13 weken zwanger

17-05-2018 14:14 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels 13 weken zwanger. Maar ben heel onzeker of het hartje nog wel klopt. Heb ps over 3 weken weer een echo. Nu wil ik graag een doppler gaan kopen. Maar les er verschilden dingen over dat het slecht is enz enz. En ergens anders staat dan weer van niet. Maar ik wil niet nog 3 weken in onzekerheid blijven zitten. Nu twijfel ik of ik daar voor naar de verloskundige kan bellen. Wat denken jullie
Waarom ben je bang dat het hartje niet meer klopt?
Ga niet zelf lopen rommelen, zeker in het begin van de zwangerschap is het vinden van een hartje niet zo makkelijk. Laat dit over aan de professionals.

Ik zou gewoon de verloskundige bellen en je zorgen met hun delen.

Is de angst reëel, heb je een heel sterk vermoeden dat het niet goed is, of heb je een vervelende situatie bij een vorige zwangerschap meegemaakt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je maakt jezelf alleen maar gek als je dan een keer het hartje niet hoort. En die kans is groot, want je bent geen expert. Doe het niet.

Waarom maak je je zo'n zorgen?
Ik heb al eerder miskramen gehad. Waardoor ik nu heel onzeker ben geworden.
Waarom twijfel je of het hartje nog klopt? Als je een goede termijnecho hebt gehad dan is de kans best klein dat het hartje ineens stopt met kloppen!

Ik heb geen ervaring met een Doppler, maar als je denkt dat het je helpt dan kun je ze via marktplaats relatief goedkoop kopen. Al heb ik wel begrepen dat het soms lastig is om het hartje te vinden, waardoor vrouwen alleen nog maar onzekerder worden. Ik zou wat meer vertrouwen hebben, en heel hard gezegd als het hartje niet meer klopt dan doe je daar helaas toch niets meer aan. Vervelend dat je zo onzeker bent en niet kunt genieten van je zwangerschap!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Deel je zorgen met de verloskundige. Daar is vast wel begrip voor!
Blossem-Flower2018 schreef:
17-05-2018 14:18
Ik heb al eerder miskramen gehad. Waardoor ik nu heel onzeker ben geworden.

Ook met deze termijn nog? Ik snap je onzekerheid, maar dit gaat niet helpen.
Star² schreef:
17-05-2018 14:18
Je maakt jezelf alleen maar gek als je dan een keer het hartje niet hoort. En die kans is groot, want je bent geen expert. Doe het niet.

Waarom maak je je zo'n zorgen?
Dit ja. ik had een doppler. maar ik denk dat ik hem 3 keer gebruikt heb ofzo.
Als ik jouw OP lees ben ik bang dat het een obsessie voor je wordt.....
Don't cry, buy a bag and move on.
Bel je verloskundige! Hartje luisteren is eigenlijk zo gedaan. Ze hebben vast wel een gaatje voor je, dat je even langs kan komen :)
Wat naar van je eerdere miskramen :hug:

Zodra er een hartje is, is de kans op een miskraam nog maar 1-3 procent. Die doppler geeft alleen maar extra stress als je het hartje niet kan vinden. Hij kan een miskraam niet voorkomen.
Ik zou de verloskundige bellen voor wat geruststelling, en verder proberen het los te laten!
Gewoon de verloskundige bellen. Stress is ook niet goed voor de kleine. Deze periode is onzeker je moet best lang wachten op volgende controle en voelt de kleine nog niet. Ik mocht verloskundige altijd bellen als ik naar hartje wilde luisteren.
We hebben het hartje inderdaad al 4 keer zien kloppen. Waarvan 2 keer ook gehoort.

En ik ben inderdaad ook bang dat het een obsessie word een doppler. Ik kan heel snel stressen :).

Ik ga toch even bellen. Wil toch even gerust gesteld worden.
Ik snap dat je onzeker bent, maar ik zou zeker met 13 weken niet zelf met een doppler aan de gang gaan.
Bespreek met je verloskundige je zorgen en spreek met haar af dat je bv. 3 keer per week even naar het hartje kan luisteren. Dat is voor de verloskundige weinig werk.
17-05-2018 14:26
We hebben het hartje inderdaad al 4 keer zien kloppen. Waarvan 2 keer ook gehoort.

En ik ben inderdaad ook bang dat het een obsessie word een doppler. Ik kan heel snel stressen :).

En geef dan aan dat je je zo'n zorgen maakt, want dan kunnen ze daar iets mee doen als het zo erg is.
Ik snap het wel. Dit is een onzekere periode, kwaaltjes worden minder, nog geen/kleine buik zichtbaar, je voelt de bewegingen nog niet en hebt weinig controles bij de vk.
Bel de vk even, zij kan je geruststellen en evt even het hartje laten horen. Nog een paar weken en dan zie en voel je vanalles :heart:
koko67 schreef:
Ik snap dat je onzeker bent, maar ik zou zeker met 13 weken niet zelf met een doppler aan de gang gaan.
Bespreek met je verloskundige je zorgen en spreek met haar af dat je bv. 3 keer per week even naar het hartje kan luisteren. Dat is voor de verloskundige weinig werk.

Werken ze daar aan mee? Dan bevestig je toch soort van iemand in haar angst? Beter nuchter ermee omgaan.
Ik was ook zo'n zenuwelijer (hele zwangerschap door, want straks met bewegingen ga je precies hetzelfde doen als je even niet meer veel beweging voelt) en was blij dat mijn VK zo ontzettend nuchter was.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 17-05-2018 14:30
18.24% gewijzigd
Bij 13 weken is het echt heel moeilijk om het hartje te luisteren als je niet geschoold bent. Ik vond het eerste trimester ook killing, omdat je nog niks voelt. Aan de andere kant, als er iets aan de hand is kun je het helaas toch niet veranderen....
Nog een maandje geduld, dan kun je de baby voelen bewegen en wordt het allemaal wat makkelijker.
En als je je echt zorgen maakt kun je altijd de verloskundige bellen, of een pretecho laten maken voor een paar tientjes.
Sterkte!
Ik heb hele goede ervaringen met de thuis doppler. Heb het bij mijn vorige twee zwangerschappen ook gebruikt en bij de tweede kon ik al met 11 weken naar het hartje luisteren en nu bij de derde hoorde ik het al met 9 weken. Soms moet je even geduld hebben en zoeken maar vroeg of laat vindt je het hartje echt wel.
En anders tussendoor een of twee pretecho’s laten maken. €25 kosten die hier.

Zodra je de baby gaat voelen bewegen zal je angst ongetwijfeld minder worden.
Ik zou dus trouwens echt niet zo'n doppler aanschaffen. Ik ben met 17 weken een keer hartje gaan luisteren bij de verloskundige, en toen kon zij hem niet vinden omdat mijn darmen blijkbaar nogal actief waren. Toen was ik ontzettend blij dat we even een echo konden maken. Moet er niet aan denken dat je hem thuis niet kan vinden en dan dus juist in onzekerheid zit.
O dat is mij zo afgeraden door de verloskundige ze had liever als ik zo in de stress zit, dat ik richting de praktijk bel zodat ze me uit de angst kunnen praten of dat we een afspraak kunnen maken tot luisteren van het hartje.
Nu ik haar voel bewegen gaat het gelukkig wel beter.
Bij mijn oudste kon de vk met 12 weken het hartje nog niet vinden (o.a. door overgewicht). Zij zeI toen dat dat idd ook kon en dat het zeker niet hoefde te betekenen dat het niet goed was. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen. Net wat gezegd wordt, als het hartje echt niet meer klopt helpt zo'n thuisdopler ook niet meer.
Star² schreef:
17-05-2018 14:29
Werken ze daar aan mee? Dan bevestig je toch soort van iemand in haar angst? Beter nuchter ermee omgaan.
Ik was ook zo'n zenuwelijer (hele zwangerschap door, want straks met bewegingen ga je precies hetzelfde doen als je even niet meer veel beweging voelt) en was blij dat mijn VK zo ontzettend nuchter was.
Ik weet niet of ze hier aan mee werken, maar volgens mij is het een kleine moeite.
Stress is ook niet goed voor een zwangerschap.
Misschien als To een aantal keren het hartje heeft kunnen horen, ze wat meer vertrouwen krijgt in haar lichaam en zwangerschap.

Al 4 x en je bent net 13 weken. Ik denk dat je geen punten scoort bij de vk als je om de 2 weken langskomt voor het hartje.
En als het niet klopt.. wat dan? Wacht gewoon af en ga liever naar een psycholoog dan naar de vk. Zoals je er nu blijkbaar al over denkt is niet gezond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven