Werk & Studie alle pijlers

ziektewet

13-03-2010 17:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik zit met een probleem(pje).

Ik ben al 17 jaar rugpatient, na een bekkeninstabiliteit en een hernia, ben ik 4 jaar geleden geopereerd, wat niet echt heeft geholpen.

Na mijn scheiding ben ik bij het UWV geweest of ik afgekeurd kon worden, ze zeiden dat dat niet kon omdat ik tijdens mijn huwelijk niet heb gewerkt.

Nu heb ik een baan voor 20 uren per week, voor 3 maanden omdat ik ook wel graag ondanks mijn pijn en beperking wil werken.

Maar het gaat niet meer, ik heb zo'n pijn en kan amper op mijn werk komen.

Maar als ik nu de ziektewet inga, gaat het UWV mij dan eindelijk eens helpen, of gaan ze zeggen U had toch maar 3 maanden werk. Ik weet niet wat te doen, wie kan mij raad geven?
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Vanuit de bijstand kun je ook ondersteuning krijgen bij het vinden van passend werk. Ook kan er vanuit de gemeente een zgn. belastbaarheidsonderzoek worden ingezet om inzichtelijk te krijgen in welke mate je mogelijk arbeidsongeschikt zou zijn.

De inkomsten uit eigen wonen zal je gedeeltelijk nog opdienen te souperen en daarna zal er, wanneer je aan de regels voldoet, mogelijk recht zijn op WWB incl. ondersteuning.

Succes.
Hoe vervelend je problemen ook zijn, ik vind het echt niet kunnen dat je bij de sollicitatie je rugproblemen hebt verzwegen en het ook niet hebt gehad over het feit dat je zelf twijfelde of je het wel aankon......
quote:niccifrench schreef op 14 maart 2010 @ 10:33:

Ja en die hulp word me niet geboden, vorig jaar toen ik ww kreeg heb ik hier al om gevraagd bij het UWV, maar toen ze me geen ww meer hoefden te betalen, was is voor hun niet belangrijk meer. En sollicitatieplicht heb ik niet, maar ik wil graag iets doen.

Bij elke uitkering geldt dat je zelf je uiterste best moet doen om via werk zoveel mogelijk inkomen te genereren en elke uitkerende instantie zal proberen je daarbij te faciliteren. Maar dat laat onverlet dat je een grote eigen verantwoordelijkheid hebt en die houdt niet in dat je, in de wetenschap dat je bepaald werk niet aankunt, datzelfde werk aanvaard om vervolgens op kosten van je werkgever thuis te gaan zitten.

Welke hulp verwacht je overigens precies?
Niccifrench,

Hulp bij reintegratie krijg je alleen als je ziek uit dienst bent gemeld en je een ziektewetuitkering via het uwv krijgt en je het werk wat je deed niet meer kunt uitvoeren vanwege je beperkingen..

Als je een ziektewetuitkering krijgt zal dat 70% van je laatst verdiende loon zijn.
Dag Niccifrench,

Jouw verzekerde periode als werknemer is nog maar kort (3 maanden), terwijl je klachten hebt die (misschien) al bestonden, voordat je ging werken. Dat is ter beoordleing de UWV arts (als je niet meer werkt).

In de Ziektewet is een artikel opgenomen die bepaalt dat er (mogelijk) geen recht op een Ziektewetuitkering bestaat, als de klachten al bestaan op het moment dat de je verzekerd bent voor de ziektewet (=het moment dat je ging werken). Art 44, lid 1 a van de Ziektewet. Het is een 'antimisbruikbepaling'.

Het is ter beoordeling van het UWV om te bepalen of hier sprake van is.

Alle opmerkingen over wel of niet premie betalen zijn niet aan de orde. Dat staat bij de sociale verzekeringen los van elkaar.
Bedankt voor alle reacties, voor alle duidelijkheid, ik heb ook vorig jaar bijna een jaar 20 uren per week gewerkt. En toen was dat ondanks mijn beperking goed uit te houden.

Dus het is absoluut niet zo dat ik deze baan nam terwijl ik het niet kon, het is nu alleen weer veel erger geworden helaas.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven