Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft verstand van contracten ed?

02-06-2014 15:59 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel werk ik als oproepkracht bij een werkgever. Ik heb een jaarcontract, het is een 0-uren contract. Deze is per 27 april dit jaar ingegaan. Gemiddeld werk ik zo'n 30 uur per week. Dit is mijn 2e contract bij deze werkgever. Nu heb ik intern gesolliciteerd voor een zwangerschapsvervanging van 24 uur pw, en de kans is groot dat ik hiervoor wordt aangenomen. Ik zou naast die 24 uur wel blijven invallen. Nu ben ik benieuwd hoe dat zou werken met mijn huidige contract, want ik zou het zonde vinden als deze zwangerschapsvervanging als mijn 3e contract zou tellen. Kan dat terwijl het andere contract nog loopt? Of is het dan slim om een aanpassing in mijn huidige contract te laten maken oid voor de betreffende uren?
Ik zou een aanvulling op mijn contract laten maken:

gedurende de periode van..... tot...... Is de arbeidsduur minimaal 24, maximaal 36 uur per week. De overige arbeidsvoorwaarden blijven ongewijzigd.

Dat is het!

Overigens als jij de afgelopen zes maanden een x-aantal uren hebt gewerkt heb je wettelijk recht op een arbeidsovereenkomst voor dat x-aantal uren.
leef, geniet en eet!
Bedankt vivavo97. En hoe zit het dan wanneer het salaris voor beide functies afwijkt? Mijn salaris als oproepkracht zal anders zijn dan het salaris voor de zwangerschapsvervanging.
Ergens in de krochten van dit forum is al een topic met exact deze vraag. Helaas is dat niet zo 1-2-3 gevonden , dus hopelijk komt NummerZoveel snel langs met uitleg.
Die tweede functie, is dat voor een heel andere baan, of doe je daarvoor hetzelfde werk?
Een paar jaar geleden heb ik in een soortgelijke positie gezeten.

Bij mij telde de mutatie/verandering in contract ook als 1 x "verlenging". Dat heeft bij ervoor gezorgd dat ik er versneld uit lag na drie contracten (vast contract boden zij niet ivm crisis).

Ik heb toen een contract gehad van 20 uur en daarboven op het 0 uren contract van 0-16 uur, om naast de vervanging nog invalwerk te kunnen doen.

Wat goed dat je het nu uitzoekt, heb ik destijds niet goed gedaan, helaas.
@ Nummerzoveel, het gaat om een functie waar ik ook op zou mogen invallen.

@ Wazig, jeetje dat is zonde geweest dan. Ik heb morgen het sollicitatiegesprek en ga wel aangeven dat ik de vervanging alleen wil doen Ald het niet als mijn 3e contract geld.
Hebben de nieuwe regels rondom tijdelijke contracten hier geen invloed? Ik begreep dat je al na twee jaar recht hebt op een vast contract (na 1 juli 2014). Als dat het geval is maakt het denk ik niet/minder uit of er nu een nieuw contract aan wordt gegaan of volgend jaar.

Ik heb er hier over gelezen http://www.personeelsnet. ... -contract-op-1-juli-2014/ . Iemand hier weet er vast meer van dan ik.
quote:nev schreef op 04 juni 2014 @ 07:56:

Hebben de nieuwe regels rondom tijdelijke contracten hier geen invloed? Ik begreep dat je al na twee jaar recht hebt op een vast contract (na 1 juli 2014). Als dat het geval is maakt het denk ik niet/minder uit of er nu een nieuw contract aan wordt gegaan of volgend jaar.

Ik heb er hier over gelezen http://www.personeelsnet. ... -contract-op-1-juli-2014/ . Iemand hier weet er vast meer van dan ik.Er waren plannen om deze regels in te voeren, maar die zijn in elk geval uitgesteld tot juli 2015 (als ze uberhaupt uitgevoerd gaan worden).
quote:Moondancer schreef op 04 juni 2014 @ 07:45:

@ Nummerzoveel, het gaat om een functie waar ik ook op zou mogen invallen.

@ Wazig, jeetje dat is zonde geweest dan. Ik heb morgen het sollicitatiegesprek en ga wel aangeven dat ik de vervanging alleen wil doen Ald het niet als mijn 3e contract geld.

De werkgever heeft geen keuze mbt wel of niet het zoveelste contract, want deze zal zich gewoon aan de geldende wet- en regelgeving moeten houden. (Tenzij er een CAO van toepassing is, en daarin afwijkende afspraken zijn gemaakt. Het is dus goed om dat even te checken).

Het punt is alleen dat de wetgeving en jurisprudentie op dit vlak niet helemaal duidelijk zijn. Sommige rechters stellen dat een tijdelijke uitbreiding gewoon een nieuw contract is en dus in de keten hoort, andere stellen dat een tijdelijke uitbreiding niet gezien kan worden als een nieuw contract.

Van belang is of er sprake is van dezelfde werkzaamheden of van andere werkzaamheden. Bij een totaal andere functie mag de teller altijd opnieuw beginnen, en start je dus met contract 1. Bij vergelijkbare functies zal het eerder aangemerkt worden als een opvolgend contract in de keten die al was begonnen.
Hmm, ik moet dat wel even goed uitzoeken dan. Want als dit wel als mijn 3e contract zou tellen sla ik de baan liever af en blijf gewoon invallen. Er is immers zat werk voor mij als invaller.

Ik werk overigens niet al 2 jaar, mijn eerste contract was ook een vervanging van 4 maanden. Mijn huidige jaarcontract is het 2e contract. En de functie waarop ik solliciteer is een functie waarop ik ook mag invallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven