Werk & Studie alle pijlers

zwart werken, ja of nee?

15-09-2009 23:06 141 berichten
Uit een ander topic komt de discussie voort over zwart werken. Dan heb ik het niet over een uitkering hebben en gewoon lekker full-time zwart klussen. Maar over bedrijven die - naast hun gewone witte werk - ook zwarte klussen aannemen. Ben je voor of ben je tegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bianca40 schreef op 17 september 2009 @ 12:27:

@ Nageltje... ik doe het ook meer voor mn eigen gevoel omdat ik eigenlijk vind dat ik anders niet moet zeuren. Je hebt nou eenmaal de mogelijkheid om je stem uit te brengen, een hele simpele manier om toch een beetje (heel klein beetje) het gevoel te hebben dat je letterlijk je 'stem' laat horen.

Volgens mij heb ik net ook al op jou gereageerd op een topic waarop jij adviseerd dat je snel geld moet wegsluizen als je failliet gaat. Jij houdt er wel van om anderen tekort te doen ter verrijking van jezelf, he?

En @ the rest...zwartwerken is NIET het smeermiddel van de economie. Een stukje uit een krant van een oelewapper kan zoveel zeggen als je wil.

Corruptie doet het in sommige landen ook goed, wisten jullie dat? Wellicht dat we dat hier ook maar moeten invoeren en heb ik het helemaal fout en de meerderheid met mij. Was die bouwfraude zo gek nog niet toch? Dat het onze belastingcenten heeft gekost..ach, wat maakt het uit, we werken toch zwart!
quote:pooky schreef op 17 september 2009 @ 19:40:

[...]

En @ the rest...zwartwerken is NIET het smeermiddel van de economie. Een stukje uit een krant van een oelewapper kan zoveel zeggen als je wil.

De informele economie is WEL het smeermiddel van de economie. Dat zegt niet een oelewapper in de krant, maar blijkt al jaren uit allerhande sociologisch en antropologisch onderzoek naar economieën in met name "derde wereld landen". Het is aangetoond dat er naast de formele (markt-) economie een informele economie nodig is. Dat jij vindt dat dat niet zo is, maakt dat jou dan een oelewapper? Of heb je er onderzoek naar gedaan?

Er zijn, net zoals bij vele onderwerpen, onderzoekers voor en tegen. Ik geloof dat de consensus op dit moment gelegen is in: de informele economie is van groot belang, laten we ervoor zorgen dat we manieren bedenken om deze te kanaliseren en te formaliseren.
Overigens bestaat de informele economie uit zowel zwart werken als ruilhandel...

De gemiddelde omvang van de informele economie, in procent van het BNI van het jaar 2000 is 41% in ontwikkelingslanden, 38% in overgangseconomieën en 18% in OESO-landen. Hoge fiscale en parafiscale lasten in combinatie met overheidsreglementering zijn de voornaamste bepalende factoren voor de omvang van de informele economie zo blijkt nog uit deze studie.

Studie door Friedrich Schneider (Johannes Kepler University of Linz and IZA Bonn) in opdracht van de Wereldbank.
Leuke studie naar zwart werken door jazz muziekanten met een pleidooi voor legalisatie:

http://www.social-informatics.net/BOEKMAN1998.pdf

Het is een hele leuke studie om te lezen. Er wordt ook ingegaan op handhaven versus gedogen.

[...]

Volgens mij heb ik net ook al op jou gereageerd op een topic waarop jij adviseerd dat je snel geld moet wegsluizen als je failliet gaat. Jij houdt er wel van om anderen tekort te doen ter verrijking van jezelf, he?

!

Onder "anderen" versta je in deze de curator? Die eerst zn eigen salaris veilig stelt om vervolgens maandenlang achterover in zn stoel te gaan hangen? Sinds de dag dat ik iemand failliet zag gaan doordat een grote debiteur gewoon niet betaalde en met geen enkel middel tot betaling te dwingen was denk ik er inderdaad een beetje anders over.

Geloof me... de rest van mijn leven... ben ik een kale kip! En helaas ja, moeten de goeden onder de kwaden lijden, alweer.
quote:Babbel88 schreef op 17 september 2009 @ 18:01:

ik doe het zelf ook , als kapster....

ik denk dat het niet voor mij alleen een voordeel is, maar ook voor mijn klanten die geld besparen!Jij snapt het. En als de koningin het doet waarom wij dan niet?

[...]

Corruptie doet het in sommige landen ook goed, wisten jullie dat? Wellicht dat we dat hier ook maar moeten invoeren en heb ik het helemaal fout en de meerderheid met mij. Was die bouwfraude zo gek nog niet toch? Dat het onze belastingcenten heeft gekost..ach, wat maakt het uit, we werken toch zwart!

Loop jij mij lekker ff niet vals te beschuldigen zeg want ik weet niet waar je het over hebt met dat wegsluizen van geld. Zorg eerst ff dat je de informatie goed hebt zeg.

Enne doe je ogen open want corruptie bevind zich in alle kringen van de samenleving. Niet dat het goed is maar wel realistisch.
quote:Esfa schreef op 17 september 2009 @ 19:57:

Leuke studie naar zwart werken door jazz muziekanten met een pleidooi voor legalisatie:

http://www.social-informatics.net/BOEKMAN1998.pdf

Het is een hele leuke studie om te lezen. Er wordt ook ingegaan op handhaven versus gedogen.Heel erg bedankt voor je input want de cijfers liegen er niet om. Sommige mensen leven in een sprookjeswereld ben ik bang.
quote:Bianca40 schreef op 17 september 2009 @ 20:40:

[...]

Onder "anderen" versta je in deze de curator? Die eerst zn eigen salaris veilig stelt om vervolgens maandenlang achterover in zn stoel te gaan hangen? Sinds de dag dat ik iemand failliet zag gaan doordat een grote debiteur gewoon niet betaalde en met geen enkel middel tot betaling te dwingen was denk ik er inderdaad een beetje anders over.

Geloof me... de rest van mijn leven... ben ik een kale kip! En helaas ja, moeten de goeden onder de kwaden lijden, alweer.

O had ze het tegen jou? Oeps, hahahaha.

Tuurlijk zorgt de curator eerst dat zijn eigen geld veilig is. Nee je mag in dit land niet aan jezelf denken want dan ben je een schande voor de economie. Welke economie?
Bedrijven die zwart klussen, klussen vaak op grote schaal bij, afhankelijk van de grootte of het belang van het bedrijf .

En dat op grote schaal zwartklussen, brengt veel meer risico`s met zich mee, en bouwfraude, dus doofpotten......

(ik ben zomaar even aan het denken...)
Viva naar de knoppen.
Ik ken een gezin waarvan de man 32 uur werkt.

Hij werkt er zwart bij,zij ook.

Omdat ze zo overal de voordelen nog van krijgen,zoals vrijstellingen en toeslagen.

En dat vind ik dus echt niet kunnen.Want ondertussen hebben ze een aardig salarisje maar krijgen dus huurtoeslag,zorgtoeslag,kwijtscheldingen..

Maar een kapster die al veel werkt en voor een tientje wat kennissen of familie knipt..nee geen probleem mee.
quote:kiddootje schreef op 22 september 2009 @ 11:07:

Ik ken een gezin waarvan de man 32 uur werkt.

Hij werkt er zwart bij,zij ook.

Omdat ze zo overal de voordelen nog van krijgen,zoals vrijstellingen en toeslagen.

En dat vind ik dus echt niet kunnen.Want ondertussen hebben ze een aardig salarisje maar krijgen dus huurtoeslag,zorgtoeslag,kwijtscheldingen..

Maar een kapster die al veel werkt en voor een tientje wat kennissen of familie knipt..nee geen probleem mee.Ik vind het juist slim van dat gezin en ze dragen toch gewoon hun portie via de banen af? Ze kiezen er zelf voor om daarbuiten nog wat acititeiten te doen dus ik gun het ze van harte. Zo doen wij het ook hoor. En de kapster ook. Gen problemen mee, er wordt al genoeg afgedragen.
Ik werk in het buitenland, maar heb best wel veel vrije tijd in NL. Als ik echter hier ga werken, zelfs vrijwilligerswerk, dan moet ik alle sociale lasten die ik nu in het buitenland afdraag, in Nederland betalen. Dat betekent dus dat ik in het buitenland dat geld terug moet claimen van de buitenlandse belastingdienst om haast het dubbele in Nederland af te dragen. Dan denk ik soms bij mezelf, nee, dan liever zwart.

Ik ben overigens heel eerlijk tegenover de belastingsdienst als het gaat om mijn werk in het buitenland, maar daar ondervind ik enorm veel last van. Belastingambtenaren die geen idee hebben hoe ze je moeten belasten bijvoorbeeld en die maar wat roepen (waar je natuurlijk wel gehoor aan moet geven op straffe van een torenhoge aanslag). Ik heb ook collega's die hun mond houden over hun buitenlands werk. Tsja. Eerlijk duurt misschien het langst, maar het is zeker niet het makkelijkst.
quote:JohnnyCake schreef op 22 september 2009 @ 11:19:

Ik werk in het buitenland, maar heb best wel veel vrije tijd in NL. Als ik echter hier ga werken, zelfs vrijwilligerswerk, dan moet ik alle sociale lasten die ik nu in het buitenland afdraag, in Nederland betalen. Dat betekent dus dat ik in het buitenland dat geld terug moet claimen van de buitenlandse belastingdienst om haast het dubbele in Nederland af te dragen. Dan denk ik soms bij mezelf, nee, dan liever zwart.

Ik ben overigens heel eerlijk tegenover de belastingsdienst als het gaat om mijn werk in het buitenland, maar daar ondervind ik enorm veel last van. Belastingambtenaren die geen idee hebben hoe ze je moeten belasten bijvoorbeeld en die maar wat roepen (waar je natuurlijk wel gehoor aan moet geven op straffe van een torenhoge aanslag). Ik heb ook collega's die hun mond houden over hun buitenlands werk. Tsja. Eerlijk duurt misschien het langst, maar het is zeker niet het makkelijkst.

Nou Johnnycake,

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor. Als ze in die torentjes al niet eens weten hoe ze het moeten regelen dan zou jij iedere keer die moeilijkheden moeten aangaan? Laten ze maar eerst eens nieuwe en realistische regels gaan opstellen en zelf snappen hoe het zit. En je draagt toch al af van je buitenlandse werk?
Precies, ik draag al af in het buitenland, maar omdat mijn vaste woonplaats Nederland is ben ik hier belastingplichtig. Het komt er ds op neer dat wat ik in het buitenland via mijn werkgever afdraag, zelf terug claim bij de buitenlandse instanties, om het vervolgens weer af te staan in Nederland. Het enige wat ik niet in Nederland hoef te betalen zijn de soicale premies, die blijven in het buitenland.

Als ik echter hier een bijbaantje neem dan moet ik ook de hier sociale premies hier af staan, berekend naar mijn buitenlandse salaris plus het bijbaantje. Aangezien de sociale premies hier een stuk hoger liggen, houd ik dus geen rode cent over aan het bijbaantje! Laat staan als het om vrijwilligerswerk gaat waar je slechts een onkostenvergoeding voor krijgt. Dan moet ik juist meer betalen om te mogen werken. Zo krom maar waar. Grijze haren krijg je ervan. Maar goed, zo blijft er wel genoeg tijd over om te forummen
quote:JohnnyCake schreef op 22 september 2009 @ 12:07:

Precies, ik draag al af in het buitenland, maar omdat mijn vaste woonplaats Nederland is ben ik hier belastingplichtig. Het komt er ds op neer dat wat ik in het buitenland via mijn werkgever afdraag, zelf terug claim bij de buitenlandse instanties, om het vervolgens weer af te staan in Nederland. Het enige wat ik niet in Nederland hoef te betalen zijn de soicale premies, die blijven in het buitenland.

Als ik echter hier een bijbaantje neem dan moet ik ook de hier sociale premies hier af staan, berekend naar mijn buitenlandse salaris plus het bijbaantje. Aangezien de sociale premies hier een stuk hoger liggen, houd ik dus geen rode cent over aan het bijbaantje! Laat staan als het om vrijwilligerswerk gaat waar je slechts een onkostenvergoeding voor krijgt. Dan moet ik juist meer betalen om te mogen werken. Zo krom maar waar. Grijze haren krijg je ervan. Maar goed, zo blijft er wel genoeg tijd over om te forummen Wat een gedoe allemaal zeg. Ik zou het dan ook niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn hoor. Zo is NL met meer dingen wel krom. Waarom begin je geen zwart forum?
hahaha, misschien doe ik dat nog eens!
quote:JohnnyCake schreef op 22 september 2009 @ 12:52:

hahaha, misschien doe ik dat nog eens!Alles is mogelijk in Nl als je maar niet gepakt worden
quote:nageltje180472 schreef op 22 september 2009 @ 11:10:

[...]

Ik vind het juist slim van dat gezin en ze dragen toch gewoon hun portie via de banen af? Ze kiezen er zelf voor om daarbuiten nog wat acititeiten te doen dus ik gun het ze van harte. Zo doen wij het ook hoor. En de kapster ook. Gen problemen mee, er wordt al genoeg afgedragen.

Slim wel ja,maar vind dit echt te ver gaan.

Hij kan gewoon voor 40 uur bij zijn huidige baas terecht.

het is dus puur om die toeslagen te vangen. Hij zorgt er bewust voor dat ze onder de grens blijven.

Ik vind dat niet kunnen. Wel terugaves etc ontvangen maar geen recht op hebben. Dat kunnen wij als belastingbetaler ophoesten.

zo zitten zij op een maandelijks inkomen waar je u tegen zegt.

Mijn man heeft een hele goede baan,maar werkt er ook veel en hard voor. Zij krijgen van de belasting elke maand 700 euro toegeschoven,terwijl ze genoeg hebben. Niet leuk om naar te kijken.
quote:kiddootje schreef op 22 september 2009 @ 14:59:

[...]

Slim wel ja,maar vind dit echt te ver gaan.

Hij kan gewoon voor 40 uur bij zijn huidige baas terecht.

het is dus puur om die toeslagen te vangen. Hij zorgt er bewust voor dat ze onder de grens blijven.

Ik vind dat niet kunnen. Wel terugaves etc ontvangen maar geen recht op hebben. Dat kunnen wij als belastingbetaler ophoesten.

zo zitten zij op een maandelijks inkomen waar je u tegen zegt.

Mijn man heeft een hele goede baan,maar werkt er ook veel en hard voor. Zij krijgen van de belasting elke maand 700 euro toegeschoven,terwijl ze genoeg hebben. Niet leuk om naar te kijken.Ja ik snap wel een beetje wat je bedoeld. Het is wel een beetje doortrapt van ze ja. Als hij echt expres 32 uur werkt puur voor de teruggaves dan vind ik dat ook wel ver gaan. Mijn man werkt 40 uur maar is er 60 uur per week en ik werk 16 uur voor de kids en dan krijgen wij ook nog wat kindertoeslag maar wij willen dan ook niet meer gaan werken. Verder klust hij hier en daar wat bij maar wij zijn niet express met grenzen bezig enzo. Wel is het zo dat wij vinden dat we ons in de vingers snijden als we het wit zouden doen.
Wie weet meer van de nieuwe regeling in 2010 m.b.t. de zelfstandigenaftrek?
Google weet daar heel veel van, en anders de Kamer van Koophandel wel: die kan je vinden via de vele links die onder andere ik jou heb gegeven. Zo naar zijn ze daar nou ook weer niet hoor, bij de KvK...
quote:Tia Dalma schreef op 01 oktober 2009 @ 14:12:

Google weet daar heel veel van, en anders de Kamer van Koophandel wel: die kan je vinden via de vele links die onder andere ik jou heb gegeven. Zo naar zijn ze daar nou ook weer niet hoor, bij de KvK...Dat vraag ik toch niet? Dat snap ik zelf ook wel. Als je het niet weet antwoord dan niet.
Oh ik weet het best, ik heb namelijk geGoogle-d en zou ook contact met mijn adviseur bij de KvK opnemen (zou me zelfs niks verbazen als die daar een pan-klaar foldertje over hebben).

Ik vind het alleen best suf dat jij dat allemaal niet doet, als zelfstandig ondernemer..
quote:Tia Dalma schreef op 01 oktober 2009 @ 14:16:

Oh ik weet het best, ik heb namelijk geGoogle-d en zou ook contact met mijn adviseur bij de KvK opnemen (zou me zelfs niks verbazen als die daar een pan-klaar foldertje over hebben).

Ik vind het alleen best suf dat jij dat allemaal niet doet, als zelfstandig ondernemer..Maak jij je nou maar niet druk over mijn sufheid want je kent me totaal niet en als ik het handig vind om het hier te vragen dan heb ik daar mijn redenen voor en die hoef ik helemaal niet te verantwoorden. Je probeert gewoon weer een vuurtje te stoken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven