Aantal voedingen per dag

07-07-2015 15:34 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels over de helft van mijn zwangerschap. Maar ik begin een beetje verward te raken van alle meningen. Volgens mijn verloskundige krijg ik straks bepaalde tijden waarop ik moet gaan voeden. Ik heb aangegeven dat ik het daar niet mee eens ben en wil gaan voeden op de tijden dat de baby het aangeeft. Dus niet om elke 3/4 uur zo hebben mijn zussen het ook gedaan. Mijn vriendinnen hebben volgens schema gevoed. Hierdoor heb ik mijn keuze kunnen maken. Natuurlijk ligt het helemaal aan de baby straks maar ik ben benieuwd hoe jullie het doen.
Bij baby 1 hield ik soms nog wat vast aan de 2,5 - 3 uur. Bij baby 2 al minder, al probeerde ik soms nog wat te rekken.

Bij baby 3 kijk ik niet eens meer op de klok. Wat nu, met 5 weken, neerkomt op zo'n 10-12 voedingen per dag. Scheelt een hoop stress.

Honger? --> voeden.

Maakt mijn leven een stuk simpeler.
Lekker voeden op verzoek.
Ik heb een tijd op verzoek gevoed, maar de eerste week moest ik baby om de 2 uur aanleggen, ook al was er geen verzoek. Dat heb ik heel netjes gedaan, want ze was te slapjes om flink te drinken.

En nu in principe op eettijden overdag en 's nachts op verzoek, tenzij zoals deze week, het warm is, baby koorts heeft, alles afslaat, maar wel úren/ de hele avond/ hele nacht aan de borst wil liggen.

Kind is 10 maanden en eet dus ook andere dingen.
Werkelijk geen idee hoe vaak hij dronk, ik hield het niet bij. Ook niet toen het moest van de kraamverzorgster. Ik denk in het begin iets van 15 keer per dag? Ik legde hem gewoon aan als hij chagrijnig werd en dan dronk hij. Soms langer, soms korter. Ook geen idee hoe lang hij dronk, ik had alle klokken uit het huis gehaald. En ik heb geweigerd bij te voeden toen de kraamverzorgster na de eerste dag vond dat hij teveel was afgevallen, omdat ik dat onzinnig vond.

Inmiddels geef ik bijna 12 maanden borstvoeding. Mijn zoon is 11 kilo en 79cm. Hij kan lopen aan de hand en hij is héél erg grappig, goedlachs en lief. Dus het zal wel goed gegaan zijn
quote:vitamined schreef op 07 juli 2015 @ 15:37:

Bij baby 1 hield ik soms nog wat vast aan de 2,5 - 3 uur. Bij baby 2 al minder, al probeerde ik soms nog wat te rekken.

Bij baby 3 kijk ik niet eens meer op de klok. Wat nu, met 5 weken, neerkomt op zo'n 10-12 voedingen per dag. Scheelt een hoop stress.

Honger? --> voeden.

Maakt mijn leven een stuk simpeler.

Heb je dit bij de derde ook aangegeven bij de verloskundige? Of het cb?

Ik hoor dat het cb ook weleens hun wil willen opleggen. Dat gevoel heb ik nu al bij mijn verloskundige. Ze keek alsof ze water zag branden toen ik zei dat ik het op die manier ga doen.
Hier juist voeden op schema..een streng schema zelfs via gina ford..hierdoor doe je eigenlijk alles op tijd..ook het wakker zijn en slapen,badje enz..

Voor ons werkt het super,ik heb juist geen stress omdat ik weet waar ik aan toe ben..ik weet wanneer ik even weg kan wn wanneer die komt voor een voeding..mij lijkt het efht verschrikkelijk 10-12 voedingen per dag..zou me dan echt een melkkoe voelen!

Gelukkig is iedereen anders en moet iedereen zijn eigen gevoel hebben...en moeten vooral anderen zich er niet mee bemoeien!

Dus doe vooral waar jij je goed bij voel!
quote:Mevrouw75 schreef op 07 juli 2015 @ 15:44:

Ik heb een tijd op verzoek gevoed, maar de eerste week moest ik baby om de 2 uur aanleggen, ook al was er geen verzoek. Dat heb ik heel netjes gedaan, want ze was te slapjes om flink te drinken.

En nu in principe op eettijden overdag en 's nachts op verzoek, tenzij zoals deze week, het warm is, baby koorts heeft, alles afslaat, maar wel úren/ de hele avond/ hele nacht aan de borst wil liggen.

Kind is 10 maanden en eet dus ook andere dingen.Er zijn inderdaad uitzondering natuurlijk.
quote:Pantax schreef op 07 juli 2015 @ 15:44:

Werkelijk geen idee hoe vaak hij dronk, ik hield het niet bij. Ook niet toen het moest van de kraamverzorgster. Ik denk in het begin iets van 15 keer per dag? Ik legde hem gewoon aan als hij chagrijnig werd en dan dronk hij. Soms langer, soms korter. Ook geen idee hoe lang hij dronk, ik had alle klokken uit het huis gehaald. En ik heb geweigerd bij te voeden toen de kraamverzorgster na de eerste dag vond dat hij teveel was afgevallen, omdat ik dat onzinnig vond.

Inmiddels geef ik bijna 12 maanden borstvoeding. Mijn zoon is 11 kilo en 79cm. Hij kan lopen aan de hand en hij is héél erg grappig, goedlachs en lief. Dus het zal wel goed gegaan zijn Ik ben benieuwd hoe de kraamverzorgende daar dan op reageerde.
quote:maribos schreef op 07 juli 2015 @ 15:46:

Hier juist voeden op schema..een streng schema zelfs via gina ford..hierdoor doe je eigenlijk alles op tijd..ook het wakker zijn en slapen,badje enz..

Voor ons werkt het super,ik heb juist geen stress omdat ik weet waar ik aan toe ben..ik weet wanneer ik even weg kan wn wanneer die komt voor een voeding..mij lijkt het efht verschrikkelijk 10-12 voedingen per dag..zou me dan echt een melkkoe voelen!

Gelukkig is iedereen anders en moet iedereen zijn eigen gevoel hebben...en moeten vooral anderen zich er niet mee bemoeien!

Haha, ja, dit lijkt mij echt verschrikkelijk. Ik heb juist geen stress omdat ik niet met een schema rekening hoef te houden en gewoon lekker mijn kind aanvoel.

Oh my, die eerste week werd ik dus knettergek van alles op tijd, maar alles via een ander schema. Midden in de nacht met je groggy kop gaan rekenen wanneer kolven, wanneer voeden, wanneer plasluier, hoe laat zet ik de wekker voor de volgende kolfbeurt/voeding etc.
quote:maribos schreef op 07 juli 2015 @ 15:46:

Iedereen moet inderdaad doen waar zij zich goed bij voelt. Ik hou juist helemaal niet van schema's

Alleen van de verloskundige en cb verwacht je natuurlijk bemoeienis alleen ik had altijd het beeld dat ze juist met jouw ideeën meegingen.
Mijn kind, mijn keus De dag erna was hij 80 gram aangekomen (dat is veel), dus toen was het geen probleem meer. Overigens was dit geen uit de lucht gegrepen keuze hoor, als baby's de eerste dag al zoveel afvallen is dat meestal een meetfout en ik had geen zin om mijn borstvoeding om zeep te laten helpen door goede bedoelingen op verkeerde gronden.
Mijn kinderen en een schema? Vanaf dat ze een jaar of anderhalf waren of zo. Daarvoor op verzoek. Dat was bij de tweede dus de eerste 3 maanden iedere anderhalf uur tot max 2 uur voeden. Daarna werd het minder, gelukkig. Maar ze sliepen ook maar max 3 kwartier, hadden met een jaar nog maar 1 slaapje. Dus ik hoop voor jou en je verloskundige dat je een kindje krijgt dat zich in schema's laat persen. Anders: lekker je gevoel volgen en meegaan met je kindje. Daar werd ik wel heel gelukkig van
Zonder oorzaak geen gevolg
Lees je wel goed in als je borstvoeding wil geven, want de kennis over borstvoeding bij kraamverzorgsters, verloskundigen en verplegend personeel is soms echt belabberd. Sta sterk in je schoenen en durf soms ook je schouders op te halen als ze domme dingen zeggen.
quote:Pantax schreef op 07 juli 2015 @ 15:52:

Mijn kind, mijn keus De dag erna was hij 80 gram aangekomen (dat is veel), dus toen was het geen probleem meer. Overigens was dit geen uit de lucht gegrepen keuze hoor, als baby's de eerste dag al zoveel afvallen is dat meestal een meetfout en ik had geen zin om mijn borstvoeding om zeep te laten helpen door goede bedoelingen op verkeerde gronden.Gelukkig had ik wat dat betreft wel een fijne kraamverzorgster en verloskundige. Die van mij moest maar op een andere manier voeding binnenkrijgen, dus dan maar kolven.
eerste week heb ik op de klok gevoed, sindsdien op verzoek
quote:Mevrouw75 schreef op 07 juli 2015 @ 15:50:

[...]

Haha, ja, dit lijkt mij echt verschrikkelijk. Ik heb juist geen stress omdat ik niet met een schema rekening hoef te houden.Haha ik vind dat juist leuk. Zo heb ik bij vriendinnen gezien dat alles op schema liep en dat ging ook echt prima voor hun. Voor mij was dat ultieme voorbeeld om het zo niet te doen.
Ik voede op verzoek wat de eerste weken neerkwam op 8 a 10 voedingen daarna gestaag minder tot nu 5.5 mnd zo n 5 a 6 x..

Overigens voede ik ook wel op mijn verzoek. Dus voordat ik oudste van schooltje ging halen bijv. Dat voorkwam gekrijs als we daar net waren
Wat je verloskundige misschien wat onhandig (of je hebt haar niet helemaal goed begrepen) heeft geprobeerd uit te leggen is dat je bij een pasgeborene regelmatig moet aanleggen om de voeding goed op gang te brengen.

Ik heb 3 kinderen gevoed en op die leeftijd meldden ze zich ongeveer elke 2,5 uur maar niet elk kind doet dat in het begin. Ik weet dus verder niet hoe je het zou moeten aanpakken bij een kind dat gelijk hele lange rukken slaapt op die eerste dagen. Een slapend kind aanleggen (op die leeftijd dan) werkt ook niet.

De eerste drie maanden zat ik op wel 10-12 voedingen per etmaal met het zwaartepunt op de (voor)avond en richting de nacht (clusteren). Borstvoeding is wat mij betreft een complete 'no brainer': het regelt zichzelf en je hebt er geen kopzorgen van. Geen schema's dus.
Voeden op verzoek is prima, maar om de voeding goed op gang te krijgen is in het begin regelmatig aanleggen belangrijk.
quote:BrienneOfTarth schreef op 07 juli 2015 @ 16:49:

Wat je verloskundige misschien wat onhandig (of je hebt haar niet helemaal goed begrepen) heeft geprobeerd uit te leggen is dat je bij een pasgeborene regelmatig moet aanleggen om de voeding goed op gang te brengen.

Ik heb 3 kinderen gevoed en op die leeftijd meldden ze zich ongeveer elke 2,5 uur maar niet elk kind doet dat in het begin. Ik weet dus verder niet hoe je het zou moeten aanpakken bij een kind dat gelijk hele lange rukken slaapt op die eerste dagen. Een slapend kind aanleggen (op die leeftijd dan) werkt ook niet.

De eerste drie maanden zat ik op wel 10-12 voedingen per etmaal met het zwaartepunt op de (voor)avond en richting de nacht (clusteren). Borstvoeding is wat mij betreft een complete 'no brainer': het regelt zichzelf en je hebt er geen kopzorgen van. Geen schema's dus.Mijn kind was er zo een dus. We moesten haar wakker maken en omdat ze meteen na 2 slokken weer in slaap viel gaven we haar gekolfde melk via de fles, daar hoeven ze minder moeite voor te doen nl. Mijn kind zat een beetje in een cirkeltje, te moe om te drinken, niet op temperatuur komen, daardoor energie verspillen en dus te moe om te drinken. Om dat cirkeltje te doorbreken hebben we het zo gedaan. Wel veel en streng op de klok dus. En toen het goed ging een lange tijd alleen maar op verzoek tot ik ging werken en dus op pauze tijden naar het kdv fietste/ fiets, daar is weinig op verzoek meer aan.
quote:Mevrouw75 schreef op 07 juli 2015 @ 15:50:

[...]

Haha, ja, dit lijkt mij echt verschrikkelijk. Ik heb juist geen stress omdat ik niet met een schema rekening hoef te houden en gewoon lekker mijn kind aanvoel.

Oh my, die eerste week werd ik dus knettergek van alles op tijd, maar alles via een ander schema. Midden in de nacht met je groggy kop gaan rekenen wanneer kolven, wanneer voeden, wanneer plasluier, hoe laat zet ik de wekker voor de volgende kolfbeurt/voeding etc.

Ik volg het boek van gina ford..die geeft per week aan wanneer he wat moet doen..dus hoef zelf niet na te denken..!!

S nachts trouwens wel op verzoek hoor!
Even off topic wat is dat maribos?

Hier moesten we de kleine wakker maken! Anders viel ze veel te veel af! Drinken ging erg moeizaam, denk dat je er nu weinig van kan zeggen. Hangt van het kind af

En wss alles wat je nu bedenkt gaat steaks heel anders! Dat is hier nog steeds haha
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Ja wat is dat..

Gina ford is een Amerikaanse vrouw die boeken schrijft over baby's/peuters..boek voor de baby heet :de tevreden baby, deze vrouw leert baby's snel een dag eb nacht ritme herkennen en kinderen een ritme te geven..vraagt zeer veel doorzettings vermogen maar hier Zeker een goed resultaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven