Zoon maakt geen huiswerk
donderdag 19 mei 2022 om 14:55
Misschien hebben jullie nog goede tips. De situatie is als volgt: zoon zit in brugklas havo en weigert eigenlijk al het hele jaar om huiswerk te maken. Hij wil spelen (is nog jong in zijn koppie zeg maar) en huiswerk interesseert hem helemaal niks. Op dit moment staat hij kwa punten op afstromen naar 2 mavo. Ze kunnen in de brugklas helaas niet blijven zitten. Ondertussen hebben we werkelijk alles geprobeerd, helpen, huiswerk controleren,boos worden, praten (eindeloos), huiswerkbegeleiding en volledig de boel loslaten, maar niks helpt. Vorige week heeft hij uitgesproken dat school hem geen moer interesseert en dat hij na een dag school dus zeker geen huiswerk meer gaat maken. Afstromen, andere school, hij vindt het allemaal prima maar hij gaat niks meer doen. Ik ben mij rot geschrokken. Mentor ingeschakeld maar die herkent hem zo helemaal niet. Hij heeft het namelijk best naar zijn zin om school. Hij vindt het heel gezellig met al zijn vrienden en in de les werkt hij prima mee maar thuis doet hij dus geen donder.
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?

donderdag 19 mei 2022 om 14:59
Geen tips. Klinkt als een echte puber. En die mogen van mij best even struikelen. Je kunt ze niet voor alles behoeden, dan maar afstromen. Ik werk zelf op t mbo en krijg geregeld een havo 4 student in mijn eerste jaar. Die dan inderdaad na een paar maanden toegeven spijt te hebben dat ze zo weinig hebben gedaan op de middelbare school. Shit happens, dit zijn de consequenties van je keuzes toen.

donderdag 19 mei 2022 om 14:59
Toch weer naar huiswerkbegeleiding?
Hier kunnen ze door school /ouders of kind zelf daarop gaan, in opdracht van school of samenspraak school en ouder is dat dan verplichte aanwezigheid.
Max 4x in de week is dat er. En is bijna altijd af alles voor ze weer naar huis gaan.
Kan school hem niet verplichten?
En ipv laten spelen gewoon eerst aan huiswerk zetten en alles controleren? Niet af, geen afspraken met vrienden/niet gamen/ niet bedenk wat? Even streng zijn en dat volhouden? Ik lees wel dat geprobeerd is maar hoe lang? En wat doet hij als jullie hem gingen controleren?
Ik zou dat blijven zitten en afstromen nog even lekker laten varen. Want op de mavo gaat hij ook niets doen dan, inzetten op dat hij wel gewoon moet.
Hier kunnen ze door school /ouders of kind zelf daarop gaan, in opdracht van school of samenspraak school en ouder is dat dan verplichte aanwezigheid.
Max 4x in de week is dat er. En is bijna altijd af alles voor ze weer naar huis gaan.
Kan school hem niet verplichten?
En ipv laten spelen gewoon eerst aan huiswerk zetten en alles controleren? Niet af, geen afspraken met vrienden/niet gamen/ niet bedenk wat? Even streng zijn en dat volhouden? Ik lees wel dat geprobeerd is maar hoe lang? En wat doet hij als jullie hem gingen controleren?
Ik zou dat blijven zitten en afstromen nog even lekker laten varen. Want op de mavo gaat hij ook niets doen dan, inzetten op dat hij wel gewoon moet.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 19-05-2022 15:24
23.70% gewijzigd
donderdag 19 mei 2022 om 15:03
Dit en als dat niet kan of lukt, dan zal hij de consequenties zelf ervaren. Lijkt me niet dat je veel meer kunt doen. Als hij echt niet wilt dan houd het op.LuciFee2022 schreef: ↑19-05-2022 14:59Huiswerkbegeleiding?
Max 4x in de week is dat er. En is bijna altijd alles voor ze weer naar huis gaan.
Daar hoeft geen speciaalzorgteam voor ingeschakeld worden.
En ipv laten spelen gewoon eerst aan huiswerk zetten en alles controleren? Niet af, geen afspraken met vrienden/niet gamen/ niet bedenk wat? Even streng zijn en dat volhouden?
Ik zou dat blijven zitten en afstromen lekker laten varen. Want op de mavo gaat hij ook niets doen dan, inzetten op dat hij wel gewoon moet.
donderdag 19 mei 2022 om 15:09
HAVO of VWO kunnen doen is niet alleen op basis van de intelligentie van een kind, maar ook hun bereidheid om te leren. Soms kan het 1 met het ander gecompenseerd worden, zoals met een kind dat meer moeite heeft met de stof dan klasgenoten, maar bovengemiddeld hard leert. In dit geval, lijkt de bereidwilligheid wel erg klein.
Dus je kind lijkt mij op dit moment niet geschikt voor HAVO.
Kans is groot dat dit soort leerlingen later toch HAVO en daarna HBO gaan doen na de MAVO of pas tijdens hun volwassen werkleven opeens gaan bloeien en grote sprongen vooruit nemen. Heb dat wel vaker gezien met mensen die op school weinig uitvoerden.
Op dit moment lijkt het mij echter te hoog gegrepen.
Dus je kind lijkt mij op dit moment niet geschikt voor HAVO.
Kans is groot dat dit soort leerlingen later toch HAVO en daarna HBO gaan doen na de MAVO of pas tijdens hun volwassen werkleven opeens gaan bloeien en grote sprongen vooruit nemen. Heb dat wel vaker gezien met mensen die op school weinig uitvoerden.
Op dit moment lijkt het mij echter te hoog gegrepen.

donderdag 19 mei 2022 om 15:11
Ik vind dat een ouder wel echt eerst moet gaan kijken of ze niet nog wat kunnen qua opvoeding. En of school niet binnen de normale dingen niet hulp heeft, zoals op bijna alle scholen er gewoon zijn. Heb dan niet over TO hier hoor!!
Ik lees dat de hele boel wel al is geprobeerd.
Ik lees dat de hele boel wel al is geprobeerd.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 19-05-2022 15:23
18.43% gewijzigd

donderdag 19 mei 2022 om 15:16
Dat doen ze echt bijna nooit meer omdat als je dat eerste jaar ( of 2) niet red, met de hulp die er vaak gewoon is maar blijkbaar niet vaak word gevraagd, je eigenlijk niet op dat niveau hoort. Blijkbaar is de ervaring met doubleren dat vaker niet dan wel goede effecten heeft.
Daarnaast kan je tegenwoordig makkelijk op en af stromen, zelf midden in een jaar... dat was vroeger anders.
Op de scholen die ik ken, gebeurt het soms wel dat er zelfs na 2 brugjaren dus in klas 3, midden in een jaar een niveau omhoog gewoon kan. Of naar beneden.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 19-05-2022 15:22
52.00% gewijzigd
donderdag 19 mei 2022 om 15:21
Tja… Als hij niet intrinsiek gemotiveerd is en extra begeleiding geen zin heeft, zou ik ‘em denk ik laten struikelen. Jij kan wel willen en duwen maar hij toont geen bereidheid om te leren. Misschien komt het besef later wel, maar ik denk dat het geen zin heeft zolang hij niet intrinsiek gemotiveerd is. Zit hij verder lekker in z’n vel of spelen er andere dingen?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

donderdag 19 mei 2022 om 15:23
LuciFee2022 schreef: ↑19-05-2022 15:11Ik vind dat een ouder wel echt eerst moet gaan kijken of ze niet nog wat kunnen qua opvoeding. En of school niet binnen de normale dingen niet hulp heeft, zoals op bijna alle scholen er gewoon zijn.
Ipv van roepen dat hij of zij het dan niet kan en dan maar zo laten afstromen.
Nou dit. Er wordt hier wel erg makkelijk gepraat over afstromen na 1 jaartje brugklas. Afstromen zou voor mij echt het allerlaatste zijn wat ik zou overwegen.
Een kind dat meer kan gaat alleen nog maar luier worden als het beneden zijn niveau gaat zitten. Ze moeten ook "leren leren". Misschien weet hij niet waar hij moet beginnen?
l
donderdag 19 mei 2022 om 15:23
Huiswerkbegeleiding heeft hij gehad. Precies zoals jij het beschrijft. Dit was voor 6 weken. Direct daarna thuis niks meer gedaan...LuciFee2022 schreef: ↑19-05-2022 14:59Huiswerkbegeleiding?
Daar hoeft geen speciaalzorgteam voor ingeschakeld worden.
En ipv laten spelen gewoon eerst aan huiswerk zetten en alles controleren? Niet af, geen afspraken met vrienden/niet gamen/ niet bedenk wat? Even streng zijn en dat volhouden?
Ik zou dat blijven zitten en afstromen lekker laten varen. Want op de mavo gaat hij ook niets doen dan, inzetten op dat hij wel gewoon moet.
We zijn inmiddels super streng. Het helpt alleen niet want hij doet het toch echt niet.
Iemand schreef dat hij sprongen later gaat maken. Daar hoop ik ook op en hopelijk heeft hij dan niet teveel verknald.
Volgend schooljaar kan ik het makkelijk loslaten. Dan mag hij blijven zitten dus dan zoekt hij het maar uit. Tot die tijd zal ik er alles aan doen om hem over te laten gaan of fatsoenlijk naar mavo 2 te krijgen. Er is nog een kans dat school ook hem niet in mavo 2 wil omdat het geen kwestie is van niet kunnen maar van niet willen. Dan moeten we op stel en sprong nog op zoek naar een andere school.
Maar goed, dat zien we dan wel.

donderdag 19 mei 2022 om 15:26
Baggal schreef: ↑19-05-2022 15:21Tja… Als hij niet intrinsiek gemotiveerd is en extra begeleiding geen zin heeft, zou ik ‘em denk ik laten struikelen. Jij kan wel willen en duwen maar hij toont geen bereidheid om te leren. Misschien komt het besef later wel, maar ik denk dat het geen zin heeft zolang hij niet intrinsiek gemotiveerd is. Zit hij verder lekker in z’n vel of spelen er andere dingen?
Intrinsiek gemotiveerd? Een kind van 12/13? Natuurlijk zijn die niet intrinsiek gemotiveerd voor huiswerk en school.
Hij moet leren dat niet alles leuk hoeft te zijn wat je moet doen, en dat je dat moet verdragen.

donderdag 19 mei 2022 om 15:26
Ik had het ook wat aangepast net, want ik zag dat wel geprobeerd is.wolkie schreef: ↑19-05-2022 15:23Huiswerkbegeleiding heeft hij gehad. Precies zoals jij het beschrijft. Dit was voor 6 weken. Direct daarna thuis niks meer gedaan...
We zijn inmiddels super streng. Het helpt alleen niet want hij doet het toch echt niet.
Iemand schreef dat hij sprongen later gaat maken. Daar hoop ik ook op en hopelijk heeft hij dan niet teveel verknald.
Volgend schooljaar kan ik het makkelijk loslaten. Dan mag hij blijven zitten dus dan zoekt hij het maar uit. Tot die tijd zal ik er alles aan doen om hem over te laten gaan of fatsoenlijk naar mavo 2 te krijgen. Er is nog een kans dat school ook hem niet in mavo 2 wil omdat het geen kwestie is van niet kunnen maar van niet willen. Dan moeten we op stel en sprong nog op zoek naar een andere school.
Maar 6 weken? Waarom niet langer proberen? Kan dat niet gewoon zo blijven totdat hij laat zien dat hij zelf kan?
donderdag 19 mei 2022 om 15:27
omdat het slecht is voor de cijfers van de school
Vaak is het zo, dat een leerling best mag doubleren., maar dat vertelt de school je niet. Even bellen met de conrector en het is geregeld
donderdag 19 mei 2022 om 15:29
Terugdenkend aan mijn broer: mijn moeder had hem meegenomen voor een open dag op het VBO destijds en dan de praktijk gerichte stroming. Geloof dat hij daar (inmiddels afgestroomd naar 2 mavo) wel van schrok en dat jaar alsnog heeft gehaald. Hij is toen naar een particuliere mavo gedaan.
Maar verder: als een kind echt niet wil?! Je kan hem moeilijk opsluiten en vastketenen aan een ketting tot dat hij zijn huiswerk gemaakt heeft of iets dergelijks…
Maar verder: als een kind echt niet wil?! Je kan hem moeilijk opsluiten en vastketenen aan een ketting tot dat hij zijn huiswerk gemaakt heeft of iets dergelijks…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Nou precies! Ik denk er ook zo over. Ik ben ook bang dat als hij beneden zijn niveau gaat zitten dat hij lui wordt. Vanaf de herfstvakantie zijn we bezig met "leren leren". Noem maar op en we hebben het gedaan. Planbord, planningen maken, overhoren, huiswerkbegeleiding, mentor gesprekken maar helaas hij pikt niks op of doet er niks mee.Parella schreef: ↑19-05-2022 15:23Nou dit. Er wordt hier wel erg makkelijk gepraat over afstromen na 1 jaartje brugklas. Afstromen zou voor mij echt het allerlaatste zijn wat ik zou overwegen.
Een kind dat meer kan gaat alleen nog maar luier worden als het beneden zijn niveau gaat zitten. Ze moeten ook "leren leren". Misschien weet hij niet waar hij moet beginnen?

wolkie schreef: ↑19-05-2022 15:23Huiswerkbegeleiding heeft hij gehad. Precies zoals jij het beschrijft. Dit was voor 6 weken. Direct daarna thuis niks meer gedaan...
Waarom is de huiswerkbegeleiding gestopt? Kan je dit niet standaard inzetten? Biedt school hier niets voor?
Heeft hij geleerd hoe hij moet leren? Ordenen, plannen, mindmappen? Kunnen jullie hem daarbij helpen?
Kan het ook afzetten tegen jullie zijn?
De school zoekt nogal de makkelijke weg vind ik. Bij een puber van 12/13 speelt altijd de factor "niet willen", daar heeft school
ook een rol in. Kinderen motiveren, helpen, bij de les houden, uitzoeken waar het probleem zit als er geen motivatie is. Lekker makkelijk allemaal. Lesgeven, huiswerk uitdelen en bij het eerste probleem je handen ervan aftrekken en kind af laten stromen. Snap niet dat je hier zo makkelijk over doet TO.
donderdag 19 mei 2022 om 15:31
Als dat zo is dan ga ik dat zeker doen! Ik denk dat dat de meest ideale situatie zou zijn. Ik zal de afdelingsleider van de brugklas eens een mail sturen. Dank voor deze tip.
donderdag 19 mei 2022 om 15:32
Is er een huiswerkvrije middelbare school in de buurt?
Ik herken veel van je zoon van mezelf. Slim zat, maar absoluut een hekel aan huiswerk. Nog steeds.
Het zou zonde zijn als hij zijn talent niet ontwikkelt, omdat hij niet in het systeem past.
Misschien een ander systeem zoeken waar hij wel in past.
Ik herken veel van je zoon van mezelf. Slim zat, maar absoluut een hekel aan huiswerk. Nog steeds.
Het zou zonde zijn als hij zijn talent niet ontwikkelt, omdat hij niet in het systeem past.

donderdag 19 mei 2022 om 15:33
Lastig.
Sommige kinderen willen gewoon echt niet. Ik weet niet of jouw zoon zo is of dat er toch nog ergens een argument is waar hij wel gevoelig voor is. Zoals wat hij later wil gaan doen en dat daarvoor opleiding nodig is of - wat simpeler - huidige schoolvriendjes die hij niet meer in de klas zal zien als hij afstroomt.
Als niks helpt dan is afstromen enige optie lijkt me zo.
Sommige kinderen willen gewoon echt niet. Ik weet niet of jouw zoon zo is of dat er toch nog ergens een argument is waar hij wel gevoelig voor is. Zoals wat hij later wil gaan doen en dat daarvoor opleiding nodig is of - wat simpeler - huidige schoolvriendjes die hij niet meer in de klas zal zien als hij afstroomt.
Als niks helpt dan is afstromen enige optie lijkt me zo.
donderdag 19 mei 2022 om 15:35
Tja. Niet om het nou over mijzelf te hebben, maar ik was dat wel - puur omdat ik een doel voor ogen had en naar de universiteit wilde. Ondanks een mavo advies wel vwo gehaald (met hangen en wurgen). Er zijn mensen die gewoon wel graag willen lezen en leren. Ook pubers en daarmee kun je het ver schoppen: puur op basis van bereidwilligheid en doorzettingsvermogen (en voor wiskunde een schop onder de billen, want ik was daar “bang” voor). Wel ben ik het met je eens dat een kind gewoon soms dingen moet doen; gewoon omdat het “moet”.
donderdag 19 mei 2022 om 15:38
Huiswerkbegeleiding stopt na 6 weken maar hij mag nog steeds elke dag in het lokaal zitten waar de nieuwe groep begeleiding krijgt. Dan mag hij ook nog alles vragen maar uiteraard doet hij dat niet en wilt hij dat niet.Parella schreef: ↑19-05-2022 15:29Waarom is de huiswerkbegeleiding gestopt? Kan je dit niet standaard inzetten? Biedt school hier niets voor?
Heeft hij geleerd hoe hij moet leren? Ordenen, plannen, mindmappen? Kunnen jullie hem daarbij helpen?
Kan het ook afzetten tegen jullie zijn?
De school zoekt nogal de makkelijke weg vind ik. Bij een puber van 12/13 speelt altijd de factor "niet willen", daar heeft school
ook een rol in. Kinderen motiveren, helpen, bij de les houden, uitzoeken waar het probleem zit als er geen motivatie is. Lekker makkelijk allemaal. Lesgeven, huiswerk uitdelen en bij het eerste probleem je handen ervan aftrekken en kind af laten stromen. Snap niet dat je hier zo makkelijk over doet TO.
Ik doe er zeker niet makkelijk over! De mentor wordt gek van mijn mails denk ik. Maar omdat hij zo een ander gezicht laat zien op school nemen zij het niet heel serieus. Ik heb vele gesprekken gevoerd maar ze zien het niet zo somber in als ik. Nu wederom gevraagd of de mentor alsjeblieft het zorgteam wil inschakelen. Ik wil na de zomer namelijk niet nog zo een jaar. Ik trek volgend jaar mijn handen ervan af want dan kan hij blijven zitten en laat ik hem wel even (begeleid) op zijn snufferd gaan. Soms is dat goed.
donderdag 19 mei 2022 om 15:40
voor brugklas geldt vaak een uitzondering
je moet je wel afvragen, hoe gelukkig je je zoon ermee maakt
donderdag 19 mei 2022 om 15:40
Nee dat is er niet en daar zou ik ook niet zo snel voor kiezen. Je moet nou eenmaal dingen doen in het leven die niet altijd leuk zijn.Dropdrop schreef: ↑19-05-2022 15:32Is er een huiswerkvrije middelbare school in de buurt?