36 weken en groeilijn buigt (sterk) af
donderdag 28 januari 2021 om 17:05
Vandaag een groeiecho gehad. Ben bijna 36 weken zwanger. De groei is erg afgebogen. Van P20 vijf weken geleden naar P4/5. De doorbloeding van de navelstreng leek goed en de baby beweegt ook heel goed. Hoeveelheid vruchtwater was ook goed. Maar de kans is nu wel heel groot dat ze de baby binnen twee weken gaan halen. Gewicht wordt geschat op 2100 gram. M’n bloeddruk is aan de lage kant. Het lijkt een leeftijdscomplicatie zei de arts (ik val in de ‘categorie 39+’).
Dit is geen leuk nieuws vind ik. En ik ben benieuwd naar ervaringen. Wie heeft dit ook meegemaakt, en hoe was de start van de baby? Couveuse, borstvoeding, lang in het ziekenhuis blijven? Kolven lukt bij mij helemaal niet, dus ik maak me best zorgen over de voeding na de geboorte. En ook over een ingeleide bevalling. En natuurlijk over het welzijn/gezondheid van de baby
Dit is geen leuk nieuws vind ik. En ik ben benieuwd naar ervaringen. Wie heeft dit ook meegemaakt, en hoe was de start van de baby? Couveuse, borstvoeding, lang in het ziekenhuis blijven? Kolven lukt bij mij helemaal niet, dus ik maak me best zorgen over de voeding na de geboorte. En ook over een ingeleide bevalling. En natuurlijk over het welzijn/gezondheid van de baby
donderdag 28 januari 2021 om 17:24
Mijn nichtje is geboren met bijna 40 weken en woog 2050gr. Ze mocht na 1.5 dag naar huis. Ze had vooral moeite met zichzelf op temperatuur houden, en ze kon niet 'van hand tot hand' omdat de erg snel overprikkeld was. Borstvoeding was vermoeiend want ze viel steeds in slaap. Maar ze had verder een goede start.
Wel heel naar om te horen! Hopelijk valt het allemaal mee straks na de geboorte en heeft je baby ook zo'n goede start
Wel heel naar om te horen! Hopelijk valt het allemaal mee straks na de geboorte en heeft je baby ook zo'n goede start
donderdag 28 januari 2021 om 17:32
Bij mij zagen ze dit ook bij 36 weken, bij 37/38 weken leek het alweer hartstikke mee te vallen en met 40 weken ben ik "normaal" bevallen van een baby van 3400gr, ruim boven de schattingen die ze bij 36 weken maakten. Nu viel ik niet in de 39+ categorie, maar even om aan te geven dat de echo's ook niet perse altijd heel betrouwbaar zijn.
donderdag 28 januari 2021 om 17:34
donderdag 28 januari 2021 om 17:37
Jeetje... 900 gram is wel heel weinig. Gelukkig dat je er niks aan over hebt gehouden, maar het was natuurlijk geen leuke start.Timetraveler schreef: ↑28-01-2021 17:34Hopelijk komt het allemaal goed! Geen idee of dit helpt, maar ik woog 900 gram bij de geboorte en at daarna als een hamster, ik hoefde verder ook niet aan de beademing (wel een aantal weken in de couveuse) en ben nu ook gewoon prima in orde.
donderdag 28 januari 2021 om 17:44
Dank voor je bericht, maar ik wil echt héél graag borstvoeding geven (een van mijn andere kinderen heeft een chronische ziekte die meer voorkomt bij flesgevoede kinderen dan bij borstgevoede baby’s).Lady*Voldemort schreef: ↑28-01-2021 17:40Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken over de voeding. Flesvoeding is ook prima.
donderdag 28 januari 2021 om 17:44
Mijn dochter werd geboren met een gewicht van 2270 cm bij 38 weken. Vanwege de groeiachterstand zou ze met 38,6 gehaald worden, maar ze diende zich eerder aan. Ze is met een keizersnede geboren, maar dat kwam door de stuitligging. Ze was meteen sterk genoeg om zelfstandig uit de borst te drinken. Ik moest wel nakolven en bijvoeden met fingerfeeden totdat ze weer begon aan te komen en mijn productie goed op gang was. Dit was op dag 4 dacht ik. Na 2 nachten in het ziekenhuis, mochten we naar huis. De eerste dagen thuis, had ze wel moeite met zichzelf warm houden en moest ze vooral met 2 kruiken en een wollen dekentje in haar bedje blijven of bij mij of man op de borst.
Bij mijn dochter was/is het gewoon echt haar bouw/genen. Ze is nu ruim anderhalf en nog steeds heel fijntjes en licht voor haar leeftijd. Maar hartstikke gezond en ze ontwikkelt zich heel netjes.
De gynaecoloog vertelde destijds dat baby's onder de 2 kilo sowieso in de couveuse moeten en tussen de 2 en 2,5 kilo ligt het aan hoe ze het doen.
Ik snap dat je geschrokken bent! Hopelijk valt het allemaal mee. Sterkte!
Bij mijn dochter was/is het gewoon echt haar bouw/genen. Ze is nu ruim anderhalf en nog steeds heel fijntjes en licht voor haar leeftijd. Maar hartstikke gezond en ze ontwikkelt zich heel netjes.
De gynaecoloog vertelde destijds dat baby's onder de 2 kilo sowieso in de couveuse moeten en tussen de 2 en 2,5 kilo ligt het aan hoe ze het doen.
donderdag 28 januari 2021 om 17:47
Voorzover je wat er aan hebt, mijn ervaring 
Laatste weken veel echo’s gehad omdat ik de baby niet altijd even goed voelde. Hele zwangerschap was het qua lengte/gewicht/groei een zeer gemiddeld kind. Met 37w in het zkh nog een uitgebreide echo gehad en de baby ook helemaal opgemeten en alles was goed. Met 37w6d een bloeding en moest ter controle naar het zkh, uiteindelijk ingeleid want ze wisten niet precies waar het vandaan kwam.
Inleiden was op zich prima, alleen op een gegeven moment dosering iets te hoog en een regelrechte weeen storm. Toen die over was, was het an sich prima te doen.
Maar uiteindelijk was kind 55 cm en 4650 gram, met 38 weken..... hoezo gemiddeld?
Dus sindsdien hou ik ietsjes een slag om de arm bij groei echo’s .
Hopelijk valt het bij jou ook mee en heb je een voorspoedige bevalling en kunnen jullie snel naar huis.
Laatste weken veel echo’s gehad omdat ik de baby niet altijd even goed voelde. Hele zwangerschap was het qua lengte/gewicht/groei een zeer gemiddeld kind. Met 37w in het zkh nog een uitgebreide echo gehad en de baby ook helemaal opgemeten en alles was goed. Met 37w6d een bloeding en moest ter controle naar het zkh, uiteindelijk ingeleid want ze wisten niet precies waar het vandaan kwam.
Inleiden was op zich prima, alleen op een gegeven moment dosering iets te hoog en een regelrechte weeen storm. Toen die over was, was het an sich prima te doen.
Maar uiteindelijk was kind 55 cm en 4650 gram, met 38 weken..... hoezo gemiddeld?
Dus sindsdien hou ik ietsjes een slag om de arm bij groei echo’s .
Hopelijk valt het bij jou ook mee en heb je een voorspoedige bevalling en kunnen jullie snel naar huis.
donderdag 28 januari 2021 om 17:48
donderdag 28 januari 2021 om 17:48
Ja maar ja, als het niet gaat dan gaat het niet. En zo verschrikkelijk groot zal dat verschil ook niet wezen. Ik snap dat je graag BV geeft maar je bent echt geen kindermoordenaar als het per ongeluk anders loopt hoor. Laat dat alsjeblieft los zeg.mybestfriend schreef: ↑28-01-2021 17:44Dank voor je bericht, maar ik wil echt héél graag borstvoeding geven (een van mijn andere kinderen heeft een chronische ziekte die meer voorkomt bij flesgevoede kinderen dan bij borstgevoede baby’s).
donderdag 28 januari 2021 om 17:50
Gelukkig dat het ook zo voorspoedig is gegaan! Weten ze waar de groeiachterstand door kwam?maud85 schreef: ↑28-01-2021 17:44Mijn dochter werd geboren met een gewicht van 2270 cm bij 38 weken. Vanwege de groeiachterstand zou ze met 38,6 gehaald worden, maar ze diende zich eerder aan. Ze is met een keizersnede geboren, maar dat kwam door de stuitligging. Ze was meteen sterk genoeg om zelfstandig uit de borst te drinken. Ik moest wel nakolven en bijvoeden met fingerfeeden totdat ze weer begon aan te komen en mijn productie goed op gang was. Dit was op dag 4 dacht ik. Na 2 nachten in het ziekenhuis, mochten we naar huis. De eerste dagen thuis, had ze wel moeite met zichzelf warm houden en moest ze vooral met 2 kruiken en een wollen dekentje in haar bedje blijven of bij mij of man op de borst.
Ik ben zelf ook altijd heel klein en tenger geweest (wel tenger gebleven maar niet heel klein), maar de groei buigt nu wel sterk af hoor. De andere kinderen waren ook een stuk zwaarder.
donderdag 28 januari 2021 om 17:58
Hier één van 2140 en een van 1700, met 34 weken. Beide 2-3 weken in het ziekenhuis gebleven. Geen beademing en maar 3 dagen in couveuse.
Begonnen met sondevoeding, daarna met fles, om te kunnen monitoren wat er binnen kwam.
Leuker was natuurlijk om ze meteen mee te nemen, maar al met al een goede start. Nu ook geen achterstanden op fysiek of mentaal gebied.
In ons ziekenhuis moest een kind aan 3 basisvoorwaarden voldoen voor het meer naar huis mocht: boven een bepaald gewicht zitten, een bepaalde hoeveelheid in één keer kunnen drinken en boven een bepaalde temperatuur kunnen blijven zonder warmte lamp. De precieze criteria weet ik niet meer
Begonnen met sondevoeding, daarna met fles, om te kunnen monitoren wat er binnen kwam.
Leuker was natuurlijk om ze meteen mee te nemen, maar al met al een goede start. Nu ook geen achterstanden op fysiek of mentaal gebied.
In ons ziekenhuis moest een kind aan 3 basisvoorwaarden voldoen voor het meer naar huis mocht: boven een bepaald gewicht zitten, een bepaalde hoeveelheid in één keer kunnen drinken en boven een bepaalde temperatuur kunnen blijven zonder warmte lamp. De precieze criteria weet ik niet meer
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 28-01-2021 18:01
0.61% gewijzigd
donderdag 28 januari 2021 om 18:00
Ik heb bij allevier de kinderen in de laatste weken groeiecho's gehad omdat er zorgen waren over de groei. Bij alle echo's werd gezegd dat er geen reden tot zorg was en werden de baby's bij week 39/40 op ongeveer 3 kilo geschat. Allevier waren ze bijna of zelfs ruim over de 4 kilo (de zwaarste was 4.5 kilo).
Nog discussies over gehad met de laatste toen ik bij een gynaecoloog onder controle was, want ze had naar eigen zeggen bijna 30 jaar ervaring. Ik nam toen de groeiecho's al niet meer helemaal serieus en verwachtte weer een grote baby (wat ook zo was).
Mijn ervaringen zeggen niets over die van een ander of in het algemeen, maar het geeft wel aan dat echo's onnauwkeurig kúnnen zijn.
Sterkte met de bevalling!
Nog discussies over gehad met de laatste toen ik bij een gynaecoloog onder controle was, want ze had naar eigen zeggen bijna 30 jaar ervaring. Ik nam toen de groeiecho's al niet meer helemaal serieus en verwachtte weer een grote baby (wat ook zo was).
Mijn ervaringen zeggen niets over die van een ander of in het algemeen, maar het geeft wel aan dat echo's onnauwkeurig kúnnen zijn.
Sterkte met de bevalling!
donderdag 28 januari 2021 om 18:01
Ik ben zelf ook tenger gebouwd en onze oudste werd geboren met 2610, dus waarschijnlijk gewoon familiair. Ze noemden het groeiachterstand, maar volgens mij waren het gewoon kleine baby's. Er is verder geen oorzaak gevonden.mybestfriend schreef: ↑28-01-2021 17:50Gelukkig dat het ook zo voorspoedig is gegaan! Weten ze waar de groeiachterstand door kwam?
Ik ben zelf ook altijd heel klein en tenger geweest (wel tenger gebleven maar niet heel klein), maar de groei buigt nu wel sterk af hoor. De andere kinderen waren ook een stuk zwaarder.
donderdag 28 januari 2021 om 18:20
Wat een vervelend bericht. Ik snap dat je je nu zorgen maakt. Het is moeilijk te voorspellen hoe het zal gaan. Iedere bevalling en ieder kind is anders. De een verbaasd vriend en vijand met hun weerbaarheid en maken een super start. Andere kindjes hebben het moeilijkEr terwijl zij wel een normaal gewicht hadden.
Bij mij zijn door 3 verschillende mensen met verschillende apparatuur groeiechos gemaakt en Gevoeld. Was gewoon normaal geen probleem. Uiteindelijk is kindje met 2100 gr geboren... sja...
ze kunnen veel maar ook niet alles dus.
Bij mij zijn door 3 verschillende mensen met verschillende apparatuur groeiechos gemaakt en Gevoeld. Was gewoon normaal geen probleem. Uiteindelijk is kindje met 2100 gr geboren... sja...
ze kunnen veel maar ook niet alles dus.
donderdag 28 januari 2021 om 18:22
I.v.m medische oorzaak heb ik heel veel groeiecho’s gehad gemaakt door verschillende ervaren mensen in een heel goed aangeschreven ziekenhuis. Ze zaten er ruim 750 Gr naast.
Dat hoor ik dus om me heen heel vaak:
Dat die schattingen niet kloppen.
Stress maakt de groei in elk geval niet beter,
Dus ik zou proberen het los te laten als je dat enigszins kan.
Dat hoor ik dus om me heen heel vaak:
Dat die schattingen niet kloppen.
Stress maakt de groei in elk geval niet beter,
Dus ik zou proberen het los te laten als je dat enigszins kan.
donderdag 28 januari 2021 om 18:42
Hier was zoon bij geboorte p5, 2800 gram bij 39 weken. De doorbloeding van de placenta werd op het eind steeds minder door mijn nierziekte. Daarom ben ik ingeleid.
Aan de borst drinken ging niet goed, maar mijn productie kwam ook niet goed op gang (1e kind). Ik heb vanaf dag 1 gekolfd en bijvoeding gegeven met fingerfeeden. Zoon had altijd honger en dronk enorme hoeveelheden. Zijn groeilijn ging dan ook steil omhoog en na een week of 6 zat hij mooi op het gemiddelde qua gewicht.
Ik snap dat je geschrokken bent en dat je opziet tegen inleiden en hoe je baby het zal doen na de geboorte. Mijn inleiding voel me erg mee en zoon deed (en doet) het echt heel goed! Het hoeft dus echt niet meteen een rampscenario te worden. Sterkte, hopelijk heb je snel jullie kindje in je armen en is het allemaal achter de rug!
Aan de borst drinken ging niet goed, maar mijn productie kwam ook niet goed op gang (1e kind). Ik heb vanaf dag 1 gekolfd en bijvoeding gegeven met fingerfeeden. Zoon had altijd honger en dronk enorme hoeveelheden. Zijn groeilijn ging dan ook steil omhoog en na een week of 6 zat hij mooi op het gemiddelde qua gewicht.
Ik snap dat je geschrokken bent en dat je opziet tegen inleiden en hoe je baby het zal doen na de geboorte. Mijn inleiding voel me erg mee en zoon deed (en doet) het echt heel goed! Het hoeft dus echt niet meteen een rampscenario te worden. Sterkte, hopelijk heb je snel jullie kindje in je armen en is het allemaal achter de rug!
donderdag 28 januari 2021 om 18:59
Een vriendin van mij is in oktober bevallen en zij had vanaf de 20 weken echo dat de baby klein leek. Om de week een groeiecho, elke week controle en aan het einde elke dag een CTG omdat de baby op P3 zat. De inleiding mislukte tot 3x aan toe, ze ging zelfs over tijd en bij de 4de poging tot inleiden werd er een baby van ruim 3 kilo geboren. Helemaal niet P3.mybestfriend schreef: ↑28-01-2021 17:36Jij ook dank voor je reactie! Er hebben twee echoscopisten gekeken, en de arts zei dat ze aan de buik voelde dat die echo wel klopte. Ik heb dus (helaas) geen reden om aan te nemen dat het een foute meting was.
donderdag 28 januari 2021 om 19:17
Gedurende de hele zwangerschap van de jongste was de baby veel te klein en had ze geen goede spierspanning ( ze hield zich heel slap als ze met echoapparaat over buik gingen, de meeste baby’s zetten zich blijkbaar af. Elke week echo’s gehad vanaf 17 weken. Bij geboorte zou ze hooguit 2200 gram wegen. Couveuse stond al klaar. Ze woog 3200 gram! En met haar spierspanning was niks mis. Zij kan zich gewoon ontzettend goed ontspannen, als baby dacht ik vaak dat ze dood in dr bedje lag, zo stil en slap dat doet ze nu als tiener nog
.
Dus ik hoop dat het bij je meevalt!
Dus ik hoop dat het bij je meevalt!
donderdag 28 januari 2021 om 19:24
Allereerst: ik hoop natuurlijk dat het volgende week allemaal mee blijkt te vallen.
Ik had ook een 39+ zwangerschap en mijn kind groeide ook niet goed. Mijn dochter is met 1900 gram geboren en moest dus inderdaad de couveuse in. Ze was wel direct heel pienter en sterk, ze hapte direct goed aan en kon ook zelf drinken, al was het maar een paar minuutjes. Ik legde haar dus in het ziekenhuis eigenlijk vrijwel alle voedingen eerst zelf aan en gaf daarna gekolfde melk in een flesje.
Ze mocht naar huis als ze meer dan 2000 gram zou wegen en zelf een hele voeding kon drinken. Dat was na 10 dagen.
Eenmaal thuis werd het een veelvraat en groeide ze als kool. Haar eerste groeicurve gaat bijna loodrecht omhoog
en met 6 maanden was het gewoon een lekker dikkerdje.
Inmiddels is ze een tengere kleuter die lang is voor haar leeftijd, makkelijk eet en slaapt en qua cognitieve ontwikkeling redelijk wat voorloopt. Dus het is helemaal goed gekomen.
Succes met je zwangerschap, ik duim voor een gezond en lief kind!
Ik had ook een 39+ zwangerschap en mijn kind groeide ook niet goed. Mijn dochter is met 1900 gram geboren en moest dus inderdaad de couveuse in. Ze was wel direct heel pienter en sterk, ze hapte direct goed aan en kon ook zelf drinken, al was het maar een paar minuutjes. Ik legde haar dus in het ziekenhuis eigenlijk vrijwel alle voedingen eerst zelf aan en gaf daarna gekolfde melk in een flesje.
Ze mocht naar huis als ze meer dan 2000 gram zou wegen en zelf een hele voeding kon drinken. Dat was na 10 dagen.
Eenmaal thuis werd het een veelvraat en groeide ze als kool. Haar eerste groeicurve gaat bijna loodrecht omhoog
Inmiddels is ze een tengere kleuter die lang is voor haar leeftijd, makkelijk eet en slaapt en qua cognitieve ontwikkeling redelijk wat voorloopt. Dus het is helemaal goed gekomen.
Succes met je zwangerschap, ik duim voor een gezond en lief kind!
Am Yisrael Chai!