Werk & Studie alle pijlers

Welke hbo opleiding?

26-11-2014 20:43 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft eindelijk een idee ! Werken voor een stichting of een goed doel, bijv bij een adoptiebureau. Welke hbo opleiding sluit hierbij aan?
De Minor Goede doelen, filantropie en non-profits is de eerste minor in Europa die zich specifiek richt op liefdadigheid en de sector Goede Doelen. Studenten tonen de laatste jaren steeds meer interesse in een carrière binnen deze sector. Tegelijkertijd is er binnen de sector een groeiende behoefte aan jonge professionals met een opleiding die zich specifiek richt op de sector Goede Doelen.

De Minor Goede doelen, filantropie en non-profits is dé manier om je kansen op een baan in de sector Goede Doelen te vergroten. De carrièremogelijkheden beperken zich niet alleen tot het werken bij een 'goed doel'; ook een baan die zich richt op maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen een commerciële organisatie behoort tot de mogelijkheden.

Overweeg je na je bachelor de master Bestuurkunde, Besturen van de maatschappelijke organisatie te kiezen? Dan word je sterk aangeraden om deze minor te volgen. Dit is niet verplicht, maar verschaft je wel gewenste voorkennis.

De Werkgroep Filantropische studies van de Faculteit der Sociale Wetenschappen verzorgt de minor. De werkgroep is het expertisecentrum op het gebied van filantropie in Nederland. Elke twee jaar brengen zij het filantropisch gedrag van de Nederlanders in kaart in het boek ‘Geven in Nederland’.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
In wat voor functie?

Als secretaresse, koffiejuffrouw of als manager?
Opleiding fondsenwerving

In de fondsenwerving branche neemt de behoefte aan transparantie en professionalisering toe. Een van de voorwaarden hiervan is dat mensen aantoonbaar gekwalificeerd zijn in hun vak. Een opleiding fondsenwerving is dan ook een absolute aanrader. Bij fondsenwerving gaat het om lef, feitenkennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en ondernemerschap. Bovendien is het hard werken om een organisatie goed op te zetten en een overtuigend verhaal te ontwikkelen voordat je anderen vraagt om hun steun. Allemaal dingen die je kunt leren met een opleiding fondsenwerving.

Tijdens een opleiding fondsenwerving leer je te denken in oplossingen en alternatieven. Bij opleiding fondsenwerving krijg je goede kennis van wervingsmethoden- en technieken en leer je hoe je deze planmatig kunt inzetten. Daarnaast krijg je in de opleiding fondsenwerving inzicht in het vakgebied, de verschillende technieken en het implementeren van campagnes.

Bij Fondsenwerving.nl, de enige aanbieder in de wereld van de fondsenwerving, vind je een actueel aanbod van cursussen, workshops en een opleiding voor fondsenwerving, zoals de 'introductie tot fondsenwerving'. Daarnaast kun je bij ons terecht voor het laatste nieuws en vacatures.

Schrijf je in voor een opleiding fondsenwerving of neem contact met ons op voor meer informatie.

http://www.fondsenwerving ... /opleiding-fondsenwerving
Er zijn geen opleidingen voor "medewerker goede doelen".

Heeft ze al eens een beroepskeuzetest gedaan? Waar liggen haar interesses en waar is ze goed in? Welke vaardigheden heeft ze? Wat vindt ze belangrijk? Teamwerk, veel geld verdienen? In welke bedrijfscultuur zou ze willen werken?
Maatschappelijkwerk en dienstverlening? (MWD)

Of dit aansluit en of je eriets mee kunt, geen idee... (Ik probeer alleen maar mee te denken

)

Voor 'werken voor een stichting' wordt denk ik geen specifieke opleiding geboden. Misschien iets specifieker nadenken?
quote:minnimouse schreef op 26 november 2014 @ 20:46:

In wat voor functie?

Als secretaresse, koffiejuffrouw of als manager?Ja dit. Bij een goed doel heb je niet per definitie andere soorten functies. Ook daar zijn een call center, marketing-afdeling, office managers, secretaresses etc.
http://www.goededoelen.nl/vacatures

Je kunt ook kijke wat ze zo'n beetje vragen en dáár je opleiding op uit kiezen.
Ik bedoel ze kan ook bij Stichting Aap hokken gaan schoonmaken of dierenarts worden.
Maar ik zou me er niet op blind staren en alleen de keuze voor je opleiding baseren op waar je zou willen werken. Verkeerde volgorde wat mij betreft.
http://www.cliniclowns.nl/site/page/werken-bij/
Bij SOS Kinderdorpen zijn ze bjivoorbeeld niet zo van de spelling, dus daar kan je wellicht op de redactie terecht

intstitutionele fondsenwerver (overheid en stichtingen)
Medewerker Goede Doelen:
http://www.meiling.nl/ind ... &id=73&Itemid=478&lang=nl

Stichting Meiling stelt zich tot doel op te komen voor hulpbehoevende kinderen in andere landen. Dit doet Meiling door te bemiddelen bij interlandelijke adoptie voor kinderen die in hun geboorteland geen mogelijkheden hebben om in gezinsverband op te groeien en projecthulp te verlenen voor de kinderen die in de tehuizen achterblijven.
Organisaties en links

Hier vindt u een overzicht van organisaties die naast de Stichting Adoptievoorzieningen betrokken zijn bij adoptie.

•Ministerie van Veiligheid en Justitie

Raad voor de Kinderbescherming

Vergunninghouders

Klachtencommissie vergunninghouders

Afstandsmoeders

Adoptieouderverenigingen

Adoptieouders en hun kinderen

Verenigingen voor geadopteerden

Dienst en hulpverlening

Pleegzorg

Diverse

Wetenschap en onderzoek
http://www.hogeschoolrotterdam.nl/oplei ... ock-opbouw

Misschien is dat wat?
Is een studiekeuzetest niet handig?

Online of via school ( als ze daar nog op zit).

Iets met goede doelen is nogal vaag, of breed. Een opleiding volgen die je ligt lijkt me prioriteit 1.
Je bent zelf een theepot
Tsja ben het met de vorige Posts eens. Wat wil je dochter doen bij een goed doel: de financiën, beleid schrijven, wil ze met mensen werken (dan is betaald werk in die sector schaars).

Gaat het om bijv. adopties beoordelen kan ik me voorstellen dat een opleiding pedagogiek handig kan zijn.
Misschien zou ze eens bij de opleiding bestuurskunde kunnen kijken. Het is een bredere opleiding dan de naam doet vermoeden. Het is ook een opleiding die erg gericht is op de maatschappij. En dan misschien een minor en stage in de goede doelen sector.
Wellicht Social Studies, dat is de opleiding die is samengevoegd uit de oude opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Maatschappelijk Werk
Kan je je dochter dat niet zelf uit laten zoeken?
quote:JohanDerksen schreef op 26 november 2014 @ 22:12:

Kan je je dochter dat niet zelf uit laten zoeken?Vast wel maar waarom zou je als ouder niet wat informatie vragen. Heb een hekel aan ouders die gelijk zeggen: laat ze het zelf uitzoeken. Meedenken kan echt geen kwaad.
European studies

bestuurskunde

International Business

Communicatie en Organisatie

International Business and Languages

Landscape and Environment Management

Medische hulpverlenig

Applied Behavioral and Social Sciences

Built Environment

Social Work
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik zou haar als eerst als moeder duidelijk maken dat ze een opleiding moet doen, waar ze later gegarandeerd een baan in heeft. We zitten in z'n tijd dat studenten eigenlijk hun verstand er bij moeten houden en geen opleiding gaan doen die ze "leuk" vinden of interessant. Ik snap zowiezo studenten niet die een pretopleiding doen als kunst academie, of kunstgeschiedenis en dan als ze klaar zijn gaan zeiken dat ze geen baan kunnen vinden.

Mijn broertje doet logistiek en economie, waarom? omdat logistiek de draaiende factor is en blijft. Hij wilde eigenlijk iets anders, sport en beweging, maar hij weet ook dat er een overvloed is aan afgestudeerde in sport en dat ze met lege handen lopen. Ik ben docent Duits net afgestudeerd, en ik ben gelijk aan de bak gegaan. waarom? er is een grote vraag naar docenten juist in dat vak, omdat veel studenten niks met die taal hebben.

Maak haar wijs dat ze goed moet na denken wat ze gaat kiezen.
Ik ken iemand die een WO-opleiding in die richting heeft gedaan en inmiddels heeft ze een beleidsfunctie bij een grote internationale organisatie. Ze is echt goed terechtgekomen, maar het is haar niet aan komen waaien. Ze heeft er hard voor moeten werken, lobbyen en veel onbetaalde stages en functies gehad.

Maar ik ken genoeg andere mensen die een dergelijke studie hebben gedaan, of gewoon een 'leuke' studie en totaal geen passend werken hebben kunnen vinden en nu maar iets doen, omdat ze moeten werken, maar niet een beroep naar hun hart hebben. Spijtoptanten zijn het, ze hadden een vak moeten leren. Een studie met perspectief moeten kiezen. Ik hoor dat soort geluiden echt vaak.

Ik zou je dochter adviseren een studie te kiezen met goede carrièreperspectieven. Daarmee kan ze ook wel bij een goed doel terecht. Je hoeft geen opleiding in specifiek die richting te kiezen. Met inderdaad bestuurskunde kan het ook. Of een economische of technische opleiding, of weg-en waterbouwkunde. Mocht ze geen werk in de goede doelen kunnen vinden, of de sector uiteindelijk toch niet aantrekkelijk vinden, dan kan ze elders terecht. Kiest ze opleiding specifiek op ontwikkelingswerk dan is ze veel beperkter en de banen daar liggen echt niet voor het oprapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven