Werk & Studie alle pijlers

ziektewet of niet??

01-06-2010 19:10 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
laatst heb ik een onderwerp geplaats omdat ik vaak misselijk ben en daar niet goed mee om kan gaan. ik ben nu bezig met onderzoeken en ben bij een psygoloog geweest. als ik misselijk ben kan ik daar niet goed mee omgaan. ik word nerveus, loop heen en weer en krijg zweethanden. ik ben bang dat ik dan moet overgeven maar dit gebeurt eigelijk nooit. met de psyg ben ik aan het kijiken of het geestelijk of lichamelijk is. dit word als het goed is in juni duidelijk als ik alle uitslagen heb gehad.

ik werk nu 4 jaar op mijn huidige werk. heb 3 keer in die jaren ontslag rondes gehad en mijn baas is niet echt een lieve man.

dit brengt stress met mij mee en vandaar ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe baan. en die heb ik gevonden. ik ga weer naar school om mijn diiploma te halen voor kraamverzorgster. het is een leer/werk traject! super zin in.. ookal zit ik echt niet lekker in me vel. ik hoop dat een nieuwe start me weer wat vrolijker maakt want ik zit er even helemaal doorheen. vind niks leuk en heb zowat nergens zit in. mijn contract bij mijn huide baas loopt af in september ( dit omdat ik vorig jaar met onslag ronde wederzijdsgoedvinden heb getekend) en me nieuwe baan begint in september.

het liefst ga ik voor 3 maanden in de ziektewet. om me weer leuk en beter te voelen. word echt niet vrolijk van alles nu :( en vooral niet op me werk omdat ik me down voel en niet lekker steeds.

wie heeft er ervaring mee? kan ik me gewoon zo ziek melden? of moet ik eerst naar mijn werkgever?

en moet hij mij doorbetalen ookal heb ik een jaarcontract? en dat is 70%?

alvast bedankt!
Ik zeg niet dat to zich ziek moet melden. Of dat ze juist moeten blijven werken. ik vind alleen dat conclusies zo makkelijk getrokken worden.

Suus, naast de emetodinges is er ook nog eens een verstoorde arbeidsrelatie én is er nog geen uitsluitsel gegeven over een lichamelijke oorzaak.

Wat betreft; 'ik wil mij wat vrolijker voelen": Ik ken dat wel. ik heb dagelijks pijn. En een gezinsleven. En een dreumes die -godzijgeklaagd- nog niet doorslaapt. Die combinatie maakt het retezwaar. Ik denk ook regelmatig: kon ik maar een paar weken bijtanken, dan zou ik weer wat beter in mijn vel zitten en zou mijn wereld niet meer zo zwart zijn. uit ervaring (ik heb eerder een jaar in de ziektewet gezeten vanwege deze pijnklachten) weet ik dat het geen drol uitmaakt: je wordt niet vrolijker of gezelliger van thuiszitten. Dus ga ik ook netjes naar mijn werk. Maar de opmerking: "dan voel ik me misschien weer wat vrolijker" kanm ook duiden op dat to zikchzelf voorbij loopt.

Projectie, ik weet het. Maar ik vind het ook wat makkelijk om naar aanleiding daarvan te roepen: "je kunt wel werken". Wij kunnen dat toch helemaal niet beoordelen?
quote:Snormel schreef op 01 juni 2010 @ 19:25:

Je meldt je ziek als je ziek bent. De arbo-arts beoordeelt dan of je wel of niet in staat bent om arbeid te verrichten. Als je dat wel bent, zul je weer aan het werk moeten.

Kortom: je ziek melden is niet iets waar je toestemming voor vraagt of krijgt.

Ziek melden om weer vrolijk te worden is niet waar de ziektewet voor bedoeld is en waarschijnlijk zal de arboarts daar ook niet in mee gaan, tenzij het echt duidelijk is dat je daar niet meer kúnt functioneren.

Het heet: aanvragen verzuimverlof. Het is wel degelijk iets waar je toestemming voor krijgt, van je werkgever om precies te zijn. Die mag verzuimverlof weigeren (maar binnen grenzen want hij is ook verplicht zich als een goed werkgever te gedragen).

@ Ttss, klinkt erg rot waar je mee rondloopt. Klinkt in mijn (leken)oren ook wel degelijk als een goede reden voor een ziekmelding. Niet kunnen werken omdat je last hebt van een depressie of burn-out of psyschische klachten (ik weet natuurlijk niet of je dat hebt) is natuurlijk niet hetzelfde als je ziekmelden om weer vrolijk te worden. En misschien heb je inderdaad een schop onder je kont nodig zoals sommigen hier zeggen, maar dat wil niet zeggen dat je zonder meer fysiek en/of psychisch in staat bent je werk (volledig) te doen.

Je moet je werkgever informeren over de aard van je arbeidongeschiktheid, maar hoeft niet in details te treden, in elk geval niet de medische details. Als je hem vertelt dat je misselijk bent en slecht slaapt is misschien dat meer dan voldoende informatie voor de korte termijn. Of algemeen: psychische klachten. De medische details zijn voor de bedrijfsarts

Ik weet niet wat voor werk je doet en in hoeverre je daartoe nu niet in staat bent: dat kan namelijk alleen een bedrijfsarts beoordelen. Hij brengt daarover (geen bindend) advies uit aan jou en je werkgever. Misschien komt daar uit dat je gewoon kan werken, misschien adviseert hij je om halve dagen te werken. Maar wij hier op het forum kunnen hier niets over zeggen.

Bij voorbaat je voor 3 maanden ziek melden is niet aan de orde! En je gaat ook niet voor onbepaalde tijd vrijuit tijdens verzuimverlof. Zo werkt dat gewoon niet. Je hebt namelijk re-integratieverplichtingen volgens de Wet Verbetering Poortwachter.

Sterkte!
Ik vind niet dat een werkgever haar grillen hoeft te onderhouden.
Ik bedoel je overigens niet te adviseren ziek te melden Ttss. Je moet ook niet een excuus zoeken in je misselijkheid of inderdaad je angsten "voeden" door er in te gaan hangen. Maar ik wil je ook niet bijvoorbaat een aansteller noemen ofzo.
Nummerzoveel: ik draai het om. Als je wél een sociaal leven hebt, dan kun je ook werken. Heb je géén sociaal leven, dan is het in elk geval een indicatie dat het niet alleen maar "geen zin" is.

En hoezo is constant misselijk zijn geen arbeidsongeschiktheid? Ben jij arbo-arts? Kun kjij dat bepalen? En misselijkheid met een angststoornis? WEn misselijkheid met een angststoornis en een verstoorde arbeidsrelatie?

Vind dat jij ook een staaltje projectie toepast, trouwens."Ik heb geen sociaal leven, al mijn energie gaat naar mijn werk dus duhuh: jij kunt ook werken". Klopt: ik heb ook nauwelijks een sociaal leven, ik heb ook dagelijks pijn, mijn energie gaat ook op aan mijn werk (en mijn gezin) en ik meld me ook niet ziek. Maar dat betekent niet dat het bij iedereen zo opgaat.
ik ga er met mijn huisarts over praten en dan met mijn werkgeven of het cwi. ik geloof dat ik gewoon het cwi kan bellen en me ziek kan melden. dan hoef ik niet in details te treden bij mijn werkgever..

bedankt allemaal!
Domnaiefmutsje: je doet je naam eer aan.

Nostradame: mee eens.

en wie zegt trouwens dat to haar nieuwe werk vol gaat houden? ik vind het slim dat ze een andere baan heeft gezocht in verband met de verstoorde arbeidsrelatie. En wie weet houd ze, naast haar klachten, haar baan wel vol in een betere werkom,geving. En misschien ook wel niet.
Ttsss, het cwi bestaat niet meer ( , detail), maar bij het UWV-Werkbedrijf kun je je niet ziekmelden. dat moet je bij je baas doen.
quote:roque schreef op 01 juni 2010 @ 20:27:

Domnaiefmutsje: je doet je naam eer aan.

Nostradame: mee eens.

en wie zegt trouwens dat to haar nieuwe werk vol gaat houden? ik vind het slim dat ze een andere baan heeft gezocht in verband met de verstoorde arbeidsrelatie. En wie weet houd ze, naast haar klachten, haar baan wel vol in een betere werkom,geving. En misschien ook wel niet.

je bent lief!

aan zulke mensen als jou heb ik meer:)

ik hoop dat me nieuwe werk leuk word en ik meer zin overal weer in krijg. op mijn huidige werk is zoveel negativiteit, word je gek van. en ik ben een stresser. ik hoop dat alles goed gaat komen!

ik ga er met mijn huisarts over praten en hoop dat alles goed komt!

bedankt!!!!

Ttsss, ik lees diverse topics van je waarin je op mij eerlijk gezegd over komt als iemand die liever op een gemakkelijke manier aan geld komt, dan dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt voor je leven en de consequenties van je eigen keuzes aanvaard.
quote:Ikbenanoniem schreef op 01 juni 2010 @ 20:32:

Ttsss, ik lees diverse topics van je waarin je op mij eerlijk gezegd over komt als iemand die liever op een gemakkelijke manier aan geld komt, dan dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt voor je leven en de consequenties van je eigen keuzes aanvaard.lekker makkelijk toch
@Roque

Ik zeg niet dat iedereen door moet werken omdat ik dat ook doe. Sterker nog, er zijn veel mensen met mijn klachten die wel thuis zitten en daar kan ik mij van alles bij voorstellen. Ik vertel het er alleen bij om de discussie "je hebt geen idee waar je over praat" voor te zijn.

Verder, nogmaals, baseer ik mij op hetgeen TO hier vertelt. Een verstoorde werkrelatie is per definitie geen legitieme reden voor ziekmelding, dus dat laat ik buiten beschouwing. En laten we de rest dan eens bekijken obv jouw theorie: TO geeft dus aan de angststoornis. Daar kan ik niet over oordelen, maar als TO een leuk sociaal leven heeft dan zie ik niet waarom ze er niet mee zou kunnen werken. En datzelfde geldt voor die misselijkheid, dat is heel vervelend maar ook dat weerhoudt haar er niet van een sociaal leven te hebben.
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
@tssss

Ziekmelden doe je niet bij het CWI of UWV, maar bij je werkgever. Het UWV komt pas in beeld als je het niet eens bent met de arbo-arts en je een second opinion aan wilt vragen.

Verder vind ik je reactie aan Ikbenanoniem erg veel zeggend, om niet te zeggen kwalijk. Nu je zelf bevestigt dat je er op die manier in staat, kan ik je verzekeren dat je niet op zo'n manier makkelijk aan je geld zult komen.
quote:ttsss schreef op 01 juni 2010 @ 20:37:

[...]

lekker makkelijk toch Het lijkt misschien gemakkelijk maar op de lange termijn doe je jezelf geen plezier met zo'n houding.
@nummerzoveel:

Zoals ik in mijn post al zei: als er een sociaal leven is, kun je ook werken. Maar waar baseer jij op dát er een sociaal leven is?

verder: rare reactie naar ikbenanoniem, to. Bedoel je die cynisch? Anders ben je mijn steun ook nog kwijt

[...]

lekker makkelijk toch En dit bevestigt precies wat iedereen (op een iemand na, degene die jij natuurlijk lief vindt) op dit forum vindt: dat je een schop onder je reet nodig hebt. Geen zin om te werken, lekker makkelijk geld krijgen door je ziek te melden... Tsssk, wat denk je zelf?????
Het ging mij trouwens niet alléén om de verstoorde arbeidsrelatie, masar wel om én én én. dan kan een verstooerde arbeidsrelatie het laatste duwtje zijn om niet meer te kunnen werken.
@Roque

Dat schrijft TO zelf, van dat sociale leven.

[...]

lekker makkelijk toch Zo lijkt het. Vooralsnog. Wellicht als je meer controle neemt over je leven dat je ook minder last hebt van psychische zaken en misselijkheden. Klinkt als een meiske wat zichzelf in de nesten werkt wat negatieve invloed heeft op je welzijn.
Iedereen op dit forum evalientje? Zo drukbezocht is dit topic nou óók weer niet . Lekker overtrokken. Iedereen is tegen je hoor, behalve Roque. (En er komt net nog niet achteraan: maar die helpt je alleen omdat je de underdog bent )
quote:roque schreef op 01 juni 2010 @ 20:49:

Iedereen op dit forum evalientje? Zo drukbezocht is dit topic nou óók weer niet

Je hebt gelijk, iedereen op dit topic.
Vanwege het zinnetje: "ik heb een leuk leven verder"? Ah, okee. Nou vooruit: als je een leuk sociaal leven hebt, dan lijkt me dat werken ook mogelijk is ja . Iets met: werk gaat voor het meisje (Waarom eigenlijk meisje? En niet jongetje? Noujas, dat dus)
Moet ik hieruit begrijpen dat de gemeente niet bereid is jou en je vriend te onderhouden de komende jaren? En dat nu dus je werkgever jouw problemen mag oplossen?

Zolang je de lotto niet wint zul je moeten werken, ook als je geen zin hebt. Dat hoort bij het leven als volwassene. Wen daar maar aan.

Verder uiteraard eens met nummerzoveel.
iedereen blijft maar zeuren over dat ik makkelijk geld wil verdienen..

gek he zo'n antwoord dan!

wat verwacht je dan!?

ik probeer me verhaal hier te doen en er mankeerd wel dergelijk iets aan me. anders krijg ik geen medicijnen en hoef ik niet naar een psyg.

ik wil me geld niet makkelijk verdienen ook daar kan niemand over oordelen.

maar bedankt voor alle steun!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven