aan het twijfelen. Het gaat namelijk wel een duur grapje worden! Ergens vind ik mezelf ook vrij oud om weer een studie te beginnen. Ben nu 24 jaar dus zou 28/29 zijn als ik mijn diploma haal. Moet ik niet toch nog een tijd proberen om iets met ontwerpen te doen. (en dan stages of zelf wat beginnen) Kan ik het wel?

Maar aan de andere kant denk ik ook. Het is nu of nooit. Het is een mooie investering in mijn toekomst. Dan heb ik iets om op terug te vallen. Het aanmodderen hoeft dan niet meer. En ook niet te vergeten ik heb nu nog geen kinderen en een lieve vriend (met fulltime baan) dus het zou nu prima te doen zijn. Verder denk ik dat ik slim genoeg ben om de studie aan te kunnen.

Hoe denken jullie hierover?
quote:selene123 schreef op 11 juli 2012 @ 13:12:

@achnein hoe ik het begrepen had van DUO was dat als je een HBO gedaan hebt en je gaat WO doen je en langstudeerdersboete en instellingscollegeld hebt. Alleen bij master zou ik het gewone collegegeld betalen.Kan zijn hoor, ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Stom gezeik! Zit er zelf middenin nu
Het is ook allemaal heel makkelijk terug te vinden ahum... Maar jij nu ook langstudeerders boete dan? Vind vooral zo stom dat de overheid dan weer wel zegt een kenniseconomie te willen. Terwijl ze een tweede studie heel lastig maken. Maar aan de andere kant. De langstudeerdersboete snap ik wel. Er moet wel iets van stimulans zijn voor sommigen. Vind vooral het instellingscollegeld zo stom want het is zoo veel meer.
quote:selene123 schreef op 11 juli 2012 @ 13:18:

Het is ook allemaal heel makkelijk terug te vinden ahum... Maar jij nu ook langstudeerders boete dan? Vind vooral zo stom dat de overheid dan weer wel zegt een kenniseconomie te willen. Terwijl ze een tweede studie heel lastig maken. Maar aan de andere kant. De langstudeerdersboete snap ik wel. Er moet wel iets van stimulans zijn voor sommigen. Vind vooral het instellingscollegeld zo stom want het is zoo veel meer.

Ik weet nog steeds niet of ik onder de langstudeerdersboete ga vallen. De rechter heeft vanmorgen besloten van wel, maar er is geen enkel politiek draagvlak meer voor, dus het is maar de vraag wat er na de verkiezingen gaat gebeuren.

Het invoeren van de langstudeerdersboete heeft als gevolgd dat 4 verpleegkundigen in opleiding van mijn klas van 10 waarschijnlijk gaan stoppen, terwijl ze juist heel graag HBO-ers willen hebben.

Het instellingscollegeld heb ik gelukkig niet mee te maken.
Spannend maar nog even afwachten dus.. Hoop voor je dat het hem niet wordt.

Instellingscollegegeld wilden ze vorig jaar ook terugdraaien maar daar helaas niets meer van gehoord.
Waarom kies je voor rechten als ik vragen mag? Denk je dat dat zekerheid geeft en lijkt het werk je leuk de rest van je leven te doen?

Je zou ook kunnen overwegen een schakeltraject plus een master te doen om zo een "serieus" diploma te krijgen (maar heb je waarschijnlijk al overwogen ;))? Scheelt je veel geld!

Wat een onzin trouwens dat men zo over kunstacademie lijkt te denken!

Nouja met een master schiet je ook niet perse veel op, heb zelf een master sociologie maar kan ook nooit werk vinden...
Oja, verder ben je nog jong dus over het te oud zijn hoef je je niet druk over te maken!

En wat had je dan willen doen voor werk met het diploma wat je nu hebt? Zou kunnen zijn dat je het vinden van werk wat enigszins gerelateerd is aan je studie te snel opgeeft. Ik kan mij niet voorstellen dat je geen stage hebt kunnen vinden (?), en er is altijd inhoudelijk vrijwilligerswerk om te doen om een cv en netwerk op te bouwen. Het is nu natuurlijk een rot tijd om een baan te vinden, maar wie weet wint de aanhouder.

Ik zal hierbij verklappen dat ik zelf een beetje in dezelfde situatie zit hoor. Heb dus een master sociologie, ik leef de laatste jaren voornamelijk van het geld van mijn suffe baantjes en heb hier en daar wat werk als freelancer in een leuke sector en doe relevant vrijwilligerswerk. Toch kan ik al deze tijd geen vaste baan op niveau vinden. Ben nu bijna 28 en ga mij waarschijnlijk ook laten omscholen in de zorg!! dus heb geen recht van spreken ;). Zorg er in elk geval voor dat rechten de goede keus is.

Goed trouwens dat je zo actief bezig bent en hebt meegelopen in het onderwijs.
Even offtopic:

Vlinder, aan welke ICT banen moet ik denken? Universitair? Of ook HBO? Ik denk ook aan omscholing namelijk.

Dank je!
Voor het instellingstarief geldt geen boete. De overheid heeft daar geen invloed op.

Ik betaal vanaf volgend jaar ook instellingsgeld voor mijn studie, (maar krijg toch het 'normale tarief' omdat ik nog in een overgangsregeling zit), en krijg geen boete.
Liever elitair dan een pauper!
quote:[message=12423516,noline] Het gaat namelijk wel een duur grapje worden!

Ja. en de ellende is: hoe kom je aan betrouwbare informatie? Je eerste opleiding heeft je onvoldoende voorgehouden dat er geen brood in de aangeboden opleiding zat. En ik denk dat je juridische opleiding het ook niet zal aangeven. Dat maakt het moeilijk vast te stellen of het de investering van geld en tijd waard is.

Er was een tijdje geleden een documentaire over onoprechte voorlichting. Die vond ik niet meer terug; wel deze blog.
Alles is liefde
@paspas Volgens alle info die ik over het schakeltraject kan vinden zou ik dan eerst een hbo rechten studie gedaan moeten hebben. Dus denk dat ik niet in aanmerking daarvoor kom. (was wel leuk geweest)

Met stages heb ik op een gegeven moment ook maar opgegeven inderdaad. Na zoveelste keer niks gehoren te hebben gekregen of afwijzing. Er was geen plek of portfolio sloot niet helemaal aan. Het is wel zo dat ik meer bij bedrijven heb gesolliciteerd in de textielontwerpbranche dan bij echt de modebedrijven. Maar daar ligt ook meer mijn interesse.En denk ook wel dat de aanhouder wint maar ik weet niet. Heb er ook niet echt zin meer in. Het is zo frustrerend om nergens aan werk in je vakgebied te komen.

Het idee om me dan maar om te laten scholen komt ook redelijk voort uit die frustratie. En ik zie het ook al helemaal gebeuren dat zodra de economie weer aantrekt er dan voor pas afgestudeerden gekozen wordt ipv mensen die al een paar jaar aant het aanmodderen zijn met bijbaantjes en af en toe een klusje.
Ik zou het doen, maar alleen als je zeker weet dat je er iets mee wilt doen! En niet op basis van hoe 'verstandig' deze studie is wat betreft werkeglegenheid of fulltime werk. Het kan namelijk ook tegenvallen als je zelf onwijs creatief bent...

Ik weet het niet hoor.. Als je echt heel erg geinteresseerd bent in bepaalde onderwerpen die met rechten te maken hebben dan is het misschien een goede keuze, maar het is geen creatieve sector?

Succes!!
@kalliope Hmm dat zou wel heel fijn zijn als die boete ervan af gaat. Zal ik toch eens navragen.

@Charlene

Mijn vorige opleiding heeft daar inderdaad onvoldoende aandacht aan geboden. Maar ik denk zelf dat je met een juridische opleiding heel wat meer mogelijkheden hebt dan met kunstacademie. Maar goed die zekerheid heb je nooit. En dat is ook een van mijn twijfelpuntjes

@paspas Of rechten de goede keus is.. Ik denk het wel. Nog voor dat ik mijn vorige opleiding ging doen heb ik hier ook al naar gekeken. Zelfs nog naar open dag geweest. Het lijkt me iig een opleiding met uitdaging. Dat ik denk dat het me meer zekerheid geeft speelt wel een grote rol. Maar het werk wat je ermee kan doen lijkt me ook leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven