Welke studie is verstandig?
zaterdag 30 juni 2018 om 19:35
Op dit moment heb ik bijna mijn MBO-ICT niveau 4 diploma gehaald en ik wil volgend jaar beginnen aan een HBO opleiding. Uit mijn stages is gebleken dat de ICT niet hetgeen is waarin ik wil verdergaan. Na 1 jaar oriënteren wordt het nu toch echt tijd om een keuze te maken
Ik ben nog aan het twijfelen tussen podotherapie ergotherapie. Maar er zijn een paar dingen waar ik nog erg aan twijfel.
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
- Als ik vacatures zoek voor ergotherapie krijg ik weinig vacatures te zien. De vacatures die ik tegenkom zijn vaak voor ±20 uur. Hoe groot is de kans dat je in de Ergo of Podotherapie aan de slag kan voor 32 á 36 uur per week?.
- Hoe moeilijk is het om werk te vinden als Ergotherapeut? (Bijna geen vacatures te vinden maar de prognose is 'Goed'.
- Hoe belangrijk is natuur en wiskunde voor de opleiding Podotherapie?
- Is 22 jaar niet te oud voor studie in voltijd?
- Hoe wordt je als jongen geaccepteerd in een beroep die vooral door vrouwen wordt uitgeoefend?
Alvast bedankt!
Ik ben nog aan het twijfelen tussen podotherapie ergotherapie. Maar er zijn een paar dingen waar ik nog erg aan twijfel.
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
- Als ik vacatures zoek voor ergotherapie krijg ik weinig vacatures te zien. De vacatures die ik tegenkom zijn vaak voor ±20 uur. Hoe groot is de kans dat je in de Ergo of Podotherapie aan de slag kan voor 32 á 36 uur per week?.
- Hoe moeilijk is het om werk te vinden als Ergotherapeut? (Bijna geen vacatures te vinden maar de prognose is 'Goed'.
- Hoe belangrijk is natuur en wiskunde voor de opleiding Podotherapie?
- Is 22 jaar niet te oud voor studie in voltijd?
- Hoe wordt je als jongen geaccepteerd in een beroep die vooral door vrouwen wordt uitgeoefend?
Alvast bedankt!
zaterdag 30 juni 2018 om 19:40
Ik zou je afraden deze studie te gaan doen. Een jaar of 10 geleden keek ik hier ook naar. De prognose voor een baan was toen ook goed, maar dat was allemaal wat verdraaid. Er was namelijk helemaal neit genoeg werk in te vinden alleen was de verwachting dat dit weer toe ging nemen. 10 jaar later is dat volgens mij nog steeds niet zo en vriendinnen van mij die deze opleiding hebben gedaan zijn nu allemaal werkzaam in een ander beroep.
zaterdag 30 juni 2018 om 20:08
zaterdag 30 juni 2018 om 20:42
Ik ben pas afgestudeerd als ergotherapeut en had een week na mijn uitreiking al een baan. Er zijn nu juist meer banen dan voorgaande jaren heb ik het idee.
Als ergotherapeut kan je alle kanten op. Zo kan je werken in de arbeidsre-integratie sector, je kan werken als medisch assistent om de rijvaardigheid van een persoon te beoordelen, bij de gemeente als WMO consulent, het CIZ, in het verpleeghuis, een revalidatie instelling/ziekenhuis, de GGZ, vanuit een wijkteam, (eigen) ergotherapie praktijk etc.
Als ergotherapeut kan je alle kanten op. Zo kan je werken in de arbeidsre-integratie sector, je kan werken als medisch assistent om de rijvaardigheid van een persoon te beoordelen, bij de gemeente als WMO consulent, het CIZ, in het verpleeghuis, een revalidatie instelling/ziekenhuis, de GGZ, vanuit een wijkteam, (eigen) ergotherapie praktijk etc.
maandag 2 juli 2018 om 22:06
Ik merk dat bij de Ergotherapie de cijfers inderdaad snel veranderen. Vorig jaar was de werkloosheid volgens de HBO-monitor 6% met 88% werkt binnen het vakgebied. Dit jaar is de werkloosheid 1% en 95% werkt binnen het vakgebied.Dalmatinka schreef: ↑30-06-2018 20:42Ik ben pas afgestudeerd als ergotherapeut en had een week na mijn uitreiking al een baan. Er zijn nu juist meer banen dan voorgaande jaren heb ik het idee.
Hoe zijn je klasgenoten terecht gekomen? Op forums lees je zoveel negatieve verhalen over Ergo en fysiotherapie wat mij toch tegenhoud de stap te zetten.
Weet je toevallig ook wat meer over de mogelijkheden om full-time aan de slag te gaan als Ergo (dus niet rond de 20 uur)?
In de Podotherapie lijkt voorlopig voldoende werk te blijven. Maar die opleiding vind ik wil erg specifiek.
dinsdag 3 juli 2018 om 01:26
Ik heb ook mijn twijfels of je wel goede baankansen hebt met ergotherapie. Als je een studie in medische richting / zorg zoekt dan zou ik voor baanperspectief uitwijken naar iets anders. Hele andere richtingen, maar met veel baanperspectief: mondhygiënist, verloskunde, pedagogisch manager kinderopvang. Zoals gezegd: heel andere richtingen dan ergotherapie, maar wel iets om over na te denken als je iets in die sector wilt gaan doen.
Wat betreft leeftijd ben je echt niet te oud om aan een voltijdstudie te beginnen. Ik was twee jaar geleden ook al wat ouder toen ik nog aan een voltijd hbo-opleiding begon. Om eerlijk te zijn heb ik in het begin ook mijn twijfels gehad, maar nu ik halverwege mijn studie ben kan ik wel zeggen dat dit de juiste keuze is geweest. Het maakt echt niet uit of je met 23 of met 27 klaar bent met studeren. Het gaat om de 50 jaar die daarna nog komen gaan. En als je goed je ogen en oren openhoudt kun je tijdens je studie ook al een leuke bijbaan in je studierichting vinden. Dus voor je eigen toekomst zeg ik: doe nog een hbo-studie.
Wat betreft leeftijd ben je echt niet te oud om aan een voltijdstudie te beginnen. Ik was twee jaar geleden ook al wat ouder toen ik nog aan een voltijd hbo-opleiding begon. Om eerlijk te zijn heb ik in het begin ook mijn twijfels gehad, maar nu ik halverwege mijn studie ben kan ik wel zeggen dat dit de juiste keuze is geweest. Het maakt echt niet uit of je met 23 of met 27 klaar bent met studeren. Het gaat om de 50 jaar die daarna nog komen gaan. En als je goed je ogen en oren openhoudt kun je tijdens je studie ook al een leuke bijbaan in je studierichting vinden. Dus voor je eigen toekomst zeg ik: doe nog een hbo-studie.
anoniem_352411 wijzigde dit bericht op 08-07-2018 00:29
0.85% gewijzigd
woensdag 4 juli 2018 om 20:54
Welke HBO studie doe je nu als ik vragen mag? En hoe heb je het ervaren om weer te gaan studeren?gaspedaal schreef: ↑03-07-2018 01:26Ik heb ook mijn twijfels of je wel goede baankansen hebt met ergotherapie. Als je een studie in medische richting / zorg zoekt dan zou ik voor baanperspectief uitwijken naar iets anders. Hele andere richtingen, maar met veel baanperspectief: mondhygiënist, verloskunde, pedagogisch manager kinderopvang. Zoals gezegd: heel andere richtingen dan ergotherapie, maar wel iets om over na te denken als je iets in die sector wilt gaan doen.
Wat betreft leeftijd ben je echt niet te oud om aan een voltijdstudie te beginnen. Ik was twee jaar geleden 23 toen ik nog aan een voltijd hbo-opleiding begon. Om eerlijk te zijn heb ik in het begin ook mijn twijfels gehad, maar nu ik halverwege mijn studie ben kan ik wel zeggen dat dit de juiste keuze is geweest. Het maakt echt niet uit of je met 23 of met 27 klaar bent met studeren. Het gaat om de 50 jaar die daarna nog komen gaan. En als je goed je ogen en oren openhoudt kun je tijdens je studie ook al een leuke bijbaan in je studierichting vinden. Dus voor je eigen toekomst zeg ik: doe nog een hbo-studie.