Werk & Studie alle pijlers

zwart werken, ja of nee?

15-09-2009 23:06 141 berichten
Uit een ander topic komt de discussie voort over zwart werken. Dan heb ik het niet over een uitkering hebben en gewoon lekker full-time zwart klussen. Maar over bedrijven die - naast hun gewone witte werk - ook zwarte klussen aannemen. Ben je voor of ben je tegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:traincha2 schreef op 16 september 2009 @ 13:16:

[...]

Wacht even: je bent voor 'eerlijk duurt het langst', maar ondertussen vind je het wel ok dat de huishoudster of de oppas wel zwart bijklust? Beetje opportunistisch vind je niet?Nee want de meeste huishoudster die willen niet wit werken, dat zijn er maar een paar volgens mij. En daar gaat het ook niet om, het gaat juist om de grote bedrijven.
Volgens sommige economen is zwart geld smeermiddel van de maatschappij. Het blijft immers altijd in beweging, want je kunt het niet op je rekening zetten he?

Ik ben er in principe op tegen, maar blijkbaar vervult het toch een functie. Als je snel wat gedaan wilt hebben zonder rompslomp kan het handig zijn.

In Zwitserland hebben ze een heel mooi iets: de WIR. Een soort van giraal 'geld'. Je kunt je als ondernemer bij de WIR bank aanmelden, dan kunnen andere ondernemers met hun WIR's bij jou spullen kopen. Het is ontstaan in 1934, toen er weinig geld in omloop was. Je hebt niets aan WIR's op je WIR rekening en kunt het alleen maar uitgeven. Dit heeft maar zijdelings met dit topic te maken, maar ik zie toch een verband. Als je geen geld hebt, maar wel iets gedaan wilt hebben, zou je dat met een soort van fictief-geld systeem kunnen gaan regelen. In Zwitserland bestaat zwart geld nagenoeg niet, door dit systeem, heb ik mij weleens laten vertellen.Maar wat er in dat andere topic voorgesteld wordt, de BTW uit facturen halen om je bedrijf draaiende te houden, tja, dat is foute boel.
quote:vikki schreef op 16 september 2009 @ 13:25:

Tegen.

Zwart werken is gewoon diefstal. Niet meer en niet minder.

Dus jij hebt werkelijk nog nooit iets zonder BTW gekocht of laten doen?

Let op: kopen en verkopen via Marktplaats is ook zwart he!!
quote:Flashy schreef op 16 september 2009 @ 13:53:

[...]

Nee want de meeste huishoudster die willen niet wit werken, dat zijn er maar een paar volgens mij. En daar gaat het ook niet om, het gaat juist om de grote bedrijven.Zolang mijnhuishoudster of oppas niet meer dan 3 dagdelen bij mij aan de slag is, hoef ik geen IB en sociale diensten af te dragen. Daarentegen moet zij of hij het wel opgeven bij de belastingdienst. Maar ik ga daar niet op controleren.
quote:Bianca40 schreef op 16 september 2009 @ 13:55:

[...]

Dus jij hebt werkelijk nog nooit iets zonder BTW gekocht of laten doen?

Let op: kopen en verkopen via Marktplaats is ook zwart he!!Nou, daar heb ik toch iets op aan te merken. BTW betaal je over de toegevoegde waarde. Aangezien op marktplaats het meeste goed tweedehands is, dus waar waarde is afgegaan, hoef je daar dus geen BTW over te betalen.
quote:Katherina schreef op 16 september 2009 @ 13:58:

[...]

Nou, daar heb ik toch iets op aan te merken. BTW betaal je over de toegevoegde waarde. Aangezien op marktplaats het meeste goed tweedehands is, dus waar waarde is afgegaan, hoef je daar dus geen BTW over te betalen.Nou... ik denk dat 60 % van wat er bij Marktplaats verkocht wordt door verzamelaars/rommelmarkt-afstruiners e.d. wordt aangeboden. En die verkopen echt niet onder de ingekochte waarde dus is er wel degelijk sprake van toegevoegde waarde. Bovendien zijn het inkomsten uit verkoop, dus los van de BTW is ook de inkomstenbelasting van toepassing.
Ik heb het net even uitgezocht.

*Als ik iets koop op marktplaats, is het de verantwoordelijkheid van de verkopende partij om hierover rekenschap bij de belastingdienst af te leggen.

* als ik af en toe iets verkoop, zonder dat ik daarmee handel wil drijven (dus je oude tv verkopen, als je een nieuwe hebt aangeschaft), ziet de belastingdienst dit niet als inkomen uit overige werkzaamheden.

*Zodra ik spullen koop met als doel die met winst te verkopen, is dit inkomen uit overige werkzaamheden en moet ik dit dus opgeven.

*BTW hoef je alleen af te dragen als je ook daadwerkelijk winst hebt gedraaid met als doel:handel drijven.

Dus: kopen en verkopen op Marktplaats is niet per definitie zwartwerken. Als koper mag je in deze naief zijn. Dus jouw stelling dat kopen verkopen op Marktplaats zwartwerken is, is bij deze onderuitgehaald.
quote:Katherina schreef op 16 september 2009 @ 13:56:

[...]

Zolang mijnhuishoudster of oppas niet meer dan 3 dagdelen bij mij aan de slag is, hoef ik geen IB en sociale diensten af te dragen. Daarentegen moet zij of hij het wel opgeven bij de belastingdienst. Maar ik ga daar niet op controleren.Precies. En daar ging nou net dat artikel over wat ik heb geplaatst.
quote:Flashy schreef op 16 september 2009 @ 13:53:

[...]

Nee want de meeste huishoudster die willen niet wit werken, dat zijn er maar een paar volgens mij. En daar gaat het ook niet om, het gaat juist om de grote bedrijven.Maar wat is daar anders in dan? Als je een huishoudster toestaat om zwart te werken, waarom bedrijven dan niet?
quote:Katherina schreef op 16 september 2009 @ 14:52:

Ik heb het net even uitgezocht.

*Als ik iets koop op marktplaats, is het de verantwoordelijkheid van de verkopende partij om hierover rekenschap bij de belastingdienst af te leggen.

* als ik af en toe iets verkoop, zonder dat ik daarmee handel wil drijven (dus je oude tv verkopen, als je een nieuwe hebt aangeschaft), ziet de belastingdienst dit niet als inkomen uit overige werkzaamheden.

*Zodra ik spullen koop met als doel die met winst te verkopen, is dit inkomen uit overige werkzaamheden en moet ik dit dus opgeven.

*BTW hoef je alleen af te dragen als je ook daadwerkelijk winst hebt gedraaid met als doel:handel drijven.

Dus: kopen en verkopen op Marktplaats is niet per definitie zwartwerken. Als koper mag je in deze naief zijn. Dus jouw stelling dat kopen verkopen op Marktplaats zwartwerken is, is bij deze onderuitgehaald.Resteert nog de 60% die wel degelijk handelt via Marktplaats.. misschien kun je dat ook nog onderuit halen? En aangezien jij werkelijk principieel tegen bent, ga ik er vanuit dat je zoveel mogelijk probeert te voorkomen dat jij van een handelaar op Marktplaats koopt.
quote:traincha2 schreef op 16 september 2009 @ 15:43:

[...]

Precies. En daar ging nou net dat artikel over wat ik heb geplaatst.Goed artikel trouwens... ze zijn toch niet helemaal naief in Den Haag.
Oh, ik begrijp dat ik nu opeens de persoon ben die in principe tegen zwartwerken is. Hmmmm. Ieder principe leidt naar de hel, zeg ik dan, maar goed, ik ga met je mee hoor.

Wat ik dus zeg: als koper mag ik in deze naief zijn. Ik hoef niet voor een ander te controleren of die wel of geen strafbaar feit pleegt. Als ik heling vermoed, is het wat anders.

Maar ik koop niet zoveel op Marktplaats nee.

Zou op Marktplaats inderdaad 60% van de verkopers handelaar zijn? En zou van die 60% inderdaad 100% niets afdragen aan IB en BTW? Daar geloof ik dan weer niets van. De meeste mensen die ik ken durven helemaal niet de belastingdienst te tillen en geven al hun inkomsten netjes op.
Even wachten Katherina.. je geeft zelf aan dat je tegen zwart werken bent... dat 'wordt' hier niet bij jou aangepraat.

Geeft niets, ieder zijn mening.

Ik geloof gewoon niet dat iedereen die 'tegen' zwartwerken is daar principieel in blijft op het moment dat er een klusje gedaan moet worden waarop je soms 19% goedkoper uit kunt zijn.
quote:Katherina schreef op 16 september 2009 @ 17:33:

Zou op Marktplaats inderdaad 60% van de verkopers handelaar zijn? En zou van die 60% inderdaad 100% niets afdragen aan IB en BTW? Daar geloof ik dan weer niets van. De meeste mensen die ik ken durven helemaal niet de belastingdienst te tillen en geven al hun inkomsten netjes op.Op MP worden heel veel gekopieerde dvd's verkocht. Lijkt me sterk dat iemand die inkomsten gaat opgeven.
Puur particulier: waarom niet? En dan heb ik het niet over mensen die normaal gezien in ww zitten en wel 40 uur per week zwart bijklussen.

Maar een schilder die na zijn uren een keer een karweitje doet, een loodgieter die wat werk doet op zaterdag bij zijn zwager, een kapster die haar vriendin knipt op vrijdag? Tja ... zo kun je er wel vanalles bij gaan halen.

Ik laat mijn haar knippen door iemand die dat zwart doet. Daar zit ik echt niet mee hoor. En als ik een tuin aan wil laten leggen dan zal ik dat laten doen door de bevriende hovenier die dat naast zijn uren doet. Zelfde met een keuken/vloer/leidingwerk ... enz.

Iedereen wil toch weleens een voordeeltje?
Hoi Bianca,

Goeie topic meid. Nou je kent mijn mening en ik wil eigenlijk alleen nog even kwijt dat iedereen in zijn eigen straatje praat en degene die zeggen dat ze nog nooit iets zwart hebben laten doen of gekocht hebben (catering, knippen, klusjes, kleding) die liegen dat ze barsten. De moraalridders op dit topic zijn gewoon niet eerlijk tegen zichzelf en dat zijn wij wel en daarom zijn sommigen zo fel.
Een discussie mag ook fel zijn, daar is helemaal niets mis mee vind ik.

Ik vind het alleen jammer dat er zo geoordeeld wordt (typisch vingertjes-wijzend Nederlands). Maar gelukkig maar door een hele kleine minderheid.

Als iedereen in NL alles legaal zou doen... zou de economie uberhaupt nooit meer uit het slop komen.
quote:Bianca40 schreef op 17 september 2009 @ 09:51:

Ik vind het alleen jammer dat er zo geoordeeld wordt (typisch vingertjes-wijzend Nederlands). Maar gelukkig maar door een hele kleine minderheid.

Als iedereen in NL alles legaal zou doen... zou de economie uberhaupt nooit meer uit het slop komen.Ik heb er ook geen moeite mee hoor maar inderdaad typisch nederlands vingertjes wijzen. Nou daar heb je een goed punt want zo is het wel. Er gaat heel veel zwart geld in om en ook dat helpt de economie.
Ik ben niet 'n principe' tegen zwart werken. Maar als zwart werken nodig is om je bedrijf aan de gang te houden, vind ik dat er iets scheef zit in je bedrijfsvoering.

Blijkbaar vervult zwart werken een behoefte in onze maatschappij.

Maar ik vind niet, dat je het goed moet praten omdat iedereen het doet. Neem je verantwoordelijheid! Je doet iets wat strafbaar is en waar een hoop Nederlanders moeite mee hebben, die wel al hun inkomsten netjes opgeven.

Een hoop ambachtslieden verdienen op die manier een centje bij en van mij mogen ze. Het is geld wat over het algemeen weer direct uitgegeven wordt. Ik doe het niet.

Een aantal mensen op dit topic gaan er van uit dat je een Jandoedel bent als je tegen zwart werken bent, omdat iedereen er wel eens mee te maken heeft. En dat vind ik scheef gedacht en zegt meer over de normen en waarden van zwartwerkers dan over andere mensen.
quote:Bianca40 schreef op 17 september 2009 @ 09:51:

Als iedereen in NL alles legaal zou doen... zou de economie uberhaupt nooit meer uit het slop komen.Dat iets zo geïntegreerd inmiddels is in het leven dat het mogelijk inderdaad de economie overeind houdt nu, wil nog niet zeggen dat het daarmee ook 'goed' is.

Volgens mij zou de discussie moeten zijn of deze zwartwerk-ontwikkeling (en jouw mening als ondernemer daarover) een kwestie van evolutie/vooruitgang etc is, of slechts normvervaging....
Goed topic dit!quote:Katherina schreef op 17 september 2009 @ 10:55:

Ik ben niet 'n principe' tegen zwart werken. Maar als zwart werken nodig is om je bedrijf aan de gang te houden, vind ik dat er iets scheef zit in je bedrijfsvoering.

Blijkbaar vervult zwart werken een behoefte in onze maatschappij.

Hier ben ik het helemaal mee eens, al ben ik misschien iets meer tegen zwart werken dan Katherina. En ja, ook ik ben een moraalridder. Het eerste jaar dat ik als reisleidster werkte, heb ik niet mijn fooien opgegeven bij de belastingdienst, omdat ik niet wist waar ik de extra belasting (500 euro) die daaruit voortvloeide ineens van moest betalen.

Dat doe ik echter wél met een schuldgevoel, al zullen velen dat niet willen geloven.

En nee, ik zou mijn keuken niet voor 1000 euro goedkoper willen als het BTW vrij werd aangeboden oid. Sterker nog, ik heb zulke aanbiedingen ook daadwerkelijk al eens afgeslagen.

Ik probeer me in mijn dagelijks leven er steeds bewust van te zijn wat wel en niet kan en wat ik wel en niet wil en dat is best een morele worsteling. Komt bij dat ik veel ook niet (zeker) weet, ben dus bijvoorbeeld erg blij met de uitleg over Marktplaats!
quote:Tia Dalma schreef op 17 september 2009 @ 10:58:

[...]

Dat iets zo geïntegreerd inmiddels is in het leven dat het mogelijk inderdaad de economie overeind houdt nu, wil nog niet zeggen dat het daarmee ook 'goed' is.

Volgens mij zou de discussie moeten zijn of deze zwartwerk-ontwikkeling (en jouw mening als ondernemer daarover) een kwestie van evolutie/vooruitgang etc is, of slechts normvervaging....

Mooi gezegd Tia.

Mijn mening is dat het absoluut geen vooruitgang is. Het is echter (bij mij dan) wel een noodzaak geworden, mede door de komst van Polen, Bulgaren enz.. binnen de bouwwereld. Een paar jaar geleden deden we weleens wat zwart maar dat was maar heel weinig. Nu moeten we bijna moeite doen om aan het benodigde aantal wit-werk te komen. Een heel groot deel van de klanten vraagt of de BTW eraf kan. En natuurlijk is dit ook een wisselwerking, want de buurman van klant A komt vervolgens langs en vraagt of je bij hem ook een klusje voor weinig kunt doen.

Wij hebben dus een berekening gemaakt van wat er precies wit binnen moet komen om alle vaste lasten te kunnen betalen. De zwarte klusjes zijn voor extra's zoals vakantie, een keertje uit eten enz enz. Naast alle klussen hebben wij een winkel waarin wel alles gewoon wit wordt gedaan. Maar bij klussen kom je er eigenlijk niet onderuit als je je klanten wilt behouden c.q. nieuwe klanten wilt krijgen. Want ook de 'zwarte' klanten komen naar de winkel om spullen te kopen (wit). Mmmmm Grijs gebied eigenlijk...
quote:pooky schreef op 16 september 2009 @ 01:42:

[...]

En BgB, ik ben op de hoogte van twitter, maar jouw variant is mij tot op heden nog onbekend.Of jij het zwart- witter ziet......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Bianca40 schreef op 16 september 2009 @ 18:33:

Ik geloof gewoon niet dat iedereen die 'tegen' zwartwerken is daar principieel in blijft op het moment dat er een klusje gedaan moet worden waarop je soms 19% goedkoper uit kunt zijn.Als jouw klanten 19% goedkoper uitzijn als je de BTW uit de offerte haalt, snij je jezelf trouwens behoorlijk in de vingers (19% over 119% is iets van 15% ). Het is nog stom ook. De klant heeft alle voordeel, en jij draagt alle risico. Geef dan 7,5% korting, dan schiet je er beide wat mee op.
quote:Bianca40 schreef op 17 september 2009 @ 11:20:

[...]

Mooi gezegd Tia.

Mijn mening is dat het absoluut geen vooruitgang is. Het is echter (bij mij dan) wel een noodzaak geworden, mede door de komst van Polen, Bulgaren enz.. binnen de bouwwereld. Een paar jaar geleden deden we weleens wat zwart maar dat was maar heel weinig. Nu moeten we bijna moeite doen om aan het benodigde aantal wit-werk te komen. Een heel groot deel van de klanten vraagt of de BTW eraf kan. En natuurlijk is dit ook een wisselwerking, want de buurman van klant A komt vervolgens langs en vraagt of je bij hem ook een klusje voor weinig kunt doen.

Wij hebben dus een berekening gemaakt van wat er precies wit binnen moet komen om alle vaste lasten te kunnen betalen. De zwarte klusjes zijn voor extra's zoals vakantie, een keertje uit eten enz enz. Naast alle klussen hebben wij een winkel waarin wel alles gewoon wit wordt gedaan. Maar bij klussen kom je er eigenlijk niet onderuit als je je klanten wilt behouden c.q. nieuwe klanten wilt krijgen. Want ook de 'zwarte' klanten komen naar de winkel om spullen te kopen (wit). Mmmmm Grijs gebied eigenlijk...

Dus het is volgens jou normvervaging?

Dan kun je twee keuzes maken: of je er tegen verzetten en je zaken netjes blijven doen waardoor je uiteindelijk ook je hoofd boven water zou kunnen houden en zo ervoor strijden dat de normvervaging een halt toegeroepen wordt ('De maatschappij, dat ben jij' tenslotte). Of afgeven op de Polen, Bulgaren, etc en dezelfde praktijken erna op blijken te houden om ook eens op vakantie, uit eten te gaan, en vervolgens wéér op al die zwartwerkers die de markt komen verpesten, afgeven.

Vraag creeert aanbod, dat is waar. Maar het omgekeerde geldt ook, en daar werk je om je eigen gewin dan net zo hard aan mee.

En nee, geen zwartwerkers aan het werk. Uit principe. Én eigenbelang, gelet op garanties e.d. Ik vind daarnaast niet dat mijn schoonmoeder, die mij erg graag wil helpen met de babykamer en dus de boel waanzinnig mooi behangen heeft gisteren, de economie een loer draait als zwartwerker. Dat heet gewoon een vriendendienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven