Werk & Studie alle pijlers

Werken als doula

08-01-2018 09:56 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij meer vertellen over het werken als doula?
-combinatie werk en gezin (oppas)
-werk je fulltime?
-wat doe je naast je doulawerk evt?

Dank!
Ik heb zelf nooit echt de meerwaarde van een doula begrepen. Ik bedoel, er is al een verloskundige betrokken bij een bevalling, ik zou eerlijk gezegd kriegel worden van nog iemand erbij. Daar komt nog bij dat ik twee keer in het ziekenhuis beland ben met een ruggenprik, dus daar had een doula ook weinig aan kunnen helpen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
08-01-2018 10:02
Ik heb zelf nooit echt de meerwaarde van een doula begrepen. Ik bedoel, er is al een verloskundige betrokken bij een bevalling, ik zou eerlijk gezegd kriegel worden van nog iemand erbij. Daar komt nog bij dat ik twee keer in het ziekenhuis beland ben met een ruggenprik, dus daar had een doula ook weinig aan kunnen helpen.
En, hoe helpt deze post TO?
Ik vraag me dus serieus af of er wel genoeg werk te vinden is als doula.
Wat is überhaupt een doula?
Volgens mij is een doula iemand die een bevallende vrouw door de bevalling loodst. De verloskundige is er niet altijd bij en doula wel. Tenminste, zo heb ik het wel begrepen.
Daar heb je toch je man voor?
Nijn5 schreef:
08-01-2018 10:17
Wat is überhaupt een doula?
www.doula.nl
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 06:27
99.79% gewijzigd
Voor iedereen die niet mijn vragen kan beantwoorden : www.doula.nl

Ik wilde geen discussie starten, alleen meer informatie van vrouwen met ervaring met het werk....
Pluisi schreef:
08-01-2018 10:21
Newsflash: niet iedere moeder die bevalt heeft een man.
Ik ken wel een aantal alleenstaande moeders.
Als je ook geen familie hebt die erbij kan zijn, of wanneer je dat toch te persoonlijk vindt, dan kan een doula best toegevoegde waarde hebben.
Maar dan moet je wel een hele goede klik met zo iemand hebben, denk ik.

Of als je een man hebt die om de haverklap flauw valt, hahaha.
Stressed is just desserts spelled backwards
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:19
99.46% gewijzigd
Koffiekop schreef:
08-01-2018 10:22
Ik zie de meerwaarde wel hoor! Veel vrouwen voelen zich heel kwetsbaar tijdens een bevalling en willen dingen op een bepaald manier, maar wie gaat daarvoor zorgen? De verloskundige is alleen maar medisch bezig dat het kind er gezond uit komt. De man staat helaas vaak ook maar een beetje machteloos om je heen te dralen, of houdt hoogstens je hand vast. En als je in het ziekenhuis komt dan ben jij als persoon al helemaal niet meer relevant,, dan kijkt iedereen alleen nog maar in je doos of op een monitor.
Een Doula is er voor jou, die behartigt jouw belang. Zorgt dat jij op die baarkruk belandt als je dat van tevoren wilde, zorgt dat er ook af en toe gevraagd wordt hoe het met jóu gaat en wat jíj wil.

Een volgende bevalling zou ik het willen hoor, een doula!

Maar TO, combineren met een gezin, part time.. je moet natuurlijk wel bij nacht en ontij naar een bevalling kunnen en daar ook de hele tijd bij kunnen blijven.
Dank!
Daarom hoor ik graag ervaringen uit het werkveld idd, hoe doen andere vrouwen dat
Nou ja, de vraag of er wel genoeg werk is als doula, lijkt me toch heel reeel voordat je je laat omscholen.
Pluisi schreef:
08-01-2018 10:21
Niets ten na dele van mijn man, maar daar had ik niet zoveel aan. Kwam voornamelijk door mijzelf hoor. Ik raakte volkomen in mezelf gekeerd mijn bevallingen. Vermoedelijk had een doula voor mij dus ook niet zoveel gedaan.
Maar kan me best voorstellen, dat iemand naast je hebben (vooral bij eerste bevalling), die beetje in de gaten houdt, of het met de moeder nog goed gaat, best fijn is.
Belle73 schreef:
08-01-2018 10:25
Nou ja, de vraag of er wel genoeg werk is als doula, lijkt me toch heel reeel voordat je je laat omscholen.
heb even gekeken, maar omscholen kost een paar honderd euro. Die kosten heb je er nog wel een keer uit.
TO vraagt ook, wat anderen naast het doula-werk doen. Dat lijkt me reele vraag. Denk niet, dat je er een gezin van kunt onderhouden.
Combineren met een betaalde baan lijkt me erg lastig, dus snap die vraag van TO
Ik was gelukkig helder genoeg om mijn wensen door te drukken tijdens mijn tweede bevalling - die ik overigens vooraf al had doorgesproken en had laten vastleggen, maar waar de verpleging op het moment supreme lak aan had, omdat het meer werk was dan doorsnee - maar bij de eerste dacht ik nog dat ik gewoon moest doen wat me gezegd werd. Toen had ik wel een doula kunnen gebruiken :)

Ik denk dat de werktijden vergelijkbaar zijn met die van verloskundige. Als ik zo om me heen kijk is dat goed te combineren, mits je een partner hebt met een baan met vaste uren. Dan kan partner de reguliere haal- en brengmomenten doen en ben jij vrij om op wisselende uren te werken.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 06:27
99.71% gewijzigd
Ik zou het, denk ik, combineren met cursussen voor zwangeren. Centering pregnancy-achtig bijvoorbeeld, lijkt me helemaal in de geest van het doulaschap, want resulterend in makkelijkere bevallingen en blijkt uitermate werkbaar in het voorkomen van postnatale depressies.
anoniem_360912 wijzigde dit bericht op 08-01-2018 10:42
1.31% gewijzigd
Koffiekop schreef:
08-01-2018 10:31

Ik zou zelf niet zitten te wachten op een 25 jarige of zelfs 30 jarige doula die zo uit de schoolbanken komt.
oh ja, ik ook
Doula moet zelf gebaard hebben, en bij diverse bevallingen (in soorten& maten) aanwezig geweest zijn.
Ik denk dat de werktijden vergelijkbaar zijn met die van verloskundige. Als ik zo om me heen kijk is dat goed te combineren, mits je een partner hebt met een baan met vaste uren. Dan kan partner de reguliere haal- en brengmomenten doen en ben jij vrij om op wisselende uren te werken.

Datzelfde denk ik niet... je gaat een. Contract aan dat je bij de bevalling van die mensen aanwezig bent dus heb je vijf weken dat je stand-by moet staan. Een verloskundige heeft 24 uur of 12 uur dienst en op dagenvooraf gepland. Dan kan je heel wat meer inplannen.

Daarbij een doula kan meer waarde hebben maar zorg wel dat je kennis hebt... en in feite zou de verloskundige zeker het werk van de doula moeten doen. Een doula heeft vaak te weinig medisch inzicht...
Ik ben tijdens mijn bevalling in academisch ziekenhuis begeleid door een doula. Deze dame was in dienst van het ziekenhuis en ik heb haar ook 2 keer gezien voor mijn bevalling.

Ik was zelf erg angstig voor het bevallen en zij had mij in de eerste gesprekken geholpen met hier een beeld bij vormen en bedenken wat ik prettig zou kunnen vinden.

Tijdens bevalling voelde de doula echt als mijn advocaat. Zoals koffiekop ook al zei, ze zorgde er voor dat er ook gekeken werd hoe het met mij ging en kwam op voor mijn belangen.

Uiteindelijk is het een spoed keizersnede geworden, dus tijdens de echte geboorte was doula wel weer uit beeld.

Doula is dus wel iets meer dan alleen begeleiden tijdens de bevalling. Ik weet dat deze doula ook cursussen gaf aan artsen over hoe te begeleiden tijdens een zwangerschap. Verder weet ik dat een yoga instructeur ook doula is, hoe ze dat combineert... Dat weet ik niet. Goeie vraag!
Frox schreef:
08-01-2018 10:33
Ik zou het, denk ik, combineren met cursussen voor zwangeren. Centering pregnancy-achtig bijvoorbeeld, lijkt me helemaal in de geest van het doulaschap, want resulterend in makkelijkere bevallingen en blijkt uitermate werkbaar in het voorkomen van postnatale depressies.
Dank ga ik naar kijken!
Koffiekop schreef:
08-01-2018 10:22
Ik zie de meerwaarde wel hoor! Veel vrouwen voelen zich heel kwetsbaar tijdens een bevalling en willen dingen op een bepaald manier, maar wie gaat daarvoor zorgen? De verloskundige is alleen maar medisch bezig dat het kind er gezond uit komt. De man staat helaas vaak ook maar een beetje machteloos om je heen te dralen, of houdt hoogstens je hand vast. En als je in het ziekenhuis komt dan ben jij als persoon al helemaal niet meer relevant,, dan kijkt iedereen alleen nog maar in je doos of op een monitor.
Een Doula is er voor jou, die behartigt jouw belang. Zorgt dat jij op die baarkruk belandt als je dat van tevoren wilde, zorgt dat er ook af en toe gevraagd wordt hoe het met jóu gaat en wat jíj wil.

Een volgende bevalling zou ik het willen hoor, een doula!

Maar TO, combineren met een gezin, part time.. je moet natuurlijk wel bij nacht en ontij naar een bevalling kunnen en daar ook de hele tijd bij kunnen blijven.
Ik ging niet reageren, ieder haar keuze enzo, maar dit is echt bangmakerij. Als je een vk uitzoekt waar je vertrouwen in hebt, je schrijft een geboorteplan en zoekt uit hoe jouw ziekenhuis daarmee omgaat dan is wat je schrijft echt totale onzin. Er is bij beide ziekenhuisbevallingen heel goed voor me gezorgd hoor, door iedereen (inclusief vriend, maar dat is een kwestie van mazzel hebben denk ik). En op het moment dat vriend het bij de tweede even niet meer scherp had (was die keer het geboorteplan vergeten dus kon het zkh personeel ook niet weten), heb ik gewoon zelf gezegd wat ik anders wilde en kreeg toen al meteen excuses dat ze het niet beter gevraagd hadden. En dat kwam mede door de goede sfeer daar zodat ik me niet kwetsbaar hoefde te voelen.

Sorry voor het inbreken TO, er zijn vast veel vrouwen die een doula heel prettig vinden, en dus is het hartstikke goed dat er mensen zijn die dat werk willen doen. Maar ze zijn in ziekenhuizen juist erg bezig om het te verbeteren dat vrouwen als objecten gezien werden, dus dit wil ik toch even rechtzetten.
TO, kijk ook eens bij Nederlandse Beroepsvereniging voor Doula's (NBvD)

Op de website staat ook wat informatie voor aanstaande doula's:

https://nbvd.nl/voor-doulas-2/voor-aanstaande-doulas/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven