Werk & Studie alle pijlers

Werk-privé-balans

30-06-2021 16:44 52 berichten
Ik heb een contract van 32 uur. De afgelopen jaren heb ik een beetje met uren gespeeld dmv het inzetten van ouderschapsverlof. Ik ben in die tijd tot de conclusie gekomen dat mijn werk het beste in balans is als ik 32 uur werk, en privé het beste in balans is als ik 24 uur werk. Dilemma dus. 28 uur werken heb ik ook geprobeerd, maar dan heb ik het idee dat ik op beide vlakken achter de feiten aanloop.

Binnenkort is mijn ouderschapsverlof op en moet ik dus de knoop doorhakken weer 32 uur te gaan werken of m’n contract aan laten passen.

Hebben jullie tips om een keuze te maken?
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er voor mij trouwens ook van af of je/jullie het redden met inkomen van 24 uur (pensioen opbouw kan ook later worden ingehaald/gespaard bv) of dat je met 24 uur werken afhankelijk bent/wordt van een tweede inkomen van partner.
Bloemenzee schreef:
30-06-2021 18:52
.

PS: er is een man, maar die heeft al een goede balans gevonden.
Fijn voor die man. Maar die man zou misschien ook eens mee kunnen denken hoe hij de balans thuis voor jou ook in orde houdt (kortom: wat kan hij van je overnemen als jij meer werkt?)
moizer schreef:
30-06-2021 19:01
Fijn voor die man. Maar die man zou misschien ook eens mee kunnen denken hoe hij de balans thuis voor jou ook in orde houdt (kortom: wat kan hij van je overnemen als jij meer werkt?)
Precies dit. Hoe kan het dat je man wel een prettige balans heeft en jij niet? Hoe zijn de taken en verantwoordelijkheden verdeeld? Hoe veel uur werkt je man?
Bloemenzee schreef:

Maar als jij het gevoel hebt dat je achter de feiten aanloopt, heeft je man dan niet simpelweg de balans gevonden door jou het meeste kind/huishoudwerk te laten doen? Heeft hij goed geregeld voor zichzelf dan.
moizer schreef:
30-06-2021 19:01
Waar lees jij dat hij minder doet dan to?
Zonnestraal89 schreef:
30-06-2021 17:56
Ja duh, als je normaal fulltime werkt en je “moet” ineens 24 uur doen voor een tijd, dan heb je natuurlijk fulltime werk in parttime uren. Natuurlijk loop je dan achter de feiten aan. Maar normaal gesproken is de omvang van je takenpakket afgestemd op het aantal uren.
Nou nee.
Ik herken dit. Financieel was het prima te doen met een 24-urige werkweek. Maar qua werk dus absoluut geen niet.
Het was continu achter de feiten aanlopen.

Ik zou gaan voor 28 uur en een assertiviteitscursus. Het is echt te achterlijk voor woorden om structureel meer uren te moeten maken dan waar je betaald voor wordt. En wat luxe inkopen, van die 4 uur extra salaris.
DS1971 schreef:
30-06-2021 19:58
Waar lees jij dat hij minder doet dan to?
Dat staat nergens expliciet, maar het is natuurlijk wel een beetje gek dat hij wel een goede balans heeft en zij niet. Het klinkt voor mij in ieder geval ook dat hij dan tijd heeft om te ontspannen bijv. terwijl zij of werkt of bezig is met huis/kinderen. Maar dat staat er inderdaad niet, dus ik ben er inderdaad benieuwd naar. :)
Als je je maar niet laat 'paaien' zoals ik ooit heb gezien bij collega's: OK, jij mag de woensdagnamiddag thuisblijven, maar het werk moet wel gedaan zijn. Dat betekende dat die vrouwen geen enkele lunchpauze nog met collega's in de kantine konden zitten, 's morgens voor dag en dauw (bij wijze van spreken) al op den bureau zaten te werken en 's avonds er ook nog als laatste zaten. Allemaal maar voor die woensdagnamiddag met hun kinderen. Ze deden maw hetzelfde werk, maar verdienden 1/10de minder. Dus zij gekloot en baas betere cijfers (want minder onkosten).

Maar hoe zit je gezinssituatie? Hoeveel kinderen? Hoeveel tijd woon-werkverkeer? Partner die mee kan opvangen? Moeten al jouw slaapkamers elke week helemaal gestoft en gesopt worden? De ramen elke week gewassen? Daar zit ook veel tijdwinst in. En je sterft dan ook niet van de viezigheid.
Heb je ook mogelijkheid tot gedeeltelijk thuiswerken?
Op zulke dagen kan je prima tussendoor wasjes draaien, scheelt weer tijd savonds of in het weekend.

Een schoonmaakster is ook erg fijn.

Ik vind het ook wel van belang waarom het thuis niet lekker loopt als je 32 uur werkt.
Heb je bijv een zorgintensief kind wat veel van je vraagt, een partner met onregelmatig werk, etc. Afhankelijk daarvan kan het ook verschillend zijn wat de oplossing is.
als je 24 uur wil gaan werken, zorg dan wel, dat je echt ook minder werk krijgt. Je zet te vaak vrouwen (mannen zijn niet zo dom :) ) 32 uur in 24 uur proppen en vervolgens opgebrand raken, en nooit meer voldoening ergens uithalen

Dan liever meer uur werken (geeft op je werk rust) en veel meer uitbesteden.
Zorg ook voor een goede balans in je gezin, als jouw man's balans ten koste van jouw balans gaat, moet je opnieuw om tafel
Hoe oud is je kind / kinderen? Als kind naar school gaat is anders dan dag met kind thuis. Ik werkte bijv woensdagochtend thuis en woensdagmiddag vrij. Als kind bij iemand ging spelen, kon ik iets voor mezelf doen. Natuurlijk ook andersom dat er kinderen hier kwamen spelen.

Ik werk fulltime, vriend parttime. Als ik minder ga werken, blijft hoeveelheid werk hetzelfde, dus daar wil ik ook voor betaald worden. Gelukkig flexibele werkgever, kan eigen tijd invullen en vrije uren opnemen etc. Vriend heeft die flexibiliteit niet, want staat voor de klas.
Ginger schreef:
30-06-2021 20:01
Nou nee.
Ik herken dit. Financieel was het prima te doen met een 24-urige werkweek. Maar qua werk dus absoluut geen niet.
Het was continu achter de feiten aanlopen.
Daar ben je zelf bij hè. Inderdaad genoeg mensen die enkel minder gaan werken maar niet met hun leidinggevende om de tafel gaan om het takenpakket onder de loep te nemen en zaken af te stoten.
Mijn ervaring met zo erg parttime werkende collega’s is wel dat ze het er een beetje bij doen, voor de extraatjes of om even onder de mensen te zijn. In mijn functie was 24 uur altijd het minimum maar nu hebben we er iemand bij die 16 uur werkt. Vooraf grote verhalen dat ze flexibel was en een harde werker, maar in de praktijk is het gewoon niet handig. Ongeveer 15% van je tijd is al voor verplichte nummers als werkoverleg, arbo-voorlichting, bijscholing, dus met twee daagjes blijft er dan weinig werktijd over. Maar ja, wettelijk recht en zo.
Werk: ik werk niet over, ik prop geen 32 uur in 24 of 28 uur. Alleen het gat in de week waarin ik dus niet bereikbaar ben, voelt als een flink gat (en daarna dus relatief veel mail bij te werken). Maar misschien met een andere spreiding van werkdagen, zou dat meer in balans kunnen zijn.

Privé: op zich geen bijzondere dingen. Ik heb wat moeite met balans vinden tussen huishouden/klussen en ontspanning. Maar dat is op zich al langer een dingetje en misschien ook meer ‘psychisch’ dan op te lossen met meer/minder werken.
Man draagt zeker zijn steentje bij. Zorg voor kind is om en nabij 50/50 en ‘huishouden’ ook (wel toegegroeid naar man doet meer klussen en buitenboel en ik houd de binnenboel draaiende).
Hoeveel carrière wil je nog maken?

Met 24u kaapt zowat iedereen de leuke dingen en "hogerop" meestal voor je neus weg.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Als je minder gaat werken, zorg dan dat je takenpakket ook klopt bij je aantal uren. Niet 32 uur in 28 (of nog erger, 24) proppen. Want dan doe je hetzelfde werk voor minder geld. Dan kun je beter het volle salaris incasseren.

In welke sector werk je? Kun je je uren flexibel inzetten? Kun je (deels) thuiswerken?
Wissewis schreef:
30-06-2021 20:45
Hoeveel carrière wil je nog maken?

Met 24u kaapt zowat iedereen de leuke dingen en "hogerop" meestal voor je neus weg.
Ik zit zo hoog als ik zou willen. Nog hoger waait het te hard ;-D
Hooguit richting ander takenpakket, maar ik heb wat dat betreft een flexibele werkgever.

Financiën is overigens voor mij geen argument voor 24/28/32 uur. We redden ons prima.
Bloemenzee schreef:
30-06-2021 20:52
Ik zit zo hoog als ik zou willen. Nog hoger waait het te hard ;-D
Hooguit richting ander takenpakket, maar ik heb wat dat betreft een flexibele werkgever.

Financiën is overigens voor mij geen argument voor 24/28/32 uur. We redden ons prima.
En mocht je man en/of zijn inkomen wegvallen kan je dan makkelijk weer meer uren werken om zelf alles te dragen?
Bloemenzee schreef:
Op zich heb ik wel werk voor het aantal uren wat ik werk, maar 2 dagen afwezig zijn voelt niet goed (en daarna dus van 2 dagen mail bijwerken). Maar misschien helpt het al om de verdeling van de werkdagen over de week anders te maken.

Schuiven met privé-taken is wel een idee. Schoonmaakster, niet vrijwel alles willen doen als zoon naar school is, etc.

Ik zal eens een soort weekschema gaan maken.

Je doet net alsof jullie ieder in een eigen vacuüm zitten, maar dat is natuurlijk niet zo.

Bloemenzee schreef:
30-06-2021 20:45
Werk: ik werk niet over, ik prop geen 32 uur in 24 of 28 uur. Alleen het gat in de week waarin ik dus niet bereikbaar ben, voelt als een flink gat (en daarna dus relatief veel mail bij te werken). Maar misschien met een andere spreiding van werkdagen, zou dat meer in balans kunnen zijn.

Privé: op zich geen bijzondere dingen. Ik heb wat moeite met balans vinden tussen huishouden/klussen en ontspanning. Maar dat is op zich al langer een dingetje en misschien ook meer ‘psychisch’ dan op te lossen met meer/minder werken.
Man draagt zeker zijn steentje bij. Zorg voor kind is om en nabij 50/50 en ‘huishouden’ ook (wel toegegroeid naar man doet meer klussen en buitenboel en ik houd de binnenboel draaiende).

Aha. Ja dat is heel leuk. Voor man. Want klussen en buitenboel is niet iets wat elke dag gedaan moet, dat huishouden draaiende houden wel.

Ik zou maar eens kijken naar het herverdelen van die 'balans'. Laat man ook dagelijkse taken doen en neem jij maar een 'klus' over, moet jij eens zien hoe snel jíj beter in balans komt met werk en privé :idee: .
s-groot wijzigde dit bericht op 30-06-2021 21:10
Reden: oe=ui
0.11% gewijzigd
Coreopsis schreef:
30-06-2021 20:50
Als je minder gaat werken, zorg dan dat je takenpakket ook klopt bij je aantal uren. Niet 32 uur in 28 (of nog erger, 24) proppen. Want dan doe je hetzelfde werk voor minder geld. Dan kun je beter het volle salaris incasseren.

In welke sector werk je? Kun je je uren flexibel inzetten? Kun je (deels) thuiswerken?
Onderwijs. Ondanks dat weinig overuren!
Thuiswerken: inmiddels is gebleken dat dat deels prima kan :hihi: Maar ik denk dat dat in de post-Corona-situatie max 1 dag gaat worden.

-Rosings- schreef:
30-06-2021 20:53
En mocht je man en/of zijn inkomen wegvallen kan je dan makkelijk weer meer uren werken om zelf alles te dragen?
Ik verwacht dat dat geen probleem is. Werk genoeg.
jo12345 schreef:
30-06-2021 17:09
Iedereen wil wel 24 uur werken maar de rekeningen moeten gewoon betaald worden.
En een serieuze baan kost echt meer als 24 uur.
Wat een onzin...

Als je het financieel kan dragen, zou ik 24 uur gaan werken.

Als er 1 ding is waar ik me wel bewust van ben geworden, dan is het dat ik werk om te kunnen leven. Ik leef niet om te kunnen werken.
Bloemenzee schreef:
Op zich heb ik wel werk voor het aantal uren wat ik werk, maar 2 dagen afwezig zijn voelt niet goed (en daarna dus van 2 dagen mail bijwerken). Maar misschien helpt het al om de verdeling van de werkdagen over de week anders te maken.

Schuiven met privé-taken is wel een idee. Schoonmaakster, niet vrijwel alles willen doen als zoon naar school is, etc.

Ik zal eens een soort weekschema gaan maken.

Jullie balans is niet zijn balans naast jouw balans naast is een soort vierpunts-balans. Zijn dingen kunnen niet afzonderlijk van de jouwe in balans zijn.

Als het voor hem in balans voelt en voor jou niet dan steunt hij ergens op jou......
Bloemenzee schreef:
30-06-2021 20:59
Onderwijs. Ondanks dat weinig overuren!
Thuiswerken: inmiddels is gebleken dat dat deels prima kan :hihi: Maar ik denk dat dat in de post-Corona-situatie max 1 dag gaat worden.

Ik verwacht dat dat geen probleem is. Werk genoeg.

Sta je echt voor de klas?

Ik ben ondersteuner en werk nu 4x7 bevalt beter dan 3x8 +4. Geen idee of dat voor jou mogelijk is.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 21:36
0.23% gewijzigd
S-Groot schreef:
30-06-2021 20:56

Ik zou maar eens kijken naar het herverdelen van die 'balans'. Laat man ook dagelijkse taken doen en neem jij maar een 'klus' over, moet jij eens zien hoe snel jíj beter in balans komt met werk en privé :idee: .
Dit denk ik ook.
En ook al kost bijv. onderhoud van het huis en de tuin misschien net zoveel tijd (dan heb je wel een erg groot huis of erg grote tuin ;) ), het geeft wel minder stress, want het is nooit iets wat *nu* gedaan hoeft te worden, in tegenstelling tot bijv. een maaltijd bereiden of zorgen dat de kinderen op tijd zijn aangekleed.
Jupiter1995 schreef:
30-06-2021 21:33
Dit denk ik ook.
En ook al kost bijv. onderhoud van het huis en de tuin misschien net zoveel tijd (dan heb je wel een erg groot huis of erg grote tuin ;) ), het geeft wel minder stress, want het is nooit iets wat *nu* gedaan hoeft te worden, in tegenstelling tot bijv. een maaltijd bereiden of zorgen dat de kinderen op tijd zijn aangekleed.

Precies. Iets wat dagelijks moet drukt veel meer op je (dag) dan iets wat 'ergens een keer' moet. Man weet ook best wat hij uitkiest hoor en heeft niet voor niets zijn 'balans' wel gevonden. Serieus, ga herverdelen binnen deze taken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven