Werk & Studie alle pijlers

Wil uit de bijstand

06-10-2019 13:18 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pffff ff klagen hoor. Ik ben weer druk aan het solliciteren. En dat valt mij niet mee!! Ik heb nu nog een uitkering maar wil graag zelf mijn geld verdienen. Ik heb altijd im de zorg gewerkt (VIG) vond dit ook erg leuk om te doen. Alleen nu als alleenstaande is dat geen doen met de tijden. Vroege diensten, late diensten. Ik heb dan geen opvang. Ik heb geen vangnet om mij heen voor de kinderen. Zoonlief kan best een avond alleen zijn, hij is 15. Mijn dochter van 4 gaat wel naar haar vader. Twee weekenden in de maand. Dan zou ik wel kunnen werken. Maar door de week word dat lastig met opvang. Mijn dochter gaat nu 1 middag in de week naar de opvang. Dit omdat ik nu bezig ben met een werkervaringsplek. (Met behoud van uitkering) Ik heb weinig ervaring nl in andere werkvelden en dit vergroot toch mijn kans op werk. Tijden zijn aangepast aan de tijden van de school.

Nu heb ik elke week een training vanuit de gemeente. Krijg veel tips maar word er ook een beetje moedeloos van. Er is best veel werk en ik wil ook best veel aanpakken maar ik word echt niet gelukkig van “klantenservice medewerker”, daar is echt ontzettend veel vraag naar. Maar ik heb echt een vreselijke hekel aan bellen, klotsende oksels en het angstzweet breekt mij dan uit.

Evt omscholen een optie? Dat word dan werken en leren. Er is op het moment veel vraag naar lassers, assistent hovenier, bezorgers (daar heb ik nog een sollicitatie voor lopen)

Nog meer alleenstaande moeders die er zo voor hebben gestaan en hoe hebben jullie dit aangepakt?

Hoor het graag en alvast bedankt.
Goed dat je gaat speetdaten voor een baan in de zorg. Dan kun je op een ongedwongen manier contact leggen met zorgorganisaties.
Dwarrel75 schreef:
06-10-2019 13:41
Oppas aan huis zou ideaal zijn idd. Maar moet dat niet een erkende gastouder zijn wil je kinderopvangtoeslag krijgen?

Ja, klopt, misschien is dat meer voor de toekomst als je wat meer bent gaan verdienen. In mijn enthousiasme vergat ik dat je uit een bijstandssituatie komt en dat het ook met werken aan het begin geen vetpot zal zijn. Sorry!
Onregelmatige diensten zijn inderdaad lastig met een jong kind. Toch denk ik dat je met het speeddaten best wel kans maakt op vervolggesprekken. Er zijn enorme tekorten aan verzorgenden (en verpleegkundigen). Ik denk wel degelijk dat jouw wensen bespreekbaar zijn. Vooral goed in kaart hebben wat wél kan (die weekenden dus onder andere) en waarvoor eventueel wel iets te regelen is mits het van te voren al vast ligt en wat gewoon echt niet kan.

Succes alvast!
Betaalt dat wel een beetje per uur in dat specifieke zorgvak? En kun je voldoende uren werken om in je onderhoud te voorzien?
Anders schiet je er nog weinig mee op. Dan heb je een hoop ellende en stress en nog geen cent meer te makken. Je moet nogal wat extra verdienen om de toeslagen op te vangen die wegvallen als je boven bijstandsniveau (is het niet 110% hiervan of meer?) komt. En dat is best pittig. Gaat dat lukken met het aantal uren dat je kunt werken of niet? Anders zou ik liever een studie doen (thuisstudie dan, he).
ga werken als klantenservicemedewerker, die klotsende oksels gaan heus wel over als je gewend bent. Je zit niet in de positie om werk te weigeren omdat je het spannend vindt
FlowerSpirit schreef:
06-10-2019 14:36
Betaalt dat wel een beetje per uur in dat specifieke zorgvak? En kun je voldoende uren werken om in je onderhoud te voorzien?
Anders schiet je er nog weinig mee op. Dan heb je een hoop ellende en stress en nog geen cent meer te makken. Je moet nogal wat extra verdienen om de toeslagen op te vangen die wegvallen als je boven bijstandsniveau (is het niet 110% hiervan of meer?) komt. En dat is best pittig. Gaat dat lukken met het aantal uren dat je kunt werken of niet? Anders zou ik liever een studie doen (thuisstudie dan, he).
Die toeslagen vallen bij 110% boven bijstand niet weg hoor.
Daarnaast zal zij met werken een heffingskorting ontvangen tot het jongste kind 12 jaar is ( via teruggave inkomstenbelasting )
De kwijtschelding gemeentelijke belastingen zal ze nu niet krijgen.

Maar is dat een reden om maar in de bijstand te blijven? Nee toch?
Volgens mij zijn er inmiddels best veel zorgorganisaties waar ze rekening willen houden met hun werktijden voor mensen zoals jij.
Het personeelstekort is zo groot, dat ze wel moeten.
Als ze jou wat aanbieden, vergeet dan niet afspraken daarover in je contract op te laten nemen! (want dat geeft dus wel altijd gezeik als het niet vast ligt)
Er zijn zelfs organisaties die een moedercontract aanbieden (ja walgelijk woord ik weet het) waarbij je een contract krijgt van 24 uur per week maar er zeer veel rekening gehouden word met jouw privésituatie
Wil je ex de kinderen niet meer dan twee weekenden per maand, wil jij het niet of kan het niet anders? Jij hebt er net zo goed recht op om gewoon te werken als hij. Alleenstaand met kinderen en niet kunnen werken betekent dat je ex je dochter maar wat vaker op moet vangen. Dan regelt hij zelf maar wat als hij moet werken.

En verder: ik zou overal informeren wat er mogelijk is in de zorg. En tot die tijd zou je klantenservice werk kunnen doen. Ik had vroeger enorme telefoonangst, maar kon toen een bijbaantje krijgen als telefonisch enquêteur. Vreselijk eng vond ik het, maar na een paar dagen was ik eraan gewend en hoewel ik nog steeds geen fan ben van bellen, doe ik het nog altijd zonder problemen, op mijn werk en privé.
Je omscholen tot gastouder? Er is veel vraag naar.
Co- ouderschap aangaan met de vader van je dochter zodat je de zorg en financiën eerlijker kunt verdelen. Wil hij dat niet dan zou ik meer kinder/partneralimentatie eisen zodat hij moet meebetalen aan de kinderopvang. Hij werkt waarschijnlijk fulltime en dat kan hij omdat jij dat faciliteert.
LadyLola schreef:
06-10-2019 14:46
Die toeslagen vallen bij 110% boven bijstand niet weg hoor.
Daarnaast zal zij met werken een heffingskorting ontvangen tot het jongste kind 12 jaar is ( via teruggave inkomstenbelasting )
De kwijtschelding gemeentelijke belastingen zal ze nu niet krijgen.

Maar is dat een reden om maar in de bijstand te blijven? Nee toch?
Laatste regel gemist: Dan zou ik liever een (thuis) studie doen.
Liever een paar jaar met weinig en werken aan een beter perspectief voor de toekomst.
Je hebt volgens mij nog altijd de "Leven Lang Studeren" regeling voor mensen tot 55. Moet je wel terug betalen, maar als je door die studie een goed baan krijgt, mét goed salaris en fatsoenlijk werkperspectief...
CC medewerker is k*t werk, betaalt slecht en hoge arbeidsdruk met onmenselijke eisen. Ik heb het o.a. bij UWV tijdje gedaan, ermee gestopt omdat je een hond nog beter behandeld dan een UWV klantadviseur.

Iemand in de bijstand is geen slaaf hoor, mag ook voorkeuren hebben en proberen en fatsoenlijk leven op te bouwen. Dat menen velen dan niet, maar ga er zelf eens inzitten. Je bent en blijft gewoon mens en je mag ook wensen hebben.
Er zijn bakken verkort HBO opleidingen bijvoorbeeld. Ben je met een jaartje alweer hogerop. Kun je evt daarna de volle studie altijd nog doen, als je meer verdient.
Je kunt ook in eerste instantie bij de klantenservice werken om lekker te sparen. Er zijn veel verschillende shifts mogelijk en diensten zijn goed afgebakend, dus het loopt niet opeens heel erg uit, wat in de zorg nog weleens kan gebeuren.
Waarom geen 50/50 co-ouderschap met de vader?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
FlowerSpirit schreef:
06-10-2019 15:41
Liever een paar jaar met weinig en werken aan een beter perspectief voor de toekomst.
Je hebt volgens mij nog altijd de "Leven Lang Studeren" regeling voor mensen tot 55. Moet je wel terug betalen, maar als je door die studie een goed baan krijgt, mét goed salaris en fatsoenlijk werkperspectief...
CC medewerker is k*t werk, betaalt slecht en hoge arbeidsdruk met onmenselijke eisen. Ik heb het o.a. bij UWV tijdje gedaan, ermee gestopt omdat je een hond nog beter behandeld dan een UWV klantadviseur.

Iemand in de bijstand is geen slaaf hoor, mag ook voorkeuren hebben en proberen en fatsoenlijk leven op te bouwen. Dat menen velen dan niet, maar ga er zelf eens inzitten. Je bent en blijft gewoon mens en je mag ook wensen hebben.
Er zijn bakken verkort HBO opleidingen bijvoorbeeld. Ben je met een jaartje alweer hogerop. Kun je evt daarna de volle studie altijd nog doen, als je meer verdient.
Bijstand is voor mensen die NIET kunnen werken en daar hoort TO volgens de OP niet bij.
Het is een tijdelijke oplossing en geen periode om er een studie bij te gaan doen.
Dat studeren kan ook in eigen tijd icm een betaalde baan, daarnaast is dat leven lang studeren alleen mogelijk als je een deeltijd hbo doet of een voltijds mbo.
Daar zitten meer haken ogen en plichten aan dan jij nu voor schetst.

Daarnaast heeft ze een bepaalde kwalificatie dus mag ze niet eens studeren tijdens de bijstand ze zal voor werk beschikbaar moeten zijn.
En legio mensen die werken voor minder goed salaris ( net heeft er iemand een topic over geopend " wie werkt er voor mininmum "

Nogmaals TO kan werken, ze lijkt te willen werken en als je gezond bent heb je niet zoveel te eisen lijkt me.
Als je de mogelijkheid hebt misschien dan een hbo studie doen? Iets van social work?
Tot je 55ste kun je gebruik maken van het Leven lang leren krediet mocht dit nodig zijn. Hier zijn ook deeltijdstudies in.
Dan heb je tenminste de kans om een stabiele financiële toekomst op te bouwen en voorkom je dat je in lage lonen baantjes met 0 uren contracten terecht komt.
Die 0 uren contracten gaan trouwens erg slecht samen met kinderopvang uren. Vaak neem je dan teveel opvanguren op terwijl je minder wordt opgeroepen voor werk. Met als gevolg de kinderopvangtoeslag terugbetalen.
SweetFirefly schreef:
06-10-2019 15:45
Waarom geen 50/50 co-ouderschap met de vader?
Ja, en waarom niet gewoon bij elkaar blijven?

Laten we gewoon even uitgaan van de situatie zoals die gesteld is. Er zal wel een reden zijn dat 50/50 geen optie is.
Ik werd op een zeker moment ook alleenstaand met en kind van 5 en werk in de zorg. Wel had ik een redelijk netwerk....

Kort daarna overleed mijn ex en werden mijn mogelijkheden tot onregelmatig werken nog meer beknot, of eigenlijk onmogelijk. Ik werkte in het ziekenhuis, dag- avond- nacht- en weekenddiensten.

Ik ben gaan werken in de thuiszorg. Aangegeven wat Ik wel en niet kon. Dus transparant geweest. Ik heb de baan gekregen. Ik werkte 1 weekend per twee weken. Dan ging dochter naar mijn ouders. In dat weekend werkte ik zoveel mogelijk uren.

Doordeweeks werkte ik alleen overdag, wel op onregelmatige dagen. Mijn dochter ging naar een zeer flexibele gastouder, waar ze om 6.45 terecht kon.

Er zijn echt wel mogelijkheden!!

Inmiddels 8 jaar verder. Een paar jaar geleden een post HBO opleiding gedaan en inmiddels een regelmatige baan.

Het kan echt, succes!
mallebeppie schreef:
06-10-2019 16:08
Ik werd op een zeker moment ook alleenstaand met en kind van 5 en werk in de zorg. Wel had ik een redelijk netwerk....

Kort daarna overleed mijn ex en werden mijn mogelijkheden tot onregelmatig werken nog meer beknot, of eigenlijk onmogelijk. Ik werkte in het ziekenhuis, dag- avond- nacht- en weekenddiensten.

Ik ben gaan werken in de thuiszorg. Aangegeven wat Ik wel en niet kon. Dus transparant geweest. Ik heb de baan gekregen. Ik werkte 1 weekend per twee weken. Dan ging dochter naar mijn ouders. In dat weekend werkte ik zoveel mogelijk uren.

Doordeweeks werkte ik alleen overdag, wel op onregelmatige dagen. Mijn dochter ging naar een zeer flexibele gastouder, waar ze om 6.45 terecht kon.

Er zijn echt wel mogelijkheden!!

Inmiddels 8 jaar verder. Een paar jaar geleden een post HBO opleiding gedaan en inmiddels een regelmatige baan.

Het kan echt, succes!
Petje af! Wat goed dat je zo in oplossingen dacht toendertijd. Alleen zo kan je je eigen situatie veranderen.

Waar een wil is, is een weg.
@mallebeppie respect voor jou!
Alsof 24 uut per week werk met toeslagen dan ga ik het redden. Zal geen vetpot wezen maar op zich verdien je niet slecht in de zorg vind ik. Hangt ook van het aantal functiejaren af en aangezien ik al jaren in de zorg heb gewerkt heb ik die wel op gebouwd.
FlowerSpirit schreef:

je mag niet studeren met bijstand. Dan kan je namelijk gewoon een beurs lenen, net zoals iedereen
FlowerSpirit schreef:

Call center wel, maar TO heeft het over klantenservice/customer service en dat is bij veel bedrijven wel meer dan 8 uur per dag met een koptelefoon op bellen.
Dwarrel75 schreef:
06-10-2019 17:00
Alsof 24 uut per week werk met toeslagen dan ga ik het redden. Zal geen vetpot wezen maar op zich verdien je niet slecht in de zorg vind ik. Hangt ook van het aantal functiejaren af en aangezien ik al jaren in de zorg heb gewerkt heb ik die wel op gebouwd.
dit , de zorg staat te springen om jou
je kan wel wat eisen wat betreft diensten
succes
Denk in mogelijkheden...op dit moment kun jij meer wensen dan je werkgever. Werkgevers zitten met tekorten en zijn nu eindelijk in staat om met je mee te bewegen.
Bij mij werkgever is er veel mogelijk mbt het rooster, ik ben ook viger.

Ik werk 16 uur in de week, wanneer ik wil. Ideaal met opgroeiende kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven