Werk & Studie alle pijlers

Winkel dicht, het is te warm.

23-07-2019 15:37 270 berichten
Toevallig zag ik net dat de bakker een bordje op de deur had, waarop stond dat hij voorlopig om 14:00 uur dicht zou zijn. Het is té warm om de zaken goed te houden, en het personeel is er natuurlijk ook niet blij mee, zo’n bakoven als het buiten boven de dertig graden is.
Thuisgekomen zag ik een mail van versinspiratie.nl die de leden adviseerde om eerder te sluiten.
Ik ken zelf alleen uit een ver verleden een tropenrooster in 1976, tot 13:00 was het toen.

Zijn er mensen die korter werken vanwege de hitte, en welke branche is dat dan?
Treurniet12 schreef:
23-07-2019 18:27
Wat stiekem meer leidsters? 4 man op 16 baby’s. Dan heb je alsnog geen 16 handen. Soms huilt gewoon alles tegelijk want het is een babygroep. Dat heb je overal. Wij probeerden kinderen altijd zo snel mogelijk te troosten maar vooral aan het einde van de dag en met hitte zijn kinderen ook al meer uit hun doen. Deze kinderopvang stuurt ook prachtige mails met hitteplannen en beleid rond. Lijkt ook zo te zijn. Maar zodra ouders weg zijn is toch alles iets minder mooi dan verteld wordt. Ook prachtige lijsten met temperatuur voor de GGD. Waarop niet ingevuld wordt wat de daadwerkelijke temperatuur is. Maar goed, daar kijken ouders natuurlijk ook helemaal niet naar. Hetzelfde met koelkasttemperaturen waar borstvoeding etc in staat. Geen ouder die dat checkt. Zou je voor de grap eens moeten doen. Je staat versteld.
Minimale leidster-kind ratio is bij baby's 1 op 3. Dus bij 16 kinderen moet je 6 leidsters hebben. Een kinderdagverblijf dat dat niet weet of erger bewust regels aan zijn laars lapt kan inderdaad beter sluiten met dat warme weer. Net als de andere dagen.

Voor een KDV dat zich wel netjes aan de ratio houdt zou extra handen inzetten economisch een betere oplossing zijn. Nu stuur je 6 man (betaald ) naar huis terwijl de ouders niet betalen. Als je 2 man extra inzet werken er maar 2 zonder dat er betaling van de ouders tegenover staat. Heb je een leidster kind ratio van 1 op 2. Bijna net als thuis!

Dat iedereen tegelijkertijd aandacht wil is niet kdv specifiek. Dat hebben mijn kinderen ook altijd. Bij voorkeur als je aan het koken bent, je de luier van een sibling aan het verschonen bent of zelf op de WC zit (met bonuspunten voor als je ongesteld bent en net bent doorgelekt). Dan moeten ze ook echt wachten.

En die temperatuurlijsten heb ik inderdaad nooit gecontroleerd. Net als ik thuis niet controleer hoe warm het is.
Eze schreef:
23-07-2019 20:38
Ook in warme landen wordt het uiteindelijk binnenshuis gewoon warm hoor. Mijn huis in warm land met dikke muren en kleine ramen warmde minder snel op dan mijn Nederlandse huis, maar het bleef echt niet een zomer lang koel.

Ik heb zelf in een warm gebied gewoond en daar hadden ze echt wel hun aanpassingen.
Net als ze dat in bv Alaska ook hebben voor de kou.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2019 20:23
Altijd zo'n heerlijke dooddoener. Denk je niet dat ze daar zijn aangepast aan heet weer?
Dus een baby die daar geboren wordt, weet precies waar te wereld hij/zij is, en past zich meteen aan aan de warmte?
In warme landen is het ook gewoon warm binnen. Niet iedereen heeft airco of kan airco betalen (of wil airco gebruiken). Dus nee, dat is geen dooddoener.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2019 20:25
Vertel dat tegen de mensen die letterlijk doodziek worden van dit weer. Die hartkloppingen krijgen, hoofdpijn, misselijkheid, braken.
Ja, die stellen zich vast aan, want jij kan er wél tegen he. :bonk:
Wat een onwetendheid!
Als ik zo eens op social media rondkijk, zou 99 % van de Nederlanders hier dan last van hebben. Dat lijkt mij toch ook ruimschoots overdreven. Er zijn gerust mensen die er echt ziek van worden, maar zoveel mensen? Neuh, dat geloof ik ook niet. Gewoon een tandje langzamer doen waar je kunt en je vooral niet druk maken over de warmte. Je verandert er toch niks aan, het komt zoals het komt.

Ik zag overigens hier ook al bericht dat er diverse winkels enzo eerder sluiten. Lijkt mij een prima maatregel om het voor iedereen leuk te houden. Ik werk op kantoor met airco die gelukkig niet té koud is afgesteld, dus ik houd het prima uit. Overigens ben ik ook iemand die er prima tegen kan, als 16-jarige een zomer in de kassen gewerkt, ook tijdens hittegolven, en daar profiteer ik nog steeds van :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-07-2019 15:54
Daar hebben we hier in Groningen Lutjepotjes voor. Heerlijke slaaphuisjes in de schaduw. Ideaal met dit soort temperaturen. Mijn kinderen sliepen altijd onwijs goed dan.
Oh, daar heeft mijn zoon ook zoveel in geslapen. Ook toen het buiten koud was, met een kruik. Heerlijk vond hij dat, sliep als een roos!
Ik hoorde van een BSO die twee dagen dicht gaat.
CindieY schreef:
23-07-2019 20:54
Als ik zo eens op social media rondkijk, zou 99 % van de Nederlanders hier dan last van hebben. Dat lijkt mij toch ook ruimschoots overdreven. Er zijn gerust mensen die er echt ziek van worden, maar zoveel mensen? Neuh, dat geloof ik ook niet. Gewoon een tandje langzamer doen waar je kunt en je vooral niet druk maken over de warmte. Je verandert er toch niks aan, het komt zoals het komt.

Er zijn meer mensen die er last van hebben en écht niet tegen kunnen dan je denkt. Gemidddeld 1 op de 100.
Maar omdat het zo'n taboe is en omdat iedereen zo hysterisch doet over de zomer zwijgen die mensen meestal.
En dan heb ik het niet over social media.
Hastadepasta18 schreef:
23-07-2019 20:54
Dus een baby die daar geboren wordt, weet precies waar te wereld hij/zij is, en past zich meteen aan aan de warmte?
In warme landen is het ook gewoon warm binnen. Niet iedereen heeft airco of kan airco betalen (of wil airco gebruiken). Dus nee, dat is geen dooddoener.

Nogmaals, zij hebben daar aanpassingen. Ik heb ergens gewoond waar het 3 maanden lang bloedheet en heel vochtig was.
Zij hebben daar hun aanpassingen, en dan heb ik het niet alleen over airco.

Ik heb ook hele goede kennissen in Alaska wonen, zij hebben zo hun aanpassingen aan extreem koud weer, tot -40 graden.
Dat hebben wij ook niet. Dus als het hier extreem koud wordt of er veel sneeuw ligt gaat ook veel dicht en daar zijn ze er op aangepast en voorbereid.
Is dat nu zo moeilijk?
LAgirl82 schreef:
23-07-2019 21:06
Er zijn meer mensen die er last van hebben en écht niet tegen kunnen dan je denkt. Gemidddeld 1 op de 100. En dat gaat van ziek worden tot een zomerdepressie.
Maar omdat het zo'n taboe is en omdat iedereen zo hysterisch doet over de zomer zwijgen die mensen meestal.
En dan heb ik het niet over social media.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een klein restaurant zonder airco, en mét ramen rondom: omdat de zon de hele dag binnen schijnt is het er vaak nog iets warmer dan buiten. Zie er enorm tegenop te werken met deze hitte. Heb voornamelijk medelijden met de mensen in de keuken, die de hele dag bij de warme vaatwasser en het hete gasfornuis staan.
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
23-07-2019 16:13
Jij en alle collega's die in de zorg werken zijn de ware helden. :kneel:
Heb diep respect voor mensen die dit werk dag in, dag uit doen.
Oohh das lief maar echt onnodig. Ik doe mijn werk graag en kan me niet voorstellen dat ik bijv op een kantoor zou moeten werken, alleen nu wel in een iets lager tempo en we lopen er dus een beetje de kantjes vanaf mbt zaken die er even minder toe doen.
RMJ schreef:
23-07-2019 20:44
Minimale leidster-kind ratio is bij baby's 1 op 3. Dus bij 16 kinderen moet je 6 leidsters hebben. Een kinderdagverblijf dat dat niet weet of erger bewust regels aan zijn laars lapt kan inderdaad beter sluiten met dat warme weer. Net als de andere dagen.

Voor een KDV dat zich wel netjes aan de ratio houdt zou extra handen inzetten economisch een betere oplossing zijn. Nu stuur je 6 man (betaald ) naar huis terwijl de ouders niet betalen. Als je 2 man extra inzet werken er maar 2 zonder dat er betaling van de ouders tegenover staat. Heb je een leidster kind ratio van 1 op 2. Bijna net als thuis!

Dat iedereen tegelijkertijd aandacht wil is niet kdv specifiek. Dat hebben mijn kinderen ook altijd. Bij voorkeur als je aan het koken bent, je de luier van een sibling aan het verschonen bent of zelf op de WC zit (met bonuspunten voor als je ongesteld bent en net bent doorgelekt). Dan moeten ze ook echt wachten.

En die temperatuurlijsten heb ik inderdaad nooit gecontroleerd. Net als ik thuis niet controleer hoe warm het is.

Ik werk zelf op een kdv dus weet kind-ratio. Een babygroep bij ons is 0-2 dus altijd minder dan 6 leidsters want niet alle kinderen zijn onder de 1. Met 6 man op een groep is niet verantwoord, veel te druk. En wachten op aandacht is wel anders als je met 2 kinderen bent of 16. Dan moet je soms 15 minuten wachten terwijl we wel weten dat je honger hebt of dat je uit bed wilt en helemaal overstuur bent.

Fijn dat je zo’n blindelings vertrouwen hebt in je opvang. Voor jou erg prettig! Ik kan zelf helaas nooit mijn kind gerust achter laten in een grootschalig kdv omdat ik weet hoe het er aan toe gaat (en nee mijn mening en ervaring is niet gebaseerd op 1 kdv).
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 21:34
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
23-07-2019 17:24
Ik werk ook in de zorg en hier word extra personeel ingezet om iedereen te ontlasten en het mogelijk te maken voor extra drink pauzes.
Waar haal je die vandaan? Wel een fijne positie. Wij hebben niemand kunnen vinden en collegae die vakantie hebben terugroepen gaat mij 15 stappen te ver.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
23-07-2019 21:25
Ik werk zelf op een kdv dus weet kind-ratio. Een babygroep bij ons is 0-2 dus altijd minder dan 6 leidsters want niet alle kinderen zijn onder de 0. Met 6 man op een groep is niet verantwoord, veel te druk. En wachten op aandacht is wel anders als je met 2 kinderen bent of 16. Dan moet je soms 15 minuten wachten terwijl we wel weten dat je honger hebt of dat je uit bed wilt en helemaal overstuur bent.

Fijn dat je zo’n blindelings vertrouwen hebt in je opvang. Voor jou erg prettig! Ik kan zelf helaas nooit mijn kind gerust achter laten in een grootschalig kdv omdat ik weet hoe het er aan toe gaat (en nee mijn mening en ervaring is niet gebaseerd op 1 kdv).
Kinderen onder de 0 lijkt me sowieso onmogelijk ;)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2019 21:10
Nogmaals, zij hebben daar aanpassingen. Ik heb ergens gewoond waar het 3 maanden lang bloedheet en heel vochtig was.
Zij hebben daar hun aanpassingen, en dan heb ik het niet alleen over airco.

Ik heb ook hele goede kennissen in Alaska wonen, zij hebben zo hun aanpassingen aan extreem koud weer, tot -40 graden.
Dat hebben wij ook niet. Dus als het hier extreem koud wordt of er veel sneeuw ligt gaat ook veel dicht en daar zijn ze er op aangepast en voorbereid.
Is dat nu zo moeilijk?
Ik woon ergens waar het altijd warm is, elke dag, 30+. Daarnaast een deel van het kaar ook nog eens heel vochtig. Ik breng mijn kind dagelijks naar een opvang waar geen airco is, de ventilator staat aan als ze binnen zijn. Op school van oudste is dan weer wel airco.

Nu zijn mijn kinderen geen baby’s meer maar dan nog. Ze hebben het wel eens warm en zijn wat bezweet. Op de opvang van de jongste is ook vakantieopvang, als het regent (dus ook vochtig/klam) zitten er zo 30 of meer kinderen in een ruimte die geschikt is voor 15.
En tuurlijk ligt het tempo wat lager. Maar bijvoorbeeld met water spelen/zwembadje is hooguit 1x per maand

Maar wat voor aanpassingen heb jij gezien dan?
Hastadepasta18 schreef:
23-07-2019 19:50
Overdrijven is ook een vak... hoe denk je mensen in warme landen dat doen? Daar leggen baby’s toch ook niet dagelijks het loodje?
In warme landen hebben ze aanpassingen. Hebben wij hier airco’s in bushaltes? Nee. In Dubai wel. Zomaar een voorbeeld. En daar zijn er velen van.
Koffiepot schreef:
23-07-2019 21:32
Kinderen onder de 0 lijkt me sowieso onmogelijk ;)
:proud: aangepast. *1
Hastadepasta18 schreef:
23-07-2019 21:33
Ik woon ergens waar het altijd warm is, elke dag, 30+. Daarnaast een deel van het kaar ook nog eens heel vochtig. Ik breng mijn kind dagelijks naar een opvang waar geen airco is, de ventilator staat aan als ze binnen zijn. Op school van oudste is dan weer wel airco.

Nu zijn mijn kinderen geen baby’s meer maar dan nog. Ze hebben het wel eens warm en zijn wat bezweet. Op de opvang van de jongste is ook vakantieopvang, als het regent (dus ook vochtig/klam) zitten er zo 30 of meer kinderen in een ruimte die geschikt is voor 15.
En tuurlijk ligt het tempo wat lager. Maar bijvoorbeeld met water spelen/zwembadje is hooguit 1x per maand

Maar wat voor aanpassingen heb jij gezien dan?

Da's fijn voor je. Ik vind het te warm voor een spelletje "Ik weet het beter" dus vooruit... :there:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2019 21:40
Da's fijn voor je. Ik vind het te warm voor een spelletje "Ik weet het beter" dus vooruit... :there:
Jij deelt jouw visie/ervaring en ik die van mij. Dat is geen spelletje. Ik vraag toch wat voor aanpassingen jij gezien hebt? Die heb je namelijk nog niet genoemd.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-07-2019 20:50
Ik heb zelf in een warm gebied gewoond en daar hadden ze echt wel hun aanpassingen.
Net als ze dat in bv Alaska ook hebben voor de kou.
Da’s fijn voor je, maar in mijn warme gebied was dat dus niet zo - op kleinere ramen en dikkere muren na. En ook daar overleven babies.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
23-07-2019 21:47
Da’s fijn voor je, maar in mijn warme gebied was dat dus niet zo - op kleinere ramen en dikkere muren na. En ook daar overleven babies.
Precies mijn punt naar LAgirl. Bij ons binnen is het altijd 30 graden. In de slaapkamers gaat de airco (op 25 graden) alleen aan net voor het naar bed gaan, om in te kunnen slapen. Gedurende de nacht is het in de slaapkamers ook weer 30 graden.
Ik ben net even een wandelingetje gaan maken maar ben weer snel naar huis gegaan want ik begon hoofdpijn te krijgen enzo. Het was nog amper afgekoeld en geen wind...
Nee mijn max. is 25 graden, alles erboven is me veel te warm.
En ik vind dat gezeur over "In warme landen..blablabla" altijd zo'n onzin. Die mensen zijn het gewend. Wij hier in Nederland niet. Zelfde als met landen waar het kouder is en in de winter echt 4 maanden een pak sneeuw ligt... ook niet vergelijkbaar met Nederland.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-07-2019 22:43
En ik vind dat gezeur over "In warme landen..blablabla" altijd zo'n onzin. Die mensen zijn het gewend. Wij hier in Nederland niet. Zelfde als met landen waar het kouder is en in de winter echt 4 maanden een pak sneeuw ligt... ook niet vergelijkbaar met Nederland.
Tuurlijk is dat anders, als je dat gewend bent kan je er beter mee omgaan. Maar het begon met de discussie over oververhitte baby’s die niet naar het kdv zouden moeten gaan of kdv’s die dicht zijn etc (want je baby zal maar overlijden aan oververhitting). Dat vind ik dus een beetje onzin. In warme landen worden ook baby’s geboren en die zijn ook niet “gewend aan de hitte”. Ik snap echt dat het heel erg wennen is om het zo heet/warm te hebben, maar overdrijven (overleden baby’s) is nergens voor nodig.

Als het -20 is in de winter hebben het toch ook niet over onderkoelde baby’s als ze naar het kdv gaan? Worden ze dan ook thuis gehouden?
LAgirl82 schreef:
23-07-2019 19:27
Dat is toch te begrijpen? Ook omdat het vakantie is. Je kan dan ook als familie zelf inspringen en helpen, zeker met het huishouden.
Leuk als je geen familie hebt, je kinderen zelf op vakantie zijn en/of ver weg wonen en zelf werken plus een hulpbehoevend kind hebben.
De betaling gaat gewoon door ook al komt er niemand.
Beter is 1 week hulp, 1 week geen hulp maar niet een maand zonder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven