Wel heel krom
dinsdag 24 januari 2017 om 23:46
Alle politieke partijen zijn hier nu in Nederland bezig met de voorbereidingen op de verkiezingen in Maart.
Wat betreft werkgelegenheid willen ze niet morrelen aan vaste contracten.Oftewel:ze willen niet morrelen aan het ontslagrecht.
Daarbij vergeten ze allemaal dat een flexkracht gewoon van de een op de andere dag aan de kant kan worden gezet en doet men niets maar dan ook echt helemaal niets aan verbeteringen voor de flexkrachten zodat ook zij in vaste dienst komen.
Het enige credo wat ze uit kunnen kramen is "vaste banen moeten er meer komen" Dat,terwijl men er al jaren over doet om de verplichte 2 jaar doorbetalen bij ziekte eruit te krijgen.
Hoe denken jullie erover,alhier?
Wat betreft werkgelegenheid willen ze niet morrelen aan vaste contracten.Oftewel:ze willen niet morrelen aan het ontslagrecht.
Daarbij vergeten ze allemaal dat een flexkracht gewoon van de een op de andere dag aan de kant kan worden gezet en doet men niets maar dan ook echt helemaal niets aan verbeteringen voor de flexkrachten zodat ook zij in vaste dienst komen.
Het enige credo wat ze uit kunnen kramen is "vaste banen moeten er meer komen" Dat,terwijl men er al jaren over doet om de verplichte 2 jaar doorbetalen bij ziekte eruit te krijgen.
Hoe denken jullie erover,alhier?
woensdag 25 januari 2017 om 00:05
woensdag 25 januari 2017 om 00:43
Ik hou van flexen maar van mij mag die verplichte 6 maanden stop wel opgeheven worden.
Ik hou van flexen maar van mij mag die verplichte 6 maanden stop wel opgeheven worden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 25 januari 2017 om 08:21
Absoluut heel krom. Waar je eerst een temp inhuurde om een drukke tijd op te kunnen vangen, zijn er nu hele afdelingen die het hele jaar door leunen op uitzendkrachten. En na fase A kun je oprotten. Ook van die lekkere 0-urencontracten waar je wel zes dagen of zelfs 24/7 beschikbaar moet zijn voor het minimumloon. Ik hoop dat het tij nu eens keert nu er meer banen komen.
woensdag 25 januari 2017 om 08:27
Bij mijn vorige werk draaide hele afdelingen op alleen uitzendcontracten. Was erg vervelend, omdat vanwege de onzekerheid mensen toch verder bleven zoeken naar ander werk en dan vertrokken ze weer. Net nu ze een beetje ingewerkt waren. Ook was het echt heel vervelend voor andere afdelingen en vooral klanten, die werden er echt helemaal gek van, elke keer ander aanspreekpunt..
Maar geef ze wel groot gelijk, want ik deed hetzelfde, zocht ook verder.
Maar bedrijf gaf er niks om, die keek alleen maar naar geld (hoewel ik me dus echt afvraag of het effectief goedkoper is. Ok bij ziekte hoef je niet door te betalen, maar elke keer die inwerktijd etc kost ook geld..)
Wat wel voordeel is, je kan in totaal veel langer werken voor het bedrijf. Je belandt pas in fase c na 4 jaar ofzo, terwijl als je jaarcontracten zou krijgen is maar iets van 2 jaar?
Maar geef ze wel groot gelijk, want ik deed hetzelfde, zocht ook verder.
Maar bedrijf gaf er niks om, die keek alleen maar naar geld (hoewel ik me dus echt afvraag of het effectief goedkoper is. Ok bij ziekte hoef je niet door te betalen, maar elke keer die inwerktijd etc kost ook geld..)
Wat wel voordeel is, je kan in totaal veel langer werken voor het bedrijf. Je belandt pas in fase c na 4 jaar ofzo, terwijl als je jaarcontracten zou krijgen is maar iets van 2 jaar?
woensdag 25 januari 2017 om 08:35
Ik zie in mijn omgeving juist de omgekeerde trend: dat bedrijven helemaal afgeknapt zijn op dat flexgedoe en daarom weer ouderwets mensen in vaste dienst nemen. Ik krijg zelf binnenkort na een jaarcontract een vast contract, de intentie daarvoor stond ook al in mijn tijdelijke contract. Ik denk dat over een tijdje wel naar meer bedrijfstakken zal overwaaien: na tien jaar flexkrachten die elke keer komen en weer gaan kan ik me voorstellen dat bedrijven gaan rekenen en zien dat vast personeel uiteindelijk toch vaak goedkoper is. Anderzijds heb ik jarenlang met veel plezier geflext. Ik vind het ook jammer om te zien dat flexwerk en zzp'erschap steeds lastiger gemaakt worden. Er ligt heel erg de nadruk op dat sommige mensen dat gedwongen door de omstandigheden doen, en dat zal zeker zo zijn, maar er is ook een flinke groep die daar heel erg bewust voor kiest en die worden nu gedwongen richting een meer vaste baan. Toen ik nog jonger was en niet zo goed wist wat ik precies wilde met mijn leven, was het flexen voor mij ideaal. Ik heb heel veel bedrijfstakken en bedrijfsculturen 'geproefd' voordat ik heel bewust een keus maakte voor het bedrijf waar ik nu in vaste dienst ga komen.
woensdag 25 januari 2017 om 09:13
Flexkrachten worden eerder ingezet vanwege allerlei wettelijke verplichtingen die aan vaste contracten zitten dan voor de lagere kosten. Die zijn er namelijk helemaal niet zo veel. Als je mensen via een uitzendbureau inhuurt betaal je de hoofdprijs, en als je tijdelijke contracten aanbiedt heb je om de zoveel tijd weer werving en selectie kosten. Vaste contracten zijn voor bedrijven veel makkelijker. Daar staat tegenover dat je als bedrijf zoveel verplichtingen hebt als je iemand eenmaal een vast contract hebt gegeven.
Het beste zou zijn als we gewoon helemaal van het verschil af stappen door iedereen in principe een contract voor onbeperkte tijd te geven en tegelijkertijd ontslag makkelijker maken (om welke reden dan ook). Er zal best wel eens een narcistische werkgever zijn die voor de lol mensen ontslaat, maar de meesten willen gewoon dat het bedrijf lekker draait. Als ontslag makkelijker wordt, wordt aannemen van mensen ook laagdrempeliger. Genoeg voorbeelden (bijv. DK en CH) waar dit prima werkt.
Het beste zou zijn als we gewoon helemaal van het verschil af stappen door iedereen in principe een contract voor onbeperkte tijd te geven en tegelijkertijd ontslag makkelijker maken (om welke reden dan ook). Er zal best wel eens een narcistische werkgever zijn die voor de lol mensen ontslaat, maar de meesten willen gewoon dat het bedrijf lekker draait. Als ontslag makkelijker wordt, wordt aannemen van mensen ook laagdrempeliger. Genoeg voorbeelden (bijv. DK en CH) waar dit prima werkt.
woensdag 25 januari 2017 om 09:34
viva, uitzendcontracten kunnen uiteindelijk wel goedkoper zijn hoor. Je betaalt als bedrijf wel vaak een factor x2, hoewel dat ook vaak weer wat minder is. Als bedrijf hoef je niet door te betalen tijdens ziekte, je hebt geen verdere administratie etc.Daarnaast als je als bedrijf personeel in dienst hebt kan je het salaris ook wel x2 doen bijna, denk aan allerlei verzekeringen enz. Of dacht je dat wat jij gestort krijgt de enige kosten zijn? Dus ja op sommige vlakken snap ik het, andere totaal niet