Wijze raad nodig
dinsdag 4 juni 2019 om 21:04
Hoi allemaal,
Allereerst wil ik met dit topic niemand voor het hoofd stoten. Ik wil mijn frustratie uiten, mijn hart luchten en zoveel meer. Ik ben een alleenstaande moeder van een driejarig zoontje, zijn vader is maar een paar weken in beeld geweest. Dit houdt in dat zoonlief uiteraard altijd bij mij is mits niet op de psz. De laatste tijd ben ik oververmoeid, maar echt oververmoeid. Ik werk fulltime voor niet al te veel geld en in de weekenden kom ik ook niet tot rust, omdat ik altijd paraat sta voor mijn zoontje. Dit doe ik met alle liefde, maar dit eist af en toe zijn tol.
3 jaar geleden ben ik hoogzwanger afgestudeerd, in principe in de steek gelaten door mijn ex partner, het huidige werk bevalt me niet helemaal. Ik werk fulltime, verdien niet denderend, krijg amper vrij van mijn werk en kan mijn zoontje nooit naar de psz brengen. En dan zie ik moeders in mijn omgeving die in de bijstand zitten (excuseer mij) die hebben alle tijd met hun kinderen samen, en gaan zelfs op vakantie wanneer het hun uitkomt. Laatst kreeg een moeder zelfs een studie gefinancierd door de bijstand. Nou, dat zou ik ook wel willen.
Ik heb het gevoel helemaal klem te zitten in mijn eigen situatie en hier niet meer uit te komen. Het stressniveau van het werk speelt hier zeker een grote rol in. Is een omscholing als alleenstaande ouder makkelijk te doen, bijv verkort op mbo niveau? Of heeft iemand andere tips? De bijstand wil ik liever niet in ook al ziet het vaak erg 'aantrekkelijk' uit
Allereerst wil ik met dit topic niemand voor het hoofd stoten. Ik wil mijn frustratie uiten, mijn hart luchten en zoveel meer. Ik ben een alleenstaande moeder van een driejarig zoontje, zijn vader is maar een paar weken in beeld geweest. Dit houdt in dat zoonlief uiteraard altijd bij mij is mits niet op de psz. De laatste tijd ben ik oververmoeid, maar echt oververmoeid. Ik werk fulltime voor niet al te veel geld en in de weekenden kom ik ook niet tot rust, omdat ik altijd paraat sta voor mijn zoontje. Dit doe ik met alle liefde, maar dit eist af en toe zijn tol.
3 jaar geleden ben ik hoogzwanger afgestudeerd, in principe in de steek gelaten door mijn ex partner, het huidige werk bevalt me niet helemaal. Ik werk fulltime, verdien niet denderend, krijg amper vrij van mijn werk en kan mijn zoontje nooit naar de psz brengen. En dan zie ik moeders in mijn omgeving die in de bijstand zitten (excuseer mij) die hebben alle tijd met hun kinderen samen, en gaan zelfs op vakantie wanneer het hun uitkomt. Laatst kreeg een moeder zelfs een studie gefinancierd door de bijstand. Nou, dat zou ik ook wel willen.
Ik heb het gevoel helemaal klem te zitten in mijn eigen situatie en hier niet meer uit te komen. Het stressniveau van het werk speelt hier zeker een grote rol in. Is een omscholing als alleenstaande ouder makkelijk te doen, bijv verkort op mbo niveau? Of heeft iemand andere tips? De bijstand wil ik liever niet in ook al ziet het vaak erg 'aantrekkelijk' uit
woensdag 5 juni 2019 om 00:05
Er is niks aantrekkelijk aan totale inzicht geven in je financiën, moeten komen opdraven wanneer de sociale dienst het wil en al het werk moeten aanpakken wat je wordt aangeboden.
Want zo is de bijstand.
Sowieso wordt je gekort op de bijstand als je een betaalde baan opzegt en dan bijstand aanvraagt.
Dat gezegd hebbende: jij dopt je eigen boontjes, bent onafhankelijk en een goed voorbeeld voor je kind. Wees trots op jezelf!
Ik geloof direct dat het vreselijk zwaar is
maar je hebt een studie gedaan zeg je, is rondkijken naar ander werk een optie? De arbeidsmarkt is nu heel goed! Mocht je bijvoorbeeld de zorg in willen, zijn er genoeg werkgevers die de opleiding willen financieren.
Want zo is de bijstand.
Sowieso wordt je gekort op de bijstand als je een betaalde baan opzegt en dan bijstand aanvraagt.
Dat gezegd hebbende: jij dopt je eigen boontjes, bent onafhankelijk en een goed voorbeeld voor je kind. Wees trots op jezelf!
Ik geloof direct dat het vreselijk zwaar is
woensdag 5 juni 2019 om 00:24
Die toeslagen zijn natuurlijk niet bedoelt voor mensen die graag wat minder willen werken. Dat advies vind ik dan wel een beetje vreemd.
TO, je wil geen bijstand, dat snap ik. Wel een prettigere situatie. Hoe zou je dat kunnen bereiken?
Ander werk?
Andere verdeling van de uren die je nu werkt?
Heb je recht op ouderschapsverlof en kun je daar misschien iets mee?
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
woensdag 5 juni 2019 om 00:29
Liever iemand die met 32 uur werk en eventueel iets van toeslagen werk en gezin kan combineren, dan iemand die binnenkort volledig afgebrand met een burn out (al 3 jaar alle kegels tegelijk proberend hoog te houden) jaren thuis zit.
En waarschijnlijk na een tijd vanzelf wel volledig in de bijstand of invaliditeit belandt.
woensdag 5 juni 2019 om 06:18
woensdag 5 juni 2019 om 07:17
woensdag 5 juni 2019 om 08:08
woensdag 5 juni 2019 om 11:06
woensdag 5 juni 2019 om 11:50
In de bijstand wil je echt niet zitten. Een en al ellende. Hoe langer je bijstand ontvangt, hoe meer uitzichtloosheid. Steeds op absolute minimum zitten, altijd gecontroleerd kunnen worden, geen geld voor extraatjes, stigma etc. etc..
Je bent nu financieel onafhankelijk, zij het met veel moeite. Je zoon kan later trots op je zijn.
je bent 3 jaar geleden afgestudeerd geef je aan, dus nog behoorlijk recent. Je diploma heeft nog een goede actualiteitswaarde. Daarbij heb je nu werkervaring opgedaan. Waarom niet rond kijken en solliciteren naar een andere baan die beter verdient en met betere secundaire arbeidsvoorwaarden?
Wat voor diploma heb je en wat voor werk doe je eigenlijk?
Hoe zit het met de vader? Draagt hij financieel bij? En zo nee waarom niet?
Hoe zit het met familie/ vrienden/ buren etc. die op je kind kunnen passen?
Je bent nu financieel onafhankelijk, zij het met veel moeite. Je zoon kan later trots op je zijn.
je bent 3 jaar geleden afgestudeerd geef je aan, dus nog behoorlijk recent. Je diploma heeft nog een goede actualiteitswaarde. Daarbij heb je nu werkervaring opgedaan. Waarom niet rond kijken en solliciteren naar een andere baan die beter verdient en met betere secundaire arbeidsvoorwaarden?
Wat voor diploma heb je en wat voor werk doe je eigenlijk?
Hoe zit het met de vader? Draagt hij financieel bij? En zo nee waarom niet?
Hoe zit het met familie/ vrienden/ buren etc. die op je kind kunnen passen?
woensdag 5 juni 2019 om 12:24
Ik ben moeder getrouwd en 3 kids en bij alledrie gemerkt dat het tot ze naar school gaan echt pittig is. En dan heb ik mijn man ook nog en een netwerk. Dus ik snap je goed.
Maar het word echt makkelijker naarmate hij 4 word en naar school gaat.
Ondertussen verder solliciteren of om laten scholen.
Maar absoluut niet de bijstand in. Geeft je een vals gevoel van vrijheid. Heb ik bij mijn eigen moeder meegemaakt. Maar dat ben je ook niet van an als ik je tekst zo lees. Mijn motto is je geluk heb je in eigen hand. En dat geldt ook voor in je werkende leven
Maar het word echt makkelijker naarmate hij 4 word en naar school gaat.
Ondertussen verder solliciteren of om laten scholen.
Maar absoluut niet de bijstand in. Geeft je een vals gevoel van vrijheid. Heb ik bij mijn eigen moeder meegemaakt. Maar dat ben je ook niet van an als ik je tekst zo lees. Mijn motto is je geluk heb je in eigen hand. En dat geldt ook voor in je werkende leven
woensdag 5 juni 2019 om 21:38
Kan je niet iets met je studie gaan doen dan? Of een vervolgstudie gaan doen?
Informeer eens bij DUO welke mogelijkheden er voor jou nog zijn.
Ik kwam destijds (1999)met mijn havo-diploma zeker niet in aanmerking voor een bijstand/mbo traject. Ja, wel bijstand maar dan geen opleiding. Lekker krom. Nou, dank je de koekoek. Ben dus naar het HBO gegaan. Eerst HBO-V en later de lerarenopleiding. Maar ik had nog gewoon de prestatiebeurs met daarbij de eenoudertoeslag (was al met al sowieso meer dan bijstand) toeslagen waren er toen nog niet.
Informeer eens bij DUO welke mogelijkheden er voor jou nog zijn.
Ik kwam destijds (1999)met mijn havo-diploma zeker niet in aanmerking voor een bijstand/mbo traject. Ja, wel bijstand maar dan geen opleiding. Lekker krom. Nou, dank je de koekoek. Ben dus naar het HBO gegaan. Eerst HBO-V en later de lerarenopleiding. Maar ik had nog gewoon de prestatiebeurs met daarbij de eenoudertoeslag (was al met al sowieso meer dan bijstand) toeslagen waren er toen nog niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 5 juni 2019 om 22:13
TO nog even doorbijten, als je kindje naar school gaat wordt het iets rustiger. Kijk inderdaad naar de optie om wat minder te gaan werken, de Nederlandse overheid subsidieert dat graag met toeslagen.