Werk & Studie alle pijlers

Ziek thuis ivm depressie en weer gaan werken

21-09-2020 23:05 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie om advies vragen, aangezien mijn hoofd zo vol zit en ik het niet meer kan overzien.

3,5 week geleden is er door mijn psycholoog de diagnose depressie gegeven en ben ik gestart met medicatie. Omdat ik de 1e 2 weken geen auto mag rijden met deze medicatie en ik een erg verantwoordelijk beroep heb waarin ik direct moet kunnen handelen in acute situaties, heb ik mijn leidinggevende ingelicht en ben ik ziekgemeld.

Ik heb wekelijks contact met haar en vandaag had ik mijn eerste afspraak met de bedrijfsarts. De 1e 20 min alleen met de bedrijfsarts, daarna sloot mijn leidinggevende aan.

Het gesprek begon al heel vervelend doordat ik een half uur heb zitten wachten. Hij haalde me uit de wachtruimte en zei dat er iets uit was gelopen. Dus ik zei dat ik een half uur heb zitten wachten en dat ik dat vervelend vond, waarop hij zei; maar daar ga ik geen excuses voor maken, een wachtkamer is tenslotte om in te wachten.

Tijdens het gesprek waren er nog wat vervelende uitspraken en voelde ik me al snel overrompeld en heb vooral veel moeten huilen.
Zijn conclusie: ik moet zsm weer deel gaan nemen aan het werkproces, want dat is goed voor mijn herstel.
Mijn leidinggevende heeft dit advies overgenomen en wil dat ik vanaf volgende week weer wat uren naar het werk kom.

En nu ben ik dus vanaf vanmiddag al in paniek: alles in mij schreeuwt: neeeee, ik kan dit nog niet, ik heb tijd en rust nodig.
Ik weet sinds 3 weken dat ik een depressie heb (het ging natuurlijk al langer niet goed) en ik zit nog midden in het proces van ophogen van de medicatie, gesprekken met psycholoog en huisarts.
Als ik aan werken denk, raak ik alleen maar in paniek.

Ik heb gezegd dat ik het even moet laten bezinken allemaal en dat ik woensdag bel en dat we dan gaan praten over een plan van aanpak.
Maar het enige wat ik wil zeggen is: ik kan dit nog niet, geef me aub wat tijd om te herstellen!

Kan iemand me advies geven over hoe dit verder aan te pakken, want ik overzie het even niet meer :-(
Alle reacties Link kopieren
Een bedrijfsarts wordt toch pas na 6 weken ingeschakeld? Of is dat overal anders? Ik ben laatst 3 maanden uit de running geweest en geen arts gezien/gehoord dat was ook heel raar. Enorm veel sterkte TO, er zijn al goede tips gegeven.
Vlaginvaas schreef:
22-09-2020 07:23
Een bedrijfsarts wordt toch pas na 6 weken ingeschakeld? Of is dat overal anders? Ik ben laatst 3 maanden uit de running geweest en geen arts gezien/gehoord dat was ook heel raar. Enorm veel sterkte TO, er zijn al goede tips gegeven.

Rond 6 weken dient een probleemanalyse opgemaakt te worden door een bedrijfsarts. Dit mag ook eerder. Maar de werkgever betaalt.
Als de werkgever inschat dat jij binnen bepaalde tijd weer volledig aan het werk bent, kunnen ze er voor kiezen geen arbodienst/bedrijfsarts in te schakelen. Dat scheelt een hoop geld, maar is niet zonder risico voor werkgever.
Een bedrijfsarts is toch onafhankelijk? Dat lijkt mij onmogelijk als hij in dienst is van de werkgever. Was het geen HR manager?

Sterkte.
Pfew, het meeste is al gezegd, maar even op een rijtje:

- een depressie is op zichzelf geen reden voor een ziekmelding en medicatie waarmee je niet mag rijden ook niet. Dus als je die als reden hebt opgegeven, dan gaan meteen alle alarmbellen bij werkgever af.
- komen we meteen bij puntje twee: nooit bij de ziekmelding vertellen wat je hebt, want dat levert meteen een oordeel op dat je in de weg kan zitten.
- Maak nooit hardop plannen over hoelang je minimaal weg denkt te zijn.
- 'Ik wil nog niet werken' = vakantie nemen. 'Ik kan nog niet werken' = ziek.
- Het is volslagen abnormaal dat er een leidinggevende bij een consult van de bedrijfsarts komt zitten.
- Gezien je klachten en de paniek die uit je posts blijkt, zou ik je aanraden om eens met je psycholoog te bespreken of je naast depressief niet ook gewoon overspannen bent. En als dat zo is, overleg dan met de psycholoog wat een gezonde manier is om dat richting werkgever aan te pakken.
- Tot slot: sterkte!
Yoehoehoehoe schreef:
21-09-2020 23:26
Tsja... je hebt een arbeidsovereenkomst en daar horen rechten en plichten bij. Je hebt recht op salaris bij ziekte, maar daar staat tegenover dat je je ook moet inzetten voor re-integratie. Natuurlijk niet leuk om te horen, maar zo is het nou eenmaal. Als je helemaal niets wilt, dan lijkt het mij beter dat je je baan opzegt. Mocht dit niet haalbaar voor je zijn, wat ik overigens heel goed zou begrijpen, dan zou ik mij toch wat anders opstellen tegenover je werkgever.
Hallo, ze is ziek! Niets willen hoort bij depressie. Ze is nog niet eens herstellende van de depressie. Rust nemen is belangrijk en werken aan herstel. Als zij nu weer gaat werken is de kans groot dat ze binnen no time uitvalt en dat de klachten erger zijn. Baan opzeggen, niet doen!
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het een bedrijfsarts was? Was het niet een arbomedewerker of een verzuimmedewerker?
Soldanella schreef:
22-09-2020 08:02
Weet je zeker dat het een bedrijfsarts was? Was het niet een arbomedewerker of een verzuimmedewerker?


Bedrijfsarts werkt vaak bij een arbodienst en dat is gewoon een bedrijf dat concurreert met andere bedrijven. Een bedrijfsarts kijkt dus ook naar de belangen van de werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
22-09-2020 07:39
Een bedrijfsarts is toch onafhankelijk? Dat lijkt mij onmogelijk als hij in dienst is van de werkgever. Was het geen HR manager?

Sterkte.
Wie denk je dat hem betaalt? Niemand?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
To je kan een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV wanneer je het niet eens bent met de BA. Onderwerp kan zijn: doet mijn werkgever genoeg om mij te reintegreren of is het werk dat aan mij wordt aangeboden passend voor mij. Het UWV buigt zich dan nog eens over het oordeel van de ba.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Polsjef schreef:
22-09-2020 07:39
Een bedrijfsarts is toch onafhankelijk? Dat lijkt mij onmogelijk als hij in dienst is van de werkgever. Was het geen HR manager?

Sterkte.
Een bedrijfsarts kan heel goed in dienst zijn bij de werkgever. Was vroeger gangbaar, nu worden ze steeds meer ingehuurd (betaald door werkgever dus) en zijn ze ondergebracht bij een arbodienst.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Vraag na wat je rechten zijn in deze, zodat je weet wat je werkgever/arbo wel/niet mag en wat van jou wel/niet verwacht mag worden in dit proces. Dat is mi de eerste stap.
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
22-09-2020 02:17
Allereerst heel veel sterkte TO! Bovenstaande post is inhoudelijk in lijn met de richtlijnen van bedrijfsartsen zoals ik deze ken. Re-integratie is echt heel erg belangrijk en moet zo snel mogelijk starten (dat geldt overigens ook voor fysieke klachten, niet enkel voor psychische klachten). Dit is niet hetzelfde dat je al kunt werken. Het is volkomen legitiem om voor te stellen de komende twee weken 2x een uur aanwezig te zijn om koffie te drinken met een collega. Daarna 2 weken 2x2 uur aanwezig waarbij je ook iets ondersteunends oppakt aan werkzaamheden (al is het maar een bureaulade uitmesten). Beter worden heeft nu prioriteit en uit alle onderzoeken blijkt dat dat het beste en snelste gaat wanneer je ook direct weer opbouwt in werk. Ook wanneer dat totaal anders voelt. Een depressie is ongelofelijk heftig en het herstel gaat nog maanden duren, geef jezelf die tijd ook, maar neem je werk mee in je herstel. Dus net zoals je langzaamaan weer sociale contacten, buiten komen en het huishouden op gaat pakken, pak je ook meteen iets van werk mee. Dit betekent waarschijnlijk dat die andere dingen iets langzamer gaan dan wanneer je werk eerst helemaal los had gelaten, maar uiteindelijk is dit echt de snelste manier.
Ja klopt.
Op zich vindt er wel vaker een driegesprek tussen werknemer, werkgever en bedrijfsarts plaats. Dit wordt dan wel aangekondigd of staat in verzuim protocol. Rol van bedrijfsarts zou dan beperkt moeten zijn, dat wil zeggen geen medische info en slechts de beperkingen aangeven. Bedrijfsarts kan ook meedenken over passend werk.
Ik begrijp dat er meerdere bedrijfsartsen zijn, als het niet klikt zou je om een ander kunnen vragen. Je zou ook een klachtenprocedure kunnen opstarten wegens de bejegening.
Ben je het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts dan kan je een deskundigen oordeel bij het uwv aanvragen.
Huisarts of psycholoog gaan niet over advies tav van werkhervatting. Zo nodig wordt hun mening meegewogen in de besluitvorming.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik om me heen heb gezien en gehoord (en ook zelf heb ervaren) is dat bedrijfsartsen er in de regel niet zijn om je steun of een luisterend oor te bieden, maar om je z.s.m weer de werkvloer op te krijgen.
Meer dan eens hoor je dat mensen ontdaan zijn door de nogal bitse en bagetaliserende wijze waarop ze door een bedrijfsarts zijn benaderd.
Ik heb dit zelf ook aan den lijve ondervonden
Na 10 jaar dienst waarvan nooit één dag ziek of te laat geweest, werd ik na 5 weken ziektewet (terwijl collega's schrokken van hoe mager en grauw ik zag) toegesproken door de bedrijfsarts dat hij geen reden zag waarom ik nog thuis zat. Ik kon beter maar weer aan de gang gaan. En nog een paar rot opmerkingen over kleinzerig zijn etc.
Dat heeft me ontzettend gekwetst, als een dreun in mijn gezicht.
Gelukkig had ik de steun van mijn collega's die mij goed genoeg kende om te zien dat het menens was..
Maar evengoed was het heel naar.
Ik kan me dat rottige gevoel van TO zo goed indenken. En die leidinggevende er dan nog bij?? Alsof je op het matje geroepen bent bij de schooldirecteur en de juf er ook even bij komt zitten. Wat ongepast zeg!
Edit: wat ga je nu doen TO?
Triest verhaal Pinadakaasjes. Probleem is ook dat je in een situatie van een depressie en nooit eerder aan de hand gehad, je overdonderd kan worden.

Met een beetje pech ben je te snel weer aan het werk en maak je mogelijk beslissingen die je herstel tegenwerken of die je uiteindelijk je baan kosten. Daarom altijd eigen huisarts en in geval van een depressie een psycholoog om het te duiden en aan te pakken.

Je hebt nu gewoon rust nodig TO.
In_Tenebris schreef:
22-09-2020 10:44
Triest verhaal Pinadakaasjes. Probleem is ook dat je in een situatie van een depressie en nooit eerder aan de hand gehad, je overdonderd kan worden.

Met een beetje pech ben je te snel weer aan het werk en maak je mogelijk beslissingen die je herstel tegenwerken of die je uiteindelijk je baan kosten. Daarom altijd eigen huisarts en in geval van een depressie een psycholoog om het te duiden en aan te pakken.

Je hebt nu gewoon rust nodig TO.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
TO: weet je zeker dat je bij een arts bent geweest? Meestal is het eerste contact namelijk geen arts maar een verzuimmedewerker (en die hoeft geen medische achtergrond te hebben!). Als het wel een arts was dan is deze namelijk echt ver buiten zijn boekje gegaan. Overigens geeft een bedrijfsarts alleen advies, je leidinggevende beslist. Wanneer je het niet eens bent met het advies van de bedrijfsarts dan kun je via het uwv een deskundigenoordeel aanvragen.
Yoehoehoehoe schreef:
21-09-2020 23:43
Ik ga ook even facepalmen nu :facepalm:, helaas ben ik erg ervaren met dit soort situaties, zowel op werk als privé vlak en ik kan oprecht zeggen dat ik nog niemand heb zien opkrabbelen met de instelling van ik kan en wil het niet.

Voor TO: nogmaals veel sterkte en ik hoop dat je eruit komt, nogmaals mijn advies: ga in gesprek (over wat je wél kan) en pas op met acties die je nu uit emotie (wat gezien nu je toestand begrijpelijk is) gaat uitzetten.
Er valt niks door te duwen als geen puf is. De emmer is leeg en jij wil er nog water uit halen.
Soms is het sterkte wat je kan doen, toegeven en rusten.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
22-09-2020 11:26
Er valt niks door te duwen als geen puf is. De emmer is leeg en jij wil er nog water uit halen.
Soms is het sterkte wat je kan doen, toegeven en rusten.
En toch blijkt uit alle onderzoeken dat toegeven en rusten simpelweg leidt tot een veel moeizamer herstel. Ik snap echt dat het totaal anders voelt wanneer je deze klachten hebt, maar zo snel mogelijk reïntegreren helpt echt. Dat moet in kleine stapjes en begint echt met alleen even koffie drinken, maar thuiszitten blijkt gewoon echt averechts te werken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, bedankt voor jullie berichten.
Ik ga later vandaag uitgebreider reageren, net mijn coach hier thuis gehad en ik mag vanmiddag langs mijn psycholoog komen.

Het was echt de bedrijfsarts, hij vertelde me nog dat hij hiervoor anesthesist was.
Ik heb het opgezocht en zag dat hij idd een eigen bedrijf heeft en dus wrs ingehuurd wordt door mijn werkgever.
sophiax schreef:
22-09-2020 12:02
En toch blijkt uit alle onderzoeken dat toegeven en rusten simpelweg leidt tot een veel moeizamer herstel. Ik snap echt dat het totaal anders voelt wanneer je deze klachten hebt, maar zo snel mogelijk reïntegreren helpt echt. Dat moet in kleine stapjes en begint echt met alleen even koffie drinken, maar thuiszitten blijkt gewoon echt averechts te werken.
Mijn psych zegt wat anders.
sophiax schreef:
22-09-2020 12:02
En toch blijkt uit alle onderzoeken dat toegeven en rusten simpelweg leidt tot een veel moeizamer herstel. Ik snap echt dat het totaal anders voelt wanneer je deze klachten hebt, maar zo snel mogelijk reïntegreren helpt echt. Dat moet in kleine stapjes en begint echt met alleen even koffie drinken, maar thuiszitten blijkt gewoon echt averechts te werken.
Bron?
sophiax schreef:
22-09-2020 12:02
En toch blijkt uit alle onderzoeken dat toegeven en rusten simpelweg leidt tot een veel moeizamer herstel. Ik snap echt dat het totaal anders voelt wanneer je deze klachten hebt, maar zo snel mogelijk reïntegreren helpt echt. Dat moet in kleine stapjes en begint echt met alleen even koffie drinken, maar thuiszitten blijkt gewoon echt averechts te werken.
Nee hoor. Depressie is zo persoonlijk dat het voor elk persoon anders is.
Het blijkt juist dat mensen met een niet hele diepe depressie rustig doorgaan vaak helpender is, zoals kleine taakjes die jij schrijft.
Met diep kan alleen al koffie zetten te veel zijn en heb je juist afstand van werk nodig.
Alle reacties Link kopieren
Werken kan helpen bij depressie maar wel nadat je bent gestabiliseerd en de behandeling is gestart.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
-jolijn- schreef:
22-09-2020 07:41
Pfew, het meeste is al gezegd, maar even op een rijtje:

- een depressie is op zichzelf geen reden voor een ziekmelding en medicatie waarmee je niet mag rijden ook niet. Dus als je die als reden hebt opgegeven, dan gaan meteen alle alarmbellen bij werkgever af.
- komen we meteen bij puntje twee: nooit bij de ziekmelding vertellen wat je hebt, want dat levert meteen een oordeel op dat je in de weg kan zitten.
- Maak nooit hardop plannen over hoelang je minimaal weg denkt te zijn.
- 'Ik wil nog niet werken' = vakantie nemen. 'Ik kan nog niet werken' = ziek.
- Het is volslagen abnormaal dat er een leidinggevende bij een consult van de bedrijfsarts komt zitten.
- Gezien je klachten en de paniek die uit je posts blijkt, zou ik je aanraden om eens met je psycholoog te bespreken of je naast depressief niet ook gewoon overspannen bent. En als dat zo is, overleg dan met de psycholoog wat een gezonde manier is om dat richting werkgever aan te pakken.
- Tot slot: sterkte!
Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Erg vervelend dat het zo gaat.

Ik heb heb 4 mnd in de ziektewet gezeten. En ook de bedrijfsarts wilde dat ik weer ging werken met een kleine maand.
Ik heb vervolgens alle gesprekken zolang mogelijk uitgesteld. Ook omdat ik totaal in paniek schoot. Ik was er zo niet klaar voor. Via werk in contact gekomen met een soort maatschappelijk werker. Dát was me eigenlijk al te veel maar wat heb ik daar wat aan gehad. Ik heb precies verteld hoe ik me voelde en dat ik compleet in paniek sla als ik druk voelde. Ik wilde met rust gelaten worden. Ik voelde me gehoord en we deden alles stap voor stap op mijn eigen ritme achteraf. Hij liet me inzien dat ik moest genieten van kleine dingen thuis. Ik ging meer wandelen, schilderen en langzaam aan even weg uit huis.
Eigenlijk heel logisch want hoe blijer ik weer werd van kleine leuke dingen hoe meer ik de drempel naar het werk zag verlagen.
Ik heb twee keer boos moeten zeggen tegen de bedrijfsarts dat zijn plan leidend gaat worden in mijn reïntegratie proces omdat zijn aanpak precies is wat ik nodig ben.

Ze hebben het op een gegeven moment gelaten omdat ik mijn proces niet vertraag door niets aan toe te voegen. Alleen ik deed het niet op hun manier.
En wat had ik het nodig en wat was ik blij met mijn maatschappelijke werker. Een leerpunt wat ik nu bij me draag is dat je meer bereikt met mee bewegen dan volledig tegen werken.

Nu moeten alleen alle werkgevers het nog begrijpen ;-)

Vraag een maat schappelijke werker of verzuimcoach oid aan via je werkgever. Je hebt wel begeleiding nodig voor jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven