Werk & Studie alle pijlers

Werken zou moeten lonen...financiële achteruitgang?

26-10-2020 11:58 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik dit onderwerp onder Geld en Recht moet plaatsen of hier...Ik zit met een vervelende vraag / situatie.
Op dit moment ontvang ik alleen (oude) Wajong en zorg- en huurtoeslag. Ik zit echter in een MSNP-traject dat nog 2 jaar duurt.
Momenteel compenseert de bijzondere bijstand de bewindvoerderskosten (150 euro per maand). Na betaling van alle vaste lasten houdt de bewindvoerder 20 euro over om te sparen of voor extra uitgaven.

Nu heb ik binnenkort 2 sollicitatiegesprekken opstaan, waarvan 1 voor een functie tussen 20 en 24 uur per week. Ik heb in het verleden echter 24 uur per week gewerkt en ging er toen netto per maand 60 euro op achteruit, t.o.v. met alleen Wajong. Bestaat de kans dat de bewindvoerder maandelijks tekort gaat komen wanneer ik zou gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
mosterd
wolkenwietje wijzigde dit bericht op 04-12-2020 14:08
96.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
idem.
Doreia* schreef:
04-12-2020 12:21
Dat heet de armoede val.
Met een minimum inkomen krijg je allerlei voordelen en compensaties. Zit je daar nét boven, dan krijg je al die extra's niet meer, maar moet je die zelf ophoesten, maar het bedrag wat je werkt is minder dan het bedrag wat je aan compensaties zou krijgen. per saldo hou je dus minder over als je méér zou werken.

Het omslagpunt dat werken loont, ligt veel hoger als je uit zou gaan van uitkering plús wegvallen toeslagen plús wegvallen compensatie en minimaregeling gemeenten/zorgverzekeringen/voedselbank/leerfonds/sportfonds en al die dingen meer.

En dán zit je echt op óf heel veel uren tegen weinig betaald óf een heel hoog uur salaris, waar vaak eerst een goede opleiding tegenover moet staan.
Was er ook niet iets met als je in oktober ineens een stuk meer gaat verdienen, je vervolgens een heel groot bedrag van je toeslagen die je eerder dat jaar hebt ontvangen moet terugbetalen? Of is dat klok-klepel?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
04-12-2020 15:17
Was er ook niet iets met als je in oktober ineens een stuk meer gaat verdienen, je vervolgens een heel groot bedrag van je toeslagen die je eerder dat jaar hebt ontvangen moet terugbetalen? Of is dat klok-klepel?
Dat klopt min of meer.
De toeslagen zijn gebaseerd op je inkomen per jaar, niet per maand.

Of je het bedrag heel groot vindt, hangt er natuurlijk vanaf wat je "groot" vindt.

Maar je kunt vooraf uitrekenen hoeveel je over het hele jaar zou moeten krijgen:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

(dan moet je wel berekenen hoeveel je in het jaar aan inkomsten krijgt, maar daarbij helpt de web-site ook)
haarklover wijzigde dit bericht op 04-12-2020 15:37
Reden: aanvulling
8.37% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
04-12-2020 15:17
Was er ook niet iets met als je in oktober ineens een stuk meer gaat verdienen, je vervolgens een heel groot bedrag van je toeslagen die je eerder dat jaar hebt ontvangen moet terugbetalen? Of is dat klok-klepel?
Het probleem met toeslagen is dat het altijd een voorschot is en er altijd gekeken wordt naar jaarinkomen. Bijv: in Januari heb je een bepaald inkomen en als je dat maandinkomen het hele jaar blijft verdienen, blijf je net onder de grens van jaarinkomen voor toeslag (en heb je dus 'recht' op toeslagen). Als je in Oktober meer gaat verdienen kan je jaarinkomen dus ineens net boven die grens uitkomen. Dan moet je de toeslagen voor het hele jaar terug betalen (in z'n geheel als het bijv gaat om zorgtoeslag. Dat is voor veel mensen echt een groot bedrag om terug te betalen). Is echt heel kut, ook omdat je dat soms wel kunt weten dat je jaarinkomen gaat stijgen tot boven de toeslaggrens (bijv bij jaarlijks loonverhoging), maar je kunt vaak de toeslag dan niet zelf uitzetten. Dit soort issues, daar komen veel mensen van in de schulden want je moet dus ineens een hoog bedrag terug betalen van soms meerdere toeslagen waar je dacht recht op te hebben en dat geld is er niet.
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
04-12-2020 16:07
Het probleem met toeslagen is dat het altijd een voorschot is en er altijd gekeken wordt naar jaarinkomen. B
In de meeste gevallen is dat wel het makkelijkst. De meeste mensen gaan niet opeens heel veel meer verdienen in een jaar, zeker niet onverwachts. Schat je inkomen een paar procent hoger in (bijvoorbeeld 2x de gemiddelde CAO groei) en je zit meestal wel goed.
ZouBisou schreef:
04-12-2020 16:07
Het probleem met toeslagen is dat het altijd een voorschot is en er altijd gekeken wordt naar jaarinkomen. Bijv: in Januari heb je een bepaald inkomen en als je dat maandinkomen het hele jaar blijft verdienen, blijf je net onder de grens van jaarinkomen voor toeslag (en heb je dus 'recht' op toeslagen). Als je in Oktober meer gaat verdienen kan je jaarinkomen dus ineens net boven die grens uitkomen. Dan moet je de toeslagen voor het hele jaar terug betalen (in z'n geheel als het bijv gaat om zorgtoeslag. Dat is voor veel mensen echt een groot bedrag om terug te betalen). Is echt heel kut, ook omdat je dat soms wel kunt weten dat je jaarinkomen gaat stijgen tot boven de toeslaggrens (bijv bij jaarlijks loonverhoging), maar je kunt vaak de toeslag dan niet zelf uitzetten. Dit soort issues, daar komen veel mensen van in de schulden want je moet dus ineens een hoog bedrag terug betalen van soms meerdere toeslagen waar je dacht recht op te hebben en dat geld is er niet.
Nee hoor.
Dat is niet hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
04-12-2020 17:40
Nee hoor.
Dat is niet hoe het werkt.
Lekker informatief, zeg. Hoe werkt het wel dan volgens jou? Ik heb nog deze week iemand gelopen die over heel 2020 de zorgtoeslag moet terugbetalen. Maar volgens jou is dat dus niet hoe het werkt. Toch benieuwd naar dan. Met huurtoeslag zit het soms inderdaad anders (het teveel terugbetalen, niet alles van het hele jaar).
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
04-12-2020 18:54
Lekker informatief, zeg. Hoe werkt het wel dan volgens jou? Ik heb nog deze week iemand gelopen die over heel 2020 de zorgtoeslag moet terugbetalen. Maar volgens jou is dat dus niet hoe het werkt. Toch benieuwd naar dan. Met huurtoeslag zit het soms inderdaad anders (het teveel terugbetalen, niet alles van het hele jaar).
Ik dacht dat als iemand teveel zorgtoeslag (of huurtoeslag) ontvangen had, zij alleen het verschil terug hoeft te betalen.

Alleen bij de kinder-opvang-toeslag werd de hele toeslag teruggeëist (dat was belachelijk en onrechtvaardig).

Vergis ik mij?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
04-12-2020 19:31
Ik dacht dat als iemand teveel zorgtoeslag (of huurtoeslag) ontvangen had, zij alleen het verschil terug hoeft te betalen.

Alleen bij de kinder-opvang-toeslag werd de hele toeslag teruggeëist (dat was belachelijk en onrechtvaardig).

Vergis ik mij?
Je maakt een schatting van je inkomen van 2021.
De belastingdienst berekent je toeslag op basis van je geschatte inkomen.
Na afloop bekijkt de belastingdienst hoeveel inkomen je daadwerkelijk hebt gehad.
De belastingdienst maakt daarop de definitieve berekening van de toeslagen.
Heb je te weinig toeslagen gehad, wordt je uitbetaald.
Heb je te veel gehad moet je het teveel betaalde terugbetalen.

Maar!!!! Het gaat met staffels. Elke 1000 euro is een stuk minder toeslag. Dus 5 euro kan zorgen dat je net in een nieuwe staffel komt en kan het verschil betekenen tussen een goede berekening of veel geld terugbetalen.

Voor de kinderopvangtoeslag werd je beschouwd als fraudeur. Dan moest inderdaad alles terug.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:02
a. Ik zit niet voor niets in de Wajong. b. Bij meer uren werken daalt of verdwijnt mijn huurtoeslag....
Punt a. snap ik.
Punt b. is de huurtoeslag er niet voor zodat jij de andere dagen lekker vrij kunt zijn. Snap je dat?
Moreina schreef:
04-12-2020 17:40
Nee hoor.
Dat is niet hoe het werkt.
Dat is wel hoe het werkt.
Je krijgt toeslagen gebaseerd op je jaarinkomen. Stijgt je inkomen in september / oktober en kom je daardoor ruim boven de grens, dan betaal je alles over het hele jaar terug. Trouw je in december en is het gezamenlijk inkomen hierdoor hoger dan de toeslaggrens, betaal je álles terug. In het slechtste geval dus beide partners wanneer ze individueel toeslagen ontvingen.
Stijgt je loon maar een beetje dan hoef je vaak maar een deel terug te betalen. Het ligt echt aan de stijging.

En ik ben schuldhulpverlener, ik krijg hier dagelijks mee te maken. Dus ik ben heel benieuwd naar je gedachte waarom het niet zo zou werken.
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
04-12-2020 20:26
Dat is wel hoe het werkt.
Je krijgt toeslagen gebaseerd op je jaarinkomen. Stijgt je inkomen in september / oktober en kom je daardoor ruim boven de grens, dan betaal je alles over het hele jaar terug. Trouw je in december en is het gezamenlijk inkomen hierdoor hoger dan de toeslaggrens, betaal je álles terug. In het slechtste geval dus beide partners wanneer ze individueel toeslagen ontvingen.
Stijgt je loon maar een beetje dan hoef je vaak maar een deel terug te betalen. Het ligt echt aan de stijging.

En ik ben schuldhulpverlener, ik krijg hier dagelijks mee te maken. Dus ik ben heel benieuwd naar je gedachte waarom het niet zo zou werken.
Dankje, goed verwoord. Irriteert me echt als mensen zonder enige info zeegen dat het niet zo werkt, terwijl je uit de praktijk weet dat het wel zo werkt. Als schuldhulpverlener zul je er alles van weten, want zoals ik al zei: bij veel mensen beginnen schulden zo.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
04-12-2020 19:31
Ik dacht dat als iemand teveel zorgtoeslag (of huurtoeslag) ontvangen had, zij alleen het verschil terug hoeft te betalen.

Alleen bij de kinder-opvang-toeslag werd de hele toeslag teruggeëist (dat was belachelijk en onrechtvaardig).

Vergis ik mij?
De kinderopvangtoeslagaffaire heeft hier verder niet per se mee te maken. Als aan het eind van het jaar blijkt dat je jaarinkomen te hoog is om bijv in aanmerking te komen voor zorg of huurtoeslag moet je alles terug betalen omdat het dus een voorschot is. Dat is hoe het ontworpen is en hoort te werken, terwijl bij de toeslagaffaire mensen onterecht als fraudeur werden bestempeld.
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
04-12-2020 20:26
Dat is wel hoe het werkt.
Je krijgt toeslagen gebaseerd op je jaarinkomen. Stijgt je inkomen in september / oktober en kom je daardoor ruim boven de grens, dan betaal je alles over het hele jaar terug. Trouw je in december en is het gezamenlijk inkomen hierdoor hoger dan de toeslaggrens, betaal je álles terug. In het slechtste geval dus beide partners wanneer ze individueel toeslagen ontvingen.
Stijgt je loon maar een beetje dan hoef je vaak maar een deel terug te betalen. Het ligt echt aan de stijging.

En ik ben schuldhulpverlener, ik krijg hier dagelijks mee te maken. Dus ik ben heel benieuwd naar je gedachte waarom het niet zo zou werken.
Dan zou ik toch nog even je huiswerk gaan doen.

- toeslag wordt berekend op jaarinkomen. Als dat plots riant hoger ligt dan kom je inderdaad aan het terugbetalen. Daar moet je rekening mee houden zodra je inkomen stijgt.

- hoeveel je moet terugbetalen hangt af van het geschatte jaarinkomen dat je hebt doorgegeven versus het feitelijke jaarinkomen. Bij het aanvragen van toeslag moet je dus een reeele inschatting maken van je jaarinkomen en ga je beter iets te hoog zitten om het risico op terugbetalen kleiner te maken

- Je wordt geen toeslagpartners met terugwerkende kracht maar pas vanaf moment trouwen/samenwonen. Dus dat je het hele jaar terug moet betalen komt niet daardoor.
Alle reacties Link kopieren
Angel64 schreef:
05-12-2020 09:30
Dan zou ik toch nog even je huiswerk gaan doen.

- toeslag wordt berekend op jaarinkomen. Als dat plots riant hoger ligt dan kom je inderdaad aan het terugbetalen. Daar moet je rekening mee houden zodra je inkomen stijgt.

- hoeveel je moet terugbetalen hangt af van het geschatte jaarinkomen dat je hebt doorgegeven versus het feitelijke jaarinkomen. Bij het aanvragen van toeslag moet je dus een reeele inschatting maken van je jaarinkomen en ga je beter iets te hoog zitten om het risico op terugbetalen kleiner te maken

- Je wordt geen toeslagpartners met terugwerkende kracht maar pas vanaf moment trouwen/samenwonen. Dus dat je het hele jaar terug moet betalen komt niet daardoor.
Vanaf 2021 is dat eindelijk zo geregeld ja. Maar op dit moment nog niet.

“ Vanaf 2021 wordt u elkaars toeslagpartner nádat uw situatie verandert. Maar vóór 2021 werkte dit anders. Als u bij elkaar woonde vóórdat u trouwde, een samenlevingscontract tekende, een kind kreeg of samen een huis kocht, werd u al eerder elkaars toeslagpartner. Dus vóór de verandering in uw situatie. Deze terugwerkende kracht gold tot 1 januari van het jaar waarin uw situatie veranderde.“

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners
Alle reacties Link kopieren
OT: Wat een vervelende situatie TO. Helaas lopen veel mensen hiertegen aan. Door het wegvallen van toeslagen en voordelen loont werken eigenlijk pas echt boven een bepaald jaarinkomen. Ik zou dit ook zeker bespreken met degene die nu de financiën voor je bijhoud. Houd ook goed voor ogen dat werken je niet alleen financieel iets (zou moeten) brengen. Het levert je ook sociale contacten op, een daginvulling, zingeving, persoonlijke groei en het kan je nog heel wat andere dingen brengen.

Zoals ik mijn berichtje begon, veel mensen lopen tegen deze armoedeval aan. En dit is helaas niet alleen een probleem als je net boven het minimuminkomen uit komt. Op Tweakers loopt al jaren een draadje over het niet bestaan van het middeninkomen. Door allerlei toeslagen en voordeeltjes kan je soms bruto duizenden euro’s meer verdienen terwijl je er netto niets aan over houd.
Alle reacties Link kopieren
Blijf het een kwestie van elke keer weer blijven nakijken of alles klopt qua toeslagen. En inderdaad je geschatte jaarinkomen liever te hoog zetten, wat betekent dat je maandelijks een lager toeslagbedrag (of bedragen) ontvangt en dus eigenlijk niet rondkomt, dan precies kloppend. Vooral als je een flexibel inkomen hebt, of als je al weet dat er wat gaat veranderen in de loop van het jaar.

Dat niet rondkomen zorgt er ook voor dat sparen (waarmee je het teveel ontvangen aan toeslagen kan terugbetalen) er helemaal niet bij is. Want je maakt je reservepotje op om het tekort aan toeslagbedragen te compenseren.

Dan is een inkomensstijging van een paar procent de reden dat je je toeslagen geheel terug kan betalen. Dus altijd rekenen. Altijd.

Je zou echt een paar duizend euro's meer moeten gaan verdienen en dus niet een paar honderd of helemaal vrij van toeslagen te kunnen leven als je op een inkomen zit op of net boven bijstandsniveau. En leven en werken zonder toeslagvrees.
annapicobella wijzigde dit bericht op 05-12-2020 10:03
0.05% gewijzigd
Everything you see I owe to spaghetti!
ZouBisou schreef:
04-12-2020 18:54
Lekker informatief, zeg. Hoe werkt het wel dan volgens jou? Ik heb nog deze week iemand gelopen die over heel 2020 de zorgtoeslag moet terugbetalen. Maar volgens jou is dat dus niet hoe het werkt. Toch benieuwd naar dan. Met huurtoeslag zit het soms inderdaad anders (het teveel terugbetalen, niet alles van het hele jaar).
Klopt. Dat staat dus niet in je vorige post vermeld. Tevens hebben veel mensen vanaf 2021 wel weer recht op zorg en huurtoeslag omdat de harde inkomensgrens verdwijnt.
Wat een akelige reacties in dit topic van zure werkende mensen trouwens.
Beetje jaloers zitten wezen op een Wajonger. Dan spoor je echt niet :rofl:
-jolijn- schreef:
04-12-2020 15:17
Was er ook niet iets met als je in oktober ineens een stuk meer gaat verdienen, je vervolgens een heel groot bedrag van je toeslagen die je eerder dat jaar hebt ontvangen moet terugbetalen? Of is dat klok-klepel?
Nee dat klopt jammer genoeg, en het ergste is dat je zo ineens de toeslagen stopgezet worden en je de rest van het jaar niks meer krijgt en nog terug moet betalen.. Heel slecht geregeld..
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou schreef:
04-12-2020 18:54
Lekker informatief, zeg. Hoe werkt het wel dan volgens jou? Ik heb nog deze week iemand gelopen die over heel 2020 de zorgtoeslag moet terugbetalen. Maar volgens jou is dat dus niet hoe het werkt. Toch benieuwd naar dan. Met huurtoeslag zit het soms inderdaad anders (het teveel terugbetalen, niet alles van het hele jaar).
Toen ik op het randje zat qua recht hebben op zorgtoeslag vroeg ik dat gewoon met terugwerkende kracht aan, als mijn inkomen over dat jaar al bekend was.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 13:46
Dat moet je fysiek en psychisch ook maar aankunnen. Ze zit niet voor een eksteroog in de wajong.
Nou.. in de oude wajong hebben mensen die soms wel heel makkelijk toebedeeld gekregen. Nieuwe wajong idd juist het omgekeerde.
toffifee schreef:
04-12-2020 10:55
Allemachtig, wat een insteek zeg. Je kunt dus schijnbaar wel werken, maar komt voor minder dan je krijgt van de overheid je nest niet uit.
Dit inderdaad!! Ik vind het echt stuitend, al dat gereken of werken wel genoeg oplevert. Werken zou gewoon de norm moeten zijn. Alleen als je dat echt niet kan is er een vangnet met bijstand, wajong etc.
En ja, ik snap best dat inkomen belangrijk is als je niet veel te besteden hebt en je zou met werken altijd meer moeten overhouden als met hand ophouden, maar dat is helaas het systeem in Nederland, toeslag hier, toeslag daar, zonder er iets voor te hoeven doen. Maar je kan ook zelf het fatsoen hebben om te werken als je kan werken.
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
06-12-2020 20:05
Dit inderdaad!! Ik vind het echt stuitend, al dat gereken of werken wel genoeg oplevert. Werken zou gewoon de norm moeten zijn. Alleen als je dat echt niet kan is er een vangnet met bijstand, wajong etc.
En ja, ik snap best dat inkomen belangrijk is als je niet veel te besteden hebt en je zou met werken altijd meer moeten overhouden als met hand ophouden, maar dat is helaas het systeem in Nederland, toeslag hier, toeslag daar, zonder er iets voor te hoeven doen. Maar je kan ook zelf het fatsoen hebben om te werken als je kan werken.
Ik vind het ook stuitend dat er vanuit gegaan wordt dat TO niet ter goeder trouw is. Ze probeert juist vooruit te denken. Ze geeft aan straks te kort te komen met de maandelijkse uitgave, niet dat ze straks niet meer de laatste iphone kan kopen. Het lijkt me goed dat ze dit soort vragen stelt, in plaats van straks voor een voldongen feit te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven