Werk & Studie alle pijlers

Wga en wg is eigen risicodrager

26-01-2020 08:17 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Na 2 jaar ziek en steeds mislukkende reïntegratiepogingen heb ik de brief van uwv gehad dat ik voorlopig een WGA uitkering krijg en me volledig mag richten op herstel.

Nu is de wg eigenrisicodrager. Wat betekend dit voor mij?
lovebird1983 wijzigde dit bericht op 30-09-2020 11:05
29.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even het uwv bellen morgen?
Alle reacties Link kopieren
In principe heeft de werkgever het recht om je nog steeds door een door hun aangewezen arts te laten beoordelen en daar moet je aan meewerken zolang zij nog verantwoordelijk zijn voor je WGA. Echter, deze kan niet zomaar zeggen dat je weer aan het werk moet. Als deze arts tot een andere conclusie komt dan het UWV zal de werkgever een nieuwe beoordeling aan moeten vragen of in bezwaar moeten gaan tegen het oordeel wat er nu ligt.
anoniem_297339 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 09:49
44.26% gewijzigd
Je loon zal worden stopgezet (loondoorbetalingsverplichting stopt na 2 jaar ziekte) of ze je ontslaan is nog maar de vraag. Zo ja, denk aan je eventuele transitie vergoeding.
De uitkering krijg je betaald van UWV, zij facturen aan je werkgever. Je hoeft je dus niet ongerust te maken of je wel of niet je uitkering krijgt. Wel is je werkgever er bij gebaat om je zsm hersteld gemeld te krijgen dus hij mag je nog laten oproepen bij de bedrijfsarts en UWV zal regelmatig vragen of je situatie gewijzigd is en je ook af en toe oproepen voor een gesprek met een keuringsarts.

Beterschap! Hopelijk zit er wel vooruitgang in je situatie!
Alle reacties Link kopieren
Sommige werkgevers blijven tijdens de WGA verantwoordelijk voor hun werknemers. Zowel voor de betaling van de WGA-uitkering als voor de re-integratie. Deze werkgevers noemen we eigenrisicodragers, zij betalen minder premie aan UWV.

Als uw werkgever eigenrisicodrager is, dan kan het zijn dat uw werkgever uw uitkering aan u betaalt. Of dat wij uw uitkering aan u betalen en dit later dan weer verrekenen met uw werkgever. Wij letten daarbij op dat uw werkgever zich aan zijn plichten houdt en dat u uw uitkering ontvangt.
Mocht uw werkgever bijvoorbeeld failliet gaan, dan nemen wij de betaling van uw uitkering volledig over.

Hoe weet ik of mijn werkgever eigenrisicodrager is?

In de brief met de beslissing over uw WIA-uitkering vermelden wij of uw werkgever eigenrisicodrager is. U kunt natuurlijk ook aan uw werkgever vragen of hij eigenrisicodrager is.

Re-integratie

Vanaf het moment dat u de WGA-uitkering krijgt, is uw werkgever 10 jaar verantwoordelijk voor uw re-integratie. Mocht uw werkgever bijvoorbeeld failliet gaan, dan kan het zijn dat de verzekeraar van uw werkgever uw re-integratietraject overneemt. De verzekeraar neemt dan contact met u op. In alle andere gevallen neemt UWV het re-integratietraject over.

Omdat uw werkgever verantwoordelijk is voor uw re-integratie, maakt u geen gebruik van de dienstverlening van UWV. Maar u kunt wel voorzieningen of hulpmiddelen krijgen via UWV. Voorbeelden daarvan zijn een aangepast toilet, een aangepaste werkplek of hulp van een schrijf- en gebarentolk. Voor het vinden van werk kunt u gebruikmaken van werk.nl.

Van de site van UWV zelf.

Ik heb net mijn wia aangevraagd in dezelfde situatie.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het ontslag moet je wel samen met je werkgever regelen, stel samen een overeenkomst op. Jij laat dit controleren door een jurist.

Ook na 2 jaar ziekte en recht op wga volgt er niet automatisch ontslag. Dit moet je echt met werkgever samen ontbinden.

Ik verwacht niet dat een werkgever je blijft oproepen voor de bedrijfsarts.
Wel zou de werkgever naar een jaar, zonder verbeteren, waarschijnlijk willen proberen dat je je iva krijgt. Of als het beter gaat, weer gaat werken.

De kans op een herkeuring bij uwv om de 1 a 2 jaar is daarmee groter.

Wellicht kun je in het ontslag document ook afspraken maken over de gevolgen van het eigenrisicodrager schap. Zoals dat het uwv het overneemt, dus via hun de reïntegratie gaat en de uitkering. (wat uwv dan bij hun declareert) zodat jij met 1 partij voor je herstel en reïntegratie te maken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij liep mijn contract af tijdens deze periode en daardoor kreeg ik een andere bedrijfsarts. Diegene die ik eerst had was er een die vooral voor de werkgever werkte om mij weer aan het werk te kunnen krijgen. De arts die ik nu heb is meer voor de procesbewaking.

Qua ontslag: als er gerede kans is dat je bijvoorbeeld over een of twee jaar weer kan werken dan zou je ook in dienst kunnen blijven (wanneer je dat zou willen). Je bent dan niet je baan kwijt maar hebt dan een slapend dienstverband. Ze kunnen je ook, alleen met jouw goedkeuring, ontslaan. In dat geval heb je recht op een transitievergoeding.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alleen met jouw goedkeuring ontslaan?
Dat kan toch altijd na 2 jaar ziekte ookal wil je dat zelf niet
Niets. UWV betaald jou en zij betalen het UWV voor een bepaalde periode.
vivajaline schreef:
26-01-2020 10:25
Alleen met jouw goedkeuring ontslaan?
Dat kan toch altijd na 2 jaar ziekte ookal wil je dat zelf niet

Precies, ze gaat ziek uit dienst. Totaal wat anders.
Alle reacties Link kopieren
..
lovebird1983 wijzigde dit bericht op 30-09-2020 11:05
98.89% gewijzigd
Lovebird1983 schreef:
26-01-2020 10:45
Ok... bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb slechte ervaringen met de bedrijfsarts en het steeds terug moeten naar werk (ba zit in t zelfde gebouw) is/was traumatisch.
Het vertraagd mn herstel... Dus ik had gehoopt nooit meer naar die plek terug te hoeven... zodat ik me echt op mn eigen proces kan richten...
Morgen maar even bij lg navragen hoe of wat.




Ik zou het UWV bellen, niet aan je LG vragen. Kans dat die ook niet precies weet hoe of wat. En zij hebben alleen hun belang voorop staan.


De dag dat WGA ingaat heb jij zelf niks meer met dat bedrijf of de bedrijfsarts van dat bedrijf te maken. Je hebt dan gesprekken met UWV en keuringen van hen.

UWV gaat alleen bepaalde periode geld bij hen halen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 11:00
15.07% gewijzigd
Gele_Suikerspin schreef:
26-01-2020 09:57
Het ontslag moet je wel samen met je werkgever regelen, stel samen een overeenkomst op. Jij laat dit controleren door een jurist.

En dit doet hoeft dus niet TO.
Dus niks opstellen of afspreken of tekenen.

Een ziek uit dienst na 2 jaar gaat met eenzijdige melding (brief) vanuit de werkgever naar jou en het UWV. Dat is al besproken en aangevraagd.

Je kan UWV maandag anders even bellen voor meer uitleg en wat je vooral wel en NIET moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
26-01-2020 10:58
En dit doet hoeft dus niet TO.
Dus niks opstellen of afspreken of tekenen.

Een ziek uit dienst na 2 jaar gaat met eenzijdige melding (brief) vanuit de werkgever naar jou en het UWV. Dat is al besproken en aangevraagd.

Je kan UWV maandag anders even bellen voor meer uitleg en wat je vooral wel en NIET moet doen.
Dit klopt niet. Het kan zo gaan als de werkgever dit via de rechter doet.

Er zijn ook werkgevers die je in dienst houden (slapend dienstverband) of die het buiten de rechter om doen.

Je moet dit dan echt mede zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
26-01-2020 10:25
Alleen met jouw goedkeuring ontslaan?
Dat kan toch altijd na 2 jaar ziekte ookal wil je dat zelf niet
Via de rechter, ja. Maar dit kost geld. Werknemer en werkgever kunnen er ook samen uit komen, na 2 jaar ziekte.

Ontslag na 2 jaar ziekte gaat NIET van zelf.

Er zijn ook vele werkgevers die je helemaal niet ontslaan. Dit heet een slapend dienstverband.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juridisch loket bellen of langs gaan.

Het uwv zal je waarschijnlijk hier toch naar verwijzen.

Uwv kan niet ook nog iedereen juridisch adviezeren.
Alle reacties Link kopieren
Lovebird1983 schreef:
26-01-2020 10:45
Ok... bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb slechte ervaringen met de bedrijfsarts en het steeds terug moeten naar werk (ba zit in t zelfde gebouw) is/was traumatisch.
Het vertraagd mn herstel... Dus ik had gehoopt nooit meer naar die plek terug te hoeven... zodat ik me echt op mn eigen proces kan richten...
Morgen maar even bij lg navragen hoe of wat.
Nieg zoveel op je werk en leidinggevende vertrouwen. Je kan hier beter onafhankelijk advies bij vragen. Ga bijvoorbeeld naar het inloopspreekuur van het juridisch loket. Dit is gratis juridisch advies en uitleg over dit proces en waar je aan moet denken.
Alle reacties Link kopieren
Lovebird1983 schreef:
26-01-2020 10:45
Ok... bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb slechte ervaringen met de bedrijfsarts en het steeds terug moeten naar werk (ba zit in t zelfde gebouw) is/was traumatisch.
Het vertraagd mn herstel... Dus ik had gehoopt nooit meer naar die plek terug te hoeven... zodat ik me echt op mn eigen proces kan richten...
Morgen maar even bij lg navragen hoe of wat.
Als de bedrijfsarts niet bevalt, kun je een second opinion aanvragen. Dit kan sinds 2017.

Kom wat meer op voor je eigen belangen. Laat je helpen door een jurist of vakbond.
Alle reacties Link kopieren
.
lovebird1983 wijzigde dit bericht op 30-09-2020 11:06
99.72% gewijzigd
Gele_Suikerspin schreef:
26-01-2020 11:10
Via de rechter, ja. Maar dit kost geld. Werknemer en werkgever kunnen er ook samen uit komen, na 2 jaar ziekte.

Ontslag na 2 jaar ziekte gaat NIET van zelf.

Er zijn ook vele werkgevers die je helemaal niet ontslaan. Dit heet een slapend dienstverband.
Bij mij wel en echt zonder rechter
Was gewoon een mededeling vanuit wg
De wg kan een ontslagaanvraag indienen bij het uwv en als die het goedkeurt kan je wg je ontslaan ZONDER rechter oid

Mijn eg zei destijds dat als ik binnen xx jaar weer aan de poort zou staan voor werk dat hij me aan moest nemen.
Zij waren ook eigen risicodrager
Ze hadden mazzel want ik kreeg iva en dan hoeven ze niet te betalen
Alle reacties Link kopieren
Je kan het beste samen met je werkgever een vaststellingsovereenkomst opstellen. Je kan dan ook een transitievergoeding vragen. Je werkgever is in beginsel gehouden hier aan mee te werken. Weigert zij, dan kan je een schadevergoeding vragen via de rechter. Benaderd een jurist om je hierover te laten informeren.

Wil jij geen vaststellingsovereenkomst, dan kan je werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Jij wordt dan in de gelegenheid gesteld verweer te voeren. Daarna beslist het UWV en krijgt je werkgever wel of niet toestemming om je dienstverband op te zeggen. De opzegging is een eenzijdige handeling van de werkgever maar is alleen rechtmatig als er een ontslagvergunning aan ten grondslag ligt. Je kan evt via de rechter bezwaar maken tegen het ontslag. Wederom raadpleeg hiervoor een jurist.

Iedereen die hier zegt dat ontslag na 2 jaar ziekte vanzelf gaat, zegt iets dat onjuist is. Het enige dat vanzelf gaat is het aflopen van een contract voor bepaalde tijd.

Je werkgever is eigen risicodragend en neemt daarom ook na ontslag de re-integratie voor haar rekening. Je bent gehouden hier aan mee te werken. Andere zijde is ook dat jij dingen van je ex-werkgever mag verwachten op het gebied van re-integratie. Vaak wordt dit uitbesteed aan een bureau.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt wel een andere bedrijfsarts als het goed is, daar mag je ook om vragen, zei mijn huidige arts.

Die arts moet er namelijk zijn om jou te helpen en niet meer het bedrijf. Die hebben er wel belang bij dat jij weer kan werken maar het belang is ook dat je dat rustig kan doen.

Daarbij: wanneer jij elders gaat werken met bijv een proefplaatsing etc blijft je oude werkgever nog steeds de risico’s houden. Dus is het voor een ander bedrijf gunstiger je aan te nemen omdat ze voor jou geen premies hoeven af te dragen. Dat geldt dan voor een paar jaar.

Maar helaas voor jou: je werkgever blijft nog wel even in beeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
De werkgever blijft ook na het dienstverband verantwoordelijk voor de reïntegratie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
anjer84 schreef:
26-01-2020 12:59
Je kan het beste samen met je werkgever een vaststellingsovereenkomst opstellen. Je kan dan ook een transitievergoeding vragen. Je werkgever is in beginsel gehouden hier aan mee te werken. Weigert zij, dan kan je een schadevergoeding vragen via de rechter. Benaderd een jurist om je hierover te laten informeren.

Dat is dus helemaal niet het beste voor TO.


ECHT TO, bel het UWV en vraag daar wat jij moet doen. Voor mijn part bel je inderdaad een jurist/je rechtbijstandverzekering ook nog even.

Maar echt ga nu geen vaststellingsovereenkomst aan. Echt niet in jouw belang en totaal niet noodzakelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven