10 weken, zo misselijk

19-01-2020 16:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dit word een beetje een 'ik voel me zo zielig' topic. Iets dat ik heel erg niet wilde. Ik ben zo dankbaar dat ik, alleenstaand, zwanger ben. Met iui poging nummer 6 nog wel, in mijn eigen cyclus. Als ik hier weleens verhalen lees over jaren proberen voel ik mij schuldig.

In de tussentijd ben ik stront en stront misselijk. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Vanaf week 4. Ik voel me extreem naar als ik honger heb maar bijna direct na het eten word ik misselijk. Een soort wagenziek, achtbaanachtige misselijkheid in het kwadraat. Ik werk vijf dagen (ik sta voor de klas) en heb soms zo'n moeite om het te verbergen.

Tot nu toe heb ik maar één keer overgegeven. Dat dan weer wel. Maar koken is een hele opgave en dochter van tien helpt mee. Voor haar is dit ook niet leuk.

Wat ik hiermee wil? Een beetje herkenning. En graag van me afschrijven want de schaamte om dit in het openbaar uit te spreken is te groot. Dit wilde ik toch?

Groetjes, @
Ik ben ook de hele dag door misselijk (met slechts af en toe braken) en op sommige dagen helemaal klaar met zwanger zijn.

Ik heb er een google studie van gemaakt. Dit is wat de huisarts richtlijn zegt (vrij toegankelijk op internet):
•Bij matige klachten kan als zelfzorg gember (4 dd 250 mg) worden geadviseerd.
•Bij ernstige hinder kan medicatie wenselijk zijn. In aanmerking komen meclozine of metoclopramide. Start met meclozine 12,5 mg ’s avonds tot maximaal 2 dd 12,5 mg. Geef als tweede keus metoclopramide, maximaal 3 dd 10 mg. Meclozine in combinatie met pyridoxine (vitamine B6) wordt niet aangeraden vanwege het ontbreken van bewijs dat vitamine B6 bijdraagt aan het verminderen van de misselijkheid.

Bij het kruidvat zijn gember capsules te koop. Ik werd hier alleen maar beroerder van dus daar ben ik heel snel mee gestopt.

Meclozine is bij de apotheek gewoon te koop als suprimal. Dit zijn tabletten tegen reisziekte. Bij mij werken ze redelijk goed. Innemen voor het slapen gaan want je kan er heel suf van worden (ik slaap nu heerlijk) en overdag kan ik redelijk eten en drinken.

De Emesafene word eigenlijk niet aangeraden omdat er geen bewijs is voor de B6 die erin zit. En voor de metoclopramide heb je wel echt een recept van de huisarts nodig.

Hoop dat je er wat mee kan.
Ik schrijf even mee, hier ook super beroerd en ben nog maar een week of 6 zwanger. Herken dit wel van mijn vorige zwangerschap, toen ben ik ook echt heel lang ziek geweest, heb toen gember tabletten op, maar ben de werking van toen alweer vergeten.

Heb de huisarts gebeld omdat ik door de misselijkheid gewoon amper overeind kom en geen energie heb, heel lastig als je thuis zit met een baby van 5 maanden, en alles alleen moet doen.
Die begon over gember tabletten en als dat niet helpt moet ik bellen voor een afspraak.

Voel je niet schuldig hoor, het is gewoon super vervelend, het beperkt je zo elke dag als je je zo beroerd voelt!
Wat vervelend! Ik snap ergens wel dat je het idee hebt dat je je vooral dankbaar en blij moet voelen, maar tegelijkertijd is misselijkheid gewoon echt kut. Simpele dingen als koken of met het ov reizen zijn dan ineens zo vervelend en kosten veel moeite.

Ik ben nu 18 weken zwanger en de misselijkheid is gelukkig sinds een week of 2 voor een groot deel weg. Af en toe nog wel een slechte dag/slecht moment, maar heel veel beter dan in het begin. Bij mij was het ook constante misselijkheid, maar geen overgeven.

Die tip over reistabletten kende ik zelf niet, wel handig mocht ik nog weer een dag last hebben.

En verder vooral sterkte to! Ik hoop voor je dat het snel minder wordt!
apestaartje30 schreef:
19-01-2020 17:09
Bedankt voor de tip Calypso. Morgen gelijk halen.

De huisarts wil niets voorschrijven want ik geef niet over.

Ik heb het nog niet veel mensen verteld maar het niet willen zeuren zit inderdaad echt in mij.

Maar gedeelde smart is halve smart en het hier schrijven is wel even lekker. Dank jullie wel.
de huisarts is een man zeker?
icequeen2000 schreef:
20-01-2020 13:19
de huisarts is een man zeker?
Wat een vooroordeel, mijn huisarts schreef zonder verblikken of verblozen meteen emesafene voor, hoor.

Apestaartje, laat je niet wegsturen, desnoods zeg je dat je wel overgeeft en dat je bijna niet kunt drinken. Dan willen ze mogelijk een plas van je om te testen, maar dan heb je tenminste medicatie, het haalt de scherpe kanten ervan af.

Sterkte, ik zit in de laatste loodjes van een tweelingzwangerschap (mijn tweede zwangerschap) en kan overtuigd zeggen dat ik zwanger zijn niet leuk vind. En ik ben twee keer door IUI zwanger geworden, eerste keer na 3,5 jaar en de tweede keer na 3 jaar. Dus ik wilde het ook erg graag :)
Sterkte, die misselijkheid is helaas heel herkenbaar en suuuuper klote en kan echt allesoverheersend zijn! Maar gelukkig zegt het feit dat je daarvan baalt niets over hoe blij je met je zwangerschap bent of hoe welkom jullie kindje. Ik hoop dat het gauw beter wordt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven