6 weken zwanger en misselijk

09-06-2019 11:39 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Heeft iemand goeie tips tegen misselijkheid? Ik ben nu bijna 7 weken zwanger en spuug gemiddeld zon 7 x per dag. Tussendoor moet ik gewoon kokhalzen en blijft mijn eten wel gewoon binnen.
Het maakt niet uit of het ochtend middag of avond is...

Ik eet eerst iets voor ik uit bed stap. Ik eet de hele dag kleine beetjes. Maar wat gisteren goed valt,valt vandaag heel slecht. Ik heb nergens trek in en moet mezelf echt dwingen om te eten.

Ik ben nog maar 6 weken zwanger hoe kom ik hier doorheen?

Ik hoop op goeie tips! Dank alvast

Xx blue
Tandenpoetsen onder de douche. Dan kan je alles gelijk wegspoelen :idee:

En bij mij hielp het eten van Raketjes.

Verder ben ik 6 maanden kotsmisselijk geweest en 20 kilo afgevallen. Acceptatie was de oplossing.
Proberen te ontdekken wat toch het beste blijft zitten. Al is het elke dag hetzelfde, of misschien ongezond.

Wat mij hielp was in een donkere kamer liggen. Geen tv, boek, telefoon. Rust!
Uiteindelijk vorige zwangerschap 3x in het ziekenhuis gelegen met uitdroging, dus mijn tips hielpen niet helemaal! ;)

Nu 6 weken zwanger en het begint weer langzaam te komen. 1 troost: na 18 weken was ik niet meer misselijk! Ennn, je krijt er zoveel voor terug!
Bij mij hielp zelfgemaakte thee van gember en Citroen en gemberpillen. Oh en appels! :biggrin:
Ondanks dat ik gember niet lekker vind/vond luchtte het zo op dat ik het bleef drinken.

Of ontbijten in bed. Al is het maar een crackertje. De lege maag is vaak de boosdoener.

Ik denk alleen dat dit heel persoonlijk is en je zelf moet uitvinden waar je je goed van gaat voelen.
luv91 wijzigde dit bericht op 09-06-2019 11:49
Reden: Aanvulling
13.51% gewijzigd
Ik eet inderdaad ook wel raketjes. Accepteren vind ik nog erg lastig. Zeker omdat ik nog een uk heb rondlopen..

Veel reserves heb ik niet, ik weeg 53 kilo...
Geen tips, maar hopelijk trekt het snel bij! Zo fijn dat je zwanger bent, hopelijk kun je er toch nog een beetje van genieten. Al is dat gewoon niet altijd zo voor iedereen. Sterkte en succes! Dikke knuffel
Bij mij waren Granny Smiths uit de koelkast het enige dat werkte.. er schijnt een stofje onder de schil te zitten dat misselijkheid tegen gaat.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Blueberryblue schreef:
09-06-2019 11:49
Ik eet inderdaad ook wel raketjes. Accepteren vind ik nog erg lastig. Zeker omdat ik nog een uk heb rondlopen..

Veel reserves heb ik niet, ik weeg 53 kilo...

Dan zsm naar de huisarts en vragen om Emesafene o_o

Ik woog het dubbele. Dan is die -20 plots zwaar maar niet erg.
Waterijsjes, napoleon snoepjes (die gele met citroensmaak) en appels deden het hier goed. Ook merkte ik dat als ik opeens heel veel trek kreeg in bijvoorbeeld een plak vanille cake of een eierkoek dit er vervolgens meestal ook wel in bleef in tegenstelling tot wanneer ik mezelf dwong om iets gezonds te eten omdat ik dat gevoelsmatig dan toch moest doen van mezelf. Als de misselijkheid en zoveel overgeven aan blijft houden kan je trouwens beter contact opnemen met de huisarts. Ik heb dit na 14 weken pas gedaan en was inmiddels behoorlijk afgevallen, kreeg toen emesafene voorgeschreven en 1 pilletje per dag maakte al zo'n verschil. Wel nog misselijk maar in ieder geval niet meer zoveel overgeven.
GlitterCupcake schreef:
09-06-2019 11:54

Zeker dit! Vraag gelijk om zetpillen. Die werken beter.
Bij mij hielp het om kleine slokjes cola te drinken. Niet de gezondste optie, maar het was voor mij het enige dat hielp.
Emesafene zetpillen inderdaad!
GlitterCupcake schreef:
09-06-2019 11:44
Tandenpoetsen onder de douche. Dan kan je alles gelijk wegspoelen :idee:

En bij mij hielp het eten van Raketjes.

Verder ben ik 6 maanden kotsmisselijk geweest en 20 kilo afgevallen. Acceptatie was de oplossing.
20 kilo afgevallen?!
Had je dan geen ondergewicht?
Blaise* schreef:
09-06-2019 12:15
20 kilo afgevallen?!
Had je dan geen ondergewicht?
Ze woog over de 100 kg, schrijft ze.
Zeker de huisarts bellen zoals hierboven ook al gezegd wordt. Als medicatie van de huisarts niet (genoeg) helpt dan je laten doorsturen naar gyn. Die kunnen wat combinaties van medicatie voorschrijven bij ernstige misselijkheid.
emasafene zetpillen vragen idd, en hulp vragen van anderen voor je koter zodat jij zoveel mogelijk kunt rusten. ik heb het ook gehad, en woog iets meer, 56 kilo om precies te zijn. na dezwangerschap was dat nog maar 50 kilo en ondergewicht maakt nouniet echt dat je je beter voelt en je energie genoeg hebt dus hopelijk kun je dat voorkomen. bij mij werd het destijds helaas pas beter in december (zoon is in februari geboren) hopelijk duurt het bij jou minder lang want het is echt ruk om je zo ziek te voelen terwijl je blij bent dat je zwanger bent. sterkte :hug:
GlitterCupcake schreef:
09-06-2019 11:54

Dit medicijn hielp bij mij ook goed
Dank allemaal voor de tips! Ik ben onder behandeling bij de fertiliteit poli. Ga dinsdag gelijk om een recept vragen.
Sterkte! Probeer het te accepteren, en blijf gewoon dingen proberen.
In het begin was frituur het enige wat er in bleef, toen een tijdje vanille yoghurt, toen een tijdje croissantjes en vooral ongezond (chips/koek/chocola) en inmiddels zit ik weer in de yoghurt-fase.
En vermijd veel lichamelijke inspanning, dat was bij mij ook altijd een trigger.
Echt fatsoenlijk warm eten heb ik al maanden niet gehad. Komt ooit wel weer. Ik vind het nu belangrijker dat ik iets binnenkrijg, ook al staat het niet in de schijf van vijf.
En je kan bij je huisarts medicatie vragen. Ik had emesafene pilletjes gekregen.
Bij mij hielpen medicijnen niet echt. Ben uiteindelijk tot de 24 weken ziek geweest met veel overgeven. Nu 35 weken en besloten dat dit echt mijn laatste zwangerschap is.

Hou goed in de gaten of je voldoende vocht binnen krijgt. Zeker met warmer weer en op tijd aan de bel trekken bij de huisarts.

Sterkte. Het is gewoon lastig. Bij de meeste zwangeren houdt het ziek zijn wel eerder op.

En vraag hulp! Echt doen hoor. Vraag maar wat vaker om oppas terwijl jij rust of je gewoon ellendig voelt. Laat je partner wat meer in huis doen. Meld je ziek als werken niet lukt.

Laat ook gerust weten aan anderen dat het nu niet goed gaat. Ik kon opmerkingen als 'geniet van je zwangerschap' of 'je krijgt er zoveel voor terug' echt niet waarderen. Natuurlijk krijg je er een kindje voor terug maar je mag hier gerust van balen en genieten terwijl je de halve dag (en bij mij ook nacht) boven de wc hangt was er voor mij echt niet bij hoor. Trek op tijd aan de bel bij de huisarts en bespreek het ook met je verloskundige.
Haasjehop schreef:
09-06-2019 12:16
Ze woog over de 100 kg, schrijft ze.
Oh sorry, overheen gelezen.
Bij mij hielp vooral vettig eten. Dus zoute chips en frituur. En ik dronk gemberthee, gingerale en cola.
Op FB heb je een besloten groep van de stichting ZEHG. ( zwangerschapsmisselijkheid en hyperemesis gravidarum) Daar tref je lotgenoten en kun je ook om tips vragen.

Helaas duurt dit bij de één een paar weken en bij de ander 9 maanden. Ik behoor tot de laatste groep en ben meermaals opgenomen ivm uitdroging. Trek dus op tijd aan de bel, zeker ook ivm jouw gewicht.
Bij mij hielp emesafene ook!! (ik weet dat het al gezegd is maar dan heb je er nog een positieve ervaring bij ;)
Waren jullie dan ook helemaal niet meer misselijk met die medicatie? Zodat je gewoon normaal kon functioneren?

Of ben ik te hoopvol?🤪

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven