Werk & Studie alle pijlers

Werken bij gemeente

19-06-2018 21:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over werken bij de gemeente.
Regelmatig kom ik interessante vacatures tegen bij gemeentes. Die vacatures liggen in de hoek van Leerplicht / RMC /WMO .
Nu voldoe ik aan (bijna) alle gestelde eisen, behalve dat ik geen ervaring bij een gemeente of met die functies heb. En dat wordt eigenlijk altijd gevraagd.
Maar hoe dan? Hoe komt iemand binnen? Zijn hier mensen die bij een gemeente werken en die hier iets meer over weten?
Alle reacties Link kopieren
ik werk zelf bij een overheidsinstantie en de selectie gaat altijd zo:

1. mensen werkzaam binnen de eigen gemeente
2. mensen werkzaam binnen omliggende gemeenten
3. inhuur/detacheerders
4. mensen werkzaam bij een andere overheidsinstantie
5. externen

dus het is inderdaad niet simpel.. ik denk wel dat áls je eenmaal binnen bent, je geen betere werkgever kunt indenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen.

Ik ben zelf ruim 2 jaar geleden binnengekomen bij een gemeente en ben erg blij met mijn huidige baan als leerplichtambtenaar. Ik voldeed niet aan de eisen 1) drie jaar ervaring als lpa 2) in bezit van BOA en 3) gemeentelijke ervaring. Maar het is wel gelukt!
Ik zou het dus zeker gewoon proberen als het je interesse heeft.

Achteraf hoorde ik dat de vacature bewust veel eisen bevatte om te voorkomen dat onvoldoende capabele interne collega's zouden solliciteren en die dan voorrang hadden. Binnen onze gemeente is met name lpa een geliefde functie.

Als je wilt mag je me een privé bericht sturen zodat we kunnen linken op linkedin. Ik like/deel veel vacatures in deze richting dus misschien heb je er wat aan... zie maar :-)
Alle reacties Link kopieren
Marte007 schreef:
19-06-2018 23:23
Bijvoorbeeld! Er zal een wethouder komen die naar je luistert en jouw ervaringen van de werkvloer mee neemt. En de volgende maakt in theorie een nieuwe werkwijze en jij dient je eraan te conformeren. En als je besluit er iets van te vinden, hardop, dan heb je dat dus met veel tact en argumentatie te brengen. Niet alle wethouders zijn stug en star, maar zij moeten wel rekenschap afleggen wanneer de afdeling (financieel) niet goed loopt. En daar zitten ze vaak behoorlijk bovenop door oa steeds nieuw beleid in te voeren of de spelregels te veranderen. Daar moet je mee om kunnen gaan. De wethouder kan misschien geen benul hebben van jouw werk inhoudelijk en toch besluiten dat je werkwijze moet veranderen op basis van een theorie die in de praktijk niet werkt. Dat weet jij al lang maar je hebt nu eenmaal niet het laatste woord. Er zijn relatief veel wethouders met een klein God-complex en narcistische trekjes. Zonder dat is het werk ook nauwelijks uitvoerbaar denk ik, maar het vraagt een andere manier van benaderen.

Is dat een beetje duidelijker of...? Het is al laat :winkie:
Haha, zo is het volkomen duidelijk! :-)
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
19-06-2018 21:43
Ja. Maar vaak staat er expliciet bij dat sollicitaties van sollicitanten die niet aan alle eisen voldoen niet worden meegenomen.
Dan zullen ze voor veel functies heel lang moeten zoeken... De mensen die ze op die manier zoeken werken al voor ze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven