Werk & Studie alle pijlers

ZZP'er en zwanger: opdrachtgever informeren

01-06-2010 10:57 12 berichten
Ik werk als zelfstandige en heb 1 opdrachtgever waarvoor ik zowel vertalingen als de klantenservice doe.

Nu ben ik half december uitgerekend en ik zou ze graag informeren hierover.

Hoe doe ik dat het beste? Een email schrijven met data wanneer ik de laatste opdrachten aanneem?

De grote vertalingen wilde ik tot half november aannemen en de klantenservice tot 1 december. Of is dit niet realistisch? Hoe hebben andere de opdrachtgevers geïnformeerd over een zwangerschap?
Alle reacties Link kopieren
Bellen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je weet niet of je complicaties oid krijgt tijdens je zwangerschap of dat je baby vroeger geboren wordt. Ik zou voorzichtig zijn met harde afspraken die zo kort (2 weken) voor je uitgerekende datum vallen. Wel afhankelijk van het soort werk en hoe makkelijk je dit tussendoor kan doen. Ik wilde tot 4 weken voor de uitger. datum werken, heb uiteindelijk 80% van mijn zwangerschap door complicaties van mij én baby maar halve dagen kunnen werken . Dochter is paar weken te vroeg geboren. Geheel anders dan gepland dus .

Ik zou je opdrachtgever bellen en aangeven dat je eind 2010 maanden minder opdrachten/uren gaat aannemen. Geef een indicatie hoeveel en vanaf wanneer je tijdelijk niet/minder beschikbaar bent. (even schriftelijk bevestigen). Heb je een "plan B" als je onverwachts veel minder of niet beschikbaar bent? Niet zozeer om met je OG te bespreken, meer voor jezelf.

Ga je je andere opdrachtgever niet informeren of kan je dat werk zelf inplannen (of opdrachten niet aannemen)?
liubi, wil je idd weten op welke manier je het beste communiceert (telefoon, mail, gesprek) of wil je weten wat planningstechnish het meest optimale is?

Als zelfstandig ondernemer kun je gewoon aangeven wanneer jij wel en niet beschikbaar bent. Strikt genomen maakt het geen bal uit dat dat gaat om zwangerschap, vakantie of gewoon geen zin/tijd: jij hebt als ondernemer géén gezagsrelatie met je opdrachtgevers.

Ik zou voor mezelf bepalen wat het fijnste is qua zwangerschapsverlof. Hou er rekening mee dat je de laatste weken echt geen zin meer kunt hebben in werken wegens zware buik en slapeloze nachten. Maar voor hetzelfde geld voel je je tot aan het breken van je vliezen kiplekker. Zeker zou ik de laatste 4 weken niets meer doen, voor de zekerheid.
Ik vind tot 2 weken voor de uitgerekende datum doorwerken ook wel erg optimistisch (maar goed, ben zelf 5 weken te vroeg bevallen). Maar ken je evt. geen collega die je werk zou kunnen overnemen mocht je eerder bevallen?

(En offtopic, kinderarts al gesproken?)
@TD, beide haha

@Germanwings, nee ik ben de enige Nederlander die dit werk doet. Ik heb helaas geen 'collega's' en ik wil het ook niet uitbesteden want zometeen neemt die andere collega m'n baan weg zeg maar.

Bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik schriftelijk vastleg hoeveel uren ik wil werken. De klantenservice kost per dag een half uurtje (alleen emails beantwoorden) dus dat gaat nog. Maar mss is zo kort voor de uitgerekende datum niet zo goed. Tot nu toe zijn er geen complicaties, maar goed, ben pas 12 weken.

@GW, nee nog niet gesproken
Ik zou ze even bellen hoor! Het is toch het prettigste voor de contacten als je contactpersoon van jou hoort dat je zwanger bent? Daarna zou ik wel een mail sturen met je uren.
Ben je daadwerkelijk zzp en aangemeld bij de belasting dan maak je aanspraak op zwangerschaps verlof, weet je dat?

Linkje
TO woont niet in NL
Jammer voor TO, sorry wist ik niet.
Liubi ik heb aangegeven dat ik zoveel mogelijk door zou werken (ondanks ZeZ-uitkering, ik was ook veel te bang dat de vervanger straks werk zou krijgen dat anders naar mij zou zijn gegaan, plus ik vind mijn werk gewoon erg leuk).

Ik heb de maand na de uitgerekende datum helemaal vrijgeroosterd en voor de tweede maand de helft van het aantal uren afgesproken. De maand voor de uitgerekende datum ook de helft van het normale werk. Alles onder voorbehoud, maar het is prima gegaan. Ik heb wel wat uren laten liggen in de tweede maand na de bevalling die ik later ingehaald heb, maar dat was omdat mijn man toen drie weken weg was, en ik met twee kinderen alleen weinig meer aan werken toekwam.

Overigens is zo'n maandje helemaal vrij wel lekker hoor, gewoon om nergens aan te hoeven denken, zelfs al is elke dag een half uurtje al heel snel weer haalbaar.

Succes!
Bedankt voor jullie tips. Ben nu 13 weken en ga vanavond eens een kladbrief opstellen.

@Elev, ik ben wel een beetje bang dat ik in de 'al snel een half uurtje' val ga trappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven