ZZP verzekering inkomen
dinsdag 16 mei 2023 om 00:09
Aan de ZZP forummers;
Welke onderdelen van je inkomsten heb je verzekerd en waarom wel of niet?
Bijvoorbeeld inkomsten bij ziekte of bij werkeloosheid en welke pensioenvoorziening of verzekering heb je?
TO trapt af; parttime ZZP, inkomsten uit loondienst voldoende voor vaste lasten + boodschappen + stuk extra, daarom geen verzekeringen. De ZZP inkomsten zijn extra en worden eigenlijk vooral gespaard. Maar bijvoorbeeld een extra fijne vakantie en aanschaf auto gaat wel daarvan.
Ik overweeg gehele overstap naar ZZP al jaren maar ik vind dat altijd net te eng en de combinatie bevalt me nu wel goed. Het dienstverband werk en team is ook relaxed, dat maakt het ook prima om daar minder inkomsten uit te hebben.
Welke onderdelen van je inkomsten heb je verzekerd en waarom wel of niet?
Bijvoorbeeld inkomsten bij ziekte of bij werkeloosheid en welke pensioenvoorziening of verzekering heb je?
TO trapt af; parttime ZZP, inkomsten uit loondienst voldoende voor vaste lasten + boodschappen + stuk extra, daarom geen verzekeringen. De ZZP inkomsten zijn extra en worden eigenlijk vooral gespaard. Maar bijvoorbeeld een extra fijne vakantie en aanschaf auto gaat wel daarvan.
Ik overweeg gehele overstap naar ZZP al jaren maar ik vind dat altijd net te eng en de combinatie bevalt me nu wel goed. Het dienstverband werk en team is ook relaxed, dat maakt het ook prima om daar minder inkomsten uit te hebben.
dinsdag 16 mei 2023 om 11:21
Mij werd aangeraden door een tussenpersoon (zzp-nederland) om géén wachttijd van twee jaar te nemen via een broodfonds, omdat dat qua premie weinig uit zou maken, en broodfonds was echt duur, volgens hun.kindrebel schreef: ↑16-05-2023 08:57Ik kan me voorstellen dat het prijzig is als er na 3 maanden al moet worden uitbetaald. Ik vind dat echt super snel, korter kan volgens mij niet. Heb je geen buffer (of kun je werken aan een buffer) die een langere eigen risico periode kan overbruggen?
Mijn AOV gaat pas na 2 jaar betalen. Ik heb voldoende eigen middelen om de eerste 2 jaar op te vangen. Dat heb ik in de loop der jaren opgebouwd. Dat scheelt aanzienlijk in de premie.
Ik ken ook iemand met een AOV die na 2 uitbetaalt en de eerste 2 jaar opvangt met een broodfonds. Dat bleek in zijn geval veel voordeliger dan een AOV premie met een kort eigen risico.
Ik heb twee maanden wachttijd voor mijn AOV (van Klaverblad, was voor mijn beroepsgroep de meest betaalbare) maar ik heb wel nog steeds m'n broodfonds aangehouden. Mijn doel is, wanneer het onverwachte ooit mocht gebeuren, het broodfonds die twee jaar te gebruiken om de hypotheek nog sneller af te lossen, en dan verder te leven van de AOV. Na twee jaar is de hypotheek zodanig gezakt (hij is nu al maar weinig hoor) dat we van de lage AOV rond kunnen komen, plus wat ik nog apart heb gezet. Maar het zal wel wennen worden, want we kunnen nu mega sparen, en dat kan dan veel minder.
Ik zit er, door dit topic, wel over te denken om mn eigen risico van de AOV te verlengen naar een half jaar of zo. Als dat in premie scheelt, of dat ik daardoor een hogere betaling kan krijgen, is dat wellicht wel de moeite.
Overigens kun je de premie aftrekken van de belasting, niet als aftrekpost, maar als uitgaven lijfrente (of, volgens mij heet het anders, maar goed) en dat scheelt wel echt in het betalen van belasting!

dinsdag 16 mei 2023 om 11:23
Ginevra schreef: ↑16-05-2023 11:15Dat is voor ZZP-ers een stuk ingewikkelder dan voor werknemers.
Ten eerste hebben (grofweg generaliserend, in de meeste gevallen) werknemers een team en een leidinggevende en een soort sociaal systeem om zich heen dat een drempel opwerpt om je 'zomaar' ziek te melden. Want anderen moeten jouw werk opknappen en anderen zien ook hoe het met je gaat. Een ZZP heeft alleen maar met een anonieme verzekeraar ergens aan de andere kant van het land te maken dus dan is de drempel veel lager om je zomaar even ziek te melden.
Jij bent natuurlijk een heel nette burger die dat noooooooit zou doen, maar het systeem moet ook rekening houden met de mensen die iets midner netjes zijn.
Ten tweede heb je als werknemer geen reden om je ziek te melden als er minder werk is op het werk. Je wordt namelijk toch wel betaald. ZZP-ers hebben álle reden om zich ziek te melden als er minder klanten zijn, want dat betekent inkomen.
Ten derde moet je als werknemer met je werkgever in gesprek om te kijken hoe je kunt reintegreren zonder terug te vallen en wordt gekeken naar evt andere werkzaamheden etc. Als ZZP moet je dan met jezelf in gesprek want die keuringsarts kent jouw bedrijf niet.
Volgens mij, maar correct me if i am wrong, werkt het ook niet zo dat je gewoon je verzerzekeraar belt en je ziek meldt en dit zonder bewijs kunt doen. Alle verzekeraars wensen bewijzen te zien dus dat zal voor een ziekmelding net zo zijn. De drempel om te frauderen is dus erg laag omdat je ook zomaar uit de verzekering gegooid kunt worden dan en nergens meer een verzekering af kunt sluiten.
anoniem_65c29b33320d9 wijzigde dit bericht op 16-05-2023 11:25
0.30% gewijzigd
dinsdag 16 mei 2023 om 11:24
Maar als je nog, zeg, 20 jaar moet werken, kun je 20 jaar x 12 maanden x 1500 of 2000 euro apart zetten?Blossom schreef: ↑16-05-2023 11:05Als een AOV verplicht word, hoe willen ze alle burn-out klachten dan gaan controleren? Lijkt mij dan best rendabel als je betaald vakantie wilt hebben bv.
Ik vind zelf sparen fijner want bij geen ziekte blijft het geld achter de hand voor pensioen. Een ongeval gehad en wat was dat destijds een gedoe met de verzekeraar.
En bij een verplichte AOV is er nog steeds een eigen risico. Dat betekent dat je twee tot zoveel maanden geen inkomsten hebt. Je meldt je dan echt niet zomaar ziek voor een betaalde vakantie....
dinsdag 16 mei 2023 om 11:25
Die hadden zich, binnen drie maanden na start, via het UWV kunnen laten verzekeren.MrsMorrison schreef: ↑16-05-2023 10:30En hoe gaan ze dat dan doen voor degenen die nu niet verzekerd kunnen worden? Ik ken namelijk 2 mensen die vanwege hun gezondheid geen verwerking af konden sluiten. Mieten die dan een hogere premie gaan betalen? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Eigenlijk is het al van de zotte dat je dan geen verzekering kunt nemen. Als je in loondienst gaat werken mag een werkgever niet vragen naar je gezondheid maar mag wel je salaris doorbetalen wanneer je uitvalt door al bekende klachten. En iemand die ondernemer is valt precies buiten de boot.

dinsdag 16 mei 2023 om 11:27
Maar ja goed dat hebben ze dus niet gedaan net als heel veel ZZP-ers dit niet gedaan hebben maar zelf een potje achter de hand houden. Als het ineens verplicht wordt hoe gaat dat dan? Betalen zij ook een hogere premie omdat er meer risico is vanwege een bekende aandoening?Irish_Wasser_Woman schreef: ↑16-05-2023 11:25Die hadden zich, binnen drie maanden na start, via het UWV kunnen laten verzekeren.
dinsdag 16 mei 2023 om 11:59
Heb je dit heel goed nagekeken? Meestal staat er in de voorwaarden dat je alleen een aanvulling krijgt tot aan (een percentage van) je oude inkomen. Grote kand dat je straks, als je al ziek bent, ook nog eens moet gaan zorgen dat in ieder geval 1 van de twee betaalt. Kans dat ze allebei naar elkaar wijzen.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑16-05-2023 11:21Mij werd aangeraden door een tussenpersoon (zzp-nederland) om géén wachttijd van twee jaar te nemen via een broodfonds, omdat dat qua premie weinig uit zou maken, en broodfonds was echt duur, volgens hun.
Ik heb twee maanden wachttijd voor mijn AOV (van Klaverblad, was voor mijn beroepsgroep de meest betaalbare) maar ik heb wel nog steeds m'n broodfonds aangehouden. Mijn doel is, wanneer het onverwachte ooit mocht gebeuren, het broodfonds die twee jaar te gebruiken om de hypotheek nog sneller af te lossen, en dan verder te leven van de AOV. Na twee jaar is de hypotheek zodanig gezakt (hij is nu al maar weinig hoor) dat we van de lage AOV rond kunnen komen, plus wat ik nog apart heb gezet. Maar het zal wel wennen worden, want we kunnen nu mega sparen, en dat kan dan veel minder.
Ik zit er, door dit topic, wel over te denken om mn eigen risico van de AOV te verlengen naar een half jaar of zo. Als dat in premie scheelt, of dat ik daardoor een hogere betaling kan krijgen, is dat wellicht wel de moeite.
Overigens kun je de premie aftrekken van de belasting, niet als aftrekpost, maar als uitgaven lijfrente (of, volgens mij heet het anders, maar goed) en dat scheelt wel echt in het betalen van belasting!
dinsdag 16 mei 2023 om 12:43
Tegen hele ongunstige voorwaarden.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑16-05-2023 11:25Die hadden zich, binnen drie maanden na start, via het UWV kunnen laten verzekeren.
dinsdag 16 mei 2023 om 12:44
Ik kon bij m'n broodfonds aangeven welk bedrag ik zou willen krijgen, er staat verder niks bij of het een percentage is of zo. Het zou ook gek zijn; ik zou toch moeten kunnen kiezen voor (bijv) 2x de helft?Irma_3110 schreef: ↑16-05-2023 11:59Heb je dit heel goed nagekeken? Meestal staat er in de voorwaarden dat je alleen een aanvulling krijgt tot aan (een percentage van) je oude inkomen. Grote kand dat je straks, als je al ziek bent, ook nog eens moet gaan zorgen dat in ieder geval 1 van de twee betaalt. Kans dat ze allebei naar elkaar wijzen.
dinsdag 16 mei 2023 om 13:00
Het zal wel gaan zoals het gaat bij het niet betalen van je zorgverzekering, je wordt verplicht via het UWV verzekerd. Hoe en tegen welke voorwaarden geen idee.MrsMorrison schreef: ↑16-05-2023 11:27Maar ja goed dat hebben ze dus niet gedaan net als heel veel ZZP-ers dit niet gedaan hebben maar zelf een potje achter de hand houden. Als het ineens verplicht wordt hoe gaat dat dan? Betalen zij ook een hogere premie omdat er meer risico is vanwege een bekende aandoening?

dinsdag 16 mei 2023 om 13:02
In jouw geval zou dat maar zo kunnen.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑16-05-2023 11:21Mij werd aangeraden door een tussenpersoon (zzp-nederland) om géén wachttijd van twee jaar te nemen via een broodfonds, omdat dat qua premie weinig uit zou maken, en broodfonds was echt duur, volgens hun.
Het is ook maar net wat je verzekerd wil hebben. Ik kan me voorstellen dat iemand voor kortlopende uitval het bare minimum verzekert via een broodfonds. En de arbeidsongeschiktheid van de lange termijn voor een veel hoger bedrag. Omdat je daar tot aan je pensioen mee moet uitzingen (en je pensioenpot mee moet vullen).
dinsdag 16 mei 2023 om 13:15
Daar moet je niet van uitgaan! Veel verzekeringen hebben in de voorwaarden staan dat je eerst voorliggende voorzieningen moet laten uitkeren, en dan loop jij kans dat je naar beide moet gaan verklaren dat de ander zegt dat zij de voorliggende voorziening zijn. In de tussentijd moet je financieel maar zien te overleven...Irish_Wasser_Woman schreef: ↑16-05-2023 12:44Ik kon bij m'n broodfonds aangeven welk bedrag ik zou willen krijgen, er staat verder niks bij of het een percentage is of zo. Het zou ook gek zijn; ik zou toch moeten kunnen kiezen voor (bijv) 2x de helft?
Geen idee hoe dat met jouw broodfonds en jouw AOV zit natuurlijk, maar een "leuk" voorbeeldje van een andere samenloop van verzekeringen: een verkeersongevallenverzekering keert een vaste som geld uit bij bepaalde blijvende handicaps. De aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij keert je werkelijke schade uit, maar je mag er wettelijk gezien niet beter van worden. Keert de ongevallenverzekering dus al een bedrag uit dat hoog genoeg is om je schade te dekken (of zelfs meer), dan zal de WAM van de tegenpartij blij zijn: geen schade meer over om uit te keren.
Laat een deskundige naar je voorwaarden kijken, is mijn advies. Liever nu achter de vervelende waarheid komen dan wanneer je de uitkering nodig hebt!
dinsdag 16 mei 2023 om 14:07
Ik ben zzp´er en werk vooral als interimmer bij de (rijks)overheid. Heb daarom een aansprakelijkheidsverzekering (verplicht). En verder heb ik een AOV bij het UWV afgesloten. Heb een chronische aandoening en ben al gedeeltelijk afgekeurd (te weinig voor wia). Daarom kan ik mezelf alleen via het UWV verzekeren en betaal ik (volgens mij) de hoofdprijs. (Wel maar 30 dagen wachttijd.) Maar goed: teveel risico om me niet te verzekeren.
Pensioen heb ik nog niet geregeld, maar ik heb een flinke spaarpot (o.a. afgeloste woning). En ik twijfel of ik blijf zzp'en.
Mag ik misschien vragen hoeveel jullie voor je AOV maandelijks betalen?
Pensioen heb ik nog niet geregeld, maar ik heb een flinke spaarpot (o.a. afgeloste woning). En ik twijfel of ik blijf zzp'en.
Mag ik misschien vragen hoeveel jullie voor je AOV maandelijks betalen?

dinsdag 16 mei 2023 om 15:00
Ik betaal mijn AOV premie ineens per jaar. Ik heb een hoge uitkering nodig, want ik moet iemand kunnen inhuren voor dat bedrag om mijn bedrijf te kunnen voortzetten. Ik betaal 8500 euro per jaar (en krijg bij de aangifte IB gelukkig een flink deel terug). Eigenrisicoperiode 30 dagen en ik hoef niet een ander beroep te gaan doen als ik dat wel zou kunnen.
Kortom, premies vergelijken is lastig, het hangt van zoveel voorwaarden af.
Kortom, premies vergelijken is lastig, het hangt van zoveel voorwaarden af.

dinsdag 16 mei 2023 om 15:06
Man en ik (beide 34) zijn beide zelfstandig. Hij al 10 jaar, ik 6 jaar. Hij heeft met zijn werk in de bouw een hoger risico dus hij heeft een aov. Ik heb geen aov (meer) maar we sparen zoveel mogelijk.
We hebben 5 jaar geleden met een kleine hypotheek(inmiddels afgelost) en ons gespaarde geld een vakantiewoning gekocht. Hier ontvangen we dus ook inkomsten uit, waardoor we besloten hebben dat ik mijn aov stop zet. Dit is dus ook ons pensioen. We willen graag binnen afzienbare tijd nog een vakantiewoning kopen om ons pensioen veilig te stellen maar de markt is nog niet gunstig genoeg. Dus we lossen momenteel ons eigen huis wat harder af.
We hebben 5 jaar geleden met een kleine hypotheek(inmiddels afgelost) en ons gespaarde geld een vakantiewoning gekocht. Hier ontvangen we dus ook inkomsten uit, waardoor we besloten hebben dat ik mijn aov stop zet. Dit is dus ook ons pensioen. We willen graag binnen afzienbare tijd nog een vakantiewoning kopen om ons pensioen veilig te stellen maar de markt is nog niet gunstig genoeg. Dus we lossen momenteel ons eigen huis wat harder af.
dinsdag 16 mei 2023 om 16:32
Ik betaal per maand 243 euro, was vorig jaar 70 euro minder per maand. Ik krijg 1500 netto per maand. Is een stuk minder dan ik nu per maand aan mezelf uitbetaal (en ik betaal mezelf al een stuk minder uit dan ik wellicht zou kunnen, maar bouw liever een buffer op) maar ze baseerden het toen, met afsluiten, op wat ik het jaar daarvoor (in loondienst) verdiende, en daar dan 70% van. Ik mocht het uiteraard verhogen als ik het jaar daarop meer zou verdienen, maar ik laat het voorlopig nog maar even zo.
Ik heb overigens ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Wel zo handig, in de zorg
Ik heb overigens ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Wel zo handig, in de zorg

irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 16-05-2023 16:36
12.04% gewijzigd
dinsdag 16 mei 2023 om 16:33
Ik sla inhoudelijk reageren op bepaalde posts over, maar blijf altijd reageren in topics als dit……..als je besluit zelfstandig ondernemer te worden, sluit dan ALTIJD op zn minst een AOV af!! De premie is aftrekbaar en je kunt het inrichten (en dus zo duur maken) zoals je zélf wilt!
Heb je dan nóg het argument ‘ik heb niemand in mijn omgeving die ik het nodig heb zien hebben’ of ‘beter het bedrag aan premie zelf sparen, want dat is voldoende’, blijf dan vooral in loondienst!
Zelfstandig ondernemerschap is prachtig, maar brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Zie je alleen de voordelen en niet de risico’s of bagatelliseer je deze, dan vraag ik me af of het zelfstandig ondernemerschap wel bij je past.
Ongeluk zit in een klein hoekje en als je onverwachts blijvend arbeidsongeschikt raakt, dan is het niet zo moeilijk te bedenken dat daar niet tegenop te sparen valt.
Dus ik, als ervaren, en helaas blijvend in arbeidsongeschiktheid, verkerende ZZP’er vind het erg pijnlijk sommige naïeve reacties in diverse ZZP-topics te lezen, zo ook hier
Heb je dan nóg het argument ‘ik heb niemand in mijn omgeving die ik het nodig heb zien hebben’ of ‘beter het bedrag aan premie zelf sparen, want dat is voldoende’, blijf dan vooral in loondienst!
Zelfstandig ondernemerschap is prachtig, maar brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Zie je alleen de voordelen en niet de risico’s of bagatelliseer je deze, dan vraag ik me af of het zelfstandig ondernemerschap wel bij je past.
Ongeluk zit in een klein hoekje en als je onverwachts blijvend arbeidsongeschikt raakt, dan is het niet zo moeilijk te bedenken dat daar niet tegenop te sparen valt.
Dus ik, als ervaren, en helaas blijvend in arbeidsongeschiktheid, verkerende ZZP’er vind het erg pijnlijk sommige naïeve reacties in diverse ZZP-topics te lezen, zo ook hier
Live Life to the fullest
dinsdag 16 mei 2023 om 16:36
Bedankt voor je opmerking! Ik ga er inderdaad eens achteraan, voor de zekerheidIrma_3110 schreef: ↑16-05-2023 13:15Daar moet je niet van uitgaan! Veel verzekeringen hebben in de voorwaarden staan dat je eerst voorliggende voorzieningen moet laten uitkeren, en dan loop jij kans dat je naar beide moet gaan verklaren dat de ander zegt dat zij de voorliggende voorziening zijn. In de tussentijd moet je financieel maar zien te overleven...
Geen idee hoe dat met jouw broodfonds en jouw AOV zit natuurlijk, maar een "leuk" voorbeeldje van een andere samenloop van verzekeringen: een verkeersongevallenverzekering keert een vaste som geld uit bij bepaalde blijvende handicaps. De aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij keert je werkelijke schade uit, maar je mag er wettelijk gezien niet beter van worden. Keert de ongevallenverzekering dus al een bedrag uit dat hoog genoeg is om je schade te dekken (of zelfs meer), dan zal de WAM van de tegenpartij blij zijn: geen schade meer over om uit te keren.
Laat een deskundige naar je voorwaarden kijken, is mijn advies. Liever nu achter de vervelende waarheid komen dan wanneer je de uitkering nodig hebt!

dinsdag 16 mei 2023 om 19:06
Helemaal mee eens! Ik las ook ergens in dit topic dat iemand "het voor lief nam om in loondienst minder te verdienen dan als zelfstandige" (of in andere bewoordingen) "maar dat een AOV zo duur was". Mijn visie: in loondienst is dat risico afgedekt, waardoor je minder binnenkrijgt, maar er gaat ook minder uit. Trek die AOV van je inkomsten af, voordat je bekijkt hoeveel je verdient. Ik kijk niet eens naar zzp-schap, gewoon omdat ik geen andere AOV kan krijgen dan bij het UWV. Dan maar werknemer blijven.GeweldigWeer schreef: ↑16-05-2023 16:33Ik sla inhoudelijk reageren op bepaalde posts over, maar blijf altijd reageren in topics als dit……..als je besluit zelfstandig ondernemer te worden, sluit dan ALTIJD op zn minst een AOV af!! De premie is aftrekbaar en je kunt het inrichten (en dus zo duur maken) zoals je zélf wilt!
Dus ik, als ervaren, en helaas blijvend in arbeidsongeschiktheid, verkerende ZZP’er vind het erg pijnlijk sommige naïeve reacties in diverse ZZP-topics te lezen, zo ook hier![]()
dinsdag 16 mei 2023 om 19:20
Bedankt voor de reacties!! En de laatste twee ook met name, zinvol!
Ik ben een eeuwige twijfelaar en weet niet of ik mijn ZZP inkomsten nu als tijdelijk leuk extraatje moet zien of als deel van mijn inkomen dat ik ook zou willen hebben als partner wegvalt bijvoorbeeld. De argumenten hiervoor of hiertegen weeg ik op verschillende momenten weer anders.
Ik ben een eeuwige twijfelaar en weet niet of ik mijn ZZP inkomsten nu als tijdelijk leuk extraatje moet zien of als deel van mijn inkomen dat ik ook zou willen hebben als partner wegvalt bijvoorbeeld. De argumenten hiervoor of hiertegen weeg ik op verschillende momenten weer anders.
dinsdag 16 mei 2023 om 20:28
Dat kan, maar tegenwoordig kan je ook tot aow-leeftijd verzekeren. Over een paar jaar maak ik me niet zo druk, ik zou het juist willen voor het geval van permanente arbeidsongeschiktheid.
Such fun!1
woensdag 17 mei 2023 om 12:57
Juist voor blijvende arbeidsongeschikt is een AOV erg belangrijk inderdaad. Ikzelf heb niet zo’n hoge pet op van SharePeople, maar dat is persoonlijk uiteraard

Hier een heldere onafhankelijke review over SP:
https://www.aov-zzp.nl/blog/1788-sharep ... specialist
Natuurlijk is een goeie AOV best prijzig, maar naar mijn mening kun je gewoon niet zonder. Als iemand zegt, het is zo duur, vraag ik me altijd af wat iemand dan als (uur)tarief hanteert? Toen ik zo’n 20 jaar geleden begon als ZZP’er hanteerde ik een uurtarief van €50 ex btw, dus nog niet eens 1 dag werken en ik had de premie al ‘verdiend’ zeg maar, dus wat is duur? Het is pas duur als je onverhoopt blijvend arbeidsongeschikt raakt!
Live Life to the fullest

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in