Werk & Studie alle pijlers

Zoon maakt geen huiswerk

19-05-2022 14:55 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien hebben jullie nog goede tips. De situatie is als volgt: zoon zit in brugklas havo en weigert eigenlijk al het hele jaar om huiswerk te maken. Hij wil spelen (is nog jong in zijn koppie zeg maar) en huiswerk interesseert hem helemaal niks. Op dit moment staat hij kwa punten op afstromen naar 2 mavo. Ze kunnen in de brugklas helaas niet blijven zitten. Ondertussen hebben we werkelijk alles geprobeerd, helpen, huiswerk controleren,boos worden, praten (eindeloos), huiswerkbegeleiding en volledig de boel loslaten, maar niks helpt. Vorige week heeft hij uitgesproken dat school hem geen moer interesseert en dat hij na een dag school dus zeker geen huiswerk meer gaat maken. Afstromen, andere school, hij vindt het allemaal prima maar hij gaat niks meer doen. Ik ben mij rot geschrokken. Mentor ingeschakeld maar die herkent hem zo helemaal niet. Hij heeft het namelijk best naar zijn zin om school. Hij vindt het heel gezellig met al zijn vrienden en in de les werkt hij prima mee maar thuis doet hij dus geen donder.
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.

Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
Klinkt als onze zoon. Naar de Mavo laten gaan, waar hij idd met 2 vingers in zn neus doorheen hobbelde.
Toen MBO, deed hij ook nooit wat.
Toen HBO, en daar heb ik hem ook zelden zien leren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
19-05-2022 16:46
Klinkt als onze zoon. Naar de Mavo laten gaan, waar hij idd met 2 vingers in zn neus doorheen hobbelde.
Toen MBO, deed hij ook nooit wat.
Toen HBO, en daar heb ik hem ook zelden zien leren.
Maar wel alles gehaald! Dat is top.
LuciFee2022 schreef:
19-05-2022 16:46
En dan gaat hij naar buiten en gewoon lekker 'spelen'? En dat laten jullie toe van een 13e jarige?
Nee, hij heeft de rest van de middag op z'n kamer gezeten met zijn Franse boek voor zijn neus.
Maar ik ga deze strijd niet meer elke dag aan. Het wordt er niet gezelliger op dus als hij geen moer doet dan maar niet. Voor een toets wil ik de strijd nog wel aangaan maat niet meer elke dag.
Ken meerdere mensen die vanaf de mavo uiteindelijk zijn opgestroomd naar hbo of universitaire master. Vaak wisten ze op jonge leeftijd nog niet goed wat ze wilden en/of hadden ze nog niet de cognitieve vaardigheden om een bepaald schoolniveau bij te benen (intelligentie is niet het enige criterium voor iets aan kunnen).
Vanzelfsprekend begrijp ik je zorgen maar ik ga je hier 3 voorbeelden geven van mensen waar mee het helemaal goed is gekomen en die er net als je zoon in meer of mindere mate een puinhoop van hebben gemaakt toen ze puber waren.
Allereerst mezelf. 2x havo/VWO advies afgeslagen en zonder enige moeite en met heel weinig lesuren op mn sloffen de mavo gedaan. 4 mbo opleidingen begonnen en mee gestopt. Toen op mn 19e het licht gezien; mbo afgemaakt en met hbo p naar de uni waar ik 2 masters heb afgerond. Ik was eind 20 toen ik afstudeerde en ben al jaren lang en breed aan het werk.
Mn partner; van havo naar mavo zonder diploma van school en op 19 alsnog via avond onderwijs de havo gehaald. Meerdere hbo opleidingen gestart zonder succes maat uiteindelijk met 30 jaar hbo afgerond en inmiddels als jaren lang en breed aan het werk. Hij vindt school nog steeds vreselijk. Heeft met name de middelbare als traumatisch ervaren omdat alles wat hij daar deed als fout werd gezien. Hij leert gewoon op een andere manier dan het schoolsysteem en pastte daarom niet.
Dan als laatste mn zusje; gestart op havo/VWO, gymnasium advies gekregen maar uiteindelijk van school gestuurd wegens spijbelen. Later op speciaal onderwijs vmbo T afgerond en daarna via toelatingstest op 21 HBO gedaan. Inmiddels succesvol ondernemer. Ook zij pastte niet in het systeem. Toeval is misschien dat zusje en partner creatieve mensen zijn. Kan dit ook bij je zoon spelen?
Wat je misschien kan doen is kijken waar zijn beroepsinteresse ligt en dan een bedrijf er bij zoeken. Ik weet zeker dat er bedrijven zijn, zeker mkb die je zoon een inkijkje in hun werk willen geven. Misschien wordt hij zo enthousiast dat hij het nut van school gaat zien!
Ik weet zeker dat het allemaal goed kan komen met je zoon. Ik zou wel zeker uitsluiten of er niks ernstigs speelt en het echt desinteresse is.
wolkie schreef:
19-05-2022 16:57
Nee, hij heeft de rest van de middag op z'n kamer gezeten met zijn Franse boek voor zijn neus.
Maar ik ga deze strijd niet meer elke dag aan. Het wordt er niet gezelliger op dus als hij geen moer doet dan maar niet. Voor een toets wil ik de strijd nog wel aangaan maat niet meer elke dag.
Waarom de strijd nog aangaan als het toch geen zin heeft? Zoon zet zich daardoor alleen meer af van je.

Kun je op een rustig moment het gesprek aangaan wat hij wilt met zijn leven? Is zijn antwoord “niks” is dan kun je hem alleen uitleggen dat hij zijn basisbehoeften straks niet voor “niks” krijgt. Heel frustrerend, maar valt weinig meer te doen.

Andere invalshoek misschien: kan hij faalangst hebben. Er zijn leerlingen die expres niet leren want dat “weten” ze tenminste dat ze een onvoldoende / laag cijfer gaan halen.

Ik zou wel met mentor het gesprek aangaan en ook vragen naar advies van alle docenten. Hoe schatten zij het niveau van zoon in? Hoe is hij in de les? Gedraagt hij zich sociaal wenselijk op school? Verschil in houding thuis en school zal er gedeeltelijk wel zijn, jouw verhaal lijkt het meer alsof het twee verschillende kinderen zijn. Dat zou me ergens wel zorgen maken. Voelt hij zich veilig op school om zichzelf te zijn? Of thuis?

De voorbeelden van mensen die doorsturen van mbo naar universiteit zijn leuk, maar gezien de huidige financiering van het onderwijs niet meer zo makkelijk. Lijkt me niet fijn als zoon begint met werken met een flinke studieschuld.

Beetje warrige reactie, zijn dingen die me te binnen schieten.
Butterfly_fly schreef:
19-05-2022 17:08
Waarom de strijd nog aangaan als het toch geen zin heeft? Zoon zet zich daardoor alleen meer af van je.

Kun je op een rustig moment het gesprek aangaan wat hij wilt met zijn leven? Is zijn antwoord “niks” is dan kun je hem alleen uitleggen dat hij zijn basisbehoeften straks niet voor “niks” krijgt. Heel frustrerend, maar valt weinig meer te doen.

Andere invalshoek misschien: kan hij faalangst hebben. Er zijn leerlingen die expres niet leren want dat “weten” ze tenminste dat ze een onvoldoende / laag cijfer gaan halen.

Ik zou wel met mentor het gesprek aangaan en ook vragen naar advies van alle docenten. Hoe schatten zij het niveau van zoon in? Hoe is hij in de les? Gedraagt hij zich sociaal wenselijk op school? Verschil in houding thuis en school zal er gedeeltelijk wel zijn, jouw verhaal lijkt het meer alsof het twee verschillende kinderen zijn. Dat zou me ergens wel zorgen maken. Voelt hij zich veilig op school om zichzelf te zijn? Of thuis?

De voorbeelden van mensen die doorsturen van mbo naar universiteit zijn leuk, maar gezien de huidige financiering van het onderwijs niet meer zo makkelijk. Lijkt me niet fijn als zoon begint met werken met een flinke studieschuld.

Beetje warrige reactie, zijn dingen die me te binnen schieten.
Mbo staat qua stufi los van hbo en uni. Je krijgt voor mbo 4 jaar en daarna nog 4 jaar. Als je 1 jaar hbo doet, heb je nog 3 jaar voor je bachelor WO en master WO. Dat betekent 1 jaar zelf financieren. De basisbeurs komt terug ipv lening dus die financiering/studieschuld valt reuze mee.
dianaf schreef:
19-05-2022 15:15
Waarom laten ze hem niet gewoon de eerste overdoen? Ik heb dit wel vaker gehoord, maar ik vraag mij af wat de gedachte daarachter is?
Wat is de gedachte van doubleren dan? Denk je dat deze jongen de 2e keer brugklas wel wat gaat doen?

Doubleren is zelden effectief.
De vraag is: wil je de strijd aan en waarvoor eigenlijk?
Wat is er mis met mavo? Nederland schreeuwt om vakmensen, je hebt zo een baan.
lilalinda schreef:
19-05-2022 15:27
omdat het slecht is voor de cijfers van de school
Vaak is het zo, dat een leerling best mag doubleren., maar dat vertelt de school je niet. Even bellen met de conrector en het is geregeld
Afstromers is ook slecht voor de cijfers van de school. Afstromen of doubleren geeft hetzelfde aantal minpunten voor de onderwijsinspectie.
Blauwbloemetje schreef:
19-05-2022 16:30
Ga in gesprek met zoon over "later", Hoe ziet hij dat voor zich. Op deze leeftijd hebben ze best al wel een idee wat ze willen. Laat hem eens op een rijtje zetten wat hij later wil of denkt nodig te hebben en kijk wat dat kost en hoeveel hij daarvoor moet verdienen.. Geef hem eens een inkijkje in jullie huishoudboekje, wat zijn jullie vaste lasten en wat vind hij belangrijk. Ik neem aan dat hij later ook wel een dak boven zijn hoofd wil en misschien wel een auto of op vakantie wil. Laat hem dan zien wat de financiële consequenties zijn van een mavo of havo en het vervolg daarop.
Ik probeerde dat ooit bij de zoon van mijn man die na de middelbare school bewust geen baan had en leefde op job seekers allowance. Toen ik hem vroeg waar hij dacht dat hij over 10 jaar zou staan was het antwoord: dan ben ik 10 jaar ouder. :facepalm: Om te huilen… Na 4 jaar (!!!) alsnog een naam gevonden, getrouwd en een koophuis gekocht. Kwam goed uiteindelijk…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Heb je niet al veel teveel gepushd? Ik krijg de indruk dat deze zoon gewoon eens de kans moet krijgen om fouten te maken. Zonder continu door de ouders bijgestuurd te worden.
Lekker laten gaan. Zoon 1 kreeg hier, ondanks goede cito resultaten, en ik hem wat ziekig naar de eindtoets stuurde onder de noemer het is maar een meetmomentje, alleen daarop het advies toendertijd MAVO. Ik heb aangegeven dat ik dat niet oke vond, maar geen woorden verder aan vuil gemaakt. Met de Kerst zaten wij daar en kregen de vraag wat onze zoon daar in godsnaam deed? Wij hebben ze terug verwezen naar de basisschool voor uitleg. Het is helemaal goed gekomen.

Zoon 2 kreeg VWO advies, dat hebben wij niet aangenomen. Speels, jong in gedrag, gediagnosticeerd ADHD, dus is naar de MAVO gegaan en dat vond hij fijn, daarna HAVO in 2 jaar en nu studeert hij HBO af en wil nog verder.

Kortom, kijk naar je kind en ga niet de eindeloze strijd aan, waardoor het in huis ook niet gezelliger wordt. Zeker niet als je nog meer kinderen hebt.
Alhoewel ik het er mee eens ben dat sommige mensen laatbloeiers zijn waarbij bijv. een opleiding vanzelf goed komt vind ik dat hier wel een heel rooskleurig beeld wordt gegeven van de werkelijkheid. Ik ken mensen die inderdaad van MBO -> HBO -> WO zijn opgestroomd, maar ik ken ook mensen die nu echt moeite hebben om rond te komen omdat ze -alhoewel slim genoeg- in hun jeugd de kantjes er vanaf hebben gelopen en zonder opleiding nu voor een rotloon moeten ploeteren.

Soms komt het goed, soms niet.
Wat speelt je zoon dan buiten en met wie?

Er bestaan ook huiswerkbegeleidingsinstituten die niet aan school verbonden zijn. Moet je wel zelf betalen.

Als hij niks wil gaat hij op het vmbo dan wel wat doen?
NosceTeIpsum schreef:
19-05-2022 18:12
Alhoewel ik het er mee eens ben dat sommige mensen laatbloeiers zijn waarbij bijv. een opleiding vanzelf goed komt vind ik dat hier wel een heel rooskleurig beeld wordt gegeven van de werkelijkheid. Ik ken mensen die inderdaad van MBO -> HBO -> WO zijn opgestroomd, maar ik ken ook mensen die nu echt moeite hebben om rond te komen omdat ze -alhoewel slim genoeg- in hun jeugd de kantjes er vanaf hebben gelopen en zonder opleiding nu voor een rotloon moeten ploeteren.

Soms komt het goed, soms niet.
Klopt, maar die "slimme" mensen waar jij het over hebt kunnen nog steeds StuFi aanvragen, of het 1000 euro fonds aanspreken. Of in sommige bedrijfstakken, een studie budget voor 3 jaar aanvragen ,inclusief vervanging voor de studie uren die nodig zijn.
Uitzendbureaus bieden ook opleidingen met werkgarantie, maar ja dan moet je wel weer een minimaal 1 dag en soms meer naar school. Krijg je geen top salaris, maar minimaal; minimum loon, laptop, school vergoed en nog andere voorwaarden.
Ach huiswerk, vreselijk, ik maakte het vroeger ook nooit. Uiteindelijk ben ik van school getrapt omdat ik niks deed. Mijn kinderen hadden er ook geen zin in. Maar op een of andere manier zijn we allemaal heel redelijk terechtgekomen.
Blijkbaar is het erfelijk! :-D

Nee echt, ik begrijp je zoon zo goed, niets is erger dan huiswerk, ik herinner me nog steeds de walging en ik begrijp het ook nog steeds.
Maar goed: uiteindelijk ben ik in het volwassenonderwijs beland. Daar deed ik ook niks thuis, maar ik redde het wel. Mijn kinderen volgden het normale onderwijs zonder huiswerk te maken! :-D
Nu lach ik erom, maar ook ik zat met mijn handen in het haar.

Ik denk dat je zoon wel zijn best gaat doen wanneer hij iets leert waar hij echt belangstelling voor heeft. Waarschijnlijk kan hij zich niet concentreren op leerstof die hem niet boeit. Forceren zal dan ook niet helpen. Hij is voorlopig leerplichtig, misschien is het handig wanneer hij een schooltype volgt waar hij weinig voor hoeft te doen thuis. Wat erin zit komt er later echt wel uit, op het mbo komen veel leerlingen vaak wel tot bloei omdat ze zich daar kunnen richten op iets wat ze leuk vinden.
Hier zit kind momenteel middenin de TL-examens. Heeft Havo hersenen maar doet liever niks op school, precies genoeg om over te gaan zeg maar. Zeg zelf dat als hij gedurende 4 jaar TL net zoveel aan school had gedaan als de afgelopen 3 weken hij nu op de Havo had gezeten.
Tja, ik vind het zonde, maar ik ga niet iedere dag een kind achter z'n broek aan zitten om huiswerk te maken en te leren.
Dan is er continu strijd en ongezelligheid in huis. Nu een blij kind, die veel zin heeft in een nieuwe opleiding.

Moraal van het verhaal, afstromen is geen schande en gaat je denk ik bakken met stress (van jou dus...) schelen.
toulouse74 schreef:
19-05-2022 17:36
De vraag is: wil je de strijd aan en waarvoor eigenlijk?
Wat is er mis met mavo? Nederland schreeuwt om vakmensen, je hebt zo een baan.
Er is niet zozeer iets mis met Mavo of beroepsonderwijs. Maar het is wel jammer als je Havo of VWO had gekund en je uiteindelijk beperkt wordt in je vervolgopleiding of beroep doordat je niet het juist diploma hebt en je die opleiding wel graag had willen volgen of dat beroep had willen uitoefenen of je het via een omweg moet doen.

Daarnaast is het mega frustrerend wanneer iemand er met de per naar gooit.
baggal wijzigde dit bericht op 19-05-2022 18:43
9.78% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
19-05-2022 18:37
Er is niet zozeer iets mis met Mavo of beroepsonderwijs. Maar het is wel jammer als je Havo of VWO had gekund en je uiteindelijk beperkt wordt in je vervolgopleiding of beroep doordat je niet het juist diploma hebt en je die opleiding wel graag had willen volgen of dat beroep had willen uitoefenen.

Via het mbo kom je ook gewoon op het hbo hoor. Kies een opleiding die je belangstelling heeft en studeer door na mbo-4.
Al zou ik dat niet altijd aan willen raden, want we zitten te springen om mbo-vakmensen!
Lieneke schreef:
19-05-2022 18:39
Via het mbo kom je ook gewoon op het hbo hoor. Kies een opleiding die je belangstelling heeft en studeer door na mbo-4.
Al zou ik dat niet altijd aan willen raden, want we zitten te springen om mbo-vakmensen!
Jawel (mijn broer heeft dat destijds gedaan), maar het is een omweg. En ik kan mij voorstellen dat het daarnaast echt frustrerend is om te zien dat je kind geen intrinsieke motivatie heeft. Komt waarschijnlijk later wel goed, maar als je er als ouder middenin zit, is het k#t (en om over die onmacht nog maar te zwijgen)…
baggal wijzigde dit bericht op 19-05-2022 18:54
2.45% gewijzigd
Lieneke schreef:
19-05-2022 18:39
En andersom ook hoor. Ik heb een afgestudeerde HBO er die nu in laatste jaar MBO4 zit praktijkgericht. Hij zag het onderwijs na zijn papiertje toch niet zo zitten, En nr 2 studeert juist HBO af en wil door. Ons motto, werk zoeken waar je blij van wordt en blijft en gelukkig kan dat in deze tijd.
Huiswerk was ook nooit mijn ding. Je kon op je kop gaan staan, mij urenlang opsluiten, dreigen, enz. Geen trek in, dus deed ik het niet. Pas later op de universiteit toen ik bepaalde vakken kreeg waar ik interesse in had lukte het (een beetje).

Het is misschien heel lastig, maar ik zou het gewoon zo laten. Dan gaat hij Mavo doen. Soit.
Baggal schreef:
19-05-2022 18:45
Jawel (mijn broer heeft dat destijds gedaan), maar het is een omweg. En ik kan mij voorstellen dat het daarnaast echt frustrerend is om te zien dat je kind geen intrinsieke motivatie heeft. Komt waarschijnlijk later wel goed, maar als je er als ouder midden in zit, is het k#t (en die onmacht)…

Klopt zeker, je staat machteloos als ouder.
Maar in mijn ogen is het niet zozeer een omweg, eerder een andere (maar voor dat kind betere) weg. Juist leerlingen die graag in de praktijk leren en minder uit de boeken kunnen op het mbo helemaal tot bloei komen. Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben en wat ouder zijn lukt de theorie vaak wel, juist omdat dat de theorie van waar ze belangstelling voor hebben betreft. Ze kunnen zich daarop dan wel focussen.
Als hij nu geen huiswerk maakt, maakt hij het volgend jaar ook niet.
Of er moet een wonder gebeuren. Of er is meer aan de hand.

Ik heb er ook zo een thuis, inmiddels is ze bijna 18, en is het 2 voor 12.
De intrinsieke motivatie ontbreek, dat was toen zij een hoger niveau had, maar dat is nu zij een lager niveau heeft ook.

Ik was zelf ook niet dol op leren, deed ook zo min mogelijk.

Dat ik echt heel hard heb moeten werken om te staan waar ik nu sta. Is voor haar geen reden om nu hard te werken, en het later wat makkelijker te hebben. Nee joh " Nou mam jij bent hét voorbeeld, van hoe alles goed kan komen " :facepalm:

Klopt, maar ik heb me in een hbo baan gewerkt door heel hard te werken, veel kennis en expertise opgedaan, vanaf onder aan de ladder.
Heb het niet cadeau gekregen zeg maar.
Mijn dochter heeft mij jaren terug menigmaal horen verzuchten " had ik maar toen, harder gewerkt, dat had me nu gescheeld "

Mijn oudste zoon inmiddels 26, is een slimmerik deed zijn huiswerk, niet altijd van harte hoor, maar hij deed het.
Kon ook goed en relatief makkelijk leren.
Maar is uiteindelijk gestopt geen zin meer, heeft wel een leuke baan, waar hij veel plezier in heeft.
Toen hij besloot toch niet door te gaan leren zag ik hem weer opbloeien, hij was echt in twijfel, maar koos voor wat hij dacht dat het beste voor hem was.

Nb mijn dochter heeft ADD en ik ook, dat speelt ook een rol, niet dat jouw zoon iets heeft, maar het zou een achterliggend probleem kunnen zijn.

Het waarom, vraag ik me bij mijn dochter daarom niet af.

Sterkte het is gewoon ruk als je je zo druk om je kind maakt, maar het hem of haar geen zak boeit. Sta je dan met je goede fatsoen.

Uiteindelijk komt het goed, en moeten ze zelf dealen met de consequenties.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven