Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
dinsdag 13 februari 2018 om 17:45
Als jij werkgever zou zijn Lola en je zet een vacature uit. Daar reageren 100-200 mensen op misschien. Je kunt niet al die mensen op gesprek laten komen, wie zou je dan uitnodigen? Mensen die hun diploma hebben behaald maar daarna in de bijstand zijn geraakt of zou je toch de voorkeur hebben voor mensen die hebben gestudeerd, daarna aan de slag zijn gegaan bij een bedrijf en zo zich verder ontwikkeld hebben en nu wellicht op zoek zijn naar een nieuwe baan nu de economie weer aantrekt. Of mensen die net klaar zijn met hun studie en alles nog vers in het hoofd hebben, snel dingen kunnen oppakken.
dinsdag 13 februari 2018 om 17:49
Nee ik zorg dat er altijd zo'n 3 of meer actief zijn. Dus dat ik altijd nog wat heb openstaan.
dinsdag 13 februari 2018 om 17:53
Dat ik in de bijstand zit weten ze niet want ik heb nog gewoon een actieve baan staan op CV (uitzendbaan, hoe actief die nu is hoeven zij niet te weten). En ik snap wat bedrijven kiezen, maar vraag dan gewoon een paar jaar werkervaring. Zelfs bij Startersvacatures is het lastig (en ja, daar reageren dan ook veel starters op).Robinson schreef: ↑13-02-2018 17:45Als jij werkgever zou zijn Lola en je zet een vacature uit. Daar reageren 100-200 mensen op misschien. Je kunt niet al die mensen op gesprek laten komen, wie zou je dan uitnodigen? Mensen die hun diploma hebben behaald maar daarna in de bijstand zijn geraakt of zou je toch de voorkeur hebben voor mensen die hebben gestudeerd, daarna aan de slag zijn gegaan bij een bedrijf en zo zich verder ontwikkeld hebben en nu wellicht op zoek zijn naar een nieuwe baan nu de economie weer aantrekt. Of mensen die net klaar zijn met hun studie en alles nog vers in het hoofd hebben, snel dingen kunnen oppakken.
dinsdag 13 februari 2018 om 18:28
Ik heb een vrij specifieke baan, maar op zich zijn mensen die doen wat ik doe vrij schaars. Ik richt me op de zakelijke dienstverlening, dus de grote accountancykantoren en (IT-) consultancy firms. Ik heb namelijk alleen ervaring met de B2B-sector.Banaaninmijnoor schreef: ↑13-02-2018 15:15Liz solliciteren naast een baan, die veel negatieve energie vraagt is ook vrij uitputtend. Wil en kan je er nog wel blijven? In wat voor richting zoek je iets?
Ik ga niet eerder weg totdat ik iets nieuws heb, dat houd ik nog wel vol, hoewel de sfeer momenteel zeer grimmig is en daardoor de druk ook erg hoog. Toch mag ik niet klagen. Zonder werk zitten is veel erger natuurlijk. Ik heb wel een vast contract, maar ik hecht daar niet veel waarde aan. Als ze me kwijt zouden willen is dat zo ontbonden. Paar maanden meegeven en klaar is kees.
dinsdag 13 februari 2018 om 18:59
Wanneer is er voor jou ‘geen andere mogelijkheid’ meer dan? Zit je zo langzamerhand al niet in deze situatie?lola712 schreef: ↑13-02-2018 16:02Zelfde schuitje dus. Als ik op gesprek mag ben ik ook heel zenuwachtig. Mijn brieven zijn veel zelfverzekerder. Ik wacht echt tot er geen andere mogelijkheid is voordat ik op de minst aantrekkelijke baantjes solliciteer. aar ik zie de bui ook al hangen als ik weet dat volgende week een eerste gesprek is gepland en ik nog geen afwijzing of uitnodiging heb gehad... Die moet morgen of donderdag wel komen, al hoop ik op een uitnodiging. Gisteren was de sluitingsdatum.
dinsdag 13 februari 2018 om 19:20
Ten eerste zit ze totaal niet in hetzelfde schuitje als minnimouse ( zoals ze zelf zegt ) die heeft een baan en al ervaring en ten tweede geen andere mogelijkheid is net zolang ze bijstand heeft. Dus tja ....Leergierig schreef: ↑13-02-2018 18:59Wanneer is er voor jou ‘geen andere mogelijkheid’ meer dan? Zit je zo langzamerhand al niet in deze situatie?
anoniem_353291 wijzigde dit bericht op 13-02-2018 19:25
3.08% gewijzigd
dinsdag 13 februari 2018 om 19:23
Je weet nooit hoe het balletje rolt , succes !Banaaninmijnoor schreef: ↑13-02-2018 10:20Nog meer mensen aan het solliciteren? Ik heb een contract voor maar een paar maanden en ben dus nog steeds bezig met solliciteren. Ik heb gesolliciteerd op een interne vacature die eigenlijk weer op mijn “oude niveau” is. Maar ik ben er toch wel een beetje onzeker over, omdat ik er toch alweer een tijdje uit ben. Ik reken er dus niet te hard op, maar zou het erg leuk vinden als ik verder mag.
dinsdag 13 februari 2018 om 19:24
Wat zonde dat je gesprekken afgezegd hebt.minnimouse schreef: ↑13-02-2018 15:08Hier tot op heden nog niets.
Vandaag een afwijzing gekregen voor mevrouw A, terwijl ik mevrouw B ben. Helaas was hij wel voor mij bestemd, zo bleek na navraag.
Andere functie ook voor afgewezen: ze hebben tien kandidaten uitgenodigd en ze vonden mijn CV wel heel interessant, dus als ze er niet uitkomen dan bellen ze me. Tja.
Wel voorgesteld bij een bedrijf vandaag (via een W&S bureau). Even afwachten wat dat wordt.
Ik zit echt in een dip. Ik wil heel graag met mezelf aan de slag omdat ik telkens tegen dezelfde dingen aan loop. Ik word heel onzeker van de hele situatie en alles daar omheen en aan de andere kant durf ik amper te solliciteren. Althans, ik durf wel brieven te schrijven maar als ik op gesprek moet dan word ik extreem angstig. Zo angstig en onzeker dat ik eerder gesprekken afgebeld heb. Niet handig. Contract loopt eind van de maand af, dus dan moet ik wel. Eerder was het nog geen ‘must’.
Ben echt moedeloos op het moment. Heb wel binnenkort een afspraak met een loopbaancoach. Ben benieuwd.
Hoop dat een coach je kan helpen is het een uwv coach of een zelfstandige ?
dinsdag 13 februari 2018 om 21:24
Gelukkig is dat in mijn sector geen probleem. Ik mag geen patiënten meenemen, maar wel een eigen praktijk starten. Heb een iets andere doelgroep dan mijn werkgevers. Ik zou minder kunnen gaan werken en heb al 2 opdrachten waar ik mee kan starten als ik dit wil. Maar oef, knoop doorhakken is toch niet echt mijn ding geloof ik Haha!Banaaninmijnoor schreef: ↑13-02-2018 10:33Misschien kan je het eerst combineren om het uit te proberen. Kan je makkelijk minder werken bij je baan in loondienst? Hoe zouden die daar tegenover staan? Misschien moet je ook even kijken naar concurrentiebeding.
dinsdag 13 februari 2018 om 21:27
Je negeert ook echt alles dat niet in je straatje van denkwijze past, of enigszins maar een beroep doet op zelfreflectie. Jammer. Zoek hulp, volgens mij moet je leren uit je circeltje van aangeleerd slachtofferschap te komen.lola712 schreef: ↑13-02-2018 17:53Dat ik in de bijstand zit weten ze niet want ik heb nog gewoon een actieve baan staan op CV (uitzendbaan, hoe actief die nu is hoeven zij niet te weten). En ik snap wat bedrijven kiezen, maar vraag dan gewoon een paar jaar werkervaring. Zelfs bij Startersvacatures is het lastig (en ja, daar reageren dan ook veel starters op).
woensdag 14 februari 2018 om 11:55
Hallo lilguinea, hoe gaat de stage. Is dat in hetzelfde bedrijf als waar je voorheen hebt gewerkt. Of is het iets anders. Succes bij de bedrijfsarts.
woensdag 14 februari 2018 om 11:59
Hallo Minni,minnimouse schreef: ↑13-02-2018 15:08Hier tot op heden nog niets.
Vandaag een afwijzing gekregen voor mevrouw A, terwijl ik mevrouw B ben. Helaas was hij wel voor mij bestemd, zo bleek na navraag.
Andere functie ook voor afgewezen: ze hebben tien kandidaten uitgenodigd en ze vonden mijn CV wel heel interessant, dus als ze er niet uitkomen dan bellen ze me. Tja.
Wel voorgesteld bij een bedrijf vandaag (via een W&S bureau). Even afwachten wat dat wordt.
Ik zit echt in een dip. Ik wil heel graag met mezelf aan de slag omdat ik telkens tegen dezelfde dingen aan loop. Ik word heel onzeker van de hele situatie en alles daar omheen en aan de andere kant durf ik amper te solliciteren. Althans, ik durf wel brieven te schrijven maar als ik op gesprek moet dan word ik extreem angstig. Zo angstig en onzeker dat ik eerder gesprekken afgebeld heb. Niet handig. Contract loopt eind van de maand af, dus dan moet ik wel. Eerder was het nog geen ‘must’.
Ben echt moedeloos op het moment. Heb wel binnenkort een afspraak met een loopbaancoach. Ben benieuwd.
En heb je als wat gehoord van dat bedrijf waar je voorgesteld bent? Of zou dat te snel zijn. Ik ben benieuwd hoe je loopbaancoach gaat bevallen. En of die met je aan de slag kan gaan met je angsten/ onzekerheid.
Ik ga deze week ook met een traject starten.
woensdag 14 februari 2018 om 12:06
Als het je leuk lijkt om te doen zou ik het gewoon proberen. Zeker omdat je al 2 opdrachten hebt waar je mee kan starten. En als je opziet tegen de administratie kan je ook een boekhoud- of administratiekantoor inhuren. Dat valt qua kosten vaak best mee. Of misschien kan de kvk ook wel wat tips geven.konijn82 schreef: ↑13-02-2018 21:24Gelukkig is dat in mijn sector geen probleem. Ik mag geen patiënten meenemen, maar wel een eigen praktijk starten. Heb een iets andere doelgroep dan mijn werkgevers. Ik zou minder kunnen gaan werken en heb al 2 opdrachten waar ik mee kan starten als ik dit wil. Maar oef, knoop doorhakken is toch niet echt mijn ding geloof ik Haha!
Wat houd je tegen? Behalve de administratie?
woensdag 14 februari 2018 om 12:48
Ik denk echt dat ze daar wel doorheen lezen hoor. Als je ziet hoe brieven en cv’s gelezen geïnterpreteerd en ingevuld worden, dan is dat soms best hard. En als het niet hard is, dan zijn er op zijn minst altijd een aantal “hier klopt iets niet” reacties. Die komen dan al op twijfel stapel. Als er dan genoeg overtuigender reacties zijn, gaan die natuurlijk voor.lola712 schreef: ↑13-02-2018 17:53Dat ik in de bijstand zit weten ze niet want ik heb nog gewoon een actieve baan staan op CV (uitzendbaan, hoe actief die nu is hoeven zij niet te weten). En ik snap wat bedrijven kiezen, maar vraag dan gewoon een paar jaar werkervaring. Zelfs bij Startersvacatures is het lastig (en ja, daar reageren dan ook veel starters op).
Ik zeg het nu even cru. Maar dat er mensen met werkervaring op startersfuncties beginnen is soms omdat de keus er is. Dat is niet omdat men dat vooraf bij het uitzetten van de vacature zo bedacht had.
woensdag 14 februari 2018 om 13:27
Dat is inderdaad een goede vraag. Momenteel heb ik nog 3 opties openstaan, maar in feite kan je zeggen dat zolang je niets hoort je met lege handen staat. Dus dat moment zou 'nu' moeten zijn. Echter heb ik op dit moment geen motivatie of puf meer om op (nieuwe) vacatures te reageren omdat er waarschijnlijk toch weer afwijzingen komen, dus als er iets uit die 3 opties zou rollen is dat mooi en ga ik ervoor, anders heb ik de komende tijd nodig om alles op een rijtje te zetten. Mijn probleem is nog steeds dat ik niet kan faken en eigenlijk ook niet voor het geld werk (ook als ik straks uit de uitkering ben). Zolang ik gewoon kan rondkomen is dat goed, en dat lukt nu ook prima. Ik onderzoek de optie vrijwilligerswerk deze maand ook nader. Op dit moment mis ik het zelfvertrouwen en de ambitie om daadwerkelijk te groeien.Leergierig schreef: ↑13-02-2018 18:59Wanneer is er voor jou ‘geen andere mogelijkheid’ meer dan? Zit je zo langzamerhand al niet in deze situatie?
woensdag 14 februari 2018 om 15:06
Lola, marketing communicatie is jouw richting toch? Heb je al eens geprobeerd om out-of-the-box bedrijven te benaderen? Je vak leent zich er natuurlijk bij uitstek voor! Ofwel als open sollicitatie (geen concurrentie, maar ook niet zeker of er een plek voor je is of gecreëerd kan worden)... ofwel op een vacature (leuk, naast die hele stapel brieven van de rest van de kandidaten!). Enthousiasme (de gun-factor) is dan wel echt belangrijk, dus ik denk dat je mindset echt een aandachtspunt moet zijn. Ik ben zelf vormgever en mij is het vaak op die manier gelukt om aan het werk te komen. Ze vonden het leuk, origineel en waren nieuwsgierig.
Ik herken wat je zegt dat je het niet eng vindt om brieven te schrijven en wel het op gesprek te komen. Ik heb dat precies zo... daarom heb ik ook altijd flink uitgepakt met dat wat ik in alle rust thuis kon doen. Zoiets werkt dan ook door in het gesprek.
Een keer ben ik het geworden omdat ik zo'n 'indrukwekkende' sollicitatie had. Dat strookte niet met mijn voorkomen (bescheiden, introvert) op het gesprek. Ze gaven me toch de baan... (Overigens bleken hun twijfels wel gegrond, want ik matchte niet met de rest van het (extraverte) team, maar goed...)
Verder zijn er echt wel veel mogelijkheden wanneer je als vrijwilliger aan de slag wilt. Ik zou het (erbij) doen, het is natuurlijk ook nuttig om daarmee een portfolio op te kunnen bouwen!
Ik herken wat je zegt dat je het niet eng vindt om brieven te schrijven en wel het op gesprek te komen. Ik heb dat precies zo... daarom heb ik ook altijd flink uitgepakt met dat wat ik in alle rust thuis kon doen. Zoiets werkt dan ook door in het gesprek.
Een keer ben ik het geworden omdat ik zo'n 'indrukwekkende' sollicitatie had. Dat strookte niet met mijn voorkomen (bescheiden, introvert) op het gesprek. Ze gaven me toch de baan... (Overigens bleken hun twijfels wel gegrond, want ik matchte niet met de rest van het (extraverte) team, maar goed...)
Verder zijn er echt wel veel mogelijkheden wanneer je als vrijwilliger aan de slag wilt. Ik zou het (erbij) doen, het is natuurlijk ook nuttig om daarmee een portfolio op te kunnen bouwen!
woensdag 14 februari 2018 om 15:38
Er zit een stijgende lijn in en daar ben ik blij mee! Ben begonnen op zes uur (begin januari, tussendoor nog een griep gehad) en maak deze week 12 uur vol. Het is inderdaad bij hetzelfde bedrijf, mijn contract werd door mijn ziekte niet verlengd, maar mocht wel stage kunnen lopen. Stage is wel op een andere afdeling, omdat 1 van de oorzaken van mijn ziek zijn was dat ik doodongelukkig op die andere afdeling zat.Banaaninmijnoor schreef: ↑14-02-2018 11:55Hallo lilguinea, hoe gaat de stage. Is dat in hetzelfde bedrijf als waar je voorheen hebt gewerkt. Of is het iets anders. Succes bij de bedrijfsarts.
Ik probeer het maar stapje voor stapje te bekijken en trots te zijn op elke plus!
woensdag 14 februari 2018 om 17:02
Nee daarvoor durf ik niet genoeg. Ik wil gewoon ergens drie dagen per week werken, puur zodat ik wat te doen heb. Geld maakt niet eens uit, baan ook niet alleen liefst geen klantenservice. Maar ongeschoolde/laagopgeleide baantjes worden gegund aan goedkopere mensen.vivinnetje schreef: ↑14-02-2018 15:06Lola, marketing communicatie is jouw richting toch? Heb je al eens geprobeerd om out-of-the-box bedrijven te benaderen? Je vak leent zich er natuurlijk bij uitstek voor! Ofwel als open sollicitatie (geen concurrentie, maar ook niet zeker of er een plek voor je is of gecreëerd kan worden)... ofwel op een vacature (leuk, naast die hele stapel brieven van de rest van de kandidaten!). Enthousiasme (de gun-factor) is dan wel echt belangrijk, dus ik denk dat je mindset echt een aandachtspunt moet zijn. Ik ben zelf vormgever en mij is het vaak op die manier gelukt om aan het werk te komen. Ze vonden het leuk, origineel en waren nieuwsgierig.
woensdag 14 februari 2018 om 17:38
Kreeg vandaag de vraag waarom ik met mijn papieren nog zoekende was. Tja.... Volgens mij heb ik dat wel afdoende uitgelegd, maar het rolde niet heel vloeiend mijn mond uit, dus zal deze vraag onthouden voor een volgende keer.
Ben weer eens één van de zes kandidaten, hopelijk na het weekend een terugkoppeling.
Ben weer eens één van de zes kandidaten, hopelijk na het weekend een terugkoppeling.
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
woensdag 14 februari 2018 om 17:44
Over wat voor functie hebben we het hier?lothlorien schreef: ↑14-02-2018 17:42Meer gemotiveerde mensen bedoel je. Ik mag de komende maand 30 mensen aannemen, ongeacht hun opleiding. Maar met zo'n houding van ik heb geen zin om te leren neem ik je niet aan nee.
woensdag 14 februari 2018 om 17:45
Zenuwen voor een gesprek herken ik wel. Tot nu toe niet zodanig dat ik een gesprek geannuleerd heb. Wel een keer met weerscode Rood, maar dat is geen wekelijks fenomeen.
Tot nu toe zijn er nog genoeg relevante vacatures dus hoef ik niet zenuwachtig te zijn voor een gesprek over een te zware of te lichte taak. Ik reageer rustig op allerlei medium-taken zeg maar...... Maar dan nog kunnen zenuwen keihard toeslaan op het moment dat je aan zo'n tafel gaat zitten.
Oefening baart kunst zeggen ze. En de kunst moet vroeg of laat een keer in gunfactor omgezet worden.
Spannend & leuk die (gedeeltelijk) zzp-overwegingen konijn82. Kan me wel heel goed voorstellen dat het lastig is om definitief ervoor te durven gaan kiezen.
Tot nu toe zijn er nog genoeg relevante vacatures dus hoef ik niet zenuwachtig te zijn voor een gesprek over een te zware of te lichte taak. Ik reageer rustig op allerlei medium-taken zeg maar...... Maar dan nog kunnen zenuwen keihard toeslaan op het moment dat je aan zo'n tafel gaat zitten.
Oefening baart kunst zeggen ze. En de kunst moet vroeg of laat een keer in gunfactor omgezet worden.
Spannend & leuk die (gedeeltelijk) zzp-overwegingen konijn82. Kan me wel heel goed voorstellen dat het lastig is om definitief ervoor te durven gaan kiezen.
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
woensdag 14 februari 2018 om 19:41
Wat zijn goedkopere mensen volgens jou ?lola712 schreef: ↑14-02-2018 17:02Nee daarvoor durf ik niet genoeg. Ik wil gewoon ergens drie dagen per week werken, puur zodat ik wat te doen heb. Geld maakt niet eens uit, baan ook niet alleen liefst geen klantenservice. Maar ongeschoolde/laagopgeleide baantjes worden gegund aan goedkopere mensen.