Werk & Studie alle pijlers

Werkkamer verwarmen?

03-09-2020 10:25 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk net als velen sinds maart thuis. Toen was het gelukkig vrij snel warm en mijn werkkamer dus ook. Nu begint het kouder te worden en koel mijn werkkamer ook behoorlijk af.

Het is een kamer die officieel als slaapkamer wordt gezien en dus over een beperkte verwarming beschikt. Daarbij houdt het huis door zijn bouw vrij goed zijn warmte vast. Behalve mijn werkkamer. Daar staat nooit direct de zon op.

De verwarming aan zetten terwijl onze woonkamer 22 graden is en de ander slaapkamers 20 graden vind ik overdreven. Dit blijft normaal gesproken zo zolang het niet vriest buiten. In mijn werk kamer is het echter nu nog maar 17 graden.

Wat ik al gedaan heb is een tapijt neer gelegd. Natuurlijk draag ik een trui en wil ik als het kouder wordt nog een extra vest aantrekken en schoenen of sloffen. Maar daarna?

Hebben jullie suggesties om op één betaalbare, efficiënte manier de temperatuur in de werkkamer aangenaam te maken en houden? Ik werk 32 uur per week verdeel over 5 dagen, 3 hele dagen en 2 halve. De ruimte wordt als ik niet aan het werk ben alleen voor opslag gebruikt.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Eames6 schreef:
03-09-2020 12:38
Nee, het werkt echt anders. Ik kan het per kamer regelen, zelfs via de app. Wij hebben de Honeywell Evo Home.

Wat doet dat systeem dan anders dan meer of minder warm water toelaten? Je hoeft niet op te staan om aan de toevoer te draaien, maar het principe van meer of minder warm water in de radiator is toch hetzelfde?
Lafae schreef:
03-09-2020 16:41
Wat doet dat systeem dan anders dan meer of minder warm water toelaten? Je hoeft niet op te staan om aan de toevoer te draaien, maar het principe van meer of minder warm water in de radiator is toch hetzelfde?
Ja, alleen met dit systeem zit er dus een thermostaat per ruimte waardoor het in die ruimte de temperatuur wordt die je wilt en in andere ruimtes dus niet extra wordt gestookt. Ik ben er echt fan van!
groenebroek schreef:
03-09-2020 10:30
Klinkt bekend.
Ik heb zo'n ding aan de muur in mijn werkkamer bevestigd. Werkt goed!
https://www.eco-logisch.nl/Econo-heat-E ... -Watt-1319
Nog een stem voor deze. Fijne warmte, snel op temperatuur, bescheiden verbruik vergeleken met andere vormen van elektrische (bij)verwarming.
Wat op dit moment de beste oplossing lijkt is een elektrische deken. Deze verwarmd alleen mij. Ik zet hem 2/3 keer per dag 20 minuten aan, het is net wat warmer als alleen een deken. de rest van het huis is een comfortabel 22 graden zonder verwarming.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Ik zou je cv-ketelmonteur er eens naar vragen, die weet vast wel wat er mogelijk is. Er zijn zeker radiatoren die apart verwarmen, wij hebben die bijvoorbeeld in de badkamer (en ik denk de meeste mensen) die apart aan kan en niets met de thermostaat beneden te maken heeft.

En anders zou ik zo'n warmtedeken en/of -kussen kopen, van Stoov bijvoorbeeld. Lijkt me heerlijk. Of gewoon een warmwaterkruik op je schoot leggen. Dat doe ik 's avonds als ik het koud heb.
Ik heb mijn Ugg’s aan en leg een plaid over mijn benen als ik het koud heb.
Tussen de middag een rondje flink doorwandelen helpt ook verrassend goed voor de middag.
Beste oplossing is een zoneregeling. Hiermee kun je per ruimte met de CV verschillende temperaturen instellen. Dus ook alles bijvoorbeeld 16 graden behalve je werkkamer. Merken zijn bijvoorbeeld Tado, Watts of Honeywell. Vereist wel een aardige investering, afhankelijk van het aantal kamers en het soort regeling kan dat wel op 1000 euro uitkomen, ook omdat er leidingen moeten worden aangelegd. Je bent er dus niet met een thermostaatknop.

Goedkoper is een draadloze thermostaat die je in je werkkamer zet, en dan alle andere radiatoren in het huis dicht. De ketel gaat nu alleen nog aan als er warmte in de werkkamer wordt gevraagd en de andere ruimtes worden niet verwarmd omdat de radiatoren daar dicht staan. Kan wel eens minder goed werken als de radiator in je werkkamer klein is. Er wordt dan niet genoeg warmte van de ketel afgenomen en de ketel gaat dan steeds aan en uit. Hoeft niet te gebeuren, maar kan wel.

Goedkoop in aanschaf maar duur in gebruik is een oliegevulde radiator op elektriciteit. Lijkt op een normale CV-radiator, maar heeft niets met CV te maken.

Allergoedkoopste is een ventilatorkachel. Kost een paar tientjes, maar blaast wel steeds lucht in je gezicht en is duur in het gebruik.

Infrarood heeft als bezwaar dat alleen wordt verwarmd wat wordt aangestraald. Je bovenlichaam dus wel, maar je benen, onder je bureau, niet. Dat kan onaangenaam zijn.
Als thuiswerken ook na de Corona crisis blijvend is zou ik ook kiezen voor de Honeywell Evohome.

Even een korte uitleg wat deze doet....
Op elke radiator komt een batterij gevoede klep die de radiator kan openen of sluiten.
In elke ruimte komt een thermostaat.
Als er warmtevraag is in een of meerdere vertrekken gaan de klep(pen) van de radiator(en) open en krijgt de cv kachel een signaal dat hij moet gaan stoken.
Als het warm genoeg is gaat de kachel weer uit en de radiator(en) weer dicht.

Dit systeem werkt volledig draadloos, dus geen hak en breekwerk.

Deze kleppen zijn heel simpel op een moderne radiatorkraan te zetten. Als je een heel oud cv systeem hebt zullen alle radiator kranen vervangen moeten worden.

Om een lang verhaal kort te maken. Alleen de ruimte waar warmtevraag is wordt verwarmd en de cv kachel gaat weer uit als er nergens warmte wordt gevraagd.
Installeer een tado thermostaat en slimme radiatorknop. Je bent zowat meer in die kamer dan in de rest van je huis als je fulltime werkt.

Voor tado hoef je echt geen andere leidingen aan te leggen. Je kunt in deze situatie ook uit de voeten met een thermostaat + 1 knop, je hoeft echt niet je hele huis van die speciale knoppen te voorzien. Ben je voor 200E klaar.
Bouza82 schreef:
16-11-2020 20:07
Installeer een tado thermostaat en slimme radiatorknop. Je bent zowat meer in die kamer dan in de rest van je huis als je fulltime werkt.

Voor tado hoef je echt geen andere leidingen aan te leggen. Je kunt in deze situatie ook uit de voeten met een thermostaat + 1 knop, je hoeft echt niet je hele huis van die speciale knoppen te voorzien. Ben je voor 200E klaar.
Dan wordt de rest van je huis bloedwarm, tenzij je alle radiator kranen dichtzet.
Die zet je dan toch gewoon dicht?
Bouza82 schreef:
16-11-2020 20:39
Die zet je dan toch gewoon dicht?
En dan wordt de rest van de woning weer koud. en na werktijd alles weer openzetten...??

Lees nog eens hoe een Honeywell Evohome werkt. Ik geef toe, het is aanzienlijk duurder maar als thuiswerken de norm wordt ga je toch niet elke dag zitten klooien met de radiator kranen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven