Werk & Studie alle pijlers

Werk-privé-balans

30-06-2021 16:44 52 berichten
Ik heb een contract van 32 uur. De afgelopen jaren heb ik een beetje met uren gespeeld dmv het inzetten van ouderschapsverlof. Ik ben in die tijd tot de conclusie gekomen dat mijn werk het beste in balans is als ik 32 uur werk, en privé het beste in balans is als ik 24 uur werk. Dilemma dus. 28 uur werken heb ik ook geprobeerd, maar dan heb ik het idee dat ik op beide vlakken achter de feiten aanloop.

Binnenkort is mijn ouderschapsverlof op en moet ik dus de knoop doorhakken weer 32 uur te gaan werken of m’n contract aan laten passen.

Hebben jullie tips om een keuze te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst kijken of er zaken zijn die je kunt uitbesteden, zoals schoonmaak, of boodschappen laten bezorgen. Als je je contract laat aanpassen heeft dat ook gevolgen voor eventuele doorbetaling bij ziekte, je pensioen en natuurlijk je maandelijkse salaris.
Ben je alleenstaand?
Is het mogelijk om privé extra hulp in te vliegen, bijvoorbeeld een werkster of boodschappen bestellen, als je 32 uur werkt? Wil/kan je partner een paar uur minder werken om privé het één en ander op te vangen? Zomaar een paar ideeën als je graag 32 uur blijft werken.

Kan je op je werk een paar taken afstoten als je 24 uur gaat werken of andere afspraken maken, zodat je niet het gevoel hebt dat je achter de feiten aanloopt op je werk als je minder gaat werken?

Wat vind je zelf meer waardevol? Meer tijd met je kind(eren) doorbrengen of ook bepaalde werkdoelen behalen? Kan je die werkdoelen bijvoorbeeld ook behalen als je 24 uur gaat werken?

Zomaar een paar ideeën die bij mij opkomen. :-)
Als je het salaris kan missen , 24 uur .
Iedereen wil wel 24 uur werken maar de rekeningen moeten gewoon betaald worden.
En een serieuze baan kost echt meer als 24 uur.
jo12345 schreef:
30-06-2021 17:09
ik heb anders een hele serieuze baan. En ook 24 uur gewerkt.
jo12345 schreef:
Dan.

Ja, hoe serieus je baan is heeft ook echt te maken met hoeveel uur je werkt. :nut:
En sommige mensen kunnen prima de rekeningen betalen hoor met 24 uur werken. Want die verdienen in 24 uur serieus genoeg geld.
anoniem_636f9bca48f2d wijzigde dit bericht op 30-06-2021 17:21
1.67% gewijzigd
Hoe zit het met een eventuele partner?
Kan hij/zij 4 uur minder gaan werken bijvoorbeeld en dan een stukje huishouden/gezin van je overnemen?
Of misschien is er als je 32 uur werkt financiële ruimte om een huishoudelijke hulp in te zetten?
jo12345 schreef:
Wat een denigrerende opmerking en slecht Nederlands ook nog. Met een serieuze baan kom jij vast niet ver.
anoniem_399866 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 17:17
0.49% gewijzigd
Wat wil je zelf, los van werkeisen en privé situatie?

Voel jij je beter met 32 uur dan zou ik echt proberen om zaken thuis anders te gaan organiseren. Hoeveel uur werkt je partner (mocht je die hebben), is het mogelijk dat je partner meer thuis op pakt? In NL is het nog steeds gebruikelijk dat de vrouw minder gaat werken en minder inkomen krijgt na het krijgen van kinderen en voor de man veranderd er bijna niets.

Voel jij je lekkerder bij 24 uur werken, dan minder gaan werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik had dit geschreven kunnen hebben. Voor mij is het duidelijk: mijn financiële situatie met 24 uur is onvoldoende, dus ik bikkel die 32. In het onderwijs, dus dat zijn er altijd meer. De balans zoek ik in het weekend, op werkdagen is dit er gewoon niet.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Ik zou voor jezelf de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Wij weten jouw persoonlijke situatie niet.
Ik ben helemaal voor niet meer werken dan nodig is maar vraag me af hoe het dan gaat met je werkdruk, als je minder gaat werken.

Lange tijd wilde ik max 32 uur per week werken want ik wilde een dag vrij om mijn eigen dingen te doen (dus niet vanwege kinderen of zo). Alleen was het wel zo dat het er op neer kwam dat ik een fulltime baan in 4 dagen deed want er was niemand die dan die ene dag 'overnam'. Is ook een beetje lastig want ik heb een creatief beroep en ben ook nog een control freak. Ik ben dan ook 40 uur gaan werken. De hoeveelheid werk is hetzelfde gebleven maar mijn netto maandsalaris is aanzienlijk meer.

Minder werken op papier betekent niet altijd minder werken in de praktijk.
24 uur is toch helemaal niets? Ik heb dat een tijd moeten doen om verlofuren op te maken. Vreselijk, is de week net begonnen, is hij alweer om. Altijd achter met mijn mail, geen tijd meer voor leuke projecten, ik vond er niets aan. 32 heb ik wel een tijd gedaan, dat beviel denk ik beter dan 40 maar het is een dure grap. (In mijn geval is 32 op contract 28,8 en 40 is 36).
En om en om en dan gemiddeld 28 een optie?
KamilleT schreef:
30-06-2021 17:35
24 uur is toch helemaal niets? Ik heb dat een tijd moeten doen om verlofuren op te maken. Vreselijk, is de week net begonnen, is hij alweer om. Altijd achter met mijn mail, geen tijd meer voor leuke projecten, ik vond er niets aan. 32 heb ik wel een tijd gedaan, dat beviel denk ik beter dan 40 maar het is een dure grap. (In mijn geval is 32 op contract 28,8 en 40 is 36).
Ja duh, als je normaal fulltime werkt en je “moet” ineens 24 uur doen voor een tijd, dan heb je natuurlijk fulltime werk in parttime uren. Natuurlijk loop je dan achter de feiten aan. Maar normaal gesproken is de omvang van je takenpakket afgestemd op het aantal uren.
jo12345 schreef:
Ik werk 24 uur, heb een serieuze baan en kan mijn rekeningen ervan betalen. En ook nog leuke dingen doen waar ik de tijd en het geld voor heb. Misschien moet je niet voor iedereen denken?
ririanneke schreef:
30-06-2021 17:57
Ik werk 24 uur, heb een serieuze baan en kan mijn rekeningen ervan betalen. En ook nog leuke dingen doen waar ik de tijd en het geld voor heb. Misschien moet je niet voor iedereen denken?
Jootje laat geen kans onbenut om parttime werkende vrouwen af te zeiken. :lol:
Leer om in 24 uur te doen wat je in 24 uur hoort te doen en pas geen 32 uur werk in 24 uur. Het is aan je werkgever hoe hij het werk dat overblijft verdeeld, maar niet bij jou laat het desnoods liggen. Leer grenzen stellen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ook voor je pensioen zou ik 32 doen, en dan met de extra euro's je huishouden wat meer uitbesteden, boodschappen laten brengen etc.
Mijn werk kun je wel in 32 uur doen, maar 40 is beter. In 24 uur kun je mijn werk niet goed genoeg doen. Althans: dan doe je het op een kleinschaliger niveau, niet alleen qua omvang maar ook qua complexiteit. En dan is het werk niet meer leuk.
viva-amber schreef:
30-06-2021 18:03
Leer om in 24 uur te doen wat je in 24 uur hoort te doen en pas geen 32 uur werk in 24 uur. Het is aan je werkgever hoe hij het werk dat overblijft verdeeld, maar niet bij jou laat het desnoods liggen. Leer grenzen stellen.
Dat werkt niet in alle functies zo. Bij ons werkt bijna iedereen 40 uur. Er is 1 vrouw die 24 uur werkt. Zij krijgt echt nooit de leuke projecten want bijna de helft van de tijd is ze er niet en de rest van de mensen die aan de projecten werken dus wel. Je mist dan teveel.
lady_day wijzigde dit bericht op 30-06-2021 18:51
7.59% gewijzigd
In mijn sector is minder dan 32 uur geen optie. Ik heb dus geen keus maar ik wilde ook niet stoppen met werken. Ik ben dus vanalles gaan uitbesteden en man is meer gaan doen. Boodschappen bestellen bespaard enorm veel tijd. Mijn man kookt regelmatig, voornamelijk op de dagen dat hij thuis werkt. Weekmenu's maken scheelt tijd.
Op zich heb ik wel werk voor het aantal uren wat ik werk, maar 2 dagen afwezig zijn voelt niet goed (en daarna dus van 2 dagen mail bijwerken). Maar misschien helpt het al om de verdeling van de werkdagen over de week anders te maken.

Schuiven met privé-taken is wel een idee. Schoonmaakster, niet vrijwel alles willen doen als zoon naar school is, etc.

Ik zal eens een soort weekschema gaan maken.

PS: er is een man, maar die heeft al een goede balans gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven