Zoon maakt geen huiswerk
donderdag 19 mei 2022 om 14:55
Misschien hebben jullie nog goede tips. De situatie is als volgt: zoon zit in brugklas havo en weigert eigenlijk al het hele jaar om huiswerk te maken. Hij wil spelen (is nog jong in zijn koppie zeg maar) en huiswerk interesseert hem helemaal niks. Op dit moment staat hij kwa punten op afstromen naar 2 mavo. Ze kunnen in de brugklas helaas niet blijven zitten. Ondertussen hebben we werkelijk alles geprobeerd, helpen, huiswerk controleren,boos worden, praten (eindeloos), huiswerkbegeleiding en volledig de boel loslaten, maar niks helpt. Vorige week heeft hij uitgesproken dat school hem geen moer interesseert en dat hij na een dag school dus zeker geen huiswerk meer gaat maken. Afstromen, andere school, hij vindt het allemaal prima maar hij gaat niks meer doen. Ik ben mij rot geschrokken. Mentor ingeschakeld maar die herkent hem zo helemaal niet. Hij heeft het namelijk best naar zijn zin om school. Hij vindt het heel gezellig met al zijn vrienden en in de les werkt hij prima mee maar thuis doet hij dus geen donder.
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
donderdag 19 mei 2022 om 18:54
Even voor de duidelijkheid, er is niks met mavo of mbo. En als dat zijn niveau is, is dat helemaal goed maar dat lost het probleem niet op. Ook op de mavo moet hij huiswerk maken. Als hij dat ook weigert dan wordt het echt wel lastig maar ik laat het voor nu zeker even los. Morgen 2 toetsen, hij is nu buiten voetballen en zegt dat hij geleerd heeft. We zullen zien. Faalangst heeft hij overigens niet.

donderdag 19 mei 2022 om 18:59
Ja maar waarschijnlijk haalt hij zijn toetsen dan ook zonder huiswerk.wolkie schreef: ↑19-05-2022 18:54Even voor de duidelijkheid, er is niks met mavo of mbo. En als dat zijn niveau is, is dat helemaal goed maar dat lost het probleem niet op. Ook op de mavo moet hij huiswerk maken. Als hij dat ook weigert dan wordt het echt wel lastig maar ik laat het voor nu zeker even los. Morgen 2 toetsen, hij is nu buiten voetballen en zegt dat hij geleerd heeft. We zullen zien. Faalangst heeft hij overigens niet.
Maar doubleren lost het probleem ook niet op.
donderdag 19 mei 2022 om 19:02

donderdag 19 mei 2022 om 19:04
Pas op, een kind van 13 wat buiten speelt.LuciFee2022 schreef: ↑19-05-2022 16:46En dan gaat hij naar buiten en gewoon lekker 'spelen'? En dat laten jullie toe van een 13e jarige?
Je bent zó kort in je leven jong, waarschijnlijk verwerkt hij daar hartstikke veel mee, onder andere die strijd over het huiswerk.
Echt TO.. laat het gewoon gaan. Als hij eraan toe is komt het vanzelf en iemand zei eerder al, het MBO traject kan juist ook een kans zijn. Alsof daar alleen maar onintelligente kinderen rondlopen, bijna de helft van niveau 4 begint daarna aan een hbo opleiding. Het is geweldig mooi onderwijs waar je super veel leert.
donderdag 19 mei 2022 om 19:04
poezewoefje schreef: ↑19-05-2022 19:02Ja misschien typisch Nederlands. Hier zit dochter in tweede leerjaar (groep 4 ) en krijgt 3 dagen huiswerk mee.
Waarom interesseert school hem geen moer? Weet je echt waarom hij geen huiswerk maken?
donderdag 19 mei 2022 om 19:12
Dus met huiswerkbegeleiding ging het goed. Toen het stopte niet meer. Lijkt me een inkoppertje. Als het niet via school kan dan buiten school om. Vreemde ogen dwingen wel. Dan hoef je thuis ook die strijd niet meer aan en wordt het weer gezelliger. Zo zonde om om zoiets af te stromen als kind het niveau wel aan zou kunnen.
donderdag 19 mei 2022 om 19:15
Huiswerkbegeleiding dat buiten school omloopt is hier niet te betalen, Voor 2 middagen (en dat is te weinig) is al €500 per maand. Dat gaat dus niet.montblanc schreef: ↑19-05-2022 19:12Dus met huiswerkbegeleiding ging het goed. Toen het stopte niet meer. Lijkt me een inkoppertje. Als het niet via school kan dan buiten school om. Vreemde ogen dwingen wel. Dan hoef je thuis ook die strijd niet meer aan en wordt het weer gezelliger. Zo zonde om om zoiets af te stromen als kind het niveau wel aan zou kunnen.
donderdag 19 mei 2022 om 19:57
Dan maar de route MAVO-HAVO of MAVO-MBO-eventueel HBO.
En tja, als hij daar ook weer geen bal doet lijkt mij het toch écht zijn eigen probleem dat hij mogelijk in 4VMBO Basis eindigt.
Het kan natuurlijk ook dat ie TL aankan zonder ook maar iets thuis te doen.
En tja, als hij daar ook weer geen bal doet lijkt mij het toch écht zijn eigen probleem dat hij mogelijk in 4VMBO Basis eindigt.
Het kan natuurlijk ook dat ie TL aankan zonder ook maar iets thuis te doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 19 mei 2022 om 19:58
donderdag 19 mei 2022 om 20:44
Mbo-4 heeft hetzelfde "niveau" als havo. Veel mensen beginnen meteen te gieren dat dat niet zo is, maar het is wel degelijk zo. En zeker als er ambities zijn om hbo te gaan doen dan is in veel gevallen de aansluiting zelfs beter, zeker vakgericht.
Zelf ben ik niet per definitie een groot voorstander van bijles. Het is peperduur en het heeft slechts tijdelijk effect. Een kind wordt er niet anders van, hooguit kan wat hulp ervoor zorgen dan een leerling net wat puntjes extra scoort waardoor een overgang of een diploma met de hakken over de sloot gerealiseerd kan worden. Maar talenten en ambities veranderen er amper door. Een leerling die door bijles bijvoorbeeld (en het was spannend hoor...) een havo-diploma haalt zal op het hbo niet meteen een enorme uitblinker zijn. Tenzij hij/zij de studie van zijn /haar dromen heeft gevonden.
Ik denk dat vaak vmbo-mbo een betere en ook prettiger weg zal zijn voor leerlingen die helemaal geen zin hebben om te blokken.
Misschien is het sjiek om te vertellen dat je kind havo of vwo doet, maar het gaat om het kind he? De jonge jaren zijn maar zo kort en ik vind dat een jongere zo prettig mogelijk moet opgroeien. Lekker spelen, lekker gek doen, wat aanklooien, het volwassen leven straks is al serieus genoeg. En voor de ambitieuze jongere zijn er sowieso alle mogelijkheden in dit land.
Als een kind huiswerk echt haat, dan kwel je hem alleen maar met ouderlijk gepush.
Het kan best dat het kind helemaal niet speciaal theoretisch intelligent is. Nou en?
De meeste mensen zijn niet intelligent, die zijn heel gewoon, wij hier op het forum hebben overduidelijk het wiel ook niet uitgevonden.
En dat hoeft ook niet.
Zelf ben ik niet per definitie een groot voorstander van bijles. Het is peperduur en het heeft slechts tijdelijk effect. Een kind wordt er niet anders van, hooguit kan wat hulp ervoor zorgen dan een leerling net wat puntjes extra scoort waardoor een overgang of een diploma met de hakken over de sloot gerealiseerd kan worden. Maar talenten en ambities veranderen er amper door. Een leerling die door bijles bijvoorbeeld (en het was spannend hoor...) een havo-diploma haalt zal op het hbo niet meteen een enorme uitblinker zijn. Tenzij hij/zij de studie van zijn /haar dromen heeft gevonden.
Ik denk dat vaak vmbo-mbo een betere en ook prettiger weg zal zijn voor leerlingen die helemaal geen zin hebben om te blokken.
Misschien is het sjiek om te vertellen dat je kind havo of vwo doet, maar het gaat om het kind he? De jonge jaren zijn maar zo kort en ik vind dat een jongere zo prettig mogelijk moet opgroeien. Lekker spelen, lekker gek doen, wat aanklooien, het volwassen leven straks is al serieus genoeg. En voor de ambitieuze jongere zijn er sowieso alle mogelijkheden in dit land.
Als een kind huiswerk echt haat, dan kwel je hem alleen maar met ouderlijk gepush.
Het kan best dat het kind helemaal niet speciaal theoretisch intelligent is. Nou en?
De meeste mensen zijn niet intelligent, die zijn heel gewoon, wij hier op het forum hebben overduidelijk het wiel ook niet uitgevonden.
En dat hoeft ook niet.
donderdag 19 mei 2022 om 21:05
Hoezo niet? Heb je tegenwoordig tijdens de les niet meer tijd voor je huiswerk?Subnautica schreef: ↑19-05-2022 21:01Maar op de mavo gaat hij er ook niet komen zonder huiswerk te maken.
donderdag 19 mei 2022 om 21:10
Ik snap je frustratie heel goed. Hier twee kinderen die absoluut niet van huiswerk hielden. Stap 1 was meteen na school huiswerk maken. Als ze eerst mochten spelen dan wilden ze daarna echt niks meer voor school doen. En na het avondeten waren zo ook vaak echt te moe.
Nummer 1 koos uiteindelijk eieren voor haar geld. Ik moest wel heel streng controleren maar die snapte snel dat ze beter een uurtje serieus huiswerk kon doen en daarna vrij zijn, dan lopen traineren en niet meewerken. Nummer 2 weigerde gewoon. En kon dus dagenlang op z'n kamer naar het plafond liggen staren want dat was blijkbaar toch leuker dan een uurtje huiswerk doen. Zijn zus probeerde ook wel op hem in te praten dat het toch gezelliger was om eerst samen aan de keukentafel huiswerk te doen en daarna samen te kunnen spelen. Hielp ook niet.
Heeft z'n school ook niet afgemaakt en nu allerlei losse baantjes. Vindt ie ook niet leuk, maar hij is nu volwassen en z'n huur en rekeningen moeten ook betaald.
Misschien dat er ooit nog een lampje gaat branden...
Ik vond die middelbare school tijd heel zwaar. En ook met loslaten werd 't niet echt leuker.
Nummer 1 koos uiteindelijk eieren voor haar geld. Ik moest wel heel streng controleren maar die snapte snel dat ze beter een uurtje serieus huiswerk kon doen en daarna vrij zijn, dan lopen traineren en niet meewerken. Nummer 2 weigerde gewoon. En kon dus dagenlang op z'n kamer naar het plafond liggen staren want dat was blijkbaar toch leuker dan een uurtje huiswerk doen. Zijn zus probeerde ook wel op hem in te praten dat het toch gezelliger was om eerst samen aan de keukentafel huiswerk te doen en daarna samen te kunnen spelen. Hielp ook niet.
Heeft z'n school ook niet afgemaakt en nu allerlei losse baantjes. Vindt ie ook niet leuk, maar hij is nu volwassen en z'n huur en rekeningen moeten ook betaald.
Misschien dat er ooit nog een lampje gaat branden...
Ik vond die middelbare school tijd heel zwaar. En ook met loslaten werd 't niet echt leuker.
donderdag 19 mei 2022 om 21:12
Nee, huiswerk gaat hij niet maken, hij haat huiswerk. Maar stel dat hij vmbo-kb gaat doen, dan is de kans groot dat hij het huiswerk amper nodig heeft. Dan haalt hij het diploma en dan kan hij mbo-3 gaan doen. Het is dan wel belangrijk dat hij een richting kiest die hem ligt.Subnautica schreef: ↑19-05-2022 21:01Maar op de mavo gaat hij er ook niet komen zonder huiswerk te maken.

donderdag 19 mei 2022 om 21:18
Soms wel, want dan kan hij het met 2 vingers in de neus.Subnautica schreef: ↑19-05-2022 21:01Maar op de mavo gaat hij er ook niet komen zonder huiswerk te maken.
donderdag 19 mei 2022 om 21:22
donderdag 19 mei 2022 om 21:25
Dan zit er toch een leraar bij? Er staat dat hij na en dag school geen huiswerk meer gaat maken.
De brugklas op VMBO-T niveau is voor mij alweer een tijdje geleden, maar ik heb in al die 4 jaar thuis geen boek open gehad. Op HAVO moest ik echt leren en daar had ik geen zin in. VMBO-T kon ik 'zo' doen, zonder huiswerk.
donderdag 19 mei 2022 om 21:46
Wat ben ik blij dat ik mijn huiswerk weigeraars naar mavo 2 heb laten gaan ipv havo 2.
Wat een rust gaf het in het gezin.
Sindsdien was er nooit meer een huiswerk strijd. Geen gedoe geen ruzies meer, geen overhoringen..
Er was weer veel tijd om te sporten en andere bezigheden waar blijkbaar hun prio op dat moment lag.
Ze hebben met 2 vingers in hun neus de mavo gedaan en zitten nu op een mbo 4 opleiding.
Wat een rust gaf het in het gezin.
Sindsdien was er nooit meer een huiswerk strijd. Geen gedoe geen ruzies meer, geen overhoringen..
Er was weer veel tijd om te sporten en andere bezigheden waar blijkbaar hun prio op dat moment lag.
Ze hebben met 2 vingers in hun neus de mavo gedaan en zitten nu op een mbo 4 opleiding.

donderdag 19 mei 2022 om 21:47
Veel ouders zien het schijnbaar als een prestatie van zichzelf.... daarom zie je nu ook de uitslagen van citotoetsen voorbij komen op de TL van ouders. Vraag ik me ook bij af, waarom?Lieneke schreef: ↑19-05-2022 20:44Mbo-4 heeft hetzelfde "niveau" als havo. Veel mensen beginnen meteen te gieren dat dat niet zo is, maar het is wel degelijk zo. En zeker als er ambities zijn om hbo te gaan doen dan is in veel gevallen de aansluiting zelfs beter, zeker vakgericht.
En dat hoeft ook niet.
donderdag 19 mei 2022 om 21:47
Dit. Ik ben destijds ook samen met mijn vriendin naar de havo gegaan. Zij kon beter leren dan ik maar is toch afgestroomd naar de mavo, ook vanwege thuis niks doen. Haar moeder maakte zelfs haar verslagen. Ook haar vervolgopleiding heeft ze niet afgemaakt. Ze was gewoon onvoldoende gemotiveerd. Toen haar kinderen ouder waren is ze alsnog een studie gaan doen omdat ze klaar was met haar baan in de detailhandel.Zonmuis schreef: ↑19-05-2022 15:09HAVO of VWO kunnen doen is niet alleen op basis van de intelligentie van een kind, maar ook hun bereidheid om te leren. Soms kan het 1 met het ander gecompenseerd worden, zoals met een kind dat meer moeite heeft met de stof dan klasgenoten, maar bovengemiddeld hard leert. In dit geval, lijkt de bereidwilligheid wel erg klein.
Dus je kind lijkt mij op dit moment niet geschikt voor HAVO.
Kans is groot dat dit soort leerlingen later toch HAVO en daarna HBO gaan doen na de MAVO of pas tijdens hun volwassen werkleven opeens gaan bloeien en grote sprongen vooruit nemen. Heb dat wel vaker gezien met mensen die op school weinig uitvoerden.
Op dit moment lijkt het mij echter te hoog gegrepen.

donderdag 19 mei 2022 om 21:50
donderdag 19 mei 2022 om 21:52
Titatoverbal schreef: ↑19-05-2022 21:47Veel ouders zien het schijnbaar als een prestatie van zichzelf.... daarom zie je nu ook de uitslagen van citotoetsen voorbij komen op de TL van ouders. Vraag ik me ook bij af, waarom?
Oh erg!!! Genant!
Ja, waarom, dat vraag ik me ook af!
donderdag 19 mei 2022 om 21:59
Ik wilde ook al schrijven dat er dan niets anders op zit dan het in te kopen bij een huiswerkbegeleidingsinstituut. Wat jammer dat jullie dat niet kunnen betalen

Dan zit er niets anders op dan of zelf het instituut te worden. Of samen met hem een folderwijk lopen of heeft hij we een idee van hoe de wereld werkt qua geld.
Voor perspectief vragen of hij zsm een dag mag meelopen op een vmbo school?
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 19 mei 2022 om 22:11
Vind ik zo walgelijk van die ouders die een beetje lopen te pochen met de resultaten van hun kinderenTitatoverbal schreef: ↑19-05-2022 21:47Veel ouders zien het schijnbaar als een prestatie van zichzelf.... daarom zie je nu ook de uitslagen van citotoetsen voorbij komen op de TL van ouders. Vraag ik me ook bij af, waarom?