Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
zondag 25 februari 2018 om 10:16
Maar niemand zegt toch dat je hierna maar moet stoppen met solliciteren? Ik vind dat je steeds overkomt alsof je denkt dat deze baan meteen je eindstop is. Maar het is juist een eerste stap.. Van ELKE baan leer je wel wat... en daarnaast staat het gewoon veel beter op je cv dan een groot gat. Maar dit zijn de laatste woorden die ik hieraan vuil maak, want man, wat is dit vermoeiend.lola712 schreef: ↑24-02-2018 21:47Nee hoor, ik heb de baan toch geaccepteerd?
Het is alleen dat ik na een nachtje slapen dubbele gevoelens heb, wat ergens wel logisch is.
Alsof na weken eindelijk je nieuwe bankstel binnenkomt maar deze nét een ander getint kleurtje heeft.
Dat je (nog) niet blij kan zijn. Dit zal natuurlijk ook een stukje angst zijn, maar deze baan voelt niet echt als een baan. Ja ik ben straks 24 uur per week bezig, maar weet vooraf al dat ik verder zoek.
zondag 25 februari 2018 om 11:00
Dat riepen mensen al voordat ze die baan kreeg.minnimouse schreef: ↑25-02-2018 10:27Wel heel bijzonder dat Lola toevallig nu een baan krijgt/accepteert, nu men begint te roepen dat ze zelf een topic moet gaan openen. En dan na 1.5 jaar ...
zondag 25 februari 2018 om 11:06
Ja maar als er meer ‘weerstand’ komt is er ‘ineens’ die baan ...
zondag 25 februari 2018 om 11:18
Soms lopen die dingen zo. En het zou toch ook eens tijd worden? Meteen na de acceptatie ook nieuwe afwijzing gekregen dus het zou anders ook nog wel even duren, gemiddeld 200 reacties op dezelfde baan steeds. Daarom dus ook die baan geaccepteerd want het vooruitzicht van de komende weken nog meer afwijzingen krijgen is niet fijn, zeker als je hele dagen thuis zit. Maar blijf de komende tijd zeker verder kijken. Er blijft nog 16 uur per week over naast deze baan (en het weekend). 24 uur is verdeeld over 4 dagen, hopelijk vaker 3.minnimouse schreef: ↑25-02-2018 10:27Wel heel bijzonder dat Lola toevallig nu een baan krijgt/accepteert, nu men begint te roepen dat ze zelf een topic moet gaan openen. En dan na 1.5 jaar ...
zondag 25 februari 2018 om 11:32
Frappant he terwijl iedereen haar feliciteert en stimuleert terwijl zij nooit maar dan ook nooit op een ander reageert . Alles draait om haar .
zondag 25 februari 2018 om 11:51
Ik ben op dit moment mijn scriptie aan het schrijven en hoop over 3 - 4 maanden weer op zoek te kunnen gaan naar een baan. Ik heb dan +/- 2,5 jaar thuis gezeten door rottige omstandigheden. Wat betreft werkervaring heb ik daarvoor 8 jaar bijbanen gehad in de retail en digitale dienstverlenining. Ik ga in de tussentijd nog niet reageren op vacatures omdat ik niet teveel hooi op mijn vork mag nemen.
Mijn kennis is ook behoorlijk verouderd en mijn master voegt niet veel toe, maar hield mij in ieder geval op de been toen het veel slechter ging. Stages en vrijwilligerswerk kan ik op dit moment ook niet doen, maar ik maak mij dus wel erg druk over het ontstane gat.
Ik hoop wel zodra ik afgestudeerd ben, een of meerdere programmeertalen te leren en mijn oude kennis op te frissen. Maar hoe zet ik mijzelf weer op de kaart en wanneer/waar vermeld ik dat ik door omstandigheden een tijd niet hebt gewerkt. Ik heb geen contact met de gemeente waar ik woon en mijn spaargeld gebruikt om alles te bekostigen.
Mijn kennis is ook behoorlijk verouderd en mijn master voegt niet veel toe, maar hield mij in ieder geval op de been toen het veel slechter ging. Stages en vrijwilligerswerk kan ik op dit moment ook niet doen, maar ik maak mij dus wel erg druk over het ontstane gat.
Ik hoop wel zodra ik afgestudeerd ben, een of meerdere programmeertalen te leren en mijn oude kennis op te frissen. Maar hoe zet ik mijzelf weer op de kaart en wanneer/waar vermeld ik dat ik door omstandigheden een tijd niet hebt gewerkt. Ik heb geen contact met de gemeente waar ik woon en mijn spaargeld gebruikt om alles te bekostigen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
zondag 25 februari 2018 om 11:57
Ik verwacht dan ook dat de rest van haar posts gaat over hoe ondergewaardeerd ze wordt, dat ze de werktijden niks vindt, hoe laag opgeleid haar collega's zijn, dat het allemaal zo tegenvalt en dat de bus niet rijdt op tijden dat het haar uitkomt.
zondag 25 februari 2018 om 13:04
Succes met de laatste loodjes van je scriptie, knap dat je nog een master doet! Ik weet niet of dit iets is in een vakgebied waar een tekort is aan personeel, dat zou al schelen. Sowieso je CV plaatsen op vacaturesites, contact opnemen met detacheerders (al dan niet in je eigen vakgebied), zorg voor een actueel LinkedIn profiel. De laatste tijd zie ik ook veel filmpjes voorbij komen, er zijn vast ook professionals die je daarbij kunnen helpen.violetskies schreef: ↑25-02-2018 11:51Ik ben op dit moment mijn scriptie aan het schrijven en hoop over 3 - 4 maanden weer op zoek te kunnen gaan naar een baan. Ik heb dan +/- 2,5 jaar thuis gezeten door rottige omstandigheden. Wat betreft werkervaring heb ik daarvoor 8 jaar bijbanen gehad in de retail en digitale dienstverlenining. Ik ga in de tussentijd nog niet reageren op vacatures omdat ik niet teveel hooi op mijn vork mag nemen.
Ik zou pas bij eventuele gesprekken, wanneer daarnaar gevraagd wordt, uitleggen waarom je een tijd niet gewerkt hebt.
zondag 25 februari 2018 om 15:23
Je zit al 1.5 jaar in de bijstand, dus beetje raar dat je nu ineens op ziet tegen ‘nog een paar weken vol afwijzingen’.lola712 schreef: ↑25-02-2018 11:18Soms lopen die dingen zo. En het zou toch ook eens tijd worden? Meteen na de acceptatie ook nieuwe afwijzing gekregen dus het zou anders ook nog wel even duren, gemiddeld 200 reacties op dezelfde baan steeds. Daarom dus ook die baan geaccepteerd want het vooruitzicht van de komende weken nog meer afwijzingen krijgen is niet fijn, zeker als je hele dagen thuis zit. Maar blijf de komende tijd zeker verder kijken. Er blijft nog 16 uur per week over naast deze baan (en het weekend). 24 uur is verdeeld over 4 dagen, hopelijk vaker 3.
zondag 25 februari 2018 om 21:03
Je gaat het vast veel leuker vinden dan je vooraf kunt bedenken, echt. En dit heeft wel invloed op je toekomstmogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld straks weer iets toevoegen aan je CV, maar daarmee kun je ook weer een link leggen naar het bedrijfsleven en je motivatie waarom een baan je aanspreekt. Je hoeft niet meer alleen op je opleiding te leunen. Je leert mensen kennen die weer een netwerk kunnen zijn en jou ergens kunnen tippen of aanbevelen, omdat ze met je hebt gewerkt. Een collega kan bijvoorbeeld vertrekken en dan ergens komen te werken waar jij ook wel zou willen werken.lola712 schreef: ↑24-02-2018 20:29Ik zie dat het bedrijf waar ik gisteren een afwijzing van heb gekregen de vacature heeft aangepast (positief) en nog steeds online staat. Heb maar een mail teruggestuurd hoe dit zit en dat ik nog steeds interesse heb. En het maakt mij toch weer bijzonder pessimistisch, sommige recruiters zijn niet eerlijk.
Ook al heb ik nu een baan, ik heb er dubbele gevoelens over. Blijft bizar dat ik straks iets ga doen wat ik ook meteen na de middelbare school had kunnen doen en er niks op vooruit ga financieel, tientje per uur voelt bijzonder weinig. Dus het voelt niet eens als een baan en zeker geen vooruitgang. Ja ik ben wel lekker bezig straks, maar toch overheerst het gevoel dat ik gefaald heb, dat het niet is gelukt een baan te vinden op niveau. Ook zie ik nu niet in hoe werken in een winkel ervoor zorgt dat ik straks alsnog een baan krijg in de communicatie of gewoon ergens op kantoor (behalve dat je niet uitstraalt dat je moedeloos bent van het thuiszitten). Ik blijf dus lekker solliciteren en hoop eigenlijk voor de startdatum wat beters te vinden.
Maar vooral, je kunt je onzekerheid van je afschudden, je bent bezig, je verdient geld, dan sta je sterker in je schoenen dan nu. Je zit nu in zo'n negatieve sleur dat je zelfs positief bericht negatief weet uit te leggen. Dat komt omdat je thuis in een kringetje zit te denken. Nu je weer lekker gaat werken, kun je die negatieve gedachten dus de baas worden.
Zet 'm op!
zondag 25 februari 2018 om 23:34
Haai Lola. Jammer dat je nooit eens op anderen reageert. Ik vind het ook raar dat je ergens zegt voor de begindatum ergens anders te kunnen beginnen. Ik hoop dat je snapt dat je een contract tekent? Verder kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je er echt niet bent met je papiertje, zeker niet op communicatiegebied. Ik raad je dan ook sterk aan om in de komende maanden cursussen te volgen. Vooral op online gebied wordt er veel gevraagd en ja dan is het logisch dat je naast de pot piest.
zondag 25 februari 2018 om 23:58
Bedankt voor je berichtje Liz! Ik denk dat het zou schelen als ik morgen aan de slag moet, nu heb ik nog 2 weken de tijd om te malen en onzeker te blijven. Maar misschien is dit ook goed, nog meer motivatie om een goede baan te vinden, en anders dus lekker aan de slag gaan en kijken of een winkelbaan überhaupt bij mij past.prinsesmaxima schreef: ↑25-02-2018 23:34Haai Lola. Jammer dat je nooit eens op anderen reageert. Ik vind het ook raar dat je ergens zegt voor de begindatum ergens anders te kunnen beginnen. Ik hoop dat je snapt dat je een contract tekent? Verder kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je er echt niet bent met je papiertje, zeker niet op communicatiegebied. Ik raad je dan ook sterk aan om in de komende maanden cursussen te volgen. Vooral op online gebied wordt er veel gevraagd en ja dan is het logisch dat je naast de pot piest.
Ja, ik weet dat ik straks een contract teken. Maar ik heb eerst nog een maand proeftijd en daarna kan ik elke maand opzeggen. Het is gewoon bezig zijn straks, maar voor amper 10 euro per uur kijk ik natuurlijk verder en probeer ik een geschiktere of beter betaalde baan te vinden zodat ik helemaal uit de uitkering ben.
maandag 26 februari 2018 om 09:13
Veel succes met je laatste loodjes .violetskies schreef: ↑25-02-2018 11:51Ik ben op dit moment mijn scriptie aan het schrijven en hoop over 3 - 4 maanden weer op zoek te kunnen gaan naar een baan. Ik heb dan +/- 2,5 jaar thuis gezeten door rottige omstandigheden. Wat betreft werkervaring heb ik daarvoor 8 jaar bijbanen gehad in de retail en digitale dienstverlenining. Ik ga in de tussentijd nog niet reageren op vacatures omdat ik niet teveel hooi op mijn vork mag nemen.
Ik zou proberen me daar niet al te druk over te maken ik hoor steeds vaker mensen met een gat in hun CV .
Probeer vooral je eigen netwerk te gebruiken dat schijnt tegenwoordig de grootste baankans op te leveren.
En inderdaad zorg dat je LinkedIn etc Up to date is .
maandag 26 februari 2018 om 10:10
Een master geeft natuurlijk wel een bepaald denkniveau aan. In welke richting is je studie? Er zijn steeds meer organisaties waar je een soort omscholing kan volgen tot programmeur. Misschien is dat wat?violetskies schreef: ↑25-02-2018 11:51Ik ben op dit moment mijn scriptie aan het schrijven en hoop over 3 - 4 maanden weer op zoek te kunnen gaan naar een baan. Ik heb dan +/- 2,5 jaar thuis gezeten door rottige omstandigheden. Wat betreft werkervaring heb ik daarvoor 8 jaar bijbanen gehad in de retail en digitale dienstverlenining. Ik ga in de tussentijd nog niet reageren op vacatures omdat ik niet teveel hooi op mijn vork mag nemen.
dinsdag 27 februari 2018 om 10:37
dinsdag 27 februari 2018 om 17:46
Een papiertje in de letteren.Banaaninmijnoor schreef: ↑26-02-2018 10:10Een master geeft natuurlijk wel een bepaald denkniveau aan. In welke richting is je studie? Er zijn steeds meer organisaties waar je een soort omscholing kan volgen tot programmeur. Misschien is dat wat?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
dinsdag 27 februari 2018 om 19:00
Dat zijn al mooie opstekers toch !Irma3110 schreef: ↑27-02-2018 10:37Jammer, de andere kandidaat is het geworden. Wel een 'leuke' reden: ze zien mij meer in de functie die ik zelf ook liever zou doen. En een heel fijn compliment over mijn houding in het gesprek én over mijn opgedane ervaring. Ik kom er wel, maar niet via deze werkgever...![]()
zaterdag 3 maart 2018 om 12:19
Nog geen contract binnen maar wel mijn rooster. Mag op zich niet klagen. Vaak 3 volle dagen, verdeeld over de week. 3 van de 4 zaterdagen werken en dat vind ik op zich niet zo heel erg maar ik heb er niks aan qua extra's want het is een standaard dag, alleen de zondag heeft een toeslag en dan plannen ze mij niet in haha. Qua salaris blijf ik voorlopig dus net onder de uitkering al moet ik dat nog even navragen als ik mijn contract binnen heb.
Heb er redelijk zin in en weer even wennen om drie volle dagen te werken (een keer tot 22u en dan dag later meteen om 8 uur weer een hele dag). Voor de rest alle avonden vrij of tot 17/18u. Ook nog wennen dat ik een uur langer op werk ben ivm pauze, hoeft van mij geen uur maar ja is verplicht en mag zelf weten hoe ik dat uur opdeel over de dag.
Heb verder nog wel één sollicitatie lopen, daar hoor ik komende week of ik ben uitgenodigd voor een gesprek. Zo niet dan ga ik dus lekker aan de slag in de winkel.
Heb er redelijk zin in en weer even wennen om drie volle dagen te werken (een keer tot 22u en dan dag later meteen om 8 uur weer een hele dag). Voor de rest alle avonden vrij of tot 17/18u. Ook nog wennen dat ik een uur langer op werk ben ivm pauze, hoeft van mij geen uur maar ja is verplicht en mag zelf weten hoe ik dat uur opdeel over de dag.
Heb verder nog wel één sollicitatie lopen, daar hoor ik komende week of ik ben uitgenodigd voor een gesprek. Zo niet dan ga ik dus lekker aan de slag in de winkel.
zaterdag 3 maart 2018 om 12:26
zaterdag 3 maart 2018 om 14:16
Dank voor je reactie! Klinkt idd als een goede tip! Hoe zou ik zoiets het best neer kunnen zetten? Onder mijn naam belangrijkste vaardigheden, interesses etc als een soort verhaaltje? Of is dat raar?
En dan daaronder de highlights van meest aansluitende werkervaringen op die functie oid (en dus meer weglaten dan alleen Het Gat)?
En dan daaronder de highlights van meest aansluitende werkervaringen op die functie oid (en dus meer weglaten dan alleen Het Gat)?
zaterdag 3 maart 2018 om 14:22
http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... /voorbeeld
Geen ervaring mee. Carrieretijger is wel een interessante site
Geen ervaring mee. Carrieretijger is wel een interessante site
ikvraaghet wijzigde dit bericht op 03-03-2018 14:23
22.87% gewijzigd
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.