Werk & Studie alle pijlers

Wie is er nu eigenlijk incompetent?

27-08-2009 20:19 23 berichten
Okee, er is weer eens iets grandioos in de soep gelopen op mijn werk. Ik denk: door overmacht en idioten, moedwil en misverstand. Maar als er keer op keer vergelijkbare dingen misgaan in je leven, moet je erover nadenken of het aan jezelf ligt. Dat lees ik altijd op dit forum, tenminste.

Als er keer op keer vergelijkbare dingen spaak lopen op je werk, zou het dus heel goed aan jezelf kunnen liggen. Maar ligt het altijd aan jezelf? Of bestaat er een verbazingwekkend aantal slordige, incompetente en kwaadwillige mensen in deze wereld, waar je op je werk niet altijd omheen kunt? (Of zitten alle stomkoppen toevallig in mijn branche, kan ook nog...)

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien. Twijfel je aan jezelf als er iets misgaat, ook als de fout bij iemand anders lijkt te liggen? Of denk je: alweer zo'n malloot, het is niet anders...

Of reageer je nog anders?

Ik hoor het graag! (Anekdotes over rampen op werk ook welkom. )

Als er iets misgaat, is het

Totaal aantal stemmen: 13

mijn schuld (23%)
hullie schuld (38%)
pech, hoort erbij (38%)
none of the above Geen stemmen
Alle reacties Link kopieren
Weekplanningen maken voor mensen en met teveel dingen tegelijk bezig zijn.... staat die ander op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek.... heel erg.
Er zijn inderdaad een hele hoop rare incompetente lui, en dan ligt het niet aan mij.

Ik heb er zelfs een theorie over; die desbetreffende gasten hebben een te groot ego.
Aj... dat klinkt inderdaad naar! (ik vrolijk er helemaal van op )

(was @ suus)
Herkenbaar. Ik liep in mijn werk keer op keer tegen dezelfde dingen aan. Het bleek dat ik in de functie waar ik zat, onderpresteerde. Na de zoveelste vastloper, ben ik een traject ingegaan met een arbo-psycholoog en dat was voor mij zeer verhelderend.

Nu loop ik nog steeds tegen die dingen aan, maar weet ik beter waar het aan ligt en kan ik er veel beter mee omgaan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik probeer altijd eerst hand in eigen boezem te steken. Immers, als het aan mij ligt/gelegen heeft zou ik er de volgende keer iets aan kunnen doen! Ik vind het heel lastig om een issue bij anderen neer te leggen.

Vooral als het om de kinderen gaat natuurlijk. Toch moet je soms concluderen dat iets je "overkomt" of dat er inderdaad iemand in de weg staat. Dan heb je de keuze: hoe ga ik hiermee om?
Ik kreeg in het begin steevast de 'schuld' van dingen die foutliepen. Maar kon het bijna altijd weer teruggeven, heerlijk! Vooral als er daarna dan een zachtjes 'sorry' volgde, met daarachter aan: ' eh ja, vergissen is menselijk...'

In mijn geval dus bijna altijd Hullie schuld!
Ik heb begin van de week er 'n zooitje van gemaakt op m'n werk, maar dat lag aan meerdere factoren: iedereen op vakantie zodat ik ook 't voorbereidende werk van mijn collega's erbij moest doen, ik eind vorige week geen voorbereiding had kunnen doen want druk met 'n andere klus, in de zenuwen voor mijn moeders operatie (die gelukkig geheel voorspoedig is verlopen) en dus totaal geen overzicht meer op alle kopij die er langs alle kanten binnen stroomde.

Eindresultaat is overigens gewoon weer perfect in orde en deadline gehaald, maar ik heb zelf maar gezegd tegen m'n baas dat ik geen idee meer had waar ik mee bezig was.
quote:Zamirah schreef op 27 augustus 2009 @ 20:27:

Er zijn inderdaad een hele hoop rare incompetente lui, en dan ligt het niet aan mij.

Ik heb er zelfs een theorie over; die desbetreffende gasten hebben een te groot ego.Eens!
Fijn als mensen sorry zeggen.

Komt bij mij echter vaker dan eens voor dat ik dingen zwart op wit heb, en dat iemand glashard beweert dat het allemaal toch heel anders zit. Zonder sorry te zeggen.
Het is altijd goed om eerst naar jezelf te kijken. Dan sta je voor je gevoel ook een stuk sterker als het niet aan jou ligt en je de ander daarmee wilt confronteren. Maar het kán natuurlijk ook gewoon afschuifgedrag van de ander zijn en is het makkelijk om het bij jou neer te leggen. Ben je iemand die geneigd is om dingen altijd op te lossen, ook als het niks met jou of je takenpakket te maken heeft?

Ik heb ooit een baan gehad waar werkelijk álles op mijn bord werd geschoven als er iets misging. Ik kreeg het op een gegeven moment zelfs van mijn leidinggevende op mijn brood dat er op een bepaald traject geen lijnvlucht liep (ben ik soms Gerlach Cerfontaine?!). Maar ik twijfel snel aan mezelf en was áltijd aan het redderen. Op een gegeven moment m'n biezen gepakt en toen hoorde ik via via dat ik toch behoorlijk gemist werd, want bleek dat ik m'n werk best aardig deed en ze geen vervanger voor me konden vinden.
quote:korenwolf schreef op 27 augustus 2009 @ 20:50:

Fijn als mensen sorry zeggen.

Komt bij mij echter vaker dan eens voor dat ik dingen zwart op wit heb, en dat iemand glashard beweert dat het allemaal toch heel anders zit. Zonder sorry te zeggen.Ik heb ervaren dat sorry zeggen veel relaxter is dan jezelf in allerlei bochten moeten wringen om je toch ergens uit te lullen. Bovendien vindt men 't meestal erg plezierig om sorry te horen, dus 'n win-win situatie.
Natuurlijk is het goed om, zonder roze bril, je eigen aandeel in de situatie onder de loep te nemen.

Maar dan nog, er zijn veel slordige en incompetente lui. Als ik zie wat voor shit ik soms op mijn bord geplempt krijg. Vaak gebeurt dat juist door de mensen met de grootste mond, het kleinste organisatietalent en de minste kennis van zaken. Bij mensen die de zaken op orde hebben, inhoudelijk verstand van zaken hebben en constructief werken en communiceren, ontstaan er zelden problemen.

Maareh, what happened, Korenwolf?
Als manager geef ik natuurlijk altijd de schuld aan mijn medewerkers, maar dat is logisch.
quote:wuiles schreef op 27 augustus 2009 @ 21:13:

Als manager geef ik natuurlijk altijd de schuld aan mijn medewerkers, maar dat is logisch.Uiteraard.
Ben er aan gewend dat ik meestal de schuld in m'n schoenen geschoven krijg en 9 van de 10 keer kan ik dan ook wel uitleggen waarom het mijn fout niet is, maar daar wordt dan niets mee gedaan.

Wel vind ik het dan leuk dat ze de volgende dag aan mij komen vragen hoe iets moet, dit omdat ik al heel lang voor mijn baas werk. Dan mogen ze het van mij dus lekker zelf uit gaan zoeken, ik doe het toch altijd verkeerd. Bekiek ut ff!
wat je oogst , zul je zaaien
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:Elynn schreef op 27 augustus 2009 @ 21:03:

Maareh, what happened, Korenwolf?

Klant vraagt in gesprek: maak A. Klant bevestigt per mail: maak A. Wij maken A. Wij bevestigen telefonisch en per mail: zijn A aan het maken. Bij oplevering beweert klant: nee, ik heb altijd gezegd dat je B moest maken. Negeert bewijzen van het tegendeel. Tijd, geld, energie en prestige door het putje.

O ja, vergeet ik nog te vermelden, dat B al die tijd gewoon klaar lag op de plank, dus als wij ook maar de geringste hint hadden opgevangen dat het B moest zijn...
quote:wuiles schreef op 27 augustus 2009 @ 21:13:

Als manager geef ik natuurlijk altijd de schuld aan mijn medewerkers, maar dat is logisch.
Ik ben misschien wel het schoolvoorbeeld van het teveel bij jezelf leggen.

Onderhand ben ik door schade en schande erachter gekomen dat je het daardoor collega's daardoor wel makkelijk maakt om de 'schuld'bij jou te leggen.

Dus ja, zelfreflectie erg belangrijk, maar probeer het grotere geheel altijd te blijven zien. Anders word je net als ik een ongeleid ''veranderprojectiel''. Waslijsten met verbeterpunten bij de POP's dus altijd.

Flaters van mijn kant ligt altijd in het aansturen van mijn collega's. In de communicatie kan ik nogal direct zijn en reageer ik primair. Daar waar nodig probeer ik dat niet te zijn. Maar ik ben nu ook zo ver dat daar ook een stukje authentiekheid in schuilt.

Wat mij heel erg geholpen heeft is om er met iemand van buiten de organisatie te praten.

En oh ja, waak voor het calimero effect, he! Daar heb je vnl jezelf mee
quote:korenwolf schreef op 27 augustus 2009 @ 22:12:

[...]

Klant vraagt in gesprek: maak A. Klant bevestigt per mail: maak A. Wij maken A. Wij bevestigen telefonisch en per mail: zijn A aan het maken. Bij oplevering beweert klant: nee, ik heb altijd gezegd dat je B moest maken. Negeert bewijzen van het tegendeel. Tijd, geld, energie en prestige door het putje.

O ja, vergeet ik nog te vermelden, dat B al die tijd gewoon klaar lag op de plank, dus als wij ook maar de geringste hint hadden opgevangen dat het B moest zijn...Nare situatie. Zou er ook laaiend van worden. En nu? Je staat juridisch sterk. Ga je er werk van maken of is dat je de tijd, moeite en negatieve energie niet waard?
IK ben daar heel zakelijk over,

Als wat fout gaat in mijn verantwoordingsgebioed ligt is het mijn schuld. Zo niet dan niet mijn schuld

En ja er lopen veel incompentente debielen rond op de arbeidsmarkt
quote:Elynn schreef op 28 augustus 2009 @ 09:50:

[...]

Nare situatie. Zou er ook laaiend van worden. En nu? Je staat juridisch sterk. Ga je er werk van maken of is dat je de tijd, moeite en negatieve energie niet waard?

Juridisch sterk helpt weinig: de relatie met de klant is nu toch al verstoord en je imago wordt ook niet beter van dit soort conflicten. We gaan proberen nog wat verloren uren betaald te krijgen, maar veel meer valt er niet aan te doen, vrees ik.

Inmiddels ben ik al wel wat getroost: ik heb uit verschillende hoeken te horen gekregen dat dit vaker voorkomt (in deze branche? met dit soort klanten?) en dat het weinig tot niets zegt over ons. Uithuilen en opnieuw beginnen, dus maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven