Zoon maakt geen huiswerk
donderdag 19 mei 2022 om 14:55
Misschien hebben jullie nog goede tips. De situatie is als volgt: zoon zit in brugklas havo en weigert eigenlijk al het hele jaar om huiswerk te maken. Hij wil spelen (is nog jong in zijn koppie zeg maar) en huiswerk interesseert hem helemaal niks. Op dit moment staat hij kwa punten op afstromen naar 2 mavo. Ze kunnen in de brugklas helaas niet blijven zitten. Ondertussen hebben we werkelijk alles geprobeerd, helpen, huiswerk controleren,boos worden, praten (eindeloos), huiswerkbegeleiding en volledig de boel loslaten, maar niks helpt. Vorige week heeft hij uitgesproken dat school hem geen moer interesseert en dat hij na een dag school dus zeker geen huiswerk meer gaat maken. Afstromen, andere school, hij vindt het allemaal prima maar hij gaat niks meer doen. Ik ben mij rot geschrokken. Mentor ingeschakeld maar die herkent hem zo helemaal niet. Hij heeft het namelijk best naar zijn zin om school. Hij vindt het heel gezellig met al zijn vrienden en in de les werkt hij prima mee maar thuis doet hij dus geen donder.
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
donderdag 19 mei 2022 om 15:45
Als ik zeg dat hij zonder diploma's niet de banen kan krijgen die hij dan wellicht wel wil dan vindt hij dat voor nu prima. Een "simpel" baantje vindt hij nu prima. Schoolvriendjes is helaas geen argument want hij kent zoveel jongens in havo en mavo en vwo en in leerjaar 2 worden de klassen gehusseld dus hij komt altijd wel bij iemand in de klas die hij aardig vindt.Boogschutter10 schreef: ↑19-05-2022 15:33Lastig.
Sommige kinderen willen gewoon echt niet. Ik weet niet of jouw zoon zo is of dat er toch nog ergens een argument is waar hij wel gevoelig voor is. Zoals wat hij later wil gaan doen en dat daarvoor opleiding nodig is of - wat simpeler - huidige schoolvriendjes die hij niet meer in de klas zal zien als hij afstroomt.
Als niks helpt dan is afstromen enige optie lijkt me zo.
Iemand opperde dat ik mij wel moet afvragen of mijn zoon gelukkig wordt van blijven zitten in de brugklas. Ik denk dat als het eenmaal zover is dat hij daar enorm van schrikt en dat waarschijnlijk zeker in het begin niet zo leuk zou vinden maar dat is dan maar zo. Ooit moet het kwartje vallen...
donderdag 19 mei 2022 om 15:48
toch gaat het, zonder intrinsieke motivatie, niet lukken hoorwolkie schreef: ↑19-05-2022 15:45Als ik zeg dat hij zonder diploma's niet de banen kan krijgen die hij dan wellicht wel wil dan vindt hij dat voor nu prima. Een "simpel" baantje vindt hij nu prima. Schoolvriendjes is helaas geen argument want hij kent zoveel jongens in havo en mavo en vwo en in leerjaar 2 worden de klassen gehusseld dus hij komt altijd wel bij iemand in de klas die hij aardig vindt.

donderdag 19 mei 2022 om 15:48
Maar ook als hij havo1 opnieuw doet moet hij huiswerk maken.. en wordt hij lui want hij heeft alles al gehad.
Ik zou het denk ik toch loslaten.. de route naar HBO via MBO heeft ook waarde. Laat het kind kind zijn. Over een paar jaar kan hij alsnog leren leren en heeft hij intrinsieke motivatie om daar waar nodig hulp bij te zoeken.
Snap wel dat je daar gevoelsmatig moeite mee hebt.
Ik zou het denk ik toch loslaten.. de route naar HBO via MBO heeft ook waarde. Laat het kind kind zijn. Over een paar jaar kan hij alsnog leren leren en heeft hij intrinsieke motivatie om daar waar nodig hulp bij te zoeken.
anoniem_6571ca2817b65 wijzigde dit bericht op 19-05-2022 15:51
0.26% gewijzigd

donderdag 19 mei 2022 om 15:53
Precies dat

Als sanctioneren of belonen ook niet helpt… Sterkte TO. Lijkt mij heel frustrerend, juist omdat hij wel de capaciteiten lijkt te hebben, maar niet de werkhouding.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 19 mei 2022 om 15:53
Misschien heb je ook wel gelijk. We zullen het zien. Volgend schooljaar (waar hij dan ook zit) laat ik het zeker los. Ik ben klaar met de stress, ik maak mij er drukker om dan hij en dat is ook niet goed.DrBrowns schreef: ↑19-05-2022 15:48Maar ook als hij havo1 opnieuw doet moet hij huiswerk maken.. en wordt hij lui want hij heeft alles al gehad.
Als hij havo 1 overdoet wordt hij niet lui denk ik (als hij wat gaat doen) want hij heeft zoveel onvoldoendes dat hij echt nog wel wat kan leren.
donderdag 19 mei 2022 om 15:55
Het is super frusterend. En dat moet ik leren loslaten maar jeetje wat lastig. Maar ik ga mijn best doen. We zullen wel zien waar het schip strandt.
donderdag 19 mei 2022 om 15:55
Welk huiswerk? Op de lagere school kreeg hij nauwelijks huiswerk en wat hij kreeg had hij zo onder de knie.

donderdag 19 mei 2022 om 15:59
Op basis van je omschrijving vraag ik me af of hij daar ook zo tegenaan kijkt.
Echt, het komt goed. Op een dag ziet hij het, ontstaat er motivatie en groeit hij voor je ogen.

donderdag 19 mei 2022 om 16:04
donderdag 19 mei 2022 om 16:05
Kan nog makkelijk hoor.wolkie schreef: ↑19-05-2022 15:23Huiswerkbegeleiding heeft hij gehad. Precies zoals jij het beschrijft. Dit was voor 6 weken. Direct daarna thuis niks meer gedaan...
We zijn inmiddels super streng. Het helpt alleen niet want hij doet het toch echt niet.
Iemand schreef dat hij sprongen later gaat maken. Daar hoop ik ook op en hopelijk heeft hij dan niet teveel verknald.
Volgend schooljaar kan ik het makkelijk loslaten. Dan mag hij blijven zitten dus dan zoekt hij het maar uit. Tot die tijd zal ik er alles aan doen om hem over te laten gaan of fatsoenlijk naar mavo 2 te krijgen. Er is nog een kans dat school ook hem niet in mavo 2 wil omdat het geen kwestie is van niet kunnen maar van niet willen. Dan moeten we op stel en sprong nog op zoek naar een andere school.
Maar goed, dat zien we dan wel.
Heb dat echt wel vaak gezien.
Zowel mensen die van MAVO naar HAVO gaan, van MBO naar HBO, of beginnen met een bijbaantje ergens en dan hun draai vinden binnen dat bedrijf om daar op te klimmen.
Is laten blijven zitten terwijl hij wel naar MAVO 2 kan gaan, wel een goed idee? Dan komt hij ook niet vooruit, terwijl het, als het net iets makkelijker is, hij in ieder geval door kan gaan en misschien wat meer motivatie krijgt.
Een jaar dat hij nu kwijtraakt, kan hij eventueel later juist gebruiken als hij zou doorstromen na een MAVO 4 examen.
donderdag 19 mei 2022 om 16:11
Het is moeilijk juist omdat je ook weet dat opleiding belangrijk is. Ik roep hier wel loslaten, maar ik zou dat als het mijn kind zig betreffen ook lastig vinden (zelfs wetende dat er misschien niets anders op zit).
Toen mijn broer in die fase zat, maakte echt alleen die dag op het praktisch onderwijs indruk op hem, want daar zag hij zichzelf ook niet zitten. Hij is toen wel gaan werken en kon dat jaar nog net over. Niet dat er iets mis is met praktijk onderwijs overigens, integendeel, maar als er havo in zit heeft jouw zoon meer mogelijkheden als hij dat succesvol kan afronden. Maar dat kwartje zal bij hem moeten vallen uiteindelijk.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 19 mei 2022 om 16:17
Ook: als hij MAVO afrondt, dan kan hij naar het MBO (of de HAVO als hij dan wel motivatie heeft).
Op MBO kan hij veel meer kiezen wat hij interessant vindt om te doen. Misschien juist wel iets praktisch/techniek gericht waar best veel vraag naar is.
Als hij dan in zo'n beroep zit en merkt dat hij hoger op wil, kan hij ook nog HBO gaan doen, mocht dat nog nodig zijn.
Ik zou MAVO niet alleen maar als iets slechts zien, maar ook als een mogelijke kans voor hem.
Op MBO kan hij veel meer kiezen wat hij interessant vindt om te doen. Misschien juist wel iets praktisch/techniek gericht waar best veel vraag naar is.
Als hij dan in zo'n beroep zit en merkt dat hij hoger op wil, kan hij ook nog HBO gaan doen, mocht dat nog nodig zijn.
Ik zou MAVO niet alleen maar als iets slechts zien, maar ook als een mogelijke kans voor hem.
donderdag 19 mei 2022 om 16:24
To: blijven zitten is geen optie op deze school (kan bij mijn zoon ook niet, alleen onder heel bijzondere voorwaarden, denk aan een langdurige ziekte).
Dan gaat het toch simpelweg 2 vmbo-t worden. Het heeft dan toch geen zin om je af te vragen wat beter is.
Zonder enige intrinsieke motivatie gaat het niet lukken.
Hopelijk gaat hij door de consequentie van afstromen begrijpen dat hij wel iets moet gaan doen.
Het lijkt mij wel frustrerend als je tegen deze houding aanloopt.
Dan gaat het toch simpelweg 2 vmbo-t worden. Het heeft dan toch geen zin om je af te vragen wat beter is.
Zonder enige intrinsieke motivatie gaat het niet lukken.
Hopelijk gaat hij door de consequentie van afstromen begrijpen dat hij wel iets moet gaan doen.
Het lijkt mij wel frustrerend als je tegen deze houding aanloopt.
donderdag 19 mei 2022 om 16:30
Ga in gesprek met zoon over "later", Hoe ziet hij dat voor zich. Op deze leeftijd hebben ze best al wel een idee wat ze willen. Laat hem eens op een rijtje zetten wat hij later wil of denkt nodig te hebben en kijk wat dat kost en hoeveel hij daarvoor moet verdienen.. Geef hem eens een inkijkje in jullie huishoudboekje, wat zijn jullie vaste lasten en wat vind hij belangrijk. Ik neem aan dat hij later ook wel een dak boven zijn hoofd wil en misschien wel een auto of op vakantie wil. Laat hem dan zien wat de financiële consequenties zijn van een mavo of havo en het vervolg daarop.
Onze kinderen stonden ervan te kijken wat het verschil in inkomen was na een MBO of HO opleiding. Ook schrokken ze van de hoeveelheid geld die nodig was om te leven zoals ze nu deden. Zij dachten toch echt dat dit veel minder was.
Je schrijft dat je streng bent waarin uit zich dat. Als het echt geen zin in leren is dan had ik ook geen zin in heel veel zaken. Koken of lekkere dingen in huis halen voor hem. Wegbrengen naar sport of school als het regent naar school. Ik zou hem toch echt duidelijk maken dat jij soms ook geen zin heb om weer te koken, wassen of te werken maar dat het nu eenmaal moet als je zo wil leven als je nu doet.
Wat doet hij dan na school altijd als hij geen huiswerk maakt. Kan je daar nog iets mee. Doet hij gamen dan neem dat spel af, en krijgt hij het terug als hij zijn huiswerk af heeft, buiten afspreken met vrienden kan na het huiswerk. Dit klinkt misschien kinderachtig maar het is voor nu niet anders.
Onze kinderen stonden ervan te kijken wat het verschil in inkomen was na een MBO of HO opleiding. Ook schrokken ze van de hoeveelheid geld die nodig was om te leven zoals ze nu deden. Zij dachten toch echt dat dit veel minder was.
Je schrijft dat je streng bent waarin uit zich dat. Als het echt geen zin in leren is dan had ik ook geen zin in heel veel zaken. Koken of lekkere dingen in huis halen voor hem. Wegbrengen naar sport of school als het regent naar school. Ik zou hem toch echt duidelijk maken dat jij soms ook geen zin heb om weer te koken, wassen of te werken maar dat het nu eenmaal moet als je zo wil leven als je nu doet.
Wat doet hij dan na school altijd als hij geen huiswerk maakt. Kan je daar nog iets mee. Doet hij gamen dan neem dat spel af, en krijgt hij het terug als hij zijn huiswerk af heeft, buiten afspreken met vrienden kan na het huiswerk. Dit klinkt misschien kinderachtig maar het is voor nu niet anders.
Wat maakt dat je denkt dat hij wel zijn huiswerk gaat maken als hij de brugklas over mag doen? Hij moet nog best wat jaren en dan lijkt het mij beter als het wat makkelijker is, zodat hij het met weinig inspanning toch haalt. Ik kan me niet voorstellen dat hij opeens het licht ziet of zo.
donderdag 19 mei 2022 om 16:33
Ja, dit. Ik ken genoeg mensen die na het mbo nog hbo zijn gaan doen, dat is een prima weg.Zonmuis schreef: ↑19-05-2022 16:17Ook: als hij MAVO afrondt, dan kan hij naar het MBO (of de HAVO als hij dan wel motivatie heeft).
Overigens herken ik het probleem. Mijn dochter zit in en vwo-brugklas en doet ook geen klap aan haar huiswerk. Volgend jaar maar naar de havo, maar als ze dan weer niks doet is er wel echt een probleem.
donderdag 19 mei 2022 om 16:33
Ze hebben op school uren training gehad hoe je moet leren, hij heeft huiswerkbegeleiding gehad waar hij geleerd heeft hoe je moet leren, hij heeft 1 op 1 gesprekken gehad met leraren over hoe je moet leren. Hij weet het echt wel maar hij doet het gewoon niet.
donderdag 19 mei 2022 om 16:38
Hiermee eens.... hoe lastig dan ook...DrBrowns schreef: ↑19-05-2022 15:48Maar ook als hij havo1 opnieuw doet moet hij huiswerk maken.. en wordt hij lui want hij heeft alles al gehad.

donderdag 19 mei 2022 om 16:46