Werk & Studie alle pijlers

Werken als doula

08-01-2018 09:56 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij meer vertellen over het werken als doula?
-combinatie werk en gezin (oppas)
-werk je fulltime?
-wat doe je naast je doulawerk evt?

Dank!
rups13 schreef:
09-01-2018 14:16
Doula zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in. Beide keren in het ziekenhuis bevallen en daar had ik al een vaste verzorgende aan bed die eigenlijk er de hele tijd bij bleef. En dan nog een verloskundige met vaak nog een stagiaire, bij nood nog een gynaecoloog en dan ook nog je man. Dan heb je nog iemand erbij.
Bovendien lijkt het mij ook een onzeker iets. Stel iemand wil thuis bevallen, alles in gereedheid, alles doorgesproken. En dan heeft bijv. Kind in vruchtwater gepoept. Nou daar gaat heel je plan want dan wordt het opeens een zh bevalling. O

Ik zie meer iets in een doela na de bevalling, die even twee uurtjes op baby past terwijl jij ff boodschappen kan doen of in bad kan :P
In het ziekenhuis wisselen de diensten. Je hebt dus vrijwel nooit de hele bevalling dezelfde verpleegkundige en je weet ook niet van tevoren of je een klik hebt met diegene. En dat is nogal belangrijk vind ik tijdens een bevalling.

Gyneacoloog is puur voor het medische deel, daar heb je niks aan verder, is mijn ervaring.
N00R85 schreef:
09-01-2018 16:05
In het ziekenhuis wisselen de diensten. Je hebt dus vrijwel nooit de hele bevalling dezelfde verpleegkundige en je weet ook niet van tevoren of je een klik hebt met diegene. En dat is nogal belangrijk vind ik tijdens een bevalling.

Gyneacoloog is puur voor het medische deel, daar heb je niks aan verder, is mijn ervaring.
Maar is dat dan erg? Ik hoef geen vriendinnen te worden met de VPK dan wel gyn. Zij moeten gewoon hun deel van mijn bevalling doen. En misschien doet een andere VPK iets anders weer heel goed. En zo niet dan jammer.

Zoals alles tegenwoordig moet zelfs een bevalling helemaal aan het prefecte plaatje voldoen volgens mij. Ik was gewoon keihard bezig een kind er uit te persen en volgde gewoon de aanwijzingen op van het medisch personeel. Die zullen het wel weten en beste maatjes hoef ik niet met hen te worden. Zo simpel kan het ook zijn he?

Voor alleenstaande vrouwen kan ik me voorstellen dat het anders is,
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
09-01-2018 16:49
Zoals alles tegenwoordig moet zelfs een bevalling helemaal aan het prefecte plaatje voldoen volgens mij. Ik was gewoon keihard bezig een kind er uit te persen en volgde gewoon de aanwijzingen op van het medisch personeel. Die zullen het wel weten en beste maatjes hoef ik niet met hen te worden. Zo simpel kan het ook zijn he?
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Uiteindelijk is het allerbelangrijkst dat zowel moeder als kind in goede gezondheid uit de bevalling komen. Al het andere is maar bijzaak.
Dit topic begint toch weer een een discussie te verzanden helaas. Ik vroeg niet of iemand een doula bij de bevalling wilde etc. Mocht iemand antwoord hebben op mijn werkgerelateerde vragen dan hoor ik het graag.
Johanna85 schreef:
09-01-2018 17:03
Dit topic begint toch weer een een discussie te verzanden helaas. Ik vroeg niet of iemand een doula bij de bevalling wilde etc. Mocht iemand antwoord hebben op mijn werkgerelateerde vragen dan hoor ik het graag.
Ik niet.
Poep, wie heeft jou gescheten?
N00R85 schreef:
09-01-2018 16:01
Ja en dan wordt je ineens medisch en is het doei, doei verloskundige en hallo zomaar een verpleegkundige (waar je maar net mazzel mee moet hebben).

Om deze reden wil ik voor mijn tweede bevalling een doula. Ik wil de garantie hebben dat er iemand met verstand van zaken de héle bevalling bij is, iemand die ik al voor mijn bevalling heb gezien, waar ik een goed gevoel bij heb en die snapt wat voor mij belangrijk is.

Mijn man is er natuurlijk ook bij, maar voor hem is het ook superspannend en hij heeft weinig kennis over bevallingen.
Nou nee dus. Mijn (caseload) verloskundige was mijn hele medische bevalling erbij. En ook echt erbij, ook in de overleggen toen het met mijn gup niet goed ging. Maar dan met voorkennis over mij en mijn wensen en kracht. Dat was echt goud waard voor mij. Vandaar mijn tip aan TO.

Wel grappig dat zoveel mensen net na een bevalling over dit beroep nadenken. Het was zeker na mijn bevalling wel het laatste beroep wat ik zou willen doen.
Hoe spreek je dit eigenlijk uit? Doe-la of Dou-la?
Rijmend op squla. Als ik dit topic lees hoor ik een lage stem heel hard DOULA roepen :-|
Belle73 schreef:
08-01-2018 10:02
Ik heb zelf nooit echt de meerwaarde van een doula begrepen. Ik bedoel, er is al een verloskundige betrokken bij een bevalling, ik zou eerlijk gezegd kriegel worden van nog iemand erbij. Daar komt nog bij dat ik twee keer in het ziekenhuis beland ben met een ruggenprik, dus daar had een doula ook weinig aan kunnen helpen.
Dit idd
elein schreef:
09-01-2018 19:47
Nou nee dus. Mijn (caseload) verloskundige was mijn hele medische bevalling erbij. En ook echt erbij, ook in de overleggen toen het met mijn gup niet goed ging. Maar dan met voorkennis over mij en mijn wensen en kracht. Dat was echt goud waard voor mij. Vandaar mijn tip aan TO.

Wel grappig dat zoveel mensen net na een bevalling over dit beroep nadenken. Het was zeker na mijn bevalling wel het laatste beroep wat ik zou willen doen.
Als je medisch was geworden dan was de bevalling overgenomen door het ziekenhuis. Dus nee, dan was zij niet gebleven en je weet nooit of en wanneer je medisch wordt. Dit kan ook midden in je bevalling gebeuren of helemaal aan het einde nog.

Het gaat mij niet om de perfecte bevalling, maar om een gevoel van veiligheid en vertrouwen, dat er tenminste één iemand de hele bevalling bij zal zijn die ik al eens eerder heb gezien, met verstand van zaken en een nuchtere kijk. En ja, ik heb wel steun nodig tijdens mijn bevalling, is dat echt zo'n schande? Heeft niks met perfectionisme te maken.
N00R85 schreef:
09-01-2018 21:57
Als je medisch was geworden dan was de bevalling overgenomen door het ziekenhuis. Dus nee, dan was zij niet gebleven en je weet nooit of en wanneer je medisch wordt. Dit kan ook midden in je bevalling gebeuren of helemaal aan het einde nog.
:frusty:

Het was medisch. Ik was in het ziekenhuis. "Dus" Ja ze is de hele tijd gebleven bij mijn medische bevalling, zoals afgesproken. Ik wist vanaf het moment dat thuis de vliezen braken (meconium) dat het medisch werd. Toen heb ik mijn VK gebeld, wij in de auto, zij in de auto en we zagen elkaar daar. Toen mijn kind naar de IC ging en ik ging douchen is ze naar huis gegaan. Je zou kunnen overwegen om de volgende keer een vraag aan mensen te stellen als je iets niet snapt of ergens aan twijfelt in plaats van de belerende muts uit te hangen.

Je "oh sorry" mag op het lijntje hieronder:

..............................................................................................
Koffiekop schreef:
08-01-2018 10:25
Als je geluk hebt wel.
Ik ken helaas alleen maar verhalen (en mijn eigen ervaring) dat de man het zelf ook vooral erg spannend vond en ondanks alle pufcursussen geen idee had wat hij moest doen...en op moment supreme staat hij ook bij je doos en niet bij je hoofd.
Man bleef superkalm en ik ook bij mijn eerste ramp bevalling. De verloskundige en gynaecoloog waren meer in paniek. Geen enkele behoefte aan een doula.. En 2e bevalling ging supersnel dus ook geen behoefte aan een doula. In mijn familie en vrienden kring geen mannen die in paniek raakte of flauw vielen.

Wie betaald de kosten? Krijg je een bedrag per bevalling of per uur. Reken je een kennismakingsbedrag? Je zult onregelmatige rijden werken, en de duur van een bevalling kan verschillen van 36 uur tot maar 2 uur.. hoe je dat kunt opvangen met gezin en kleine kinderen? En als je met een ziek kind thuis zit, ga je niet?
Lastig combineren met kleine kinderen lijkt mij.
elein schreef:
09-01-2018 22:09
:frusty:

Het was medisch. Ik was in het ziekenhuis. "Dus" Ja ze is de hele tijd gebleven bij mijn medische bevalling, zoals afgesproken. Ik wist vanaf het moment dat thuis de vliezen braken (meconium) dat het medisch werd. Toen heb ik mijn VK gebeld, wij in de auto, zij in de auto en we zagen elkaar daar. Toen mijn kind naar de IC ging en ik ging douchen is ze naar huis gegaan. Je zou kunnen overwegen om de volgende keer een vraag aan mensen te stellen als je iets niet snapt of ergens aan twijfelt in plaats van de belerende muts uit te hangen.

Je "oh sorry" mag op het lijntje hieronder:

..............................................................................................
Medisch = overgedragen worden aan het medische personeel. Je kan wel zonder medische indicatie bevallen in het ziekenhuis, dan beval je inderdaad met je verloskundige, maar zodra je echt een medische indicatie krijgt, dan gaat je verloskundige weg, dan zit haar taak erop.

Snap je het verschil? Jij had dus geen medische indicatie. Je bent alleen in het ziekenhuis bevallen onder leiding van je verloskundige.
En iemand nodig die je belangen behartigd. En zorgt dat er gedaan word wat je tevoren hebt afgesproken..Als het je eerste bevalling is kun je van alles van te voren bedenken en als het zover is helemaal niet willen. Bovendien luistert de verloskundige, kraamhulp en verpleegkundige plus gynaecoloog ook naar je..
Christiana schreef:
09-01-2018 22:25
Man bleef superkalm en ik ook bij mijn eerste ramp bevalling. De verloskundige en gynaecoloog waren meer in paniek. Geen enkele behoefte aan een doula.. En 2e bevalling ging supersnel dus ook geen behoefte aan een doula. In mijn familie en vrienden kring geen mannen die in paniek raakte of flauw vielen.
Je weet niet van tevoren hoe iemand reageert en al helemaal niet wat voor een bevalling je krijgt.

Mijn bevalling wat heftig, het draaide bijna uit op een doodgeboren kind en voor mijn man was dit ook de eerste keer dat hij zoiets meemaakte. Hij raakte niet in paniek, heeft me echt gesteund, maar we waren allebei wel erg bezorgd en alles overkwam ons, hierover hadden ze niks verteld tijdens de pufcursus.

We wisten niet goed wat er gebeurde toen er sprake was van een levensbedreigende situatie. Het zou fijn zijn geweest als iemand ons hierbij had kunnen begeleiden en steunen. Iemand die meer kennis heeft, het hoofd cool houdt, ons al een beetje kent.

Dus ja, bij de tweede wil ik zeker een doula. Het kan goed zijn dat het niet nodig is, maar ik vind het toch een fijn idee.
N00R85 schreef:
09-01-2018 22:30
Medisch = overgedragen worden aan het medische personeel. Je kan wel zonder medische indicatie bevallen in het ziekenhuis, dan beval je inderdaad met je verloskundige, maar zodra je echt een medische indicatie krijgt, dan gaat je verloskundige weg, dan zit haar taak erop.

Snap je het verschil? Jij had dus geen medische indicatie. Je bent alleen in het ziekenhuis bevallen onder leiding van je verloskundige.
:frusty: :frusty: :frusty:
Nehee. Denk je nou goddorie echt dat ik niet snap wat medisch betekent als ik net vertel dat mijn kind naar de IC gereden werd? Ik had WEL een medische indicatie, anders was ik niet eens naar dat ziekenhuis gereden. En mijn verloskundige ging NIET weg. Haar taak zat er NIET op, ik was haar taak. De eindverantwoordelijkheid lag bij het ziekenhuis, maar mijn EIGEN verloskundige draaide mee met dat team. En ik weet dat dat echt lang niet overal gebeurt, daar heb ik mijn vk op uitgezocht. Vandaar dat ik TO tip.

Ik heb echt nog steeds mijn kaak op de grond liggen dat je zo'n ego kan hebben dat je zelfs ná de uitleg nog weet te vertellen dat ik "dus" geen medische indicatie had.
elein schreef:
09-01-2018 22:47
Nehee. Denk je nou goddorie echt dat ik niet snap wat medisch betekent als ik net vertel dat mijn kind naar de IC gereden werd? Ik had WEL een medische indicatie, anders was ik niet eens naar dat ziekenhuis gereden. En mijn verloskundige ging NIET weg. Haar taak zat er NIET op, ik was haar taak. De eindverantwoordelijkheid lag bij het ziekenhuis, maar mijn EIGEN verloskundige draaide mee met dat team. En ik weet dat dat echt lang niet overal gebeurt, daar heb ik mijn vk op uitgezocht. Vandaar dat ik TO tip.

Ik heb echt nog steeds mijn kaak op de grond liggen dat je zo'n ego kan hebben dat je zelfs ná de uitleg nog weet te vertellen dat ik "dus" geen medische indicatie had.
Dank Elein, ik ga me er meer in verdiepen.

Jammer dat er nog steeds reacties blijven komen over de onzin van het beroep doula, terwijl ik op de pijler werk-studie post. Ik vroeg om meedenken niet om verwijtende berichten en pro-doula posters denigreren. Hopelijk kan dit topic nu worden waar ik het voor bedoeld had, namelijk inhoudelijk praten over het beroep en aangrenzende beroepen. Dank voor alle tips die ik al wèl in die richting heb gekregen.
Frox schreef:
09-01-2018 20:38
Rijmend op squla. Als ik dit topic lees hoor ik een lage stem heel hard DOULA roepen :-|
Thanks.
Koffiekop schreef:
08-01-2018 10:25
Als je geluk hebt wel.
Ik ken helaas alleen maar verhalen (en mijn eigen ervaring) dat de man het zelf ook vooral erg spannend vond en ondanks alle pufcursussen geen idee had wat hij moest doen...en op moment supreme staat hij ook bij je doos en niet bij je hoofd.
Dat is natuurlijk ook maar een keuze
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hi TO ik ben geen doula maar mijn yoga instructeur wel. Ik heb ook bij haar zwangerschapsyoga gevolgd en zij begeleide in de groep ook 2 vrouwen als doula. Zij runt samen met 1 iemand een yoga studio waar ook nog 2 andere instructeurs in dienst zijn.

Zelf heeft zij 2 kinderen en een man. Haar man werkt fulltime maar zijn werk, de studio en de school van de kinderen liggen binnen 1 km afstand van elkaar.

Wat ik zag als meerwaarde in haar als doula was dat ze bij het ziekenhuis een soort stage had gelopen van 1 jaar en daarbij een nieuw protocol had opgesteld waarbij gynaecologen meer ruimte gaven voor een persoonlijke bevalling. Ook heeft ze in een werkgroep van hetzelfde ziekenhuis meegewerkt aan de invoering van de Gentle sectio. Dit ziekenhuis was een van de eerste die dit aanbood.

Ze is een liefdevol en standvastig type. Ze denkt 'om' en zoekt naar oplossingen ipv naar problemen.

Succes!
Koffiekop schreef:
08-01-2018 10:22
Ik zie de meerwaarde wel hoor! Veel vrouwen voelen zich heel kwetsbaar tijdens een bevalling en willen dingen op een bepaald manier, maar wie gaat daarvoor zorgen? De verloskundige is alleen maar medisch bezig dat het kind er gezond uit komt. De man staat helaas vaak ook maar een beetje machteloos om je heen te dralen, of houdt hoogstens je hand vast. En als je in het ziekenhuis komt dan ben jij als persoon al helemaal niet meer relevant,, dan kijkt iedereen alleen nog maar in je doos of op een monitor.
Een Doula is er voor jou, die behartigt jouw belang. Zorgt dat jij op die baarkruk belandt als je dat van tevoren wilde, zorgt dat er ook af en toe gevraagd wordt hoe het met jóu gaat en wat jíj wil.

Een volgende bevalling zou ik het willen hoor, een doula!

Maar TO, combineren met een gezin, part time.. je moet natuurlijk wel bij nacht en ontij naar een bevalling kunnen en daar ook de hele tijd bij kunnen blijven.
Wat een nare kijk op bevallen in het ziekenhuis ben jij! Mij kom je tegen als je in het ziekenhuis gaat bevallen en ik kijk alles behalve alleen maar in je doos (dat je dat überhaupt zo noemt!) of op de monitor.
Ja, er wordt wel op de monitor gekeken, maar dat is omdat we graag willen dat het goed gaat met jouw kind en dat het gezond geboren wordt, goh wat vervelend zeg van dat ziekenhuispersoneel, willen wij nou zomaar dat het goed gaat met het ongeboren kind.

Dit komt echt heel onaardig over van je!
eenhoornn schreef:
10-01-2018 09:06
Wat een nare kijk op bevallen in het ziekenhuis ben jij! Mij kom je tegen als je in het ziekenhuis gaat bevallen en ik kijk alles behalve alleen maar in je doos (dat je dat überhaupt zo noemt!) of op de monitor.
Ja, er wordt wel op de monitor gekeken, maar dat is omdat we graag willen dat het goed gaat met jouw kind en dat het gezond geboren wordt, goh wat vervelend zeg van dat ziekenhuispersoneel, willen wij nou zomaar dat het goed gaat met het ongeboren kind.

Dit komt echt heel onaardig over van je!

Ik heb zelf 28 verschillende mensen aan mijn bed ("keizersnee personeel" niet meegeteld) gehad tijdens en na mijn bevalling en de hulpvaardigheid en vriendelijkheid was zo enorm zwart/wit. De ene vroeg na afloop of ze mijn bevalplan mocht hebben omdat ze het zo'n fijne vond, de ander stond het bevalplan met opgetrokken wenkbrauw te lezen en te zuchten 'dat het weer zo ver was'. De ene zei 'ik warm even je been voor, dan voel je de injectie niet zo' omdat ik ook heel bang ben voor naalden. De ander kwam zonder kloppen/voorstellen aan mijn bed en jaste de spuit er zo in. Ik lag godverdomme zelfs voeding te geven..

Trek het je niet aan. Jij doet je werk blijkbaar wel fijn en hou dat vol :heart:
N00R85 schreef:
09-01-2018 22:30

Er zijn ook verloskundigen die bij de bevalling blijven ondanks dat de zorg overgedragen is.
Dit kan natuurlijk alleen als ze ondertussen geen andere bevalling heeft.
eenhoornn wijzigde dit bericht op 10-01-2018 09:31
0.31% gewijzigd
elein schreef:
09-01-2018 22:47

Hier kun je niet van op aan. Een verloskundige kan je deze garantie niet geven.

Het gaat mij - en anderen die voor een doula kiezen, juist om die garantie. Dat er dus de hele bevalling iemand bij je is met verstand van zaken, die meerdere bevallingen heeft meegemaakt en waarmee je al contact hebt gehad voor de bevalling.
BahcoBarbie schreef:
10-01-2018 09:20
Ik heb zelf 28 verschillende mensen aan mijn bed ("keizersnee personeel" niet meegeteld) gehad tijdens en na mijn bevalling en de hulpvaardigheid en vriendelijkheid was zo enorm zwart/wit. De ene vroeg na afloop of ze mijn bevalplan mocht hebben omdat ze het zo'n fijne vond, de ander stond het bevalplan met opgetrokken wenkbrauw te lezen en te zuchten 'dat het weer zo ver was'. De ene zei 'ik warm even je been voor, dan voel je de injectie niet zo' omdat ik ook heel bang ben voor naalden. De ander kwam zonder kloppen/voorstellen aan mijn bed en jaste de spuit er zo in. Ik lag godverdomme zelfs voeding te geven..

Trek het je niet aan. Jij doet je werk blijkbaar wel fijn en hou dat vol :heart:
Vervelend om te horen zeg. Ik zie natuurlijk zelf ook dat er verschil zit in hoe het personeel omgaat met patiënten en ik wijs mijn collega's er altijd op als ik dingen zie gebeuren zoals jouw voorbeelden.
Ik hoop alleen dat mensen zich ook beseffen dat ook in het ziekenhuis mensen werken die jouw belangen voorop stellen.
Natuurlijk kan dat soms maar in beperkte mate, want in sommige situaties moeten wij als professionals andere keuzes maken dan er eigenlijk gewenst was, maar dat is dan alleen in het belang van moeder en/of kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven